Jaki wybrać pierwszy motocykl dla początkującego? Nasze propozycje niedrogich motocykli dla osób które zaczynają

Co wybrać na początek? Motocykl 125, a może motocykl na prawo jazdy A2? Porady dla początkującego

W skrócie
  • Pierwszy motocykl dla osoby początkującej powinien być możliwie w jak najlepszym stanie - jazda pewnym i dobrze przygotowanym jednośladem jest łatwiejsza i przede wszystkim bezpieczniejsza.
  • Stoisz przed zakupem swojego pierwszego motocykla? Musisz pamiętać o kilku sprawach i najlepiej skorzystać z pomocy osób z bogatym doświadczeniem - dzięki temu zminimalizujesz ryzyko wtopy.
  • Jeśli nigdy nie miałeś do czynienia z motocyklami i stoisz przed zakupem swojego pierwszego motocykla, to pomyśl o postawieniu swoich pierwszych kroków na motocyklu klasy 125 - nie potrzebujesz do tego dodatkowych uprawnień (oprócz kat. B), a na późńiejszej sprzedaży prawie na pewno nie stracisz.
  • jaki pierwszy motocykl wybrać i na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?
  • Wielu młodych, początkujących kierowców rozpoczyna swoją karierę od motocykli na prawo jazdy A2 - tutaj wybór motocykli i ich przekrój jest ogromny. Bez większego problemu znajdziesz swój pierwszy motocykl.

Jak wybrać pierwszy motocykl? Gdyby to było takie proste, to dzisiaj ja bym nie pisał tego artykułu, a Ty byś nie szukał odpowiedzi na to pytanie. Poszukiwania pierwszego motocykla w karierze, to nie tylko trudna, ale i bardzo odpowiedzialna kwestia – chodzi o Twoje bezpieczeństwo, Twoje pieniądze i to, że słabym jednośladem możesz się spalić zanim tak naprawdę poczujesz frajdę z jazdy. Wyruszmy zatem w podróż i znajdźmy pierwszy motocykl.

Późna jesień, czy nawet zima, to wbrew pozorom bardzo dobry moment by pomyśleć o swoim pierwszym motocyklu. To właśnie w tym nieprzychylnym motocyklom czasie najłatwiej trafić dobrą ofertę na swój wymarzony pierwszy motocykl. No właśnie, tylko jaki motocykl wybrać dla osoby początkującej? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista, ponieważ pierwszy jednoślad wybierasz sercem i bez doświadczania. Który zatem będzie najlepszy?

Jak pierwszy motocykl, co wybrać? Pamiętaj o kilku sprawach:

  1. Zacznij od znalezienia osoby, która chłodnym okiem spojrzy na Twoje typy – czasami kilka trafnych argumentów potrafi sprawić, że wybierzesz zupełnie inny motocykl.
  2. Unikaj typowania najtańszych pojazdów z danego przedziału wiekowego i modelowego – to proszenie się o kłopoty.
  3. Wyruszasz na oględziny motocykla? Zabierz ze sobą mechanika. Zakup i wybór pierwszego motocykla nie może być wtopą.
  4. Jeśli się już zdecydujesz i nie ma żadnych przeciwskazań sprawdź koniecznie numer VIN.
  5. Nie daj się namówić na wpisanie zaniżonej kwoty na umowie.
  6. Zanim wykonasz pierwsze kroki motocyklowe, oddaj sprzęt na serwis.
  7. Pamiętaj: bezpieczeństwo to podstawa.

Pierwszy motocykl; jego zakup, pierwsze kilometry, pierwsze wycieczki, podróże i dojazdy do pracy, to doznania, których praktycznie nie da się przebić niczym innym – oczywiście pod warunkiem, że pierwszy sprzęt zostanie wybrany z głową, odpowiednio przeserwisowany i pewny. Naprawdę lepiej jest wydać parę zł na doświadczonego mechanika niż później żałować.

Pierwszy motocykl może być bez prawka!

