Aktualnie czytasz:
Nowy Motocykl Sokół: To test polskiej myśli technicznej
0

Po 75 latach znalazła się grupa miłośników, która postanowiła wskrzesić legendarnego Sokoła. Jak podkreślają autorzy tego projektu to jedyny produkowany aktualnie w Polsce motocykl, co jest godne ogromnej pochwały, bowiem to decyzja bardzo odważna.

Dlaczego w Polsce nie produkuje się motocykli? To pytanie stawia się od lat, głównie za sprawą chińskich konstrukcji, które tak często można spotkać na naszych drogach. Dlaczego skoro Chińczycy potrafią, jest u nas dość spory rynek to mimo to nikt wcześniej nie rozpoczął seryjnej produkcji jednośladów?

Odpowiedź jest prosta i padła już przy okazji innego "zmartwychwstania" - Junaka. Wówczas (rok 2010) Mikołaj Sibora, Prezes firmy Almot, która posiadła prawa do tej legendarnej polskiej marki przyznał otwarcie:

Takie działanie (uruchomienie produkcji Junaka w Polsce - red) wymagałoby nakładu dziesiątków milionów złotych i byłoby po prostu nieopłacalne. Według naszych wyliczeń rentowność takiego przedsięwzięcia pojawiłaby się po przekroczeniu sprzedaży 20 tysięcy sztuk rocznie, tym czasem nowych motocykli wszystkich marek sprzedaje się w Polsce 11 tysięcy rocznie. Dysproporcja jest więc zauważalna. Poza tym pomijając koszty i przyjmując, że podejmujemy się wprowadzenia koncepcji polskiego motocykla w życie, pozostaje pytanie kto miałby nam go zaprojektować? Wraz z zakończeniem produkcji WSK w 1985 roku umarł polski przemysł motocyklowy. Na rynku nie ma konstruktorów potrafiących zaprojektować nowoczesną maszynę, która mogłaby konkurować z najlepszymi. Na dzień dzisiejszy taki pomysł to mrzonka.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Generalizując - chodzi o pieniądze. Finalny koszt motocykla w pełni produkowanego w naszym kraju z pewnością byłby wysoki i trudno byłoby mu konkurować z chińską konkurencją, która dziś posiada większość rynku nowych motocykli i motorowerów.

Jednak podczas tych czterech lat sytuacja nieco się zmieniła - sprzedaż motocykli rośnie lawinowo, średnie wynagrodzenie netto Polaka również idzie w górę, można również spotkać coraz to nowych pasjonatów, którzy posiadają wiedzę oraz wizję motocykla made in Poland. Być może Prywatne Zakłady Inżynieryjne SOKÓŁ MOTOCYKLE S.A. okażą się inspiracją dla innych importerów. Z pewnością strategia Sokoła nieco odbiega od typowej sprzedaży masowej. To ma być ekskluzywny motocykl, którego koszty zakupu z pewnością nie będą też niskie. Naszym zdaniem w Polsce jest rynek dla takich jednośladów - nie brakuje bowiem ludzi, którzy są zdolni słono zapłacić za ekskluzywność.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Reaktywacja Sokoła to zapewne przełom - od niego zależą dalsze losy polskiej myśli technicznej. To z całą pewnością źródło ogromnej nadziei dla każdego miłośnika motoryzacji. Trzymamy kciuki za Sokoła. Bowiem sukces tej fabryki, będzie sukcesem nas wszystkich. Polaków.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
80%
0%
10%