Aktualnie czytasz:
Dlaczego nie wierz臋 w polskie motocykle polskiej produkcji?
11

Co roku s艂ysz臋 o reaktywacjach - Polonez, Syrena, Sok贸艂, teraz WSK. Kocham polskie motocykle, jestem motoryzacyjnym patriot膮 i 艣wiadomym konsumentem, jednak wiem, 偶e dzi艣 produkcja motocykli w Polsce nie jest w naszym zasi臋gu.

Wiem, 偶e wielu z Was jest rozczarowania tym co napisa艂em powy偶ej, jednak moja opinia poprzedzona jest dziesi膮tkami rozm贸w z przedstawicielami bran偶y i kilkoma latami obserwacji polskiego rynku, kt贸ry bez w膮tpienia jest niesamowicie trudny i nieprzewidywalny. Pami臋tam tak偶e wszystkie szumne zapowiedzi reaktywacji z kt贸rych zawsze wychodzi艂o dok艂adnie to samo.

Wszystko teraz jest produkowane w Chinach.

Ka偶dego dnia widz臋 dziesi膮tki komentarzy typu "jaka to polska marka, przecie偶 to jest zwyk艂y chinol". S艂ysz臋 to codziennie od 8 lat. A偶 czasem jestem tym zm臋czony. Czuj臋 to roz偶alenie w g艂osie wielu z Was. Ma艂o tego - sam z tego wzgl臋du ubolewam. Moim marzeniem jest aby Polska mia艂a swoje w艂asne motocykle, kt贸re by艂yby znane na ca艂ym 艣wiecie i cieszy艂y si臋 艣wietn膮 opini膮. Zazdroszcz臋 Niemcom, Francuzom, W艂ochom, Japo艅czykom, Korea艅czykom a nawet Hiszpanom tego, 偶e maj膮 swoje marki, kt贸rymi mog膮 si臋 szczyci膰 na ca艂ym 艣wiecie. W Polsce od reformacji ustrojowej nie produkujemy ju偶 nic. Dlaczego?

Poniewa偶 zabrak艂o determinacji i ch臋ci rozwoju tych pojazd贸w. Analogicznym przyk艂adem by艂 Polonez. Nikt po otwarciu granic nie chcia艂 ju偶 je藕dzi膰 przestarza艂ymi, awaryjnymi konstrukcjami, kt贸re cho膰 mia艂y sw贸j urok i dusz臋 to jednak nie przystawa艂y do zachodnich produkt贸w. No bo czym wola艂 je藕dzi膰 Janusz? Ogarem czy Aprili膮? Polonezem czy Golfem? Syren膮 czy Fiatem 125? Polsk臋 od zachodu dzieli艂a przepa艣膰 jak Kore臋 P贸艂nocn膮 od Po艂udniowej. Jednak w latach dziewi臋膰dziesi膮tych jeszcze by艂y szanse na wyr贸wnanie kontrast贸w, jednak nikt tego zadania si臋 nie podj膮艂. G艂贸wnie przez 贸wczesn膮 polsk膮 mentalno艣膰, rz膮dz膮cych, korupcj臋, tomiwisizm i z艂odziejstwo. Fabryki upad艂y, a niekt贸re niszczej膮 do dzi艣.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Teraz pozosta艂 jedynie sentyment do motocykli i motorower贸w z epoki PRL. Dlatego dzi艣 s艂ysz膮c doniesienia o pr贸bach reaktywacji produkcji w Polsce w Internecie budzi si臋 euforia. Nic w tym dziwnego. Jednak nale偶y grub膮 kresk膮 oddzieli膰 emocje od pieni臋dzy i odpowiedz sobie na podstawowe pytanie. Ile musia艂by kosztowa膰 motocykl polskiej produkcji?

Inwestor musia艂by do kosztu motocykla wliczy膰 przede wszystkim budow臋 fabryki i kompletnej linii monta偶owej. To dziesi膮tki milion贸w z艂otych. Do tego nale偶a艂oby zaprojektowa膰 nadwozie oraz je zahomologowa膰, co stanowi kolejne kilkana艣cie milion贸w z艂otych. Nie kilka. Kilkana艣cie. Analogicznym procesem jest obarczona jednostka nap臋dowa. Wsz臋dzie musisz inwestowa膰 miliony w niepewny, niszowy biznes motocyklowy.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Czy mo偶na produkowa膰 polskie motocykle w Polsce? Mo偶na, ale po co, skoro i tak nikt tego nie kupi.

