- Oferta chińskiego producenta jednośladów właśnie powiększa się o ciekawą propozycję wśród maksiskuterów dostępnych na prawo jazdy B
- Mocny i zapewniający maksymalną dynamikę w segmencie napęd to nie wszystko co do zaoferowania ma nowy Zontes 125M
- Maksiskuter może pochwalić się chyba najbogatszym wyposażeniem w klasie. A do tego wygląda na pewno ciekawie.
Maksiskutery dostępne na samochodowe prawo jazdy, to jeden z najbardziej popularnych segmentów jednośladów w Polsce. Teraz do stawki dołącza Zontes ze swoim modelem 125M. Czy ma szansę zabłysnąć wśród najlepszych w tej klasie?
Na początku zeszłego roku chiński Zontes zaskoczył nas premierą skutera 310M. Niebanalny design, bardzo bogate wyposażenie i nowoczesna konstrukcja to na pewne jedne z jego głównych atutów. Minął zaledwie rok od tej premiery, a dostępny na prawo jazdy kategorii A2 miejski maksiskuter doczekał się młodszego brata. I to w kategorii pozwalającej na jazdę bez posiadania motocyklowego prawka. Co oferuje Zontes 125M?
Zontes 125M 2023; najważniejsze informacje:
1. Zontes 125M zachowuje stylistykę i funkcjonalność większego modelu 310M
2. Silnik o pojemności 125 cm³ generuje niemal maksymalną moc dostępna dla tej klasy, równą 14,8 KM
3. Zontes 125 jest jednym z najbardziej bogato wyposażonych pojazdów w swoim segmencie
4. W niższej klasie pojemnościowej nie zrezygnowano z zaawansowanych rozwiązań technologicznych
5. Według producenta spalanie nie powinno przekroczyć 2-2,5 litra na 100 km, a zbiornik paliwa Zontesa 125M mieści 12 litrów paliwa
Pod względem wyposażenia M125 wydaje się bardzo wszechstronny – jak na porządny maksiskuter przystało. Nie brak w jego konstrukcji także zaawansowania technologicznego, z jakiego zdążyliśmy już poznać pojazdy tej już całkiem nieźle zadomowionej na naszym rodzimym rynku marki.
Zontes 125M: nowy maksiskuter na bogato
Zontes 125M, co nie jest przecież standardem ani wymogiem homologacyjnym w tej klasie, ma niezależny dwukanałowy system ABS. Do listy dołącza także elektroniczny wtrysk sygnowany przez markę Bosch, kolorowa deska rozdzielcza ze znanym z modeli klasy 310 i 350 prostokątnym ekranem TFT, która ma cztery różne tryby wyświetlania informacji i potrafi nawet podać ostrzeżenie o zbyt niskim ciśnieniu i temperaturze w oponach. Do tego dołącza pełne oświetlenie LED i bezdotykowy zapłon z kluczykiem zbliżeniowym.
To jednak nie koniec, bo na liście wyposażenia standardowego są takie udogodnienia jak elektrycznie regulowana przednia szyba, elektrycznie otwierany wlew paliwa oraz schowek pod siedzeniem. Zontes 125M może pochwalić się także układem wydechowym ze stali nierdzewnej oraz sporą, bo wynoszącą 160 kg ładownością.
Przeczytaj też:
Zontes 350T: więcej pojemności i aż o 15% więcej mocy. Czy jest przepaść?
Maksiskuter 125 bez półśrodków?
Pod siedzeniem ma spokojnie zmieścić się kask integralny, a dodatkowe schowki pod kierownicą posłużą jako podręczne miejsca do przewożenia drobiazgów, czy telefonu. Ten można także ładować podczas jazdy z ukrytego w jednym ze schowków pod kierownicą portu USB z technologią quick charge.
Tym co napędza Zontesa 125M jest całkowicie nowa jednostka napędowa, stworzona specjalnie dla tego pojazdu. Silnik jest chłodzony cieczą, w jego głowicy pracują cztery zawory napędzane pojedynczym wałkiem. Silnik generuje aż 14,8 KM oraz 12,8 Nm. Takie wartości mają zapewnić więcej niż zadowalającą dynamikę w miejskich warunkach.
Zawieszenie to widelec teleskopowy ze skokiem 100 mm i tylnymi amortyzatorami posiadającymi możliwość regulacji napięcia wstępnego o skoku 88,5 mm. Obydwa koła wyhamowywane są za pomocą pojedynczych tarcz o średnicy 265 mm.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Mniejszy tylko sercem
Zontes 125M zachowuje nie tylko walory funkcjonalne większego brata, ale także utrzymuje jego odważną stylistykę. Różne pod tym względem ukryte są w detalach, jak np. chłodnica cieczy chłodzącej umiejscowiona z boku silnika, tuz przed końcówka wydechu. Inne, nieco niższa wydaje się także regulowana szyba. Wgląda także na to, że wersja 125 chińskiego skutera została wyposażona w dodatkowe harmonijki osłaniające rury przedniego zawieszenia. Na tym różnice najprawdopodobniej się kończą.
Pod względem gabarytów Zontes 125M wydaje się być identyczny jak wersja 310M. Tym samym nowy Zontes zachowuje zgrabny i dający sporo zwinności kompaktowy design. Jest także lżejszy o 7 kg od większej wersji.
Zontes 125M jest już dostępny w punktach dealerskich marki i kosztuje 16999 zł. Więcej informacji o pojazdach Zontes dostępnych jest na stronie polskiego dystrybutora www.zontespolska.pl
ZONTES 125M 2023; dane techniczne:
| 2000/785/1220 mm |
| 180 kg |
| Hydrauliczne tarczowe z ABS |
| 1 |
| 100×80-14 / 120/70-14 |
| czterosuwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, z rozrządem SOHC, wtrysk BOSCH, Euro 5 |
| 160 kg |
| 14,8 KM@9000 obr./min / 12.8 Nm@6500 obr./min |
| 124,9 ccm |
| 99 km/h |
| PRZEKŁADNIA CVT |
| Rurowa rama stalowa |
| Automatyczna bezstopniowa |
| Automatyczne |
ILE PALI ZONTES 125M? | 2.5L/100km |
| Full LED |
| zapłon elektroniczny |
| Granatowy |
| ABS, Wtrysk elektroniczny Bosch, Cyfrowy wyświetlacz, Światła full LED, System bezkluczykowy, elektrycznie otwierany schowek pod siedzeniem i korek paliwa, elektrycznie regulowana szyba |
| Widelec teleskopowy – skok 100,6 mm |
| Amortyzatory gazowo-olejowe – skok 88,5 mm |
| 748 mm |
| 150 mm |
| 1390 mm |
| 12 L |