Aktualnie czytasz:
Motocykle PRL: WFM. Królowa polskich serc i szos
1

Motocykle WFM to jedne z najbardziej popularnych motocykli czasów PRL. Wyróżniała jest prostota, niezawodność i niskie koszty produkcji. Takie połączenie musiało się sprawdzić!

Co prawda o niezawodności polskich motocykl moglibyśmy napisać naprawdę długą publikację i szybko znaleźć argumenty, którymi tą tezę byśmy obalili, jednak musimy pamiętać, że jednoślady te były zaprojektowane tak, aby mógł naprawić każdy użytkownik. Z drugiej strony jeśli porównamy motocykle WFM do innych rodzimych produkcji, to warszawscy inżynierowie nie mają powodu do wstydu. WFM produkowana była w specyficznych czasach, a dostępność materiałów oraz maszyn do ich obróbki była bardzo utrudniona. Finalnie Warszawska Fabryka Motocykli stworzyła jednoślad, który zmotoryzował nasz kraj i zaskakująco dobrze sobie radził nie tylko w warunkach miejskich, ale przede wszystkim na wsiach, gdzie jakość dróg pozostawiała wiele do życzenia.

Motocykle PRL. Problemy produkcyjne

Pierwszy światło dzienne ujrzał model M06, opracowany już w roku 1952 i miał zastąpić wysłużoną SHL M04 i M05. Co ciekawe, zanim WFM-ka nabrała kształtu jaki trafił do sprzedaży, była stworzona w oparciu o pojedynczą ramę oraz silnik S02. W zawieszeniu znajdowały się amortyzatory olejowe z progresywnymi sprężynami, a instalacja elektryczna wzbogacona została o akumulator.Motocykl WFM,  Możliwości produkcyjne szybko zweryfikowały ambicje konstruktorów i już rok później zaprojektowano uproszczoną wersję kultowej M06-tki. Ramę zespawało z ceowników, zamontowano w niej silnik S01 i bardziej prymitywne zawieszenie. Zrewidowanie planów sprawiło, że motocykle były tańsze w produkcji, dzięki czemu jednoślady te stały się bardziej przystępne dla przeciętnego Polaka, a samo uruchomienie produkcji było łatwiejsze i zajęło mniej czasu. Masową produkcję rozpoczęto już  grudniu 1954 roku, a zakończono ją dopiero w roku 1966.

Popularność modelu sprawiła, że już w połowie 1955 roku władze postanowiły rozpocząć produkcję tych również w Świdniku. Zmian konstrukcyjnych na początku nie było, chociaż motocykle ze Świdnika nosiły inną nazwę: WSK (skrót od Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego). Co ciekawe na tym braterskie działania zostały zakończone, a obie fabryki modernizowały motocykle według własnego widzimisię.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Zmiany konstrukcyjne

Największą modernizacją motocykla WFM M06 było wprowadzenie nowego silnika. Wysłużoną jednostkę S01 zastąpił silnik o oznaczeniu S34 - pierwotnie był to silnik o pojemności 173 ccm, który zmniejszono do pojemności 125 ccm. Niewielkim zmianom uległa również rama motocykla - wprowadzono trzecią belkę, która miała za zadanie usztywnić konstrukcję. Po tym zabiegu motocykl stał się wyraźnie sztywniejszy, jednak każdy kto miał przyjemność jeździć motocyklami WFM mógł narzekać, że i tak rama nie była wystarczająco sztywna. W roku 1965 nastąpiła ostatnia zmiana: kolejny silnik, tym razem o oznaczeniu S01. Produkcję motocykla zakończono w roku 1966. Na placu boju pozostała WSK, produkowana w Świdniku jeszcze przez wiele lat!

Przeczytaj również:

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

PREDOM - DEZAMET - SKĄD TAKI NAPIS NA SILNIKACH MOTOCYKLI WSK I ROMET?

Dzisiaj motocykle WFM prezentują sporą wartość w każdej motocyklowej kolekcji. Jednak niezwykle rzadko możemy spotkać WFM-kę z oryginalnym lakierem, a szkoda bo oryginalne motocykle prezentują największą wartość kolekcjonerską.

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
40%
40%
20%