Teraz nale偶y sobie odpowiedzie膰 na pytanie ile taka polska fabryka musia艂aby wytworzy膰 oraz sprzeda膰 motocykli czy motorower贸w, aby ta inwestycja mia艂a szans臋 na zwrot? Wreszcie ile musia艂by taki pojazd kosztowa膰 w salonie. W贸wczas mo偶e si臋 okaza膰, 偶e polski produkt jest tak samo drogi jak japo艅ska czy europejska konkurencja (kt贸ra te偶 przenosi fabryki poza swoje kraje). Przypomn臋 tylko, 偶e w ca艂ym ubieg艂ym roku w naszym kraju zarejestrowano 7144 nowych motocykli i聽5809 nowych motorower贸w. Z tego ponad 70% stanowi艂y jedno艣lady z najni偶szej p贸艂ki cenowej. Kto kupi polski motocykl w cenie Japo艅czyka? 1000 os贸b rocznie?

Skoro na naszym rynku polskie motocykle nie maj膮 szans bytu ze wzgl臋du na hipotetyczne koszty zaprojektowania i bie偶膮cej produkcji, to mo偶e warto oprze膰 biznesplan na eksporcie? To dobry pomys艂, jednak jak polski produkt ma konkurowa膰 na zachodzie? Musia艂by oferowa膰 jeszcze wi臋cej ni偶 obecne od dekad firmy japo艅skie, w艂oskie czy niemieckie. Czy to jednak jest mo偶liwe? W膮tpi臋. Za 艣wiatow膮 konkurencj膮 stoi d艂ugoletnie do艣wiadczenie, tradycja i 艣wiadomo艣膰 marki, tworzonej nieprzerwanie od pokole艅. Aby to si臋 zmieni艂o musia艂yby min膮膰 lata. To tak samo ci臋偶ka droga, jak膮 od lat pokonuje cho膰by Kymco w Europie. To si臋 nazywa budowanie zaufania i rozpoznawalno艣ci.

Konkludowa艂bym smutnym wnioskiem, 偶e taki projekt nie ma jakichkolwiek szans z biznesowego punktu widzenia. To nie jest tak, 偶e polskie marki oferuj膮 dzi艣 "chi艅szczyzn臋" z braku ambicji czy wr臋cz robi膮c to na z艂o艣膰. 呕yjemy w Polsce, gdzie wi臋kszo艣膰 ludzi ma problem z wyrobieniem si臋 od pierwszego do pierwszego, a motocykl nie jest elementem pierwszej potrzeby, jak na przyk艂ad samoch贸d. W zasi臋gu naszych r膮k s膮 najcz臋艣ciej jedno艣lady do 7 000 a nie 17 000 z艂. To jak z disco polo - prosty schemat popytu i poda偶y.

PS. Bardzo chcia艂bym si臋 myli膰 co do reaktywacji motocykli WSK 2017.

Jaka jest Twoja reakcja?
7%
1%
63%
  • 9 maja 2017 at 21:53

    Niestety ale musz臋 si臋 zgodzi膰 z autorem. Takie s膮 realia tego kraju. Jeste艣my byli艣my i b臋dziemy wielkimi patriotami kt贸rzy za Chiny Ludowe nie kupi膮 w wi臋kszo艣ci polskiego produktu bo … b臋dzie on kosztowa艂 tyle samo lub wi臋cej ni偶 markowy produkt zagranicznego producenta. Je艣li kogo艣 by by艂o sta膰 na taki nie oszukujmy si臋 drogi produkt to albo go kupi w pozytywnym s艂owa tego znaczeniu – wariat, albo wybierze znan膮 mark臋 bo to b臋dzie presti偶.

    Czemu co polskie pad艂o? Bo po otwarciu granic chcieli艣my mie膰 wszystko lepsze nowocze艣niejsze. Nasze z braku kasy nie mog艂o sta膰 si臋 nowocze艣niejsze. Potem poszli艣my na skr贸ty – do naszego wstawiali艣my zagraniczne komponenty. Ale maj膮c wyb贸r Poloneza z silnikiem Rovera w tamtych czasach ludzie woleliby kupi膰 tego Rowera od tego silnika ;).