Dzięki zmianom w przepisach o prawie drogowym, znacznie większa ilość osób ma dostęp do motocykli i może spróbować swoich sił za kierownicą jednośladu. Dzięki temu niejedna osoba zaszczepiła w sobie motocyklową pasję, a przesiadka na jednoślad, do którego prowadzenia potrzeba już motocyklowego prawa jazdy była już tylko kwestią czasu. Warto pamiętać, że to właśnie dostępny obecnie na samochodowe prawo jazdy motocykl klasy 125, jest najczęściej najlepszym wyborem na pierwszy jednoślad.

Barton Blade-R 125

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Z drugiej strony motocykle dostępne na motocyklowe prawo jazdy kategorii A2 także wydają się świetnym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcą ambitniej postawić sprawę, a także np. dla rosłych chłopów, którym czasem ciężko będzie wybrać zapewniającą odpowiednią ergonomię i – co tu dużo mówić, odpowiedni wygląd i gabaryty motocykl klasy 125. Ogromna dostępność na rynku nowych i używanych jednośladów i ewidentne plusy z posiadania motocykla i łatwiejszy w świetle prawa dostęp do motocykli klasy 125 sprawiają, że coraz więcej osób chce spróbować swoich sił na jednośladzie. Jaki będzie najlepszy pierwszy motocykl?

Co wybrać na pierwszy motocykl? Motocykle 125 mają sens!

Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 roku udostępniły kierowcom posiadającym prawo jazdy kategorii B jednoślady o pojemności 125 ccm. Popularność 125-ek od tego czasu wzrosła w zaskakujący sposób, a rynek pełen jest używanych i nowych motocykli o tej pojemności. Trzeba zaznaczyć, że posiadacz prawa jazdy kategorii B musi mieć uprawnienia od minimum 3 lat, a 125-ka nie może być mocniejsza niż 11 kW (15 KM), czyli musi spełniać wymogi homologacyjne dla prawa jazdy kategorii A1.

Zontes 125 Z2

Powyższe oznacza, że niemal każdy posiadacz prawa jazdy kategorii B może stać się motocyklistą! Bez konieczności dodatkowych egzaminów, ponoszenia sporych kosztów związanych z kursem na prawo jazdy i bez dodatkowego stresu. Oczywiście zawsze powtarzamy: nie oznacza to, że całkowicie powinno zapomnieć się o szkoleniu! Ale formalnie można siadać i jeździć. I to właśnie z tego powodu 125-ki są najlepszym wyborem na pierwszy motocykl. To najłatwiejszy i najtańszy sposób, żeby sprawdzić czy jednoślad to rozwiązanie dla nas. Pozostaje również kwestia tego, że motocykle 125 nie muszą być kategorią przejściową – jeśli nie czujesz potrzeby robienia prawa jazdy, szybkiego jeżdżenia czy podróżowania, a jednoślad ma być po prostu tanim i szybkim środkiem transportu, to motocykle 125 całkowicie zaspokoją tworze potrzeby. Zarówno jeśli szukasz pierwszego motocykla, jak i w sytuacji, w której po prostu szukasz czegoś innego niż masz.

Swoją przygodę z motocyklami zawsze warto rozpocząć od kursu przygotowawczego. Jeśli możesz legalnie wsiąść na 125-kę, ale nie miałeś dotąd styczności z jednośladami, to zdecydowanie zalecamy wykupienie kilku lekcji w szkole jazdy, na których nauczysz się podstaw obsługi i poruszania się jednośladem. 

Rozsądek przy wyborze pierwszego motocykla przede wszystkim

Wielu motocyklistów będzie krytykować to rozwiązanie. „125-ki są małe, słabe, nie nadają się na dłuższe trasy”. To nie do końca prawda, a przyzwoitą 125-kę można kupić już za kilka tysięcy złotych, ich ceny są stabilne (jeśli nie wyjdzie sprzedajemy po roku za tyle samo), koszty eksploatacji minimalne, a same 125-ki są dużo łatwiejsze w prowadzeniu niż „duże” motocykle. Słowem właściwie wszystko od strony zdroworozsądkowej, a także często ekonomicznej, wskazuje na to, by swoją przygodę zacząć od taniego i nieskomplikowanego motocykla klasy 125. Co więcej, rynek motocykli 125 zrobił się w ostatnich latach naprawdę dojrzały i wiele z oferowanych modeli nie tylko prezentuje wysoki standard wyposażenia, ale także są to bardzo przemyślane o dojrzałe konstrukcje.

