Aktualnie czytasz:
Trójkołowe motocykle 2019 na prawo jazdy kategorii B
2

Trójkołowe motocykle 2019 na prawo jazdy kategorii B

autor: Przemysław Borkowski6 lutego 2019

Jakimi motocyklami można jeździć posiadając samochodowe prawo jazdy kategorii B? Sprawdzamy listę trójkołowców! 

Dzięki zmianom w przepisach od tego roku (a w sumie od grudnia 2018) kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą jeździć trójkołowymi motocyklami. I to bez względu na moc oraz pojemność! Sprawa początkowo była dość kontrowersyjna, ponieważ legislator niejednoznacznie określił pojęcie „motocykla trójkołowego”. Ministerstwo ostatecznie rozwiało wątpliwości i wiemy, że chodzi o pojazdy spełniające homologacyjne wymogi L5e. 

Trójkołowy motocykl na B: Jakie warunki?

Warunki jakie musi spełniać kierowca oraz pojazd są dość proste. 

 
Czytaj
REKLAMA

MOTOCYKLE SUZUKI Z PAKIETEM TRAVEL PACK

Travel Pack to specjalna edycja popularnych i wszechstronnych motocykli Suzuki z wyposażeniem, które poprawi komfort Twojego podróżowania. Zwinny GSX-S1000F, niezawodny V-Strom 1000 XT i uniwersalny V-Strom 650 XT – teraz w wersji specjalnej z wyposażeniem w cenie.

  • kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat
  • trójkołowy pojazd musi posiadać homologację L5e
  • homologacja L5e dla trójkołowych motocykli określa minimalną odległość pomiędzy kołami, konieczność oraz posiadania hamulca postojowego

Ważne: nie każdy motocykl posiadający trzy koła posiada także homologację L5e! 

Trójkołowce na B 2019. Najlepsze propozycje

Oferta rynkowa nie jest potężna, a najpopularniejsze wśród nowych „trajek” są przede wszystkim skutery i maxi-skutery. Oczywiście prym wjedzie Piaggio MP3 – jeden z pierwszych modeli tego typu na rynku. Tutaj warto zwrócić uwagę na to, że używane MP3 nie zawsze posiada homologację L5e – przez pewien czas Piaggio homologowane było jako „zwykły” motocykl. Koniecznie nie można przegapić tej informacji kupując pojazd używany. My skupimy się jednak na nowych trójkołowcach na prawo jazdy kategorii B.

 
Czytaj
REKLAMA

Kominiarka motocyklowa teraz za 10,59 PLN z tanią i szybką wysyłką

Zadbaj o swoje zdrowie na motocyklu. Kominiarka pod kask to ochrona Twoich górnych dróg oddechowych i komfort termiczny w chłodne dni. Wysyłka w 24h. Paczkomat 12,50 PLN i darmowy zwrot do 14 dni.

Piaggio MP3

Piaggio MP3, czyli „empetrójka”, to dosyć nietypowy skuter. Jest to trójkołowiec. Podwójne koło znajduje się z przodu jednośladu. Takie rozwiązanie techniczne zastosowane przez inżynierów włoskiego koncernu ma na celu zmaksymalizowanie sterowności skutera oraz zwiększenie bezpieczeństwa jego prowadzenia. Dzięki systemowi wychylania się kół podczas pokonywania zakrętów jazda tym jednośladem jest szalenie przyjemna. Piaggio MP3 zrewolucjonizował rynek skuterów miejskich. Był prekursorem w kategorii trójkołowców i do dzisiaj pozostaje bezdyskusyjnym liderem. Maszyny z tej serii są stabilne i nawet niedzielny kierowca momentalnie opanuje poruszanie się nim.

