Aktualnie czytasz:
Motocykle PRL: Junak M10, polski Harley
0

To jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich motocykli, a przy okazji jeden z najbardziej kontrowersyjnych sprz臋t贸w wyprodukowanych w czasach PRL. Jedni nazywali go polskim Harleyem, inni kup膮 z艂omu. Jakkolwiek by艣my nie ocenili tego motocykla, to fakty pozostaj膮 niezmienne: by艂 marzeniem polskich motocyklist贸w.

Junak zadebiutowa艂 w roku 1956 i pozostawa艂 w sprzeda偶y do roku 1965. W ci膮gu dziewi臋ciu lat szczeci艅sk膮 fabryk臋 opu艣ci艂o ponad 90 tysi臋cy motocykli. Na t膮 liczb臋 sk艂adaj膮 si臋 r贸wnie偶 wersje terenowe (M07-C) oraz tr贸jko艂owce (B20), kt贸re mia艂y za zadanie pracowa膰 na wsiach i przewozi膰 najr贸偶niejsze ci臋偶ary. Najbardziej popularn膮 wersj膮 by艂 Junak M10, jednak produkcj臋 tego jedno艣ladu rozpocz臋to od modelu M07 (1956-59). Najwi臋ksz膮 r贸偶nic膮 mi臋dzy modelami by艂a przednia lampa, ale r贸偶nic by艂o wi臋cej.

Junak M10. Mniejszy ni偶 zak艂adano

Konstrukcja motocykla zosta艂a opracowana na pocz膮tku lat pi臋膰dziesi膮tych przez do艣wiadczonych in偶ynier贸w. Przewodzi艂 im J. Ignatowicz. Nad silnikiem pracowa艂 mi臋dzy innymi T. Rudawski, kt贸ry odpowiada艂 za konstrukcje motocykli Sok贸艂.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Pierwotnie Junak mia艂 by膰 motocyklem, posiadaj膮cym jednocylindrowy silnik o pojemno艣ci 500 ccm i w艂a艣nie pod tym k膮tem zaprojektowano jego podwozie i nadwozie. Finalnie jednak decydenci podj臋li decyzj臋, 偶e w ramie motocykla znajdzie si臋 silnik o pojemno艣ci 350 ccm. Czy by艂a to dobra decyzja? Z ekonomicznego punktu widzenia na pewno, jednak偶e wysoka masa motocykla skutecznie ogranicza艂a zap臋dy kierowc贸w. Jeszcze gorzej by艂o kiedy Junak s艂u偶y艂 do przewozu wi臋ksze ilo艣ci os贸b, co r贸wna艂o si臋 z dopi臋ciem do niego w贸zka bocznego - silnik wyra藕nie dostawa艂 w ko艣膰.

Z drugiej strony nie mo偶emy powiedzie膰, 偶e Junak by艂 motocyklem wolnym: w roku 1956, pierwsze Junaki trafi艂y do s艂u偶by w Milicji Obywatelskiej, tam motocykl s艂u偶y艂 jako pojazd po艣cigowy. Z kolei w roku 1959 ustanowiono rekord pr臋dko艣ci, kt贸ry wynosi艂 niemal 150 km/h.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Serce motocykla

W ramie Junaka M10 znajdowa艂 si臋 jednocylindrowy silnik czterosuwowy, g贸rnozaworowy o pojemno艣ci 349 ccm. Jednostka osi膮ga艂a moc na poziomie 17 KM przy 5500 obr./min i by艂a po艂膮czona z czterostopniow膮 skrzyni膮 bieg贸w. Ca艂o艣膰 sprz臋偶ona by艂a wielotarczowym sprz臋g艂em w k膮pieli olejowej. Standardowy Junak rozp臋dza艂 si臋 do 115 km/h i spala艂 oko艂o 4 l benzyny na 100 kilometr贸w.

Najwi臋kszymi problemami, z kt贸rymi musieli mierzy膰 si臋 kierowcy by艂y notoryczne wycieki silnika. Uszczelnienie by艂o trudne, chocia偶 najcz臋艣ciej spowodowane brakiem fachowo艣ci w 艂膮czeniu oraz roz艂膮czaniu karter贸w silnika oraz niezbyt dobr膮 jako艣ci膮 odlew贸w aluminiowych. Problematyczny by艂 uk艂ad zap艂onowy oraz 艂o偶yskowanie pr膮dnicy sprzyjaj膮ce cz臋stym awariom. Jednak偶e g艂贸wnym problemem by艂 do艣膰 trudny dost臋p do cz臋艣ci i mechanik贸w, kt贸rzy w fachowy spos贸b mogli dokona膰 napraw. Tymi motocyklami je偶d偶ono do "ko艅ca", a偶 silnik stan膮艂. Czynno艣ci serwisowe dla wi臋kszo艣ci u偶ytkownik贸w nie mia艂y wi臋kszego znaczenia by艂y skomplikowane i kosztowne - w艂a艣nie to w du偶ej mierze sprawi艂o, 偶e Junaka zapami臋tali艣my jako motocykl niezwykle awaryjny i trudny w eksploatacji.

Junaka zapami臋tali艣my r贸wnie偶 jako jedno艣lad niezwykle urodziwy - jego styl bez cienia w膮tpliwo艣ci nawi膮zywa艂 do najlepszych brytyjskich konstrukcji i m贸g艂 dawa膰 nadziej臋, 偶e r贸wnie偶 w Polsce b臋d膮 produkowane motocykle z krwi i ko艣ci. Tak si臋 jednak nie sta艂o. Ostatni jedno艣lad zjecha艂 z ta艣my monta偶owej w roku 1956, a na placu boju zosta艂y tylko jedno艣lady mniejszych pojemno艣ci.

Dzisiaj聽Junaki nabra艂y sporej warto艣ci kolekcjonerskiej i zakup 艂adnej sztuki potrafi solidnie uszczupli膰 bud偶et. Jeszcze trudniejszy i kosztowniejszy jest zakup M10-tki z w贸zkiem bocznym, ale to ju偶 temat na osobn膮 opowie艣膰.

 

 

 

Szczeg贸艂y
Dane techniczne

Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, g贸rnozaworowy
Pojemno艣膰: 349 cm鲁
Stopie艅 spr臋偶ania: 7:1
Moc maksymalna: 17 KM przy 5500 obr./min
Sprz臋g艂o: mokre, wielotarczowe
Skrzynia bieg贸w: czterobiegowa
Rama: ko艂yskowa, podw贸jna, zamkni臋ta
Zawieszenie przednie: teleskopowe, z t艂umieniem olejowym
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, amortyzatory z t艂umieniem olejowym
Hamulce: szcz臋kowe mechaniczne, przedni r臋czny, tylny no偶ny
Masa w艂asna motocykla bez paliwa i wyposa偶enia: 170 kg
Zu偶ycie paliwa: 3,5 鈥 4 l/ 100 km
Szybko艣膰 maksymalna: 115 km/godz

Jaka jest Twoja reakcja?
56%
19%
25%