Trójkołowe motocykle na prawo jazdy kategorii B: Homologacja to podstawa!

Jakie trójkołowce dostępne są obecnie na samochodowe prawo jazdy?

W skrócie
  • Trójkołowce na samochodowe prawo jazdy
  • Jaki jest wybór, który z nich wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie

Trójkołowymi motocyklami możesz jeździć bez prawa jazdy na motocykl – tak stanowi prawo! Jakimi jednośladami o pojemności silnika większej niż 125 cm³ można jeździć posiadając samochodowe prawo jazdy kategorii B? Sprawdzamy listę trójkołowców! 

Dzięki zmianom w przepisach od grudnia 2018 roku kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą jeździć trójkołowymi motocyklami. I to bez względu na moc oraz pojemność! Kluczowa w tym wypadku jest jednak odpowiednia homologacja. Sprawa początkowo była dość kontrowersyjna, ponieważ legislator niejednoznacznie określił pojęcie „motocykla trójkołowego”. Ministerstwo ostatecznie rozwiało wątpliwości i wiemy, że chodzi o pojazdy spełniające homologacyjne wymogi kategorii L5e. Jakie pojazdy oferowane obecnie na polskim rynku łapią się na prawko B?

Trójkołowy motocykl na B: Jakie warunki?

Warunki jakie musi spełniać kierowca oraz pojazd są dość proste. 

  • kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat
  • trójkołowy pojazd musi posiadać homologację L5e
  • homologacja L5e dla trójkołowych motocykli określa minimalną odległość pomiędzy kołami oraz wymusza posiadanie hamulca postojowego.

Tylko tyle i aż tyle – można by powiedzieć, bo w praktyce okazuje się, że nie każdy motocyklm czy skuter trójkołowy spełnia te warunki.

Ważne: nie każdy motocykl posiadający trzy koła posiada także homologację L5e! 

Trójkołowce na B 2021: Najlepsze propozycje

Oferta rynkowa nie jest potężna, a najpopularniejsze wśród nowych „trajek” są przede wszystkim skutery i maxi-skutery. Oczywiście prym wjedzie Piaggio MP3 – jeden z pierwszych modeli tego typu na rynku. Tutaj warto zwrócić uwagę na to, że używane MP3 nie zawsze posiada homologację L5e – przez pewien czas Piaggio homologowane było jako „zwykły” motocykl. Koniecznie nie można przegapić tej informacji kupując pojazd używany. My skupimy się jednak na nowych trójkołowcach na prawo jazdy kategorii B.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Piaggio MP3

 

Piaggio MP3, czyli „empetrójka”, to dosyć nietypowy skuter. Jest to trójkołowiec. Podwójne koło znajduje się z przodu jednośladu. Takie rozwiązanie techniczne zastosowane przez inżynierów włoskiego koncernu ma na celu zmaksymalizowanie stabilności skutera oraz zwiększenie bezpieczeństwa jego prowadzenia. Dzięki systemowi wychylania się kół podczas pokonywania zakrętów jazda tym jednośladem jest przyjemna i zaskakująco precyzyjna. Piaggio MP3 zrewolucjonizował rynek skuterów miejskich. Był prekursorem w kategorii trójkołowców i do dzisiaj pozostaje bezdyskusyjnym liderem. Maszyny z tej serii są stabilne i nawet niedzielny kierowca momentalnie opanuje poruszanie się tym sprzętem. Obecnie Piaggio MP3 dostępne jest w wersjach o pojemności 300 i 500 cm³, a od tego sezonu także w wersji 400, którą mieliśmy okazję niedawno przetestować. Występuje też dopasiona wersja wyposażona w bieg wsteczny!

Kolejną innowacją zastosowaną w Piaggio MP3 jest brak konieczności podpierania się nogami podczas zatrzymania jednośladu. Nogi mogą pozostać na podestach dzięki możliwości blokowania skutera w dowolnym położeniu. Włączenie blokady jest banalnie proste – wystarczy wcisnąć odpowiedni guzik. Ogromną zaletą motocykla jest skrócona droga hamowania. Obydwa koła z przodu wyposażone są w hamulce tarczowe. Producent deklaruje, że pozwalają one skrócić drogę hamowania nawet o 20 procent, co jest wynikiem niebagatelnym. Piaggio MP3 jest świetnym wyborem na miejskie trasy. Maszyna jest posłuszna i prowadzi się ją intuicyjnie.

Peugeot Metropolis

Peugeot Metropolis 400 2021

Trójkołowiec od Peugeota zapewniający świetną kontrolę trakcji, wygodną podróż i bezpieczeństwo podróżującego. Model zaliczający się do grupy maxi-skuterów, który charakteryzuje się oryginalnym i dopracowanym stylem, bogatym wyposażeniem oraz świetnymi osiągami.

