KTM oficjalnie ogłosił to o czym od jakiegoś czasu było już w sieci głośno. Chodzi o premierę nowego flagowego modelu w ofercie na 2021. Nowe wcielenie 1290 Super Adventure S zostało potwierdzone. Co będzie na nas czekać na jego pokładzie?
Nowy KTM 1290 Super Adventure S wjedzie na salony m.in. z nową ramą, niżej zawieszonym zbiornikiem paliwa, zgodnością z normą Euro5 i adaptacyjnym tempomatem – o czym pisaliśmy w tym artykule.
W grudniu 2020 KTM (podobno omyłkowo umieścił zdjęcia nowego motocykla na oficjalnej stronie). Wtedy to rozpętała się burza domysłów i spekulacji. Teraz producent ucina je prezentując oficjalne dane techniczne nowego Super Adventure`a. To co jeszcze nie zostało potwierdzone to premiera bardziej terenowo zdolnej wersji “R”. Jednak należy się spodziewać, że nastąpi ona jeszcze w pierwszej połowie tego roku. 1290 Super Adventure R powinien otrzymać bardzo podobne uaktualnienia. Wiemy natomiast, że nowy 1290 Adventure S nie będzie w tym roku dostępny na rynkach Ameryki Północnej.
Nowa rama została przeprojektowana, by poprawić rozkład masy i zapewnić lepsze prowadzenie. Spece KTM-a przesunęli główkę ramy do tyłu d o 1,5 cm, a silnik został lekko pochylony do przodu, w porównaniu do Super Adventure 2020. Zmiany te mają skutkować w bardziej dynamicznym i ostrzejszym pokonywaniu zakrętów. 1290 Super Adventure powinien więc zyskać nowy pazur w swoim charakterze kanapowca. Także wahacz poddano zmianom. Został on wydłużony, aby zapewnić większą stabilność podczas przyspieszania.
Triumph Speed Triple 1200 RS 2021. Nowy, lepszy, bardziej zadziorny. Cena, dane techniczne, opinie
Nie zabrakło także nowej ramy pomocniczej, która ma z kolei wpływ na obniżenie wysokości siedzenia modelu 2021 o prawie 1,5cm. Dla długonogich istnieje także możliwość podniesienia kanapy. Będąc przy ergonomii warto wspomnieć także o regulowanej kierownicy oraz nowej przedniej szybie, która została zoptymalizowana podczas testów w tunelu aerodynamicznym.
Pojemność zbiornika paliwa nie uległa zmianie, ale zmienił się jego kształt, który teraz pomaga obniżyć środek ciężkości 1290 Super Adventure S. Zbiornik ma elektrycznie otwierany wlew i (uwaga!) powrócił do niego mały schowek, który jest zintegrowany z gniazdem USB do ładowania.
Czujnik radarowy Bosch w KTM 1290 Super Adventure S 2021.
KTM zmienił również wygląd wciąż dla wielu kontrowersyjnego dzielonego reflektora. Wszystko po to, by zintegrować w jego projekcie czujnik radarowy Bosch. Adaptacyjny tempomat wykorzystuje dane z radaru do automatycznej regulacji prędkości podróżnej, aby zachować bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów.
Adaptacyjny tempomat dołącza do wielu elektronicznych systemów wspomagających kierowcę KTM-a 1290 Super Adventure S, które powracają w 2021 r. Obejmują one tryby jazdy, kontrolę trakcji i ABS uwzględniające pochylenie motocykla, a także jazdę w terenie, kontrolę stabilności i samoczynne wyłączanie kierunkowskazów w standardzie. Regulacja hamowania silnikiem, system hill-hold i quickshifter są dostępne w opcji.
Miłym dodatkiem w pomocy w zawiadowaniu tą całą elektroniką są podświetlane przełączniki na kierownicy i większy o pół cala – siedmiocalowy wyświetlacz TFT
Zmodernizowany silnik o pojemności 1301 cm3 zapewnia taką samą moc (160 KM), jak model 2020. Za to zmiany związane z normą Euro 5 odbiły się nieznacznie na maksymalnej wartości momentu obrotowego. Moment spał ze 140 na 138 Nm. Nie znamy jeszcze ważniejszego aspektu, czyli wykresu przebiegu owych wartości. Dekle silnika są teraz podobno cieńsze, a KTM twierdzi, że waga została zmniejszona o 1,6 kg. Nowa jednostka napędowa otrzymała także zmieniony podwójny radiator, a poprawiona karoseria ma kierować gorące powietrze z dala od nóg woźnicy.
1290 Super Adventure S to także najnowsza generacja półaktywnego zawieszenia Apex WP. W układzie zmodyfikowano zawory by zwiększyć wpływ na tłumienie przy korzystaniu z danych z jednostki sterującej IMU. KTM oferuje również ulepszony pakiet zawieszenia z indywidualnym tłumieniem widelca i amortyzatora, automatyczną regulacją napięcia wstępnego i ustawieniem zapobiegającym nurkowaniu. Grubo!
KTM 1290 Super Adventure S 2021, dane techniczne:
KTM 1290 SUPER ADVENTURE S | |
Silnik | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 75 ° V-Twin, 4 zawory na cylinder / DOHC
|
Pojemność | 1301 cm3 |
Średnica x skok |
108 mm x 71 mm
|
Moc | 160 KM przy 9000 obr./min (deklarowana)
|
Moment obrotowy | 138 Nm Przy 6500 obr./min (deklarowana)
|
Stosunek kompresji | 13,1: 1 |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa |
Układ paliwowy | Keihin EFI (korpus przepustnicy Ø 52 mm)
|
Smarowanie | Ciśnieniowe za pomocą 3 pomp Eaton |
Olej silnikowy | Motorex, SAE 10W-50
|
Łańcuch | 525 X-ring |
Sprzęgło | PASC, sterowane hydraulicznie |
Zarządzanie silnikiem | Keihin EMS z RBW i ACC (adaptacyjny tempomat), podwójny zapłon
Kontrola trakcji MTC (czuła na pochylenie, 4 tryby, odłączana)
|
Rama | Chromowo-molibdenowo-stalowa rama kratowa, malowana proszkowo
|
Rama pomocnicza | Aluminiowa, malowana proszkowo
|
Przednie zawieszenie | WP SAT (technologia półaktywna) Upside-Down Ø 48 mm, 200mm skoku
|
Tylne zawieszenie | WP SAT (technologia półaktywna) amortyzator, półaktywny, elektronicznie regulowane napięcie wstępne, skok 200 mm
|
Hamulec przedni | 2 × 4-tłoczkowy Brembo, promieniowo montowany zacisk, tarcza hamulcowa 320 mm
|
Hamulec tylny | Brembo 2-tłoczkowy, stały zacisk, tarcza hamulcowa Ø 267 mm |
Przednie koło |
Odlewane z aluminium, 3,50 x 19 ″
|
Tylne koło
|
Odlewane z aluminium 5,00 x 17 ‘’ |
Opona przednia | 120/70 ZR 19
|
Opona tylna | 170/60 ZR 17
|
Kąt główki ramy | 24,7 ° |
Rozstaw osi
Prześwit
|
155,7
224 mm |
Zbiornik paliwa
Waga na sucho |
23,1L/5l rezerwy
220 kg (deklarowana) |