- Uchwała została podpisana w Strasburgu - ujednolicone przepisy będą obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej
- Kierowcy stracą prawo jazdy nie tylko w kraju, w którym dopuścili się popełnienia wykroczenia, ale również zakaz będzie obowiązywał we wszystkich krajach członkowskich
- Podpisana dyrektywa ma zmniejszyć liczbę wypadków drogowych oraz zwiększyć świadomość kierowców
Aby na drogach było bezpieczniej koniecznie jest wprowadzenie wielu zmian. Unijni posłowie już jakiś czas temu doszli do wniosku, że przede wszystkim trzeba nieco ujednolicić przepisy, aby takie same kary obowiązywały we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Podjęcia takiej decyzji przede wszystkim chcieli posłowie Parlamentu Europejskiego, którzy zaproponowali, aby zakaz prowadzenia pojazdów obowiązywał we wszystkich państwach członkowskich.
Śmiało można powiedzieć, że wprowadzenie ujednolicenia przepisów dla wszystkich kierowców UE było oczywiście kwestią czasu. Obecnie jeśli kierowca dopuści się wykroczenia w innym kraju niż ten, w którym wydany został dokument prawa jazdy i zostanie one zatrzymane, to zakaz jazdy dotyczy i tak jedynie kraju, w którym mandat został wystawiony, jednocześnie nie tworząc żadnych dodatkowych ograniczeń w pozostałych państwach członkowskich. Zmiany mają być jednak diametralne, gdyż europosłowie przegłosowali właśnie rezolucję, która dotyczy wprowadzenia zakazu kierowania we wszystkich krajach Unii Europejskiej. To nie koniec nowości w przepisach.
Uchwała została nieznacznie przegłosowana, gdyż za przyjęciem było 372 posłów Parlamentu Europejskiego, przeciw było 220, a 43 wstrzymało się od głosu. Pozwoliło to jednak przyjąć uchwałę, która zawiera nowe wytyczne niezbędne do zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości oraz wprowadzenie zakazu jazdy przy zatrzymanym prawo jazdy na terenie wszystkich krajów członkowskich UE.
Najważniejsze informacje:
- W Strasburgu 372 europosłów głosowało za przyjęciem uchwały, która zawiera wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów we wszystkich krajach członkowskich UE.
- Nie jest to jedyna zmiana – dodatkowo rozszerzony zostanie system wymiany informacji pomiędzy państwami należącymi do Unii Europejskiej, a także zmieni się lista wykroczeń drogowych, po których zostanie wszczęte dochodzenie transgraniczne.
- Każdy kierowca, który przekroczy prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym oraz o 50 km/h poza nim obligatoryjnie straci prawo jazdy.
Przeczytaj również:
Prawo drogowe 2024: Najważniejsze zmiany i przepisy, które musisz znać
Skąd pomysł na takie zmiany? Obecnie ponad 40% wykroczeń transgranicznych pozostaje bezkarnych, dlatego posłowie muszą znacznie zacieśnić współpracę pomiędzy państwami członkowskimi, aby znacznie zmniejszyć ten proceder. Dotyczą one przede wszystkim najcięższych wykroczeń, do których zaliczyć możemy znacznie przekroczenie dopuszczalnej prędkości czy jazda pod wpływem alkoholu. W myśl nowych zmian każda decyzja o zawieszeniu, ograniczeniu lub cofnięciu prawa jazdy będzie obowiązywała we wszystkich krajach UE bez względu na to, gdzie zostało popełnione wykroczenie oraz jakie jest miejsce wydania prawa jazdy.
W przyjętej 6 lutego 2024 roku rezolucji parlamentu Europejskiego pojawił się zatem zapis, że zarówno jazda pod wpływem alkoholu, przekroczenie dozwolonej prędkości, a także inne poważne wykroczenia drogowe będą prowadziły do zakazu prowadzenia pojazdów na terenie całej UE. Dodatkowo rozszerzona zostanie lista wykroczeń drogowych, które będą uruchamiały transgraniczne dochodzenie i już niebawem dotyczyć to będzie również niebezpiecznego parkowania, wyprzedzania na linii ciągłej, potrącenia i ucieczki, ale także jazdy bez ważnego dokumentu prawa jazdy. Wszystkie wykroczenia znajdujące się na tej liście będą zatem podstawą do wydania decyzji o zatrzymaniu prawka. Dodatkowo obligatoryjnie zatrzymane zostanie każdemu kierowcy, który przekroczy prędkości już o 30 km/h w terenie zabudowanym oraz o 50 km/h poza nim.
– Jestem przekonany, że ta dyrektywa nie tylko pomoże zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, ale także przyczyni się do zwiększenia świadomości obywateli na temat bardziej odpowiedzialnej jazdy oraz chęci przestrzegania przepisów i akceptowania konsekwencji ich łamania, niezależnie od tego, gdzie w UE prowadzimy samochód. – powiedział sprawozdawca Parlamentu Europejskiego Petar Vitanov.
Cały projekt dotyczący owych zmian powstał jeszcze w ostatnim kwartale 2023 roku, jednakże zgromadzenie plenarne Parlamentu Europejskiego w Strassburgu 6 lutego przyjęło uchwałę. Jak zatem ma wyglądać proces transgranicznej wymiany wiadomości? Według pierwszych propozycji informacje dotyczące przesłania pierwszych wiadomości o popełnionym wykroczeniu mają zostać wysłane w terminie do 10 dni roboczych, a następnie w ciągu 15 dni musi zostać podjęta decyzja, czy zakaz prowadzenia pojazdów będzie obowiązywał na terenie całej Unii Europejskiej. Informacje o swojej sytuacji zmotoryzowany dostanie w ciągu 7 dni.