Przeczytaj też:

Peugeot Metropolis 400i 2021: trzy koła bez prawa jazdy kat. A. Czy ma to sens? Nasz test, zdjęcia, opinie, cena

Spory bak zapobiegnie konieczności częstego odwiedzania stacji, a wygodne zarówno dla pasażera jak i kierowcy siedzenie sprawdzi się równiez w długiej trasie. Silnik oczywiście czterosuwowy i chłodzony cieczą. W najnowszej wersji Metropolis 400 upodabnia się stylistycznie do samochodów Peugeota, a poza ciekawym i rzucającym się w oczy wyglądem, oferuje niezłe hamulce, układ ABS, kontrolę trakcji i komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem, sterowaniem teelfonem i nawigacją. Specjalne wyloty ciepego powietrza umilają jazdę także w chłodniejsze dni, a duża liczba schowków poprawia funkcjonalność.

Yamaha Tricity

Każdy producent ma swój własny system przedniego zawieszenia. Yamaha poszła w prostotę, żeby nie zwiększać masy skutera, która waha się w okolicach 152 kg. Co ważne – dla osób, które nie jeździły tego typu pojazdami – Tricity jeździ się jak normalnym motocyklem. Układ z dwoma kołami z przodu sprawia, że jest nieco stabilniej, nieco bezpiecznie, ale nie oznacza to, że Tricity jest niewywracalne. Tricity 2017 nie różni się zresztą w kosmiczny sposób od poprzedniego Tricity 125. Oprócz wyglądu, Tricity posiada w pełni LED-owe oświetlenie, 12V gniazdko w schowku i nową jednostkę napędową, która nazywa się szumnie Blue Core. Co warto podkreślić, w tym sezonie oferta trójkołowców Yamahy dostępnych na samochdowe prawo jazdy, została uzupełniona także o zaawansowany model Tricity 300.

Przeczytaj też:

Motocykle na prawo jazdy kategorii B. Czym mogę jeździć?

Nowa jednostka oparta jest o pokazane w zeszłym roku Tricity 155 (mniej popularnego w Europie). Co to oznacza? W praktyce 1 KM więcej, inaczej poprowadzona krzywa momentu obrotowe i więcej mocy w „środku” obrotów. Yamaha zarzeka się, że Tricity 2017 ma niższe spalanie, ale bardziej odczuwalne jest to, że Tricity ma większy zbiornik paliwa. Na pełnym baku możemy przejechać teraz nawet 300 km.

Can-Am RYKER

Can-Am od lat oferuje trójkołowe pojazdy, które prawdopodobnie widzieliście na drogach. To wielkie, często używane do turystyki Spydery i Rykery. W odróżnieniu od chociażby Yamahy NIKEN, Can-Amy posiadają klasyczne zawieszenie z przodu i „nie składają się” w zakrętach. Różnica polega też na tym, że Niken nie posiada homologacji L5e, a Spyder i Ryker już tak. Pojazdom Can-Am’a bliżej do quadów niż motocykli. Problem ze Spyderem to oczywiście cena. Można  ją wywindować bez problemu na ponad 100 000 zł. Dlatego powstał Ryker, który wyjściowo kosztuje… 10 000 euro. Powiedzmy, że będą to okolice 45 000 zł. To wbrew pozorom niedużo za tak ekstrawagancki pojazd. Dostępnajest także bardziej sportowa wersja trójkołowego Can-Ama o nazwie Ryker.

Pojazdy Can-Am, w odróżnieniu od trójkołowych maxi-skuterów, zmuszą cię w większości przypadków do stania w korkach, ale oferują za to splendor i 100% pewności, że zostaniesz zauważony nie tylko na ulicy.

 

 

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Witam mam bardoz duże problemy z rejstacją Piaggio mp3 jako L5e czy można prosić o kontakt Panstwa i pomoc w tej sprawie ? Panie w urzędzie twierdzą iż nie jest to motocykl 3 kołowy (piaggio mp3 400 LT) z wbitą homologacją w dowodzie francuskim L5e i taki badaniem technicznym w Polsce….i zarejstrowano jako zwykły motocykl. Mój emial : [email protected]

  2. NO i szukam i szukam i znaleźć nie mogę 😉 odpowiedzi. Jakie Prawo jazdy potrzeba na homologację L5e bez prawa kategorii B, czy skoro przyznawane jest to równoznacznie z A1 to wystarczy A1 na pojazdy L5e czy może potrzeba A2 lub pełnego A?

    1. Jeśli brak kat. B to zgodnie z definicją, na motocykl o dowolnej pojemności potrzeba kat. A. Na kat. A1 można prowadzić motocykl trójkołowy o mocy max 15kW.
      wg obowiązujących przepisów
      motocykl – pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button