    • Dawid
      10 maja 2017 at 09:32

      Je艣li mog臋 chcia艂bym si臋 odnie艣膰 do Pana wypowiedzi.

      鈥濲este艣my byli艣my i b臋dziemy wielkimi patriotami kt贸rzy za Chiny Ludowe nie kupi膮 w wi臋kszo艣ci polskiego produktu bo 鈥 b臋dzie on kosztowa艂 tyle samo lub wi臋cej ni偶 markowy produkt zagranicznego producenta鈥 na pierwszy rzut oka to nawet zgrabne zdanie, ale brakuje mi tu sensu. Wszystko rozbija si臋 o mark臋. Mamy kilkadziesi膮t lat zaniedba艅 w walce o mark臋. Ale je艣li nie postawisz pierwszego kroku to ta przepa艣膰 b臋dzie tylko ros艂a. Moim zdaniem trzeba si臋 ruszy膰. Traktory Ursus te偶 powinien zarzuci膰, bo przecie偶 inni robi膮 wi臋cej i pewnie lepiej, a tu jednak rynek zdobywamy.
      鈥濲e艣li kogo艣 by by艂o sta膰 na taki nie oszukujmy si臋 drogi produkt to albo go kupi w pozytywnym s艂owa tego znaczeniu 鈥 wariat, albo wybierze znan膮 mark臋 bo to b臋dzie presti偶.鈥 鈥 no ok. 鈥 tylko czy posiadanie motocykla w艂asnej produkcji to nie presti偶? Ja na ten przyk艂ad wstydz臋 si臋, 偶e tak du偶y kraj i nie ma w艂asnej marki motoryzacyjnej. To co robi Romet czy Junak (znaczy si臋 to co robi膮 Chi艅czycy) to z jednej strony kawa艂ek dobrej roboty 鈥 moto dla ludu, ale jednak ze wzgl臋du na wschodnie nalecia艂o艣ci jest to kompromis na jako艣ci.
      鈥濩zemu co polskie pad艂o? Bo po otwarciu granic chcieli艣my mie膰 wszystko lepsze nowocze艣niejsze.鈥 鈥 co do motoryzacji to pewnie tak, ale szerzej patrz膮c to by艂a tylko blitzkrieg gospodarczy.
      Ja jestem pe艂en obaw odno艣nie tego projektu, jednak, je艣li wykorzystamy moment i podejdziemy do sprawy innowacyjnie to mo偶e si臋 uda膰 鈥 a mark臋 trzeba budowa膰 przez wiele lat. Je艣li taki motocykl wejdzie do produkcji to pewnie si臋 do niego przymierz臋.
      Pozdrawiam

      • 10 maja 2017 at 21:13

        To zadam przewrotne pytanie – ile Dawidzie by艣 zap艂aci艂 za WSK 125 polskiej produkcji?
        Nowy Sok贸艂 1300 mia艂 kosztowa膰 grubo powy偶ej 100 000 ;/ Dla por贸wnania, cho膰by VULCAN 1700 Voyager to 80 000.
        To, 偶e kto艣 kiedy艣 postanowi艂 pozamyka膰 nasze zak艂ady produkuj膮ce jedno艣lady… c贸偶, historia i liczba Chi艅skich maszyn, pokaza艂a 偶e zapotrzebowanie by艂o, wbrew temu co twierdzono .. mo偶emy skwitowa膰 tylko seri膮 niecenzuralnych s艂贸w :/
        Mo偶e, gdyby nasz kraj cierpia艂 na nadmiar got贸wki, to przy wsparciu pa艅stwowej kasy uda si臋 co艣 odbudowa膰 i powstanie maszyna na miar臋 mo偶liwo艣ci nabywczych wi臋kszej ilo艣ci Polak贸w, ale jak wiemy…kasy brak.

