Peugeot Metropolis 400i 2021: trzy koła bez prawa jazdy kat. A. Czy ma to sens? Nasz test, zdjęcia, opinie, cena

Trzykołowy skuter do miasta i poza nie na prawko jazdy kategorii B. Czy taki sprzęt może być rozwiązaniem na wszystkie problemy motocyklowego świata?

W skrócie
  • W tym artykule znajdziesz recenzje skutera Peugeot Metropolis 2021, którym możesz jeździć po drogach publicznych z prawem jazdy kat. B, czyli zwykłym prawem jazdy na samochód!
  • Największe zalety skuterów trzykołowych to fakt, że nie musisz posiadać prawa jazdy kategorii A, mimo że silnik danego pojazdu zdecydowanie przekracza pojemność 125 cm3.
  • Zalety płynące z jazdy skuterem trzykołowym w mieście są ogromne. To nie tylko więcej przyczepności, to również większa stabilność podczas manewrowania.
  • Peugeot Metropolis 2021 posiada elektryczne blokowanie zawieszenia. Dzięki temu postawisz go w każdym miejscu i nie będziesz musiał podpierać się w trakcie postoju na skrzyżowaniu.
  • Więcej informacji oraz recenzji motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Skutery to pojazdy stworzone do miasta. Jednak w dużej grupie tych pojazdów znajdują się rodzynki takie jak Peugeot Metropolis, a więc trzykołowy skuter, który po pierwsze nie wymaga posiadania prawda jazdy kategorii A, mimo że posiada silnik o pojemności 400 cm3, a po drugie dzięki sporym gabarytom i mocy silnika sprawdzi się poza miejskim arteriami. Jednak czy faktycznie tak jest? Sprawdzamy!

Skuter do miasta musi jak dla mnie spełniać dwie arcyważne kwestie: być pakowny, łatwy w prowadzeniu i przede wszystkim dynamiczny, bo to po prostu przekłada się na bezpieczeństwo jazdy po zatłoczonych arteriach. Oczywiście w przypadku skuterów najczęściej mówimy o pojazdach łatwych w prowadzeniu. Skąd bierze się to przeświadczenie? To proste nie mamy dźwigni zmiany biegów i nie musimy skupiać się na operowaniu sprzęgłem, jak to ma miejsce w przypadku klasycznego motocykla. To jednak truizmy. Skutery posiadają zdecydowanie więcej zalet, które objawiają się dopiero w trakcie przeciskania się przez zatłoczone ulice.

Trzykołowy Peugeot Metropolis 2021: jest naprawdę łatwy… i ładny!

Osobiście uważam, że największą zaletą skuterów jest przekładnia CVT, czyli po prostu automat, który odwala za nas lwią część roboty. I tutaj nie chodzi tylko o to, że nie musimy skupiać się na pracy sprzęgłem i nie musimy zmieniać biegów. Pójdźmy kilka kroków dalej i zastanówmy się co motocyklistom sprawia najwięcej problemów? W mojej opinii to bardzo często przygasający – oczywiście sami jesteśmy sobie tego winni, ale każdy motocyklista przyzna, że nie ma nic gorszego niż zgaśnięcie w trakcie wykonywania manewru. W takim przypadku bardzo łatwo o glebę.

Pół biedy jeśli akurat kołujesz po parkingu, zdecydowanie gorzej jeśli przeciskasz się w korku między autami i Twój jednoślad runie na czyiś samochód. Brzmi jak idealna recepta na popsucie nastroju dnia – nie tylko sobie, ale i innym. Oczywiście, to skrajny przykład i mam nadzieje, że nigdy nie byliście ofiarami takiej sytuacji, ale spójrzmy na to z innej strony. Przekładnia CVT sprawia, że podczas zmiany obciążenia silnika (dodawanie oraz odejmowanie gazu) nie obserwujemy szarpania. To właśnie szarpanie wynikające z napięcia np. łańcucha napędowego oraz usztywnienia innych elementów przekazania napędu sprawia, że jednoślad zaczyna zachowywać się nerwowo. W skuterze nie uświadczysz takiego zjawiska. To ogromne zalety, o których na co dzień nawet nie myślimy.

Peugeot Metropolis 2021: za tyle kupisz prawdziwy motocykl!

