Aktualnie czytasz:
WSK 125/175: czy by艂a faktycznie najlepszym polskim motocyklem?

Gdyby艣 obudzi艂 mnie w 艣rodku nocy i zapyta艂 jaki motocykl by艂 najwa偶niejszy w historii polskiej motoryzacji, to bez cienia w膮tpliwo艣ci i chwili zastanowienia wykrzycza艂bym, 偶e WSK! Dlaczego?

Oczywi艣cie Junak czy Sok贸艂 wydaje si臋 bardziej kultowy, ale oba te motocykle niekoniecznie by艂y mniej awaryjne, a przede wszystkim by艂y dro偶sze przez co mniej dost臋pne i zdecydowanie bardziej skomplikowane pod wzgl臋dem obs艂ugi i serwisu. Tutaj musimy r贸wnie偶 zastosowa膰 pewien podzia艂 dziejowy: Sok贸艂 wytwarzany by艂 w zupe艂nie innych czasach. Po wojnie Pa艅stwu Polskiemu zale偶a艂o, aby jak najmniejszym kosztem wytworzy膰 jak najwi臋ksz膮 ilo艣膰 motocykli, kt贸ra b臋dzie sobie radzi膰 z trudami polskich dr贸g i 艣rednimi raczej mo偶liwo艣ciami serwisowymi. Junak pod tym wzgl臋dem, nie do艣膰 偶e by艂 stosunkowo drogi, to serwisowo wypada艂 blado na tle motocykli WFM oraz WSK. Zreszt膮, na jakim motocyklu Tw贸j ojciec w latach 60, 70 czy 80-tych zabiera艂 mam臋 na randki? Najcz臋艣ciej by艂a to w艂a艣nie Wueseka. Motocykl lekki, prosty w obs艂udze i generalnie bezawaryjny. Oczywi艣cie mo偶emy z艂orzeczy膰 na uk艂ad zap艂onowy, kt贸ry raz na czas musieli艣my wyregulowa膰, ale w stosunku do Jaw czy Junak贸w zabawa by艂a dziecinnie prosta, a nawet je偶eli zap艂on nie by艂 ustawiony idealnie w punkt, to nie powodowa艂 od razu uszkodzenia korbowodu.

Motocykl WSK 125

Poza tym cz臋艣ci. Znam dziesi膮tki historii, w kt贸rych Junaki i Soko艂y czy bardziej zaawansowane konstrukcje ze wschodu, a czasami nawet zachodu ko艅czy艂y oparte o p艂ot ze wzgl臋du na to, 偶e ci臋偶ko by艂o z dost臋pem do cz臋艣ci. W przypadku motocykla ze 艢widnika ten problem oczywi艣cie istnia艂, ale w stopniu minimalnym. No i przede wszystkim wymiana wa艂u korbowego nie by艂a dla聽domoros艂ych mechanik贸w tak trudna jak ustawienie rozrz膮du w Junaku (najcz臋艣ciej).

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Co oznacza skr贸t WSK?

Pierwsze Wueski zjecha艂y z linii produkcyjnej ju偶 w roku 1955 i tak naprawd臋 nie r贸偶ni艂y si臋 znacz膮co od produkowanych ju偶 od roku 1954 motocykli WFM. Produkcja w 艢widniku zosta艂a uruchomiona tu偶 po tym jak w艂adze zorientowa艂y si臋, 偶e popyt na jedno艣lady 125 ccm jest tak du偶y, 偶e nie wyrabia艂y si臋 z produkcj膮. Tak naprawd臋 do roku 1957 oba motocykle nie r贸偶ni艂y si臋 zbyt wiele. Szybko jednak dosz艂o do konkurowania mi臋dzy Warszaw膮, a 艢widnikiem i w 1964 zobaczyli艣my solidnie zmodernizowany model motocykla WSK.

Tak rozpocz臋艂a si臋 historia kultowego motocykla, kt贸ry by艂 produkowany (w kolejnych ods艂onach) do roku 1985. Niestety聽spadek zainteresowania motocyklami i ich nabywaniem聽wi膮偶e si臋 nierozerwalnie z popularyzacj膮 samochod贸w w naszym kraju. W latach 艣wietno艣ci WSK, motocykl wygrywa艂 z autami tylko dlatego, 偶e by艂 tani i dost臋pny. Ma艂o kto wtedy my艣la艂 o je藕dzie dla przyjemno艣ci, chocia偶 nie mo偶na powiedzie膰, 偶e motocykle spe艂nia艂y wtedy wy艂膮cznie u偶ytkow膮 funkcj臋.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

