Ustawianie zaworów w skuterze i motorowerze 4T

Regulacja zaworów, przez wielu pomijana, ma bardzo duże znaczenie. Zawory regulujemy, gdy istnieją problemy z odpaleniem, spadają osiągi skutera, oraz rekomenduje się okresowo (co ok. 4000-5000 km)

Czy warto regulować zawory samodzielnie? Tak,  jeśli ktoś nie poddaje się podczas mycia filtra powietrza i przy innych prostych czynnościach, może zawory ustawić samodzielnie. Potrzebny będzie szczelinomierz, klucz 8 i dobrze chęci. Pamiętaj! Taka przyjemność, jak ustawienie zaworów w serwisie kosztuje 60zł-120zł, a usługa trwa tylko około 30min.
Jak tego dokonać, analizując każdy krok:

1. Odkręcamy obudowę magneta (śrubki zaznaczone, proszę się nie sugerować brakiem reszty plastików i wentylatora)

2. Ważne: Ustawiamy magneto jak na zdjęciu, tzn. pozycja “T” przy tym wypuście.

3. Odkręcamy 4 śrubki od pokrywy głowicy i wyjmujemy ową pokrywkę (u mnie to bardzo trudne przez widoczną cześć ramy)

4. Po zdjęciu pokrywy mamy taki widok. Na zdjęciu zaznaczono zawór ssący.

5. A tu mamy zawór wydechowy (czyli bliżej wydechu)

6. Wałek rozrządu MUSI mieć otwory tak jak na zdjęciu. Jeśli nie ma, robimy jeden obrót magnetem i powinno być dobrze. Jeśli nie można tak ustawić koła gdy mamy pozycję “T” na magnecie, to znaczy, że rozrząd się przestawił

7. Tę nakrętkę odkręcamy do regulacji zaworów, a zawór regulujemy widocznym kwadracikiem. Zawór ssący ustawiamy na dość ścisłe 0.05mm-0.06mm, natomiast wydechowy na te same wartości ale luźniej. Zawór wydechowy musi być luźniejszy, aby nie strzelał z wydechu.

8. Szczelinomierz wkładamy w sposób pokazany na zdjęciu (nie sugeruj się wartością)

Jeśli wszystko zrobiliśmy jak należy, składamy w odwrotnej kolejności i jedziemy sprawnym skuterkiem wydać gdzieś zaoszczędzone 60-120 złotych. Powodzenia!

Fot.: Vezyr/SXC/Narraku
[trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

22 opinii

  1. czy między głowicą a deklem są jakieś uszczelki, które należy przy okazji wymienić? Bo nigdzie nie znalazłem takich informacji.

  2. jest uszczelka w rowku dekla coś ala oring i wymienia się ją wtedy gdy jest już całkowicie plaskata i ma przecieki na zewnątrz ( póki nie ma wycieków to nie wymienia się jej ) , co do artykułu to owszem ale to jest wersja okrojona i laik by nie skumał o co kaman.

  3. @Mario1 ja sie z tb nie zgodzę. Ja jeszcze nigdy nic sam przy silniku nie grzebałem, a wszystko zrozumiałem co i jak.

  4. potok555 napisał:

    @Mario1 ja sie z tb nie zgodzę. Ja jeszcze nigdy nic sam przy silniku nie grzebałem, a wszystko zrozumiałem co i jak.

    skoro się nie zgadzasz to spuść olej , tylko po co skoro głowica z zaworami jest powyżej tz. misy olejowej – spójż na silnik z boku to sam zobaczysz i dopiero wtedy zrozumiesz .

  5. Witam.Mam YIYINGA 125CC -4T.Potrafię już ustawić zawory,tylko nie wiem konkretnie na jaki wymiar w moim przypadku.Wszędzie jest podana wartośc szczeliny dla 50cc.Czy ta odległość również dotyczy wszystkich rodzai,czyli bez względu na pojemnośc silnika?.Za rzeczową podpowiedz z góry dziękuję.

  6. Namierzyłem takiego większego już chinola na takiej oto stronie:
    http://totalruckus.com/phpBB3/viewtopic.php?f=116&t=44561

    Instrukcja serwisowa moto 150 cm3 (to więksi bracia GY6 4T 139 QMA/QMB) tam wskazana to:
    http://www.piratepathy.com/ruckus/GY6-Engine_Service_Manual.pdf
    (strona 17-ta tej instrukcji brzmi… luz zaworowy: 0.08 mm).
    Jak dajesz ostro w cziry swojemu moto, to zawór wydechowy ustaw może na 0,1 mm.

    Jest tego tam nawet dużo więcej z różnych pokrewnych tematów, np.:
    http://totalruckus.com/phpBB3/viewtopic.php?f=92&t=39616&start=222

    Inni z tego forum może znajdą coś dla siebie np. tutaj:
    http://www.scootermasters.com/manuals.html

    Szerokości. :D

  7. witam od 4 miesięcy jestem posiadaczem junaka 901 RS z cylindrem 72cc moje pytanie brzmi jaki jest luz zaworowy i co ile kilometrów przeprowadza sie regulacje oraz wymiane oleju i czy cieknący uszczelniacz wałka sprzęgła to jego wada czy poprostu błąd serwisanta przy wymianie pozdrawiam

  8. mam pytanie skuter romet 777 jakie powinien mieć wartości luzów zaworowych ? i ilu gramowe rolki założyć żeby pod góre we dwojke radził sobie dobrze bo mam chyba 6 gr i niedal sobie rady pod górę po kamienistej drodze a na lżejszych rolkach radzil sobie lepiej lecz na trasie był do kitu co radzicie ?

  9. Witam mam problem ze swoim skuterkiem to jest camaro 4t ustawiałem zawory niby wszystko jest ok ale przy odpalaniu coś mi strzela,nie mam pojęcia co to może być za przyczyna.Ktoś może mi pomóc???

  10. Dobry wieczór. Cała procedura regulacji zaworów opisana jest w sposób poprawny ale można to zrobić znacznie prościej wystarczy zdjąć pokrywę zaworów i obrucic wał korbowy naciskając na kopnij ręką do momentu az walek rozrządu obróci się tak że dźwignie zaworów będą stały w najniższym punkcie na wałku ( krzywki obruca się po przeciwnej stronie dźwigienek zawór) i nigdy nie ustawiaj luzów mniejszych niż 0,15 na zaworze wydechowym to zawór od strony kolanka wydechu i 0,10 na górnym ssącym . Zawór wydechowy musi mieć większy luz ponieważ jest bardziej nagrzany , natomiast ssący jest chłodzony świeżym ładunkiem mieszanka i jest chłodniejszy może mieć mniejszy luz ponadto zawory najczęściej wykonywane są z różnych stali zawory wydechowe ze stali krzemowej żaroodpornej s ssące bywają kutrze stali gorszej jakości są też zawory wypełnione związkami sodu metalicznego ale to raczej w silnikach droższych bo to co piszę dotyczy silników chińskich trochę tanszych i z tańszych materiałów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button