Aktualnie czytasz:
Jaki pierwszy motocykl? Nasze propozycje 
0

Jaki pierwszy motocykl? Nasze propozycje 

autor: Przemysław Borkowski29 stycznia 2020

Coraz więcej osób zainteresowanych jest przesiada na jednoślad. Od lat niezmiennie pojawia się pytanie: jaki pierwszy motocykl będzie najlepszy?

W świetle zmieniającego się prawa z jednej strony łatwiej stać się pełnoprawnym motocyklem (125-ki dostępne na prawo jazdy B), z drugiej trudniej (wprowadzenie kategorii A2). Mimo wszystko ogromna dostępność na rynku nowych i używanych jednośladów i ewidentne plusy z posiadania motocykla chociaż w mieście sprawiają, że coraz więcej osób chce spróbować swoich sił. Jaki będzie najlepszy pierwszy motocykla?

Co na pierwszy motocykl? Najlepiej 125! 

Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 roku udostępniły kierowcom posiadającym prawo jazdy kategorii B niewielkie jednoślady o pojemności 125 ccm. Popularność 125-ek od tego czasu wzrosła w zaskakujący sposób, a rynek pełen jest używanych i nowych motocykli o tej pojemności. Trzeba zaznaczyć, że posiadacz prawa jazdy kategorii B musi mieć uprawnienia od minimum 3 lat, a 125-ka nie może być mocniejsza niż 11 kW (16 KM). Z drugiej strony większość motocykli i skuterów o tej pojemności spełnia prawne wymogi.

Powyższe oznacza, że każdy posiadacz prawa jazdy kategorii B może stać się motocyklistą! Bez konieczności dodatkowych egzaminów, ponoszenia sporych kosztów związanych z kursem na prawo jazdy i bez dodatkowego stresu. Oczywiście zawsze powtarzamy: nie oznacza to, że całkowicie powinno zapomnieć się o szkoleniu! Ale formalnie można siadać i jeździć. I to właśnie z tego powodu 125-ki są najlepszym wyborem. To najłatwiejszy i najtańszy sposób, że sprawdzić czy jednoślad to rozwiązanie dla nas. 

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

Wielu motocyklistów będzie krytykować to rozwiązanie. „125-ki są małe, słabe, nie nadają się na dłuższe trasy”. To prawda, ale… przyzwoitą 125-kę można kupić już za kilka tysięcy złotych, ich ceny są stabilne (jeśli nie wyjdzie sprzedajemy po roku za tyle samo), koszty eksploatacji minimalne, a same 125-ki dużo łatwiejsze w prowadzeniu niż „duże” motocykle. 

Pierwszy motocykl. Jeśli 125 to jakie?

Rozwiązań jest ogrom. Ile producentów, tyle modeli motocykli. Sportowe, miejskie, choppery, cruisery, skutery. Każdy znajdzie coś dla siebie. Przed wyborem należy odpowiedzieć sobie na serię prostych pytań:

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

  • jaki mam budżet (obejmując w tym także odzież i ewentualny kurs doszkalający)?
  • w jaki sposób będę głównie korzystał z pojazdu? 

Tyle i tylko tyle. Kompletna, markowa odzież motocyklowa z kaskiem to koszt nieco powyżej 2000 zł. Do tego warto dodać prosty serwis po zakupie (powiedzmy 500 zł) i ewentualny kurs doszkalający. Jeśli na całą operację mamy przeznaczone 10 000 zł to bezpiecznie odjąć od tej sumy 3000 zł za poczet kosztów. Oznacza to, że mamy 6-7 tysięcy złotych na jednoślad. To nadal sporo, taka suma pozwoli nam kupić nowy pojazd rodzimych marek produkujących w Azji lub używany motocykl japoński.

W przypadku używek warto trzymać się znanych modeli i marek. Na rynku wtórym popularnym rozwiązaniem jest turystyczna, dwucylindrowa Honda Varadero 125 oraz cała masa japońskich skuterów 125 ccm. Skuter w szczególności sprawdzi się w mieście.

Pierwszy motocykl: Jeśli nie 125 to…?

Drugim sensownym rozwiązaniem będzie szeroko pojęta klasa motocykli „A2”. To sprzęty spełniające wymogi kategorii prawa jazdy A2, czyli posiadające moc nie wyższą niż 35 kW. Mało? Wręcz przeciwnie! W tej kategorii znajdziemy same idealne pojazdy dla początkujących.

„Pierwszy motocykl” z kategorii A2 spełni także wymagania osób, które w przeszłości na motocyklach jeździły i chcą do jednośladów wrócić po latach. To nadal niewyżyłowane, ale sprawne pojazdy. Producenci co do zasady często zdaja sobie sprawę, że ich klienci w tej kategorii szukają łatwości prowadzenia, niewygórowanej ceny i systemów ułatwiających poruszanie się (np. Honda w serii NC posiada automatyczną skrzynię biegów). W motocyklach na A2 często znajdziemy kontrolę trakcji, sprzęgło antydopingowe czy system delikatnie podnoszący obroty przy starcie.

Ciężko wymienić jeden model. Wszystko zależy od budżetu i sposobu w jaki motocykl będzie użytkowany. Fakt pozostaje faktem: motocykle na kategorię prawa jazdy A2 wpisują się w potrzeby początkujących motocyklistów.

Jaki pierwszy motocykl? Podsumowanie

Odpowiedź jest prosta: nieduży i niedrogi. Łatwo się zniechęcić kupując na pierwszy motocykl mocny i ciężki pojazd. Nieduże motocykle kategorii 125 lub A2 to więcej przyjemności z jazdy, mniej problemów. Po roku czy dwóch zawsze można go sprzedać i przesiąść się na większy jednoślad. Ważne, żeby liczyć siły na zamiary i pamiętać o tym, że zdobywanie motocyklowych umiejętności to proces.

Pierwszy motocykl. Zobacz także:

 

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%