Mało kto z nas również myśli o zakupie skutera trzykołowego. Dlaczego tak się dzieje? Sam nie wiem. Tak naprawdę ciężko jest mi obiektywnie znaleźć wady tego rozwiąznia. Ok, przednie zawieszenie swoje waży. Ok, koszty wymiany dwóch opon, klocków hamulcowych itd. będą wyższe niż w przypadku standardowego skutera. Ok, cena. Za Peugeota Metropolisa musimy zapłacić 41 990 zł. Być może to właśnie jest odpowiedź dlaczego tego typu sprzęty nie są popularne na polskim rynku. Z drugiej strony z roku na rok możemy obserwować coraz większe zainteresowanie nowymi motocyklami. Czyli generalnie ktoś tam może sobie pozwolić na zakup motocykla z salonu. I właśnie, motocykla! Metropolis jest skuterem – tutaj zaczyna się cały ambaras.

Peugeot Metropolis 400 2021

Nie wygląda przesadnie szpanersko, poza dwoma koła z przodu nie zwraca na siebie uwagi. To po prostu poczciwy robotnik, który każdego dnia ma Cię dowieźć do pracy czy na zakupy. Można w takim razie pomyśleć, że lepiej kupić używaną 125-tkę za 6 tysięcy złotych i sobie równie dzielnie jeździć po mieście. No nie do końca. Mówimy przecież o skuterze, który w swojej ramie ma silnik o pojemności 400 cm3, który z kolei rozwija 37 KM i dysponuje momentem obrotowym w granicach 38 Nm. Oznacza to, że skuter ten rozpędzi się do prędkości bardzo zakazanych w prawie polskim, nie będzie zamulać na skrzyżowaniach i pozwoli na stałą jazdę z prędkoscią 120, a nawet 140 km/h. To z kolei docenisz np. w weekend kiedy będziesz chciał odwiedzić znajomych mieszkających kilkadziesiąt, a nawet kilkaset kilometrów od Twojego domu.

Skuter o pojemności 400 cm3 na prawo jazdy kat. B

Tak naprawdę Metropolis dysponuje wszelkimi zaletami skuterów oraz motocykli na prawo jazdy kategorii A, chociaż możesz nim jeździć ze zwykłym prawem jazdy na samochód, ale przy okazji nie traci walorów pojazdu miejskiego. Spotkałem się w sieci z informacjami, że skutery trzykołowe nie nadają się do miasta ze względu na szeroki rozstaw osi przedniej, a co za tym idzie ciężko jest się przeciskać między autami. Nie zgadzam się z tym. Miałem przyjemność jeździć tego typu pojazdami po różnych zatłoczonych aglomeracjach i nigdy nie miałem problemu z przeciskaniem się w korkach. Owszem, czasami nie udawało mi się przecisnąć, ale nie oznacza to, że standardowym skuterem czy motocyklem pokonałbym dane zwężenie. Tutaj o całości decyduje szerokość kierownicy, a nie koła przednie. Zresztą obecność dwukołowej osi przedniej sprawia, że sprzęt jest zdecydowanie bardziej stabilny i mniej nerwowy przy zmianach kierunków w trakcie powolnej jazdy.

Peugeot Metropolis 400 2021

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Poza tym możemy zablokować przednie zawieszenie co sprawi, że nie musimy podpierać się nogami w trakcie postoju. Super rozwiązanie.

Osobiście więcej mógłbym zarzucić Metropolisowi w warunkach turystycznych niż miejskich: obecność dwóch kół z przodu sprawia, że miejsca na nogi jest zdecydowanie mniej niż w innych maxi skuterach. To wpływa po prostu na komfort jazdy. Poza tym w podłodze znajdziemy pedał hamulca, który dodatkowo utrudnia wygodne ułożenie stopy. Ale zaraz… pedał hamulca? Przecież to skuter!

