Najbardziej szpanerskie motocykle 125: Nasz ranking TOP 5 najciekawszych jednośladów na prawko B

Wobec tych motocykli ciężko przejść obojętnie i domyślić się, że to "jedynie" 125-ki

W skrócie
  • Czy motocykli 125 może być szpanerski? Oczywiście, że tak! Mamy na to niezbite dowody
  • Wobec tych motocykli ciężko przejść obojętnie. W ich przypadkach niełatwo rozpoznać kategorię do jakiej przynależą

“Jak wyglądam na tym sprzęcie?” Może się wydawać, że to inne aspekty powinny być ważniejszym kryterium przy wyborze pierwszego motocykla, ale to właśnie często prezencja danego sprzętu decyduje o naszych decyzjach zakupowych. Czy tego chcemy, czy nie – wszyscy, mniej lub bardziej, kupujemy oczami. Przecież nie wybierzesz maszyny, która do Ciebie nie przemawia wizualnie. No chyba, że traktujesz motocykl czysto użytkowo. Wygląd motocykla – jego prezencja i to jak na nim wyglądamy, lub jak jesteśmy odbierani przez jego pryzmat, ma jeszcze większe znaczenie w przypadku klasy motocykli dostępnych na samochodowe prawo jazdy. Dlaczego? Powody są co najmniej dwa.

Pierwszy z powodów, dla których kupujemy określone motocykle o małej pojemności, jest fakt, że skierowane są one w pewnym stopniu do młodych ludzi – nastolatków, którzy w wieku 16 lat mogą zdać egzamin na  motocyklowe prawo jazdy kategorii A1 i legalnie rozpocząć swoją przygodę z motocyklami w ruchu drogowym. Sam pamiętam te czasy, gdy z wypiekami na twarzy odliczałem zbierane monety i dni do momentu, w którym będę mógł rozpocząć szkolenie w OSK. W tamtych czasach, a było to już parę lat temu, nieważne było co to będzie za motocykl  – byle by był, ale doskonale pamiętam, które z motocykli podobały mi się najbardziej. Osiągi, tak były ważne, ale schodziły na drugi plan. Motocykle, trafiając do serca napalonego nastolatka, nie przemawiają zdroworozsądkową kalkulacją. I nie musi tu chodzić nawet o szpan, blichtr, czy poważanie wśród rówieśników. Wystarczy, że interesujesz się sportem motocyklowym i będzie to musiał być mały ścigacz. Choćby nie wiem co, choćby był niewygodny, trudniejszy do prowadzenia i okazał się sprzętem tylko udającym wyścigówkę.

Motocykl 125 dopracowany designersko, a może wyglądający na większy niż w rzeczywistości?

Kolejnym z powodów, dla których to prezencja motocykla bierze górę nad innymi parametrami w tej klasie, jest fakt, że motocykle 125 dostępne są (na całe szczęście dla naszej branży) również dla osób posiadających wyłącznie samochodowe prawko. Oznacza to tyle, że nie tylko nastolatkowie są potencjalnie zainteresowanymi osobami takim jednośladem. Za tym z kolei idzie nasza anatomia. Zazwyczaj młodociani motocykliści to osoby drobniejsze niż dajmy na to postawny dorosły facet. Często więc okazuje się, że jeśli ktoś taki przymierzy się do motocykla klasy 125 – który skierowany jest do drobniejszych nastolatków, to zaczyna wyglądać na mniejszych sztukach jak goryl Magilla na wrotce. A przecież ostatnie czego byśmy chcieli to wyglądać karykaturalnie na swoim motocyklu. Zatem szpan, to nie tylko wybajerzone nadwozie i nowoczesne elektroniczne wodotryski, ale także odpowiednia prezencja – nie tylko na postoju, ale także (a może przede wszystkim) w połączeniu z riderem.

Oto nasz ranking motocykli klasy 125, które naszym zdaniem – popartym obserwacją, z różnych powodów sprawiają, że ciężko nie zwrócić na nie uwagi, gdy ich właściciel przejeżdża akurat obok, lub zatrzymuje się w pobliżu.

1. Rieju Century 125

Mieliśmy w tym roku okazję zapoznać się z tą hiszpańską nowością. Ten sprzęt jak mało który udanie łączy ze sobą elegancję i ponadczasową stylistykę w bardzo modnych już od ładnych paru lat klimatach retro. Dodatkowo, co zdecydowanie jest jego zaletą i to nie tylko wizualną, przyprawiony jest mocno klimatami z motocyklowej klasy o nazwie scrambler. Ta mieszanka oraz fajne dopracowane detale nadwozia sprawiają, że Rieju Century 125 wygląda do złudzenia jak sprzęt, który właśnie opuścił porządny warsztat customowy. W jego wypadku motocyklowego customa dostajesz prosto z fabryki z gwarancją producenta. Co ważne, wybajerzony wygląd nie został okupiony gorszymi właściwościami jezdnymi, czy kiepską pozycją za kierownicą. To bardzo uniwersalny motocykl, który z powodzeniem i łatwością wspomoże cię w walce z codziennymi trudami komunikacji w miejskiej dżungli. Dobrą wiadomością jest na pewno fakt, że właśnie wskoczyła promka na ten sprzęt. Rieju Century 125 można teraz kupić w lepszej cenie, wynoszącej 17990 zł.

