125 ccm
Aktualnie czytasz:
Motocykle na prawo jazdy kategorii B. Czy mogę jeździć?
2

Zmiany w przepisach z 2013 i 2018 roku otworzyły bardzo szeroką ofertę dla osób bez motocyklowego prawa jazdy. Czym można jeździć na prawo jazdy kategorii B?

Nadal wielu kierowców samochodów nie zdaje sobie sprawy, że legalnie może poruszać się motocyklami lub skuterami o pojemności do 125 ccm. W przeszłości mogłoby się wydawać, żę to klasa niszowa, ale obecnie – mimo spadków sprzedaży – to klasa w której każdy znajdzie coś dla siebie. Co więcej, nowoczesne 125-ki są niezawodne, tanie w eksploatacji i wystarczająco dynamiczne by bez problemu poruszać się nimi po mieście.

Od grudnia 2018 roku obok 125-ek pojawiła kolejna grupa motocykli na których można jeździć bez prawa jady kategorii A / A2. Są to motocykle trójkołowe, bez ograniczenia pojemności i mocy.

Motocykle 125 na prawo jazdy B: Jakie warunki muszę spełniać?

Jest kilka warunków jakie musi spełniać motocyklista i pojazd żeby legalnie skorzystać ze zmienionych w 2013 roku przepisów. 

 
Czytaj
REKLAMA

Wybierasz stylowe dwa koła czy mocarne trzy? Peugeot Django 125 i Metropolis 400 na prawo jazdy B!

Dzięki Peugeot możesz się wyróżnić. Wybierz Peugeot Django 125 lub trójkołowy skuter Metropolis 400. Do prowadzenia obu wystarcza jedynie prawo jazdy kategorii B.

  • kierowca musi od minimum 3 lat posiadać prawo jazdy kategorii B
  • pojemność silnika pojazdu nie może być większa niż 125 ccm
  • moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW
  • stosunek mocy do masy nie może być większy niż 0,1 kW / kg

Współczesne motocykle tej klasy oczywiście spełniają wszystkie powyższe wymogi. Należy unikać tylko dwusuwowych jednośladów sprzed lat, które posiadały sportowy rodowód i zbyt dużą moc. W każdym innym wypadku, czy to skuter czy motocykl 125, wystarczy kupić, wsiadać i jechać! (Chociaż pewnie dodatkowe kilka godzin na placu szkoleniowym by nie zaszkodziło.) 

Trójkołowy motocykl na prawo jazdy B: Jakie warunki muszę spełniać?

W przypadku trójkołowców jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ w pierwszej kolejności ustawodawca nie określił jednoznacznie o jakie motocykle trójkołowe chodzi. Szybko jednak uściślono: motocykl trójkołowy w myśl homologacji L5e, czyli tej panującej w całej Unii Europejskiej.

  • kierowca musi od minimum 3 lat posiadać prawo jazdy kategorii B
  • motocykl trójkołowy musi posiadać homologację L5e

Rynek trójkołowców jest dużo mniejszy i zdominowany przez maxi-skutery. Nie ma powodów by się zrażać – trójkołowy maxi-skuter może okazać się świetnym rozwiązaniem do miasta i na dalsze wycieczki. Pojemność często przekraczająca 500 ccm, świetne właściwości turystyczne (ochrona przed wiatrem, schowki) i nadal względnie niska cena zakupu. Na rynku znajdziemy propozycje nowe i używane. 

Motocykle na prawko B. Czego unikać?

W portalach aukcyjnych pojawiają się od czasu do czasu ogłoszenia typu „1000 ccm zarejestrowane na 125!”. Z różnych powodów takie motocykle rzeczywiście potrafią być zarejestrowane na mniejszą pojemność (np. przełożony silnik, przebite numery). Ale… ewentualne konsekwencje jazdy takim pojazdem są poważne:

  1. Większość policjantów bez problemu jest w stanie określić klasę motocykla po jego wielkość, wyglądzie, naklejce modelowej na owiewce – powtórne badanie techniczne i mandat w trakcie kontroli to minimum.
  2. Jeśli dojdzie do wypadku; ubezpieczyciel odmówi posiadaczowi „przerobionego” motocykla wypłaty ubezpieczenia. Całość będzie spłacana z kieszeni właściciela, nawet jak nie jest sprawcą zdarzenia. 
  3. Jeśli dojdzie do wypadku z winy motocyklisty w którym osoba trzecie zginie lub poważnie ucierpi; takiemu motocykliście grozi kara pozbawienia wolności i regres ubezpieczeniowy o którym mowa w pkt. 2.

Klucz do myślenia o trójkołowych motocyklach na kategorię B jest prosty: trzeba JEDNOZNACZNIE określić homologację. To, że motocykl ma trzy koła nie oznacza, że jest trójkołowcem w świetle prawa. Interesuje nas tylko homologacja L5e. Powinna być wpisana w dowód rejestracyjny, a jeśli nie jest należy skontaktować się z importerem i po numerze VIN sprawdzić jaką homologację posiada trójkołowiec.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
18%
Interesujące
73%
heh...
9%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
  • Dilbert
    14 lutego 2019 at 08:30

    Zdecydowanie ciekawiej i szerzej o 3 kołowcach pisze Poznańska Elita skuterowa na swoich stronach , oni juz przetarli szlaki w rejestracji a łatwo nie było 🙂 L5e MUSI Byc w dowodzie rej inaczej nie ma żadnych podstaw do jazdy na B.

  • Michał
    13 kwietnia 2019 at 15:05

    Wolał bym gdyby pojemność została zniesiona została by tylko moc 11kW i stosunek mocy do masy. Jest tyle fajnych zabytkowych pojazdów choćby mz etz 150 wsk 175 no ale nie bo na o kolka pojemności za dużo… :((