Przeczytaj również:

Najbardziej szpanerskie motocykle 125: Nasz ranking TOP 5 najciekawszych jednośladów na prawko B

Pierwszy motocykl: jeśli 125 to jakie?

Rozwiązań jest ogrom. Wielu producentów, jeszcze więcej modeli motocykli. Sportowe, miejskie, choppery, cruisery, skutery, enduro. Każdy znajdzie coś dla siebie. Przed wyborem należy odpowiedzieć sobie na serię prostych pytań:

  • jaki mam budżet (obejmując w tym także odzież, serwis i ewentualny kurs doszkalający)?
  • w jaki sposób będę głównie korzystał z pojazdu? 
  • Czy pierwszy motocykl, którym będę jeździł mi się podoba?

Tyle i tylko tyle. Kompletna, markowa odzież motocyklowa ze średniej półki z kaskiem, to koszt nieco powyżej 2000 zł. Do tego warto dodać prosty, podstawowy serwis po zakupie (powiedzmy 500 zł), prze/zarejestrowanie pojazdu i ewentualny kurs doszkalający. Jeśli na całą operację mamy przeznaczone 10 000 zł to bezpiecznie odjąć od tej sumy 3000 zł na poczet kosztów. Oznacza to, że mamy 6-7 tysięcy złotych na pierwszy jednoślad. To nadal sporo, a taka suma pozwoli nam kupić nawet nowy pojazd rodzimych marek produkujących w Azji lub używany motocykl japoński.

W przypadku używek warto trzymać się znanych modeli i marek. Na rynku wtórym popularnym rozwiązaniem są proste i bardzo motocykle klasy naked oraz cała masa japońskich skuterów 125 cm3. Skuter w szczególności sprawdzi się w mieście i jako typowy środek transportu. Jeśli jednak patrzysz na jednoślady poprzez pryzmat radości z jazdy, to pewnie więcej frajdy wyciągniesz z motocykla. Jeśli jesteś rosła osobą i swoją wagą zbliżasz się bardziej do ciężaru dwóch nastolatków, rozejrzyj się za mocniejszymi motocyklami 125. Takie sprzęty nadal nie wyrywają swoją mocą z butów, ale pomiędzy 8KM, a 13-15 KM jest zauważalna różnica w dynamice jazdy i taki sprzęt po prostu będzie się odpychać znacznie sprawniej pod konkretnym jeźdźcem.

Pierwszy motocykl 125. Nasza lista:

  1. Honda Varadero: nie jest najtańsza, ale dysponuje bardzo żywotnym silnikiem i sporymi gabarytami. Sprawdzi się w mieście jak i w podróży. Poza tym będzie idealna dla wysokich osób.
  2. Yamaha YBR 125: jest to jeden z najbardziej klasycznych i popularnych motocykli dla osób początkujących. Nie jest droga, a przy tym jest świetnie wykonana.
  3. Honda CBF 125: posiada nieco bardziej sportowy wygląd niż YBR, ale to tak samo porządne i sprawdzone wozidło, które nigdy nie zawodzi.
  4. Junak 126: jest niedrogi i w cenie używanego Japończyka kupisz nówkę sztukę z salonu i z gwarancją – to ma znaczenie!
  5. Barton Hyper 125: ten sprzęt z kolei jest droższy niż Junak (mowa o nowym motocyklu), ale nadal tańszy niż turystyczne Varadero 125, a daje nie mniejsze możliwości terenowe, a wyposażony w kufry turystyczne.
  6. Zontes Z2 125: świetny wygląd, wykonanie i bardzo mocny silnik. Niestety na rynku praktycznie nie znajdziesz używek, musisz bazować na nowych motocyklach – naszym zdaniem naprawdę warto.
  7. Junak M12 Vintage: jeśli szczególnie leżą Ci choppery i motocykle klasyczne to M12 jest sprzętem dla Ciebie: klasyczny, dobrze wykonany i gabarytowo naprawdę duży.
  8. Aprila RS 125: jeśli z kolei jesteś zafiksowany w motocyklach sportowych to RS 125 będzie idealna na pierwszy motocykl sportowy. Mocna, szybka i świetnie wygląda!
  9. Honda CB125R: skoro wspominamy o a takich sprzetach jak RS 125, to niegodziwością byłoby nie wspomnieć o przedstawicielu klasy Neo Sports Café – CB 125 wygląda obłędnie. Twój pierwszy motocykl będzie piękny z Hondą!
  10. Yamaha R125: kolejny Japończyk, kolejny sport. Yamaha R125 o klasyka sportu na prawko B. To świetna propozycja na pierwszy motocykl