Kolejną innowacją zastosowaną w Piaggio MP3 jest brak konieczności podpierania się nogami podczas zatrzymania jednośladu. Nogi mogą pozostać na podestach dzięki możliwości blokowania skutera w dowolnym położeniu. Włączenie blokady jest banalnie proste – wystarczy wcisnąć odpowiedni guzik. Ogromną zaletą motocykla jest skrócona droga hamowania. Obydwa koła z przodu wyposażone są w hamulce tarczowe. Producent deklaruje, że pozwalają one skrócić drogę hamowania nawet o 20 procent, co jest wynikiem niebagatelnym. Piaggio MP3 jest świetnym wyborem na miejskie trasy. Maszyna jest posłuszna i prowadzi się ją intuicyjnie.

Peugeot Metropolis

Trójkołowiec od Peugeota zapewniający świetną kontrolę trakcji, wygodną podróż i bezpieczeństwo podróżującego. Model zaliczający się do grupy maxi-skuterów miejskich, który charakteryzuje się niebywałym stylem oraz świetnymi osiągami.

Spory bak mieszczący w sobie 13,5 litra paliwa zapobiegnie konieczności częstego odwiedzania stacji. Silnik oczywiście czterosuwowy i chłodzony cieczą. Z przodu dwie tarcze fi 200 mm, z tyłu pojedyncza, ale większa – 240 mm. Model posiada ABS, które dodatkowo pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo prowadząc Metropolis.

Yamaha Tricity

Każdy producent ma swój własny system przedniego zawieszenia. Yamaha poszła w prostotę, żeby nie zwiększać masy skutera, która waha się w okolicach 152 kg. Co ważne – dla osób, które nie jeździły tego typu pojazdami – Tricity jeździ się jak normalnym motocyklem. Układ z dwoma kołami z przodu sprawia, że jest nieco stabilniej, nieco bezpiecznie, ale nie oznacza to, że Tricity jest niewywracalne. Tricity 2017 nie różni się zresztą w kosmiczny sposób od poprzedniego Tricity 125. Oprócz wyglądu, Tricity posiada w pełni LED-owe oświetlenie, 12V gniazdko w schowku i nową jednostkę napędową, która nazywa się szumnie Blue Core.

Nowa jednostka oparta jest o pokazane w zeszłym roku Tricity 155 (mniej popularnego w Europie). Co to oznacza? W praktyce 1 KM więcej, inaczej poprowadzona krzywa momentu obrotowe i więcej mocy w „środku” obrotów. Yamaha zarzeka się, że Tricity 2017 ma niższe spalanie, ale bardziej odczuwalne jest to, że Tricity ma większy zbiornik paliwa. Na pełnym baku możemy przejechać teraz nawet 300 km.

Can-Am RYKER

Can-Am od lat oferuje trójkołowe pojazdy, które prawdopodobnie widzieliście na drogach. To wielkie, często używane do turystyki Spydery. W odróżnieniu od chociażby Yamahy NIKEN, Spyder posiada klasyczne zawieszenie z przodu i „nie składa się” w zakrętach. Pojazdom Can-Am’a bliżej do quadów niż motocykli. Problem ze Spyderem to oczywiście cena. Można  ją wywindować bez problemu na ponad 100 000 zł. Dlatego powstał Ryker, który wyjściowo kosztuje… 10 000 euro. Powiedzmy, że będą to okolice 45 000 zł. To wbrew pozorom niedużo.

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
55%
Interesujące
9%
heh...
9%
Że co?
0%
Grrrr!
9%
Smutne
18%
  • 6 lutego 2019 at 19:37

    Witam mam bardoz duże problemy z rejstacją Piaggio mp3 jako L5e czy można prosić o kontakt Panstwa i pomoc w tej sprawie ? Panie w urzędzie twierdzą iż nie jest to motocykl 3 kołowy (piaggio mp3 400 LT) z wbitą homologacją w dowodzie francuskim L5e i taki badaniem technicznym w Polsce….i zarejstrowano jako zwykły motocykl. Mój emial : biurocom@inwestor-konin.pl

  • Wolker
    7 lipca 2019 at 16:19

    Jestem ciekaw czy udało się załatwić sprawę Johny Walkiria