2. Yamaha MT-125

Yamaha MT-125 do z pewnością mocny pretendent do miana króla sportowych nakedów w klasie 125. Ten motocykl oferuje wszystko co dostępne w klasie nacechowanym zarówno sportem, jak i uniwersalnością motocykli na samochodowe prawo jazdy. Jego silnik generuje maksymalną dla tej klasy moc aż 15 KM, a w odpowiedniej kulturze pracy i dynamice wspiera go – uwaga! Układ zmiennych faz rozrządu. Mamy tu także specjalnie opracowane sprzęgło A&S, które działa lekko jak tylko się da, a w wydajnym układzie hamulcowym zawitał system ABS. Samą technologią ciężko jednak zaszpanować, dlatego nie możemy nie wspomnieć o wyglądzie tego motocykla. Jego świetny design wprost idealnie nawiązuje do większych maszyn z serii sportowych nakedów MT Yamahy. Wystarczy spojrzeć na futurystyczną obudowę przedniej lampy, świecącej diodami LED, która przypomina robota rodem z Transformersów, lub pojazd wyrwany żywcem z gry komputerowej. Ten sprzęt po prostu wygląda kozacko! Yamaha MT-125 dostępna jest w cenie 21900 zł.

3. Aprilia RS/Tuono 125

Aprilia to marka, która od zawsze brylowała w dziedzinie sportowych motocykli klasy 125. Co prawda kiedyś dwusuwowe, wyczynowe wręcz jednostki napędowe pozwalały tym sprzętom wręcz latać po drogach, ale i teraz, dysponując nowoczesnymi technologiami, znacznie bardziej ekonomiczne i żywotne czterosuwowe jednostki pozwalają na zupełnie dynamiczną jazdę i to nie tylko w drogowych warunkach. No i popatrzmy na wygląd najnowszego wcielenia Aprilii RS 125 oraz jej bratniej i nieco bardziej gołej wersji Tuono 125. Te motocykle po prostu ociekają sportem i bardzo udanie nawiązują do legendarnych już modeli z klas superbike oraz hyper naked, czyli ultrasportowej RSV4 i Tuono V4. Aprilia RS 125 oraz Tuono 125 to także jedyne włoskie motocykle tej klasy produkowane w całości we Włoszech oraz pierwsze na świecie sprzęty na prawo jazdy A1/B, które posiadają możliwość fabrycznego dołożenia quickshiftera! Czy trzeba dodawać coś więcej? RS 125 i Tuono 125 dostępne są w cenie 22900 zł. Aprilia RS 125 Tuono 125 2021

4. Zontes Z 125 U1

Zontes Z 125 U1 to motocykl bardzo nieoczywisty. Z jednej strony azjatycka marka wciąż jest mocno egzotyczna na naszym rynku, z drugiej strony design tej maszyny, użyto komponenty i bogate wyposażenie każą porównywać go z najlepszymi propozycjami w segmencie. Z kolei trzeci aspekt związany z połączeniem nadwozia streetfightera z podwoziem pochodzącym z pogranicza supermoto i scramblera, tworzą naprawdę niepowtarzalne zestawienie. Ten motocykl ciężko jednoznacznie zakwalifikować do jakiekolwiek grupy jednośladów. Ultranowoczesne i bardzo dopracowane pod względem smaczków nadwozie, łączy się z rzucającymi się w oczy schematami kolorystycznymi i takim wyposażeniem jak chociażby rozbudowane osłony, czy designerskie oświetlenie typu full-LED. Do tego mocny, bo generujący prawie 15 KM napęd ze sprzęgłem antydopingowym, układ ABS Boscha i bezkluczykowa obsługa. Jest naprawdę grubo. Zontes to motocykl dla osób, które nie tylko chcą być zauważane, ale szukają po prostu czegoś innego. Nawet jego oznaczenie jest jakieś inne. Zontes Z 125 U1 kosztuje 14999 zł. Zontes 125 U1

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

5. Husqvarna Svartpilen 125

Ten motocykl z pewnością zasługuje na wyróżnienie. Mająca zupełnie niedawno swoją rynkową premierę najmniejsza Huska w rodzinie Svartpilen, jest motocyklem bezkompromisowym. W jej przypadku nic nie zdradza, że jest to motocykl, na który nie potrzeba motocyklowego prawa jazdy. Zobaczcie tylko jak ona wygląda. Tu nie ma miejsca na półśrodki. Rasowy i zarazem niepowtarzalny design motocykli Husqvarna jest obecnie odnośnikiem dla wielu producentów w dziedzinie tworzenia miejskich scramblerów. W dziedzinie technologii i osiągów jest nie inaczej, bo zbudowana w oparciu o konstrukcję KTM-a Duke 125 maszyna, ma wszystko co obecnie dostępne jest w tej klasie. Do nienagannych manierów podczas jazdy dołącza wyczesane design, który powoduje, że całość robi niepowtarzalne wrażenie. Svartpilen 125 to po prostu klasa sama w sobie. Ten motocykl kosztuje 22500 zł.

Wszystkie te maszyny oferują w gratisie efekt “wow”, ale pod względem wielkości należą do grupy przeciętniaków. Jeśli zatem szukasz sprzętu, który przede wszystkim będzie budzić respekt swoimi gabarytami, a nadal będzie dostępny na prawo jazdy kategorii B, to zajrzyj koniecznie do tego zestawienia:

Największe motocykle 125 i na prawo jazdy kat. B – w tych przypadkach rozmiar ma znaczenie. Motocykle 125 dla wysokich

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button