Aktualnie czytasz:
Radzieckie/rosyjskie motocykle Ural. Historia, kt贸ra trwa
1

Radzieckie motocykle Ural, praktycznie ka偶dy o nich s艂ysza艂 i zna og贸lne odniesienia do historii, ale czy prawdziwe? Poza tym okre艣lenie "radzieckie" w wielu przypadkach jest nieaktualne. To przede wszystkim rosyjskie motocykle - przecie偶 ich produkcja trwa聽do dzisiaj!

Historia marki Ural rozpocz臋艂a si臋 w roku 1939 i ma bezpo艣redni zwi膮zek z planowaniem gospodarki Zwi膮zku Radzieckiego. W艂adze ZSRR mimo podpisania paktu Ribbentrop-Mo艂otow wiedzia艂y, 偶e kraj w ko艅cu czeka聽starcie z III Rzesz膮. W zwi膮zku z tym Stalin wprowadzi艂 rozporz膮dzenie, kt贸re mia艂o przygotowa膰 kraj do walki z przeciwnikiem. Przygotowania dotyczy艂y wszystkich si艂 zbrojnych w tym przygotowania pojazd贸w, z kt贸rych w razie wojny mog艂oby korzysta膰 wojsko. Dygnitarze ZSRR wiedzieli, 偶e motocykl, kt贸rym dysponowali podczas wojny radziecko-fi艅skiej totalnie nie zda艂 egzaminu i nie nadaje si臋 do kolejnej wojny: by艂 awaryjny, przestarza艂y, a jako艣膰 wykonania... no c贸偶, by艂a sowiecka.

Motocykle Ural

Postanowiono skopiowa膰 jeden z motocykli ju偶 istniej膮cych. Pod "n贸偶" trafi艂 motocykl BMW R71 - wydawa艂 si臋 by膰 najlepsz膮 jednostk膮 do pracy w wojsku. Rosjanie podstawili kupc贸w i w neutralnej Szwecji zakupili pi臋膰 takich jedno艣lad贸w, a nast臋pnie przewie藕li je w g艂膮b Rosji. Rozpocz膮艂 si臋 proces kopiowania i "projektowania" nowego motocykla, kt贸ry mia艂 spe艂ni膰 wymagania wojska. Ju偶 w roku 1941 pierwsze modele M-72 zosta艂y pokazane Stalinowi, kt贸ry by艂 zachwycony "dzie艂em" swoich in偶ynier贸w. Rozpocz臋艂a si臋 produkcja.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

To najbardziej znana wersja wydarze艅. Prawda jest jednak nieco inna..

Tak naprawd臋 ZSRR otrzyma艂a rysunki konstrukcyjne i formy do odlew贸w cz臋艣ci bezpo艣rednio od Niemc贸w, w zwi膮zku z paktem Ribbentrop-Mo艂otow. Dla podtrzymania fikcyjnych dobrych relacji mi臋dzy pa艅stwami, transfer technologii dotyczy艂 wielu p艂aszczyzn gospodarczych. Radzieccy in偶ynierowie mieli nawet mo偶liwo艣膰 zwiedzenia niemieckich fabryk i podejrzenia "co w trawie piszczy". Tak oto do Zwi膮zku Radzieckiego jeszcze przed wojn膮 trafi艂 Opel Kadett, a wykonaniu radzieckim Moskwicz 400. Oddanie "licencji" produkcyjnej modelu R71 r贸wnie偶 nie wydawa艂o si臋 g艂upim pomys艂em. Niemcy ju偶 szykowali si臋 do wdro偶enia do produkcji nowszego modelu, R75, wi臋c wys艂u偶ony R71 ju偶 im nie by艂 potrzebny. Za to utrzymanie ZSRR na bezpieczn膮 odleg艂o艣膰 by艂o w tym czasie na wag臋 z艂ota.

Motocykle Ural

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Pocz膮tkowo motocykle produkowano w Moskwie, wkr贸tce jednak w obawie o ewentualne bombardowania Moskwy postanowiono przenie艣膰 produkcj臋 motocykli na wsch贸d, w g艂膮b zwi膮zku radzieckiego. By艂o bezpieczniej, a rejon G贸r Uralskich bogatych w zasoby ludzkie i naturalne sprzyja艂 produkcji motocykli. Nowa Fabryka stan臋艂a w miejscowo艣ci Irbit.