Przeczytaj też:

W czym skuter jest lepszy od motocykla?

Tak naprawdę lista motocykli, które spełnią oczekiwania osoby początkującej i poszukującej pierwszego motocykla jest praktycznie niekończąca się – propozycji jest cała masa. Twój wybór motocykla jest oczywiście uzależniony od funduszy, wizji, chęci oraz tego co Ci się po prostu podoba. I to właśnie ta ostatnia sprawa moim zdaniem jest najważniejsza w przypadku operacji pt. „pierwszy motocykl”.

Pierwszy motocykl: Jeśli nie 125 to…?

Drugim sensownym rozwiązaniem będzie szeroko pojęta klasa motocykli „A2”. To sprzęty spełniające wymogi kategorii prawa jazdy A2, czyli posiadające moc nie wyższą niż 35 kW. Mało? Wręcz przeciwnie! W tej kategorii znajdziemy same idealne pojazdy dla początkujących, którzy do sprawy podchodzą bardziej ambitnie. Triumph Trident 660

„Pierwszy motocykl” z kategorii A2 spełni także wymagania osób, które w przeszłości na motocyklach jeździły i chcą do jednośladów wrócić po latach. To nadal niewyżyłowane, ale zaskakująco sprawne pojazdy. Producenci co do zasady często zdaja sobie sprawę, że ich klienci w tej kategorii szukają łatwości prowadzenia, niewygórowanej ceny i systemów ułatwiających poruszanie się (np. Honda w serii NC posiada automatyczną skrzynię biegów). W motocyklach na A2 często znajdziemy kontrolę trakcji, sprzęgło antydopingowe, czy systemy wspomagające ruszanie. Często motocykle homologowane wg. kategorii A2 to te same maszyny, które dostępne są na prawo jazdy A, ale po prostu z pakietem ograniczającym moc silnika. W praktyce taka maszyna może ci po prostu służyć dłużej i po zdaniu egzaminu na pełne prawko motocyklowe, możesz ją odblokować w autoryzowanym serwisie.

Kupujemy pierwszy motocykl na prawko A2. Co wybrać?

Wśród motocykli na osób początkujących na prawo jazdy A2 jest spory wybór. Warto pamiętać, że wiele motocykli, które na pozór nie spełniają norm przyjeżdża do Polski ze specjalnymi blokadami oraz homologacjami, dzięki którymi możemy jeździć nimi tylko z prawem jazdy A2. Oznacza to, że nie posiadają pełnego prawka możemy jeździć tak niesamowitymi motocyklami jak np. Yamaha Tenere 700 z blokadą, ale i nie tylko – wystarczy, że dobrze poszukasz, a na pewno znajdziesz coś dla siebie.

VOGE 300DS
Oprócz tego na rynku znajduje się cała masa motocykli nominalnie spełniających zakładane normy, a to oznacza, że przy wyborze pierwszego motocykla nie musisz za bardzo się ograniczać.