Metropolisa zaparkujesz gdzie chcesz

Zostańmy jeszcze na chwilę przy prowadzeniu skutera oraz korzyści z posiadania wahaczowego zawieszenia z dwoma kołami w osi przedniej. O ile w mieście i warunkach niezbyt dynamicznej jazdy czujemy naprawdę spore bezpieczeństwo i stabilność skutera, o tyle zawias po prostu gubi się podczas jazdy autostradowej. Przy prędkościach powyżej 120 km/h Metropolis staje się niestabilny i pływa. Natomiast to pływanie nie powoduje powstawania gęsiej skórki i najróżniejszych lęków. Trzeba się do tego nieco przyzwyczaić. Producent chyba zdawał sobie z tego sprawę, ponieważ chcąc skompensować to bujanie, wyposażył swój skuter w bardzo sztywne przednie zawieszenie, które ma kompensować problemy wynikające z tego rozwiązania.

Peugeot Metropolis 400 2021

Inną sprawą jest fakt, że dzięki temu systemowi i możliwości zablokowania zawieszenia w dowolnej pozycji, możemy postawić skuter w dowolnie wybranym miejscu i nie musimy szukać jak to ma miejsce w przypadku motocykli jakieś podstawki pod boczną stopkę, jeśli chcemy zaparkować na miękkim podłożu. System działa do tego stopnia, że możemy nawet postawić jedno koło na krawężniku, a drugie na ulicy. Jak chcesz tak parkujesz!

Wyposażenie, które robi wrażenie!

Tak, w rzeczy samej tak jest. Jak przystało na skuter na kierownicy znajdziesz dwie dźwignie hamulca. Jedna odpowiada za hamowanie tylnym kołem, druga za hamowanie przednim kołem. W podłodze zaś znajduje się pedał, który obsługuje oba zaciski na raz. Dzięki kombinowanemu układowi hamulcowemu wyhamujesz pojazd szybciej i pewniej, ponieważ dochodzi do idealnego rozłożenia mas siły hamującej, zanim do gry wkroczy ABS.

Oczywiście, że ABS. na pokładzie takiego skutera nie mogło zabraknąć całej masy elektroniki. Mamy wyłączaną a do tego regulowaną kontrolę trakcji – możemy dostosować jej działanie do naszych potrzeb, stylu oraz warunków panujących na drodze. Poza tym ABS, komputer pokładowy z wyświetlaczem TFT, a dla osób, które szczególnie cenią sobie komfort podróży porządną, wysoką szybę oraz siedzenie z regulacją podparcia lędźwi. To nie koniec, ponieważ w kołach znalazły się czujniki ciśnienia, które uruchamiają w razie potrzeby specjalną kontrolkę na wyświetlaczu.

Przeczytaj również:

Peugeot Metropolis 400 2021: aż 76 litrów bagażnika i jeszcze więcej sportu

Producent chwali się również asferycznymi lusterkami bez martwych obszarów oraz światłami w technologii FULL LED do jazdy dziennej (DRL). Poza tym na pochwałę zasługują dwa elektrycznie otwierane schowki: jeden w tylnej części skutera (spokojnie zmieści kask ze szczęką) oraz drugi pod siedzeniem. Poza tym w pod kierownicą znajdziemy jeden konkretny schowek na szpargały oraz jeden mniej np. na telefon.

Peugeot Metropolis 2021. Czy warto kupić taki skuter?

Największym problemem Metropolisa jest jego cena. Ponad 40 tysięcy złotych to nie jest najmniejsza kwota za pojazd miejski. Z drugiej strony w zamian otrzymujemy sprzęt bardzo dynamiczny, w całości zrobiony w Europie i  przede wszystkim świetnie wyposażony. Czy kupiłbym sam Metropolisa? Nie, ale tylko dlatego, że posiadam prawo jazdy kategorii A. Gdyby było inaczej na pewno mocno zastanawiałbym się nad zakupem tego typu sprzętu, ponieważ różnice w jeździe między skuterem trzykołowym o pojemności 400 cm3, a klasyczną 125-tką są ogromne, a różnice w spalaniu? Niewielkie.

Peugeot Metropolis 400i 2021: galeria zdjęć

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. Jasne że ma sens. Sam jeżdżę Piaggio MP3 który też jest trójkołowym skuterem idealnym do miasta. Przynajmniej śmigając nim po ulicach mam pewność, że jest stabilnie. I też wystarczy jedynie prawo jazdy kat. B żeby móc się nim poruszać.

  2. Super skuter idealny do miasta a i w trasie się sprawdza. Za każdym wyjazdem robi wrażenie w mieście i wielkie zainteresowanie. Polecam ten skuter jest świetny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button