Aktualnie czytasz:
Motocykle PRL: Simson Duo. Motorower dla niepełnosprawnych
2

O marce i motocyklach Simson, słyszał prawdopodobnie każdy Polak, a to za sprawą bardzo udanej konstrukcji motoroweru Simson SR50 oraz SR51, jednak fabryka z Suhl zasłynęła z produkcji jeszcze kilku innych jednośladów. Jednym z najciekawszych był Simson Duo, motocykl stworzony dla osób z niepełnosprawnością narządów ruchu./

Pewnie wielu z Was zapomniało o tym trójkołowcu, a młodsza grupa naszych czytelników nigdy go nie widziała, jednakże w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Simson Duo był naprawdę popularnym pojazdem wśród osób niepełnosprawnych.  Pierwsze trójkołowce ujrzały światło dzienne w roku 1972, a produkcja została zatrzymana dopiero w roku 1991. To oznacza, że Simson Duo produkowany był 19 lat! Dzisiaj to wynik praktycznie niespotykany.

Simson Duo. Byle do przodu

Pojazd marki Simson powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku na pojazd dla osób niepełnosprawnych. Nie był on całkowicie nową konstrukcją, a rozwinięciem "motocykla" Piccolo-Duo produkowanego w latach 60-tych. W ramie tego sprzętu znajdował się silnik motocyklowy (M53/11 AR) o pojemności zaledwie 50 ccm. Napęd przekazywany był tylko na jedno (w tym przypadku lewe) koło, dzięki czemu obniżono masę pojazdu. Musimy pamiętać, że moc silnika o pojemności 50 ccm była niewielka, a wyposażenie całej konstrukcji w mechanizm różnicowy mogło zakończyć się sporym wzrostem masy. Warto w tym momencie zaznaczyć, że konstruktorzy poszli nieco na łatwiznę i nigdy nie wyposażyli Duo w bieg wsteczny, co mogło być problematyczne dla osób z problemami zdrowotnymi.

MOTOCYKLE PRL: JUNAK M10, POLSKI HARLEY

Na szczęście motorower posiadał laminowany dach usztywniany stalowymi rurami, więc potencjalny kierowca nie musiał się martwić o zmiany warunków pogodowych, a na pokład mógł zabrać kompana: Duo dysponował dwoma miejscami siedzącymi (jedno obok drugiego) - miejsce kierowcy umieszczone było po lewej stronie kabiny. Pojazd wyposażony był również w przednią szybę i solidne obudowy, dzięki którym jazda nawet zimą była możliwa, chociaż niezbyt komfortowa. Jazda tym Simsonem sama w sobie była ciekawym przeżyciem. Sprzęt oczywiście posiadał kierownicę, ale była ona swojego rodzaju wolantem, którym obsługiwaliśmy również układ hamulcowy: wystarczyło wcisnąć kolumnę kierowniczą, a układ linek uruchamiał hamulce wszystkich trzech kół. Z kolei gazu dodawaliśmy za pomocą dźwigni umieszczonej po lewej stronie kierownicy. Co ciekawe silnik odpalany był za pomocą dźwigni ręcznej, co mogło być problematyczne dla osób niepełnosprawnych.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Simson Duo nie należał do najlżejszych pojazdów w ten kategorii pojemnościowej, ponieważ ważył w stanie suchym aż 147 kg. Jednakże prędkość maksymalna nie była najniższa - rozpędzał się do 55 km/h, co dla tak dużego i ciężkiego motoroweru było doskonałym wynikiem!

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

W roku 1989 opracowano nowy modelu Simsona Duo (4/2). Jednostka otrzymała czterobiegowy silnik dwusuwowy, który wreszcie uruchamiany był rozrusznikiem elektrycznym - to było niezwykle ważne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Produkcję tego pojazdu zakończono w roku 1991.

SIMSON S51: DLACZEGO TAK WIELE OSÓB TWIERDZI, ŻE NAJLEPSZE JUŻ ZA NAMI?

 

Jaka jest Twoja reakcja?
54%
15%
31%
  • Jozef
    16 sierpnia 2020 at 08:33

    WFM, A GDZIE OPINIA I KILKA SŁÓW O WSK?

  • Koko
    16 sierpnia 2020 at 10:29

    Nie jest to prawda że duo nie miało biegu wstecznego. IFA opracowała skrzynie 4 biegowa z biegiem wstecznym (3+1), która była wykorzystywana również w ciagniczkach rolniczych Fortschritt 931 opartych o silniki Sinsona 50ccm.