>>>Czy zobaczymy jeszcze nowy motocykl WSK?<<<

wsk

WSK to oczywi艣cie skr贸t od: Wytw贸rnia Sprz臋tu Komunikacyjnego w 艢widniku. Dla wielu jednak ten skr贸t oznacza艂 co innego, z czym wi膮偶膮 si臋 setki historii o motocyklach WSK; je偶d偶膮cych po polach, topionych w bagnie czy tuningowanych tak aby maksymalnie zwi臋kszy膰 pr臋dko艣膰 maksymaln膮. Wueska by艂a motocyklem, kt贸ry nie do艣膰, 偶e by艂 cz臋sto jedynym 艣rodkiem transportu (nawet dla ca艂ych rodzin), to kiedy w domu pojawia艂 si臋 pierwszy Maluch, m艂odsze pokolenie聽zaczyna艂o podbiera膰聽jedno艣lady i聽uje偶d偶a膰,聽popisuj膮c si臋 jednocze艣nie przed kolegami. Warto艣膰 Wueski chocia偶 nigdy nie by艂a wysoka, zatrwa偶aj膮co spad艂a pod koniec lat 90 i zdrow膮 Wie艣k臋 wtedy mo偶na by艂o kupi膰 za grosze. Setki tych motocykli, je艣li nie tysi膮ce wyl膮dowa艂o na z艂omie. Sta艂o si臋 tak poniewa偶 nie prezentowa艂y ju偶 偶adnej warto艣ci dla w艂a艣cicieli, a dzieci ju偶 dawno wyros艂y z zabawy, wi臋c te korodowa艂y w szopach. Sytuacja odwr贸ci艂a si臋 po roku 2010 kiedy do gry wesz艂o kolejne pokolenie, a Ci co mieli je lata temu mogli ju偶 sobie pozwoli膰 na luksus jakim jest posiadanie motocykla zabytkowego. Dwusuwowe jedno艣lady zacz臋艂y nabiera膰 bardzo szybko na warto艣ci, a dzisiaj klasyczn膮 WSK M06, bardzo trudno znale藕膰 w rozs膮dnej cenie. Jeszcze trudniej jest znale藕膰 totalny orygina艂, kt贸ry nadal wygl膮da dobrze. C贸偶, cieszy膰 si臋 powinien ten, kto ma taki sprz臋t.

WSK

W roku 1975 fabryka w 艢widniku postanowi艂a wprowadzi膰 do produkcji motocykle z "rodziny ptakt贸w. Od teraz jedno艣lady opr贸cz oznaczenia np. M06 B3, nosi艂y nazwy, dzi臋ki kt贸rym 艂atwiej by艂o zapami臋ta膰 modele motocykli. Wspomniany model B3 nosi艂 oznaczenie "Gil", opr贸cz niego na rynku pojawi艂 si臋 Lelek oraz B膮k. Motocykle te r贸偶ni艂y si臋 przede wszystkim kolorami: 偶贸艂ty, czerwony oraz niebieski i mia艂y mniejsze zbiorniki 10,5 litra zamiast 13 litr贸w.

Rodzina ptak贸w

Inna by艂a r贸wnie偶 kanapa oraz kolor b艂otnika przedniego. Co ciekawe model B膮k stylizowany by艂 na... choppera. Mieli艣my wysok膮 kierownic臋, wydech puszczony g贸r膮 - zupe艂nie jak w motocyklach enduro i podnoszone siedzenie pasa偶era, kt贸re stanowi艂o oparcie dla kierowcy. Z kolei Lelek by艂 motocyklem terenowym. Dzisiaj, pewnie nazwaliby艣my go scramblerem. Mia艂 szerok膮 (nisk膮) kierownic臋, wydech poprowadzony g贸r膮 (zupe艂nie jak w B膮ku) oraz wysoko zamontowany b艂otnik przedni. Poza tym wkr贸tce wprowadzono motocykle WSK z silnikiem o pojemno艣ci 175, ale to ju偶 temat na odr臋bn膮 opowie艣膰.

Co ciekawe pierwszy i podstawowy model (M06) produkowany by艂 ze zmianami a偶 do roku 1985. Ostatni egzemplarz kultowej聽 wueski opu艣ci艂 montownie w 艢widniku 31 pa藕dziernika r贸wnie偶 1985 i by艂 ostatnim produkowanym seryjnie w naszym kraju motocyklem.

[Trending]

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
88%
0%
12%
5 Komentarze
  • Danio
    31 marca 2020 at 05:47

    „chopperem” by艂 przede wszystkim Dudek 175 ccm.

  • opkpop
    31 marca 2020 at 08:34

    „Zreszt膮, na jakim motocyklu Tw贸j ojciec w latach 60, 70 czy 80-tych zabiera艂 mam臋 na randki? ”
    Na Osie oczywi艣cie:D

  • Pawe艂
    31 marca 2020 at 11:46

    Mia艂em Gila

  • Tadeusz
    31 marca 2020 at 13:06

    Mia艂em Kobuza n贸wka prosto z sklepu. Ale by艂a radocha.

  • 31 marca 2020 at 20:26

    Obecnie ko艅cz臋 peln膮 renowacje WSK 125 z 1978 roku. Pisanie o sporych cenach wynika z samych koszt贸w renowacji poszczeg贸lnych element贸w, kt贸re to nie zawsze s膮 udane. Wi臋c kupuje si臋 kolejne. Mnie uda艂o si臋 zregenerowa膰 90% Reszta niestety to zamienniki lub konstrukcja w艂asna. Pozdrawiam

Podziel si臋 opini膮

lub