Jak zmieniły się polskie drogi po wejściu do Unii Europejskiej? Wydaliśmy prawie 350 mld złotych

Jest o niebo lepiej!

W skrócie
  • Polska świętuje 20 lat w Unii Europejskiej - jak zmieniły się drogi na przestrzeni lat?
  • Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy 5117,1 km - to ponad 7. razy więcej niż przed wstąpieniem do UE
  • Dalsza rozbudowa dróg jest planowana - finalnie sieć autostrad i dróg ekspresowych ma liczyć prawie 8000 km

Polska dołączyła do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku, a więc przez nieco ponad 20 lat na bieżąco zmieniała się otaczająca nas infrastruktura, która w dużej mierze finansowana była przez środki otrzymane z UE. Znaczną poprawę przede wszystkim widać w drogach różnego rodzaju, bo na ich rozbudowę oraz modernizację rządzący wydali prawie 350 mld złotych.

Jest lepiej, a nawet znacznie lepiej. Systematycznie siatka dróg na mapie Polski się rozwija i przybywa nowych odcinków, które jeszcze sprawniej pozwalają na przemieszczanie się po naszym kraju. W ciągu 20 lat powstało 970 km nowych autostrad, 2930 km nowych dróg ekspresowych oraz kolejne 1300 km po przebudowie, a także setki kilometrów obwodnic miast. Zmiany zauważalne są gołym okiem, więc kierowcy mają sporo powodów do zadowolenia. Przemierzanie Polski zmieniło się diametralnie, bo jeszcze przed dołączeniem do UE mogliśmy pochwali się głównie jednojezdniowymi drogami, a wiodące autostrady zawdzięczaliśmy naszym zachodnim sąsiadom. Do 1989 roku powstało jedynie 127 km autostrad: A4 między Katowicami i Krakowem, A2 od Wrześni do Konina oraz A1 na odcinku Tuszyn-Piotrków Trybunalski. Wówczas najdłuższa była trasa, która popularnie nazywana jest przez kierowcą “gierkówką” – łącząca Warszawę z Katowicami. Dziś mamy sporo powodów do zadowolenia.

W 2004 roku, gdy wchodziliśmy do Unii Europejskiej mogliśmy pochwalić się niespełna 720 km dróg szybkiego ruchu. Sytuacja zaczęła się zmieniać bardzo szybko i zaraz po dołączeniu Polska stała się jednym wielkim placem budowy. Na przestrzeni lat drogi zmieniły się nie do poznania – obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy 5117,1 km (a w tym 1 849,2 km autostrad z czego około 645 km to odcinki koncesyjne) i aż 3257,9 km dróg ekspresowych. Różnica jest zatem znaczna, ale kosztowała nas prawie 350 mld złotych. Prawie 104 mld złotych pochodziły z dofinansowań unijnych.

Najważniejsze informacje:

  1. Po 20 latach w Polsce jest ponad siedmiokrotnie dłuższa sieć dróg szybkiego ruchu.
  2. Polska dołączyła do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku.
  3. Na rozbudowę sieci dróg wydano prawie 350 mld złotych. Środki pochodzące z Unii Europejskiej wynosiły niespełna 104 mld złotych.

Przeczytaj również:

Ograniczenia prędkości w Polsce w 2024 roku [PRZEPISY, MANDATY, PUNKTY KARNE]

Zmiany są zatem znaczące i na tyle ogromne, że nie da się ich przeoczyć. Obecnie niemalże każdy zakątek Polski jest już dobrze skomunikowany z większymi miastami, a podróż pomiędzy nimi zazwyczaj odbywa się autostradą. Dzięki temu znacznie zmniejszony został czas dojazdu, a także dodatkowo główne trasy przejęły ruch tranzytowy, co spowodowało odciążenie ruchu w miastach. Kluczowe trasy komunikujące również naszych sąsiadów sprawiły, że wzdłuż dróg ekspresowych i autostrad powstało mnóstwo inwestycji, a także europejskie centra logistyczne i przeładunkowe. Jest znacznie lepiej.

Dziś przejazd naszego kraju nie stanowi żadnego problemy. Z trójmiasta do granicy z Czechami jedziemy autostradą A1 w niespełna 6 godzin, a tylko godzinę więcej będziemy potrzebowali, aby drogą A4 przejechać od wschodniej do zachodniej granicy. Dodatkowo kierowcy od niedawna mogą korzystać z drogi S3, która prowadzi prawie od Szczecina, aż do granicy z Czechami, ponieważ w tym roku oddany został do użytku odcinek z Bolkowa do Kamiennej Góry. Z Wrocławia do Białegostoku dostaniemy się w 6 godzin, a świetne połączenie także ma obecnie Rzeszów – drogą S19 do stolicy dojedziemy w nieco ponad 3 godziny, a do Krakowa w zaledwie 1,5 h.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Sieć dróg będzie systematycznie rozbudowywana

Po sporym sukcesie na przestrzeni 20 lat nikt nie zamierza jednak osiada na laurach i obecnie realizowane są inwestycje przewidziane w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Na budowę i modernizację kolejnych kilometrów dróg przewidziane jest 18,4 mld złotych, dzięki czemu powstanie droga ekspresowa S1 pomiędzy węzłami Oświęcim i Bielsko-Biała Hałcnów, a także S7 na odcinku Widoma- Kraków Nowa Huta. Dodatkowo zrealizowany zostanie odcinek autostrady A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, a pozostałe fundusze zostaną wykorzystane na budowę dalszych kilometrów autostrady A2, dróg ekspresowych S3, S6, S7, S10, S11, S12, S19, S74 oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Ponadto w grudniu 2023 roku podpisane zostały dwie umowy na bezzwrotne wsparcie ze środków UE w ramach KPO – pierwsza dotyczy budowy nowych 90 kilometrów obwodnic dużych miast. Wartość tego projektu to 2,42 mld złotych, natomiast drugi dokument o wartości 362,8 mln dotyczy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA.

Wszystkie te inwestycje mają sprawić, że finalnie w Polsce sieć autostrad i dróg ekspresowych będzie wynosiła około 7980 km (w tym 2100 km autostrad). W bieżącym roku planowane jest zakończenie prac nad dwoma odcinkami autostrady A2, a w kolejnych realizacja brakujących fragmentów, aż do granicy w Koroszczynie. Warto również wspomnieć, że obecnie GDDKiA realizuje 107 projektów, na które składa się 1364,6 km dróg w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz program budowy 100 obwodnic, planując już kolejne 36 projektów i planami na dodatkowe 3300 km (w tym poszerzenie o dodatkowy pas funkcjonujących odcinków autostrad).

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button