  • Adam
    10 maja 2017 at 09:12

    Oczywi艣cie, ze przy zastosowanych liczbach nie ma powodzenia, ale Polski rynek jedno艣lad贸w to blisko 50 tys. szt. (motocykle i motorowery). Autor znacz膮co zani偶a dane o ponad 35 tys. sprzedanych pojaz贸w:D Przyda艂aby si臋 jeszcze raz analiza materia艂u:)

  • Artur
    10 maja 2017 at 18:08

    Polki rynek jednosladow bedzie bo musi sie rozwijac. Jest tak zle ze moze byc tylko lepiej. To prawda, brak jest perspektyw dla lokalnego produktu, ale przeciez nawet „Chiny” i „Korea” od czegos zaczynaly. Wezmy rewelacyjny i niezniszczalny silnik 125ccm z Suzuki DR, Van Van i moglbym tak dluugo wymieniac z czego jeszcze. Ile licencji na ten motor kupiono zeby dzis z sukcesem sprzedawac go w innych jednosladach. Tedy droga inwestorzy. Tedy jedyna droga.

    • 10 maja 2017 at 20:51

      No tak…. tylko 偶e, Korea i Chiny, kiedy zaczyna艂y przygod臋 z motoryzacj膮, nie by艂y i nie s膮 w strukturach UE, kt贸ra poprzez swoje normy i nakazy, wr臋cz uniemo偶liwia powstanie nowej marki.

  • Pat
    10 maja 2017 at 21:29

    Nie oszukujmy si臋, nie b臋dziemy produkowa膰 na masow膮 skal臋 motocykli. Mo偶e jacy艣 entuzja艣ci zrobi膮 kilka sztuk, ale to raczej dla zabawy, ni偶 z finansowych powod贸w. Nas zwyczajnie nie sta膰, na takie przedsi臋wzi臋cie. Sam poruszam si臋 Bartonem Classic i powiem szczerze nie widz臋 powod贸w, 偶eby zmienia膰 go na co艣 co b臋dzie produkowane w Polsce. Je偶eli to ma by膰 jedyny pow贸d to w dzisiejszych czasach za ma艂o. Ja za niewielki pieni膮dze naby艂em 艂adny motocykl, kt贸ry daje mi to wszystko czego oczekuj臋. Nie oszukujmy si臋 bardzo ma艂o os贸b zdecydowa艂oby si臋 na taki ruch. Opr贸cz tego nasz rynek nie jest tak wielki, 偶eby otwiera膰 tu masow膮 produkcj臋, a o eksporcie to ju偶 w og贸le mo偶emy zapomnie膰. Fajnie jest powspomina膰 oraz idealizowa膰 maszyny z dawnych lat, ale obecnie cieszmy si臋 tym co mamy.

  • Pat
    10 maja 2017 at 21:30

    Nie oszukujmy si臋, nie b臋dziemy produkowa膰 na masow膮 skal臋 motocykli. Mo偶e jacy艣 entuzja艣ci zrobi膮 kilka sztuk, ale to raczej dla zabawy, ni偶 z finansowych powod贸w. Nas zwyczajnie nie sta膰, na takie przedsi臋wzi臋cie. Sam poruszam si臋 Bartonem Classic i powiem szczerze nie widz臋 powod贸w, 偶eby zmienia膰 go na co艣 co b臋dzie produkowane w Polsce. Je偶eli to ma by膰 jedyny pow贸d to w dzisiejszych czasach za ma艂o. Ja za niewielki pieni膮dze naby艂em 艂adny motocykl, kt贸ry daje mi to wszystko czego oczekuj臋. Nie oszukujmy si臋 bardzo ma艂o os贸b zdecydowa艂oby si臋 na taki ruch. Opr贸cz tego nasz rynek nie jest tak wielki, 偶eby otwiera膰 tu masow膮 produkcj臋, a o eksporcie to ju偶 w og贸le mo偶emy zapomnie膰. Fajnie jest powspomina膰 oraz idealizowa膰 maszyny z dawnych lat, ale obecnie cieszmy si臋 tym co mamy.

