Aktualnie czytasz:
Nowy Motocykl Sok贸艂: To test polskiej my艣li technicznej
0

Po 75 latach znalaz艂a si臋 grupa mi艂o艣nik贸w, kt贸ra postanowi艂a wskrzesi膰 legendarnego Soko艂a. Jak podkre艣laj膮 autorzy tego projektu to jedyny produkowany aktualnie w Polsce motocykl, co jest godne ogromnej pochwa艂y, bowiem to decyzja bardzo odwa偶na.

Dlaczego w Polsce nie produkuje si臋 motocykli? To pytanie stawia si臋 od lat, g艂贸wnie za spraw膮 chi艅skich konstrukcji, kt贸re tak cz臋sto mo偶na spotka膰 na naszych drogach. Dlaczego skoro Chi艅czycy potrafi膮, jest u nas do艣膰 spory rynek to mimo to nikt wcze艣niej nie rozpocz膮艂 seryjnej produkcji jedno艣lad贸w?

Odpowied藕 jest prosta i pad艂a ju偶 przy okazji innego "zmartwychwstania" - Junaka. W贸wczas (rok 2010) Miko艂aj Sibora, Prezes firmy Almot, kt贸ra posiad艂a prawa do tej legendarnej polskiej marki przyzna艂 otwarcie:

Takie dzia艂anie (uruchomienie produkcji Junaka w Polsce - red) wymaga艂oby nak艂adu dziesi膮tk贸w milion贸w z艂otych i by艂oby po prostu nieop艂acalne. Wed艂ug naszych wylicze艅 rentowno艣膰 takiego przedsi臋wzi臋cia pojawi艂aby si臋 po przekroczeniu sprzeda偶y 20 tysi臋cy sztuk rocznie, tym czasem nowych motocykli wszystkich marek sprzedaje si臋 w Polsce 11 tysi臋cy rocznie. Dysproporcja jest wi臋c zauwa偶alna. Poza tym pomijaj膮c koszty i przyjmuj膮c, 偶e podejmujemy si臋 wprowadzenia koncepcji polskiego motocykla w 偶ycie, pozostaje pytanie kto mia艂by nam go zaprojektowa膰? Wraz z zako艅czeniem produkcji WSK w 1985 roku umar艂 polski przemys艂 motocyklowy. Na rynku nie ma konstruktor贸w potrafi膮cych zaprojektowa膰 nowoczesn膮 maszyn臋, kt贸ra mog艂aby konkurowa膰 z najlepszymi. Na dzie艅 dzisiejszy taki pomys艂 to mrzonka.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Generalizuj膮c - chodzi o pieni膮dze. Finalny koszt motocykla w pe艂ni produkowanego w naszym kraju z pewno艣ci膮 by艂by wysoki i trudno by艂oby mu konkurowa膰 z chi艅sk膮 konkurencj膮, kt贸ra dzi艣 posiada wi臋kszo艣膰 rynku nowych motocykli i motorower贸w.

Jednak podczas tych czterech lat sytuacja nieco si臋 zmieni艂a - sprzeda偶 motocykli ro艣nie lawinowo, 艣rednie wynagrodzenie netto Polaka r贸wnie偶 idzie w g贸r臋, mo偶na r贸wnie偶 spotka膰 coraz to nowych pasjonat贸w, kt贸rzy posiadaj膮 wiedz臋 oraz wizj臋 motocykla made in Poland. By膰 mo偶e聽Prywatne Zak艂ady In偶ynieryjne聽SOK脫艁 MOTOCYKLE S.A. oka偶膮 si臋 inspiracj膮 dla innych importer贸w. Z pewno艣ci膮 strategia Soko艂a nieco odbiega od typowej sprzeda偶y masowej. To ma by膰 ekskluzywny motocykl, kt贸rego koszty zakupu z pewno艣ci膮 nie b臋d膮 te偶 niskie. Naszym zdaniem w Polsce jest rynek dla takich jedno艣lad贸w - nie brakuje bowiem ludzi, kt贸rzy s膮 zdolni s艂ono zap艂aci膰 za ekskluzywno艣膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Reaktywacja Soko艂a to zapewne prze艂om - od niego zale偶膮 dalsze losy polskiej my艣li technicznej. To z ca艂膮 pewno艣ci膮 藕r贸d艂o ogromnej nadziei dla ka偶dego mi艂o艣nika motoryzacji. Trzymamy kciuki za Soko艂a. Bowiem sukces tej fabryki, b臋dzie sukcesem nas wszystkich. Polak贸w.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
80%
0%
10%