Motocykle na prawo jazdy kategorii B. Czym mogę jeździć?

Jakie motocykle i skutery dostępne są obecnie na samochodowe prawo jazdy?

W skrócie
  • Jakimi motocyklami i skuterami można jeździć na samochodowe prawo jazdy?
  • motocykle 125 to nie jedyna opcja, by unikać korków nie mając motocyklowego prawka
  • Na to koniecznie zwróć uwagę przy wyborze trójkołowca na prawko B

Zmiany w przepisach z 2013 i 2018 roku otworzyły bardzo szerokie możliwości przesiadki z auta na motocykl dla osób bez motocyklowego prawa jazdy. Czym można jeździć na prawo jazdy kategorii B i jakimi pojazdy o pojemności większej niż 125 cm³ ?

To może dziwić, ale nadal wielu kierowców samochodów nie zdaje sobie sprawy, że legalnie może poruszać się motocyklami lub skuterami o pojemności do 125 cm³. Dlatego postanawiamy się wałkować ten temat bez końca. Po co? By dobra nowina trafiła do jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców i z pewnością po części przyszłych motocyklistów. W przeszłości wydawało się, że motocykle i skutery 125 to klasa niszowa – do poruszania się nimi potrzebne było prawo jazdy kategorii A1, ale obecnie to klasa bijąca rekordy popularności, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Co więcej, nowoczesne 125-ki są niezawodne, tanie w eksploatacji i wystarczająco dynamiczne by bez problemu poruszać się nimi po mieście. Okazuje się jednak, że na samochodowe prawo jazdy dostępne są także pojazdy motocyklowe o znacznie większej pojemności silnika i dysponujące dynamiką porównywalną z motocyklami klasy średniej. Jakimi więc jednośladami, skuterami i motocyklami można jeździć bez motocyklowego prawa jazdy?

Od grudnia 2018 roku obok 125-ek pojawiła kolejna grupa motocykli na których można jeździć bez prawa jady kategorii A / A2 / A1. Są to motocykle trójkołowe, bez ograniczenia pojemności i mocy.

Motocykl 125 na prawo jazdy B: Jakie warunki muszę spełniać?

Jest kilka warunków jakie musi spełniać motocyklista i motocykl, lub skuter żeby legalnie skorzystać ze zmienionych w 2013 roku przepisów. 

  • kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat
  • pojemność silnika pojazdu nie może być większa niż 125 cm³
  • moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW
  • stosunek mocy do masy nie może być większy niż 0,1 kW / kg

Współczesne motocykle tej klasy oczywiście spełniają wszystkie powyższe wymogi. Należy unikać tylko dwusuwowych jednośladów sprzed lat, które posiadały sportowy rodowód i przekraczającą obowiązujące obecnie przepisy moc. W każdym innym wypadku, czy to skuter czy motocykl 125, wystarczy kupić, wsiadać i jechać! (Chociaż pewnie dodatkowe kilka godzin na placu szkoleniowym by nie zaszkodziło.) 

Trójkołowy motocykl na prawo jazdy B: Jakie warunki muszę spełniać?

W przypadku trójkołowców jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ w pierwszej kolejności ustawodawca nie określił jednoznacznie o jakie motocykle trójkołowe chodzi. Szybko jednak uściślono: motocykl trójkołowy w myśl homologacji L5e, czyli tej panującej w całej Unii Europejskiej.

  • kierowca musi od minimum 3 lat posiadać prawo jazdy kategorii B
  • motocykl trójkołowy musi posiadać homologację L5e

Rynek trójkołowców jest dużo mniejszy i zdominowany przez maxi-skutery. Nie ma powodów by się zrażać – trójkołowy maxi-skuter może okazać się świetnym rozwiązaniem do miasta i na dalsze wycieczki. Pojemność często przekraczająca 300, a nawet 500 cm³ pozwala na naprawdę wysoką dynamikę jazdy, świetne właściwości turystyczne (ochrona przed wiatrem, schowki). Całośc zalet okupiona jest zazwyczaj relatywnie większą wagą takiego pojazdu oraz także ceną. Na szczęście na rynku, oprócz propozycji nowych znajdziemy także używane. 