Punktem zwrotnym by艂 koniec lat 50-tych. W艂a艣nie wtedy produkcj臋 motocykli wojskowych przeniesiono na Ukrain臋. W Irbicie z kolei rozpocz臋to produkcj臋 maszyn cywilnych. Mieszka艅cy bloku wschodniego oszaleli na punkcie "Rusk贸w z koszem". By艂y ta艅sze od samochod贸w, proste i niewymagaj膮ce w serwisie i pozwala艂y na przewo偶enie nie tylko ca艂ych rodzin, ale i najr贸偶niejszych przedmiot贸w. Wkr贸tce popularno艣膰 tych motocykli sta艂a si臋 tak du偶a, 偶e obie fabryki zacz臋艂y produkowa膰 tylko cywilne wersje.

 

Historia nowo偶ytna

W 1953 ZSRR rozpocz臋艂o eksport motocykli Ural poza kraj. Pierwsze w kolejno艣ci by艂y demoludy. Jednak pod koniec lat 60-tych motocykle eksportowano r贸wnie偶 do innych kraj贸w. W roku 1992 pa艅stwowa fabryka motocykli Ural zosta艂a przekszta艂cona w Sp贸艂k臋 Akcyjn膮 Uralmoto i sprywatyzowana - jednak nadal 22% akcji nale偶a艂o do Pa艅stwa. W roku 1998 sp贸艂ka zosta艂a ca艂kowicie sprywatyzowana i rozpocz膮艂 si臋 nowy rozdzia艂 w historii marki. Nowy zarz膮d, modernizacje produkt贸w oraz zmiana kontroli jako艣ci mia艂y ogromny wp艂yw na przysz艂o艣膰 firmy.

Motocykle Ural

Na pierwszy rzut oka motocykle te nie zmieni艂y si臋 jako艣 szczeg贸lnie. Jednak musimy pami臋ta膰, 偶e zmiana w technikach kontroli jako艣ci, u偶ywanie lepszych materia艂贸w, odlew贸w, czy dok艂adniejsze pasowanie maj膮 ogromny wp艂yw na bezawaryjno艣膰 pojazd贸w. Poza tym jest w czym wybiera膰. Chocia偶 motocykle Ural we wszystkich wypadkach to motocykle z koszem, to przygotowane s膮 przez producenta w zupe艂nie r贸偶nych konfiguracjach, dzi臋ki czemu lepiej sprawdzaj膮 si臋 w terenie lub po prostu w mie艣cie czy podczas weekendowych wycieczek. To zupe艂nie tak jak ci臋偶ar贸wkami Unimoga. Pojazd jeden, ale w dziesi膮tkach konfiguracji.

Oczywi艣cie w zwi膮zku z tym, 偶e rosyjskie zaprz臋gi s膮 eksportowane do najr贸偶niejszych kraj贸w na 艣wiecie (w tym do Polski, USA, Australii, Wielkiej Brytanii, Grecji, Iranu czy nawet do kraj贸w afryka艅skich) musz膮 spe艂nia膰 normy homologacyjne. W艂asnie dlatego producent wyposa偶y艂 swoje "dwu艣lady" w zaawansowane hamulce Brembo, uk艂ad wtryskowy i wiele innych obecnie niezb臋dnych z punktu widzenia homologacyjnego rozwi膮za艅.

Od momentu pojawienia si臋 pierwszego motocykla o oznaczeniu M-72, z ta艣m produkcyjnych zjecha艂o ju偶 ponad 3 miliony motocykli!

 

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
  • yaya
    30 lipca 2020 at 02:10

    To nie by艂y 偶adne „fikcyjne relacje” a Stalin oczywi艣cie nawet nie sni艂 w najczarniejszych snach, 偶e cos mo偶e przeszkodzi膰 przyja藕ni niemiecko sowieckiej. Do samego momentu agresji Niemiec na sojusznika, Niemcy otrzymywali z Moskwy paliwo do swoich czo艂g贸w i samolot贸w.