Czy można jeździć motocyklem na kategorię B? [MOC, POJEMNOŚĆ, PRZEPISY, PRAWO]

Motocyklem na kategorię B? Proszę bardzo, ale najpierw zapoznaj się z przepisami!

W skrócie
  • Czy można jeździć motocyklem posiadając kategorie prawa jazdy B?
  • O przepisach, wymogach i motocyklach - wszystkie niezbędne informacje dla samochodziarzy
  • Zamień cztery na dwa koła!

Nowelizacja, która weszła w życie w 2013 roku pokazała, że pojawienie się większej liczby kategorii motocyklowych ma sens. Fanatycy jednośladów, którzy są na początku swojej motocyklowej drogi emocje związane z mocą, pojemnością i masą motocykla mają dostarczane stopniowo, co bezpośrednio przekłada się na ich umiejętności oraz świadomość. Warto jednak wiedzieć o tym, że posiadając kategorię B również można jeździć motocyklami.

Gdybyśmy mieli jednoznacznie odpowiedzieć wam na to przytnie to odpowiedź byłaby negatywna, chociaż państwo w 2013 roku