Aktualnie czytasz:
Pierwszy motocykl na świecie. Historia, którą powinien znać każdy motocyklista!
0

Jak wyglądałby świat bez motocykli? Wolimy o tym nawet nie myśleć. Dzisiaj opowiemy Wam o pierwszym motocyklu świata, jednośladzie, który zmienił wszystko i dzięki któremu (w pewnym stopniu) dzisiaj łączy nas tak wiele. Chociaż powstał przez przypadek...

Obecnie ciężko jest sobie wyobrazić świat bez jednośladów. O ile w Polsce, w większości wypadków motocykl ma za zadanie umilać życie jego właścicielowi, o tyle w ogromnej ilości miejsc świata jest to jedyny środek transportu, nie tylko miejskiego, ale tak naprawdę każdego. Zresztą nie trzeba przenosić się do Azji, aby zrozumieć jak Ważne dla społeczeństwa mogą być jednoślady, wystarczy szybka wycieczka do Włoch. Motocykle bez cienia wątpliwości zmieniły podejście do transportu na całym świecie. Poznajcie historię pierwszego z nich.

Reitwagen. Pierwszy motocykl spalinowy

Pierwszy czterosuwowy silnik spalinowy opatentowano już w roku 1854. Jednakże prototyp światło dzienne ujrzał dopiero w roku 1860 roku. Chyba wtedy nikt nie zdawał sobie jeszcze sprawy jak istotny będzie ten wynalazek i jak długo będzie wykorzystywany na światową skalę. Wraz z kolejnymi wynalazkami oraz wszelkiego rodzaju usprawnieniami przemysł przeżywał rozkwit. Czas i koszty produkcji, dzięki kolejnym wynalazkom znacząco zmalały, a konstruktorzy w pocie czoła pracowali nad kolejnymi rozwiązaniami. W związku z rozkwitem przemysłu musiał rozwijać się transport. To było istotne nie tylko z punktu widzenia szeroko pojętych dostaw surowców, ale i dowozu produktów do punktów sprzedaży czy dojazdów pracowników do fabryk - ich liczba gwałtownie rosła. Tak oto silniki czterosuwowe trafiły do autobusów, wagonów kolejowych, łodzi, statków czy nawet samolotów. Szczęśliwie dla fanów dwóch kółek, konstruktorzy nie osiedli na laurach i przez kolejne lata rozwijali swoje rozwiązania. Do grupy najbardziej znanych konstruktorów tego czasu są Gottlieb Daimler oraz Wilhelm Maybach. Panowie pracowali nad innowacyjnymi rozwiązaniami silnika i chcąc go przetestować zbudowali z drewna ramę, do której przykręcili silnik i koła, Tak powstał pierwszy motocykl napędzany silnikiem spalinowym.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Jednak  już nieco wcześniej bo w roku 1868, Francuz, niejaki Louis-Guillaume Perreaux zaimplementował silnik parowy do ramy jednośladu, co może być uznawane za pierwszą konstrukcję, którą możemy nazwać motocyklem (na zdjęciu powyżej). Z kolei 1884, Amerykanin o nazwisku Copeland konstruował dwukołowe welocypedy wyposażone w silnik parowy, co sprawia, że jego również możemy uznać za pioniera w dziedzinie motocyklizmu. Jednak pierwszy motocykl spalinowy, wyposażony w czterosuwowy silnik powstał niewątpliwie dzięki Daimlerowi.

Reitwagen. 600 obrotów na minutę!

Pojazd ten posiadał jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 265 ccm i rozwijał moc 0,4 KM przy 600 obr./min - tak to nie błąd, wał korbowy kręcił się z prędkością sześciuset obrotów na minutę, co dzisiaj może budzić zdziwienie. W roku 1885 było to coś innowacyjnego na skalę świata. Ramę i koła wykonano z drewna, ale na tych drugich znalazły się żelazne obręcze. Sprzęt nie posiadał oczywiście żadnego zawieszenia. Dla ustabilizowania toru jazdy, na bokach konstrukcji, znajdowały się dwa małe koła, które miały chronić kierowcę przed wywróceniem. Dlatego określenie tego pojazdu mianem jednośladu może być nie do końca zgodne z prawdą.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Daimler Reitwagen. Pierwszy motocykl świata

Wynalazek był lekki, bardzo mobilny i zdecydowanie tańszy w produkcji (oczywiście po opracowaniu pewnych procedur konstrukcyjnych) niż samochód. Przed wynalazcami pojawiły się ogromne perspektywy.

Dzieło Daimlera, bo jemu oficjalnie przypisuje się opracowanie pierwszego spalinowego motocykla posiadało dwa biegi, które kierowca mógł wybrać w trakcie postoju. Pierwsze przełożenie służyło do jazdy z prędkością do 6 km/h, zaś drugie pozwalało na rozpędzenie Reitwagena do zawrotnych 12 km/h! Pierwszy oficjalny test tego pojazdu przeprowadził syn Gottlieba Daimlera, Adolf. Młody kierowca pokonał dystans 3 kilometrów, a trasa rozpościerała się między miejscowościami Caanstatt, a Unterkurheim, co dzisiaj może stanowić świetny pretekst do wybrania się w podróż i przejechania trasą pionierów. Pierwszy motocykl opatentowano już rok po zakończeniu prac oraz testów. Niestety ślad po Reitwagenie zaginął i nie znajdziemy go w żadnym muzeum, a szkoda. Na szczęście istnieje jeżdżąca replika, która wiernie odwzorowuje pierwszy motocykl spalinowy w historii.

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
100%
0%