  • Karol
    16 maja 2017 at 21:36

    I tu si臋 z Szanownym Autorem nie zgodz臋. Oczywi艣cie, ze nikt przy zdrowych zmys艂ach nie b臋dzie w Polsce budowa膰 na surowym korzeniu fabryki produkuj膮cej wszystko, od silnika po ram臋 i opony. Jednak problemem jest to, 偶e nasi „producenci” id膮 po najmniejszej linii oporu, oferuj膮c pod rodzimymi brandami CA艁KOWICIE NIEPRZETWORZONE skutery chi艅skie, bez 偶adnej inwencji z ich strony. Dos艂ownie KA呕DY element tego co oferuj膮 polskie marki NICZYM si臋 nie r贸偶ni od „gotowca”, oferowanego przez cho艅ski przemys艂 w katalogu alibaba.com. Co by szkodzi艂o na ten przyk艂ad takiemu Rometowi czy Zippowi zatrudni膰 zdolnego plastyka (lub 偶eby by艂o taniej zrobi膰 konkurs dla student贸w ASP), i stworzy膰 dla takiego na przyk艂ad Quantuma komplet owiewek stylizowanych na rodzim膮 Os臋? Wyprodukowanie kilku paneli z ABS i kilku z PCV nie przekracza chyba mo偶liwo艣ci tak du偶ych firm jak Arkus&Romet czy Zipp, nawet przy ma艂ych seriach rz臋du 2-3 tysi臋cy sztuk skuter贸w rocznie. W ko艅cu elementy do tuningu aut tez robi si臋 w relatywnie niewielkich ilo艣ciach i jako艣 mo偶na. Skoro jeszcze te skutery sk艂adane s膮 w Polsce to tym bardziej a偶 kusi艂oby, 偶eby zamiast standardowej obudowy „CY50T-8” zak艂ada膰 karoserie stylizowan膮 na OS臉. I jestem pewien, 偶e kilka tysi臋cy nabywc贸w Quantuma czy innego Rutera Grande do艂o偶y艂oby te 500 czy 1000 z艂, 偶eby si臋 wyr贸偶nia膰 z tabunu identycznych „chinoli”. Poza tym ju偶 wtedy m贸wienie o „polskim” skuterze by艂oby w jakim艣 stopniu uzasadnione, co艣 w nim by艂oby autorskiego z Polski. Niestety, wydaje si臋 偶e problemem nie jest tylko brak funduszy czy nik艂y rynek zbytu ale r贸wnie偶 mentalno艣膰 polskich „producent贸w”, kt贸rzy (je艣li si臋 myl臋 to przepraszam) nie wyro艣li z lat 90. kiedy ka偶dy produkt z zachodniego marketu sprzedawa艂 si臋 na pniu i nie trzeba by艂o si臋 zbytnio wysila膰. Bo nie widz臋 innego powodu, 偶eby wiecznie gadaj膮c o powrocie polskich marek nie pokusi膰 si臋 o tak relatywnie taki eksperyment jak zrobienie wyprasek na wtryskark臋 do jakiej艣 autorskiej karoserii skutera. Za tanie pieni膮dze efekt by艂by piorunuj膮cy, a jednak nikt z naszych „producent贸w” nie pr贸buje, ciekawe czemu???

  • Karol
    17 maja 2017 at 13:20

    Produkcja krajowa mo偶e wygl膮da膰 r贸偶nie. Zrobienie karoserii do takiego Routera Bassa czy innego Quantuma przypominaj膮cej na przyk艂ad Os臋 albo jaki艣 inny ciekawy skuter, wzgl臋dnie zupe艂nie awangardowej i nie przypominaj膮cej niczego znanego nie przekracza chyba mo偶liwo艣ci takich firm jak Zipp, Romet czy Junak, a ju偶 jaki艣 polski wk艂ad by by艂. Nikt nie ma 偶alu 偶e te motory nie maj膮 polskich silnik贸w, zw艂aszcza w czasach kiedy nawet Aprilia korzysta z Yamahowskiego Minarelli, ale czy to znaczy, 偶e trzeba powiela膰 chi艅czyka co do ostatniej 艣rubki???

  • Andrzej
    23 lipca 2017 at 14:24

    No nie jest tak do ko艅ca. R贸wnie dobrze mozna powiedzie膰, 偶e ciagniki Ursus nie maja najmniejszych szans na obecnym rynku z wielona markami obcych ciagnik贸. A jednak……..Lublin po wykupieniu Ursusa zrobi艂 swietna marke ciagnik贸w kt贸re sa bardzo dobrej jako艣ci. Mozna? Mozna!!!!!!! Trzeba po prostu chcie膰, a co do polskiego spo艂ecze艅stwa, to dzisiaj uwa偶am 偶e bardzo chetnie zakupi艂aby polski produkt motoryzacyjny.