Przeczytaj też:

Najbardziej szpanerskie motocykle 125: Nasz ranking TOP 5 najciekawszych jednośladów na prawko B

Motocykle na prawko B: Czego unikać?

W portalach aukcyjnych pojawiają się od czasu do czasu ogłoszenia typu „1000 cm³ zarejestrowane na 125!”. Z różnych powodów takie motocykle rzeczywiście potrafią być zarejestrowane na mniejszą pojemność (np. przełożony silnik, przebite numery). Ale… ewentualne konsekwencje jazdy takim pojazdem są poważne:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo
  1. Większość policjantów bez problemu jest w stanie określić klasę motocykla po jego wielkości, wyglądzie, naklejce modelowej na owiewce – powtórne badanie techniczne i mandat w trakcie kontroli to minimum.
  2. Jeśli dojdzie do wypadku; ubezpieczyciel odmówi posiadaczowi „przerobionego” motocykla wypłaty ubezpieczenia. Całość będzie spłacana z kieszeni właściciela, nawet jak nie jest sprawcą zdarzenia. 
  3. Jeśli dojdzie do wypadku z winy motocyklisty w którym osoba trzecia zginie lub poważnie ucierpi; takiemu motocykliście grozi kara pozbawienia wolności i regres ubezpieczeniowy o którym mowa w pkt. 2.
  4. Konsekwencje wiążą się np. z wypłacaniem renty dozgonnie osobie poszkodowanej.

Nie musi to być z resztą przysłowiowy “litr”. Wystarczy, że motocykle będzie dysponować identycznie wyglądającym c o w oryginale silnikiem o pojemność przekraczającej 125 cm³.

Przeczytaj też:

Najtańsze nowe motocykle 125: czy warto? Ranking TOP 5 tanich motocykli na prawko B z gwarancją

Jedynym legalnym rozwiązaniem, jeśli koniecznie chcemy poruszać się pojazdem o pojemności większej niż 125 cm³, a nie posiadamy motocyklowego prawa jazdy, są wspomniane trójkołowce z odpowiednią homologacją (L5e). W praktyce jednak, zwłaszcza jeśli zamierzasz poruszać się wyłącznie po mieście i okolicy, to “zwykły” motocykl klasy 125 w zupełności wystarczy do sprawnej i dającej mnóstwo swobody jazdy.

Klucz do myślenia o trójkołowych motocyklach na kategorię B jest prosty: trzeba JEDNOZNACZNIE określić homologację. To, że motocykl ma trzy koła nie oznacza, że jest trójkołowcem w świetle prawa. Interesuje nas tylko homologacja L5e. Powinna być wpisana w dowód rejestracyjny, a jeśli nie jest należy skontaktować się z importerem i po numerze VIN sprawdzić jaką homologację posiada trójkołowiec.

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

5 opinii

  1. Zdecydowanie ciekawiej i szerzej o 3 kołowcach pisze Poznańska Elita skuterowa na swoich stronach , oni juz przetarli szlaki w rejestracji a łatwo nie było 🙂 L5e MUSI Byc w dowodzie rej inaczej nie ma żadnych podstaw do jazdy na B.

  2. Wolał bym gdyby pojemność została zniesiona została by tylko moc 11kW i stosunek mocy do masy. Jest tyle fajnych zabytkowych pojazdów choćby mz etz 150 wsk 175 no ale nie bo na o kolka pojemności za dużo… :((

    1. Po to aby np. wyjechać motocyklem za granicę, dodatkowo mając lat 16 wyższe kategorie nie są dostępne. A1 daje więcej możliwości niż puszkarskie prawo jazdy (kat. B).

  3. Tylko czy ktos nie powinien do tych 125 dopuscic klasyki takie jak jawa 175 wsk 175 i inne tego typu gdzie stosunek mocy do masy jest odpowiedni i moc siegajaca 11KM miesci sie w przedziale tylko pojemnosc jest troche wieksza lub poprostu motory spełniajace powyzsze wytyczne ale wyprodukowane przed 1998r do tego jesli ktos posiada takiego klasyka napewno nie bedzie z niego fkaków wyrywał tylko dostojnie jezdził gdyz te maszyny nie osiagaja zawrotnej predkosci. Pozdrawiam i daje pod rozwage pewne rzeczy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button