Nowy Motocykl Sokół: To test polskiej myśli technicznej

Po 75 latach znalazła się grupa miłośników, która postanowiła wskrzesić legendarnego Sokoła. Jak podkreślają autorzy tego projektu to jedyny produkowany aktualnie w Polsce motocykl, co jest godne ogromnej pochwały, bowiem to decyzja bardzo odważna.

Dlaczego w Polsce nie produkuje się motocykli? To pytanie stawia się od lat, głównie za sprawą chińskich konstrukcji, które tak często można spotkać na naszych drogach. Dlaczego skoro Chińczycy potrafią, jest u nas dość spory rynek to mimo to nikt wcześniej nie rozpoczął seryjnej produkcji jednośladów?

Odpowiedź jest prosta i padła już przy okazji innego "zmartwychwstania" - Junaka. Wówczas (rok 2010) Mikołaj Sibora, Prezes firmy Almot, która posiadła prawa do tej legendarnej polskiej marki przyznał otwarcie:

Takie działanie (uruchomienie produkcji Junaka w Polsce - red) wymagałoby nakładu dziesiątków milionów złotych i byłoby po prostu nieopłacalne. Według naszych wyliczeń rentowność takiego przedsięwzięcia pojawiłaby się po przekroczeniu sprzedaży 20 tysięcy sztuk rocznie, tym czasem nowych motocykli wszystkich marek sprzedaje się w Polsce 11 tysięcy rocznie. Dysproporcja jest więc zauważalna. Poza tym pomijając koszty i przyjmując, że podejmujemy się wprowadzenia koncepcji polskiego motocykla w życie, pozostaje pytanie kto miałby nam go zaprojektować? Wraz z zakończeniem produkcji WSK w 1985 roku umarł polski przemysł motocyklowy. Na rynku nie ma konstruktorów potrafiących zaprojektować nowoczesną maszynę, która mogłaby konkurować z najlepszymi. Na dzień dzisiejszy taki pomysł to mrzonka.

REKLAMA

Poznaj Suzuki Hayabusa. Maszyna doskonała powraca

Odkryj legendę na nowo. Suzuki Hayabusa powraca. Nowe wcielenie mechanicznej doskonałości. Doznania zarezerwowane dla najbardziej śmiałych. Odważysz się?

Advertisement

Generalizując - chodzi o pieniądze. Finalny koszt motocykla w pełni produkowanego w naszym kraju z pewnością byłby wysoki i trudno byłoby mu konkurować z chińską konkurencją, która dziś posiada większość rynku nowych motocykli i motorowerów.

Jednak podczas tych czterech lat sytuacja nieco się zmieniła - sprzedaż motocykli rośnie lawinowo, średnie wynagrodzenie netto Polaka również idzie w górę, można również spotkać coraz to nowych pasjonatów, którzy posiadają wiedzę oraz wizję motocykla made in Poland. Być może Prywatne Zakłady Inżynieryjne SOKÓŁ MOTOCYKLE S.A. okażą się inspiracją dla innych importerów. Z pewnością strategia Sokoła nieco odbiega od typowej sprzedaży masowej. To ma być ekskluzywny motocykl, którego koszty zakupu z pewnością nie będą też niskie. Naszym zdaniem w Polsce jest rynek dla takich jednośladów - nie brakuje bowiem ludzi, którzy są zdolni słono zapłacić za ekskluzywność.

Reaktywacja Sokoła to zapewne przełom - od niego zależą dalsze losy polskiej myśli technicznej. To z całą pewnością źródło ogromnej nadziei dla każdego miłośnika motoryzacji. Trzymamy kciuki za Sokoła. Bowiem sukces tej fabryki, będzie sukcesem nas wszystkich. Polaków.

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button