Pierwszy motocykl na prawo jazdy A2, nasze propozycje:

    1. Triumph Trident 660: to tegoroczna nowość. Trzy cylindry, świetny osprzęt i nietuzinkowy wygląd. Poza tym cena – Trident kusi wielopłaszczyznowo.
    2. Honda CB 500, CB 500R oraz CB500X: Honda ze swoimi trzema propozycjami motocykli dla początkujących rozbiła świnkę skarbonkę i sprawiła, że wchodząc do dilera Hondy, osoba szukająca swojego pierwszego motocykla na prawo jazdy A2, na pewno znajdzie coś dla siebie.
    3. Zontes 310 T: Pierwszy Adventure na naszej liście i oczywiście sprzęt, który możemy polecić z czystym sercem. Zupełnie tak jak w przypadku Hondy, Zontes 310T jest tylko jednym reprezentantem rodziny motocykli dla początkujących i na prawo jazdy kat. A2.
    4. Voge 300DS: główny rywal Zontesa, motocykl zdecydowanie prostszy, łatwiejszy w obsłudze i tańszy. Nie ma bajerów, ale w sumie nie ma co się w nim popsuć – szanujemy okrutnie.
    5. BMW 310 R: Co prawda motocykle o pojemności 300 cm3 nie wypełniają całkowicie kategorii A2, ale dają sporo frajdy z jazdy i świetnie poruszają się po mieście. Oprócz tego są ekonomiczne i świetne do nauki jazdy. Może to będzie rozwiązanie idealne?
    6. BMW 310 GS: O ile R-ka jest świetnym pierwszym motocykle i genialnie sprawdza się w mieście, to GS jest reprezentantem motocykli turystycznych i sprawi, że krótkie i dłuższe wypady będą jak najbardziej możliwe i przyjemne.
    7. Suzuki V-Strom 650: tutaj nie ma mowy o małej ilości miejsca, czy słabym silniku. V-Strom to pełnoprawny motocykl pełną gębą sprawdzony na każdym możliwym froncie i w każdych możliwych warunkach. To kawał dobrej maszyny jest.
    8. Yamaha XT660Z Ténéré: jednocylindrowa, stara Teresa to zawsze dobra opcja – szczególnie jeśli planujesz dalekie wyprawy terenowe do miejsc, do których zapędza się mało kto. Tania w utrzymaniu, solidna i całkiem ładna – idealna na pierwszy duży motocykl turystyczny.
    9. Honda NC 700: Przez wielu omijana szerokim łukiem ze względu na niską moc, ale bardzo niesłusznie. NC 700 jest niezniszczalna, praktycznie nie spala paliwa i jest totalnie bezproblemowa – idealna żeby spełnić charakterystykę pierwszego motocykla i zakochać się w jeździe na moto. polecamy!
    10. Honda VT750C Shadow: w naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć przedstawiciela klasy cruiser. Nisko położony środek ciężkości, spory moment, niewielka odległość od siedzenia do nawierzchni to niewątpliwie atuty tego motocykla. Jest ich więcej, ale żeby się o nich dowiedzieć musisz się przejechać tym sprzętem.

Przeczytaj również:

Niezawodne i tanie motocykle 250-650, na kategorię A2 dla początkujących. Ranking TOP5 najlepszych motocykli na początek

Ciężko wymienić jeden model. Wszystko zależy od budżetu i sposobu w jaki motocykl będzie użytkowany, a także od osobistych preferencji i upodobań. Fakt pozostaje faktem: motocykle na kategorię prawa jazdy A2 wpisują się w potrzeby początkujących motocyklistów i są świetnym łącznikiem pomiędzy klasą 125, a dużymi i mocnymi motocyklami z wyższych klas pojemnościowych.

Barton Blade-R 125

Jaki pierwszy motocykl? Podsumowanie

Odpowiedź jest prosta: nieduży i niedrogi. Łatwo się zniechęcić kupując na pierwszy motocykl mocny i ciężki pojazd. Nieduże motocykle kategorii 125 lub A2 to więcej przyjemności z jazdy, mniej problemów. Po roku czy dwóch zawsze można go sprzedać i przesiąść się na większy jednoślad. Ważne, żeby liczyć siły na zamiary i pamiętać o tym, że zdobywanie motocyklowych umiejętności to proces. W dodatku jest to proces, który potrafi bardzo cieszyć zamiast niepotrzebnie stresować. Róbmy więc to z głową.

Pierwszy motocykl. Zobacz także:

Motocykle na prawo jazdy kategorii B. Czym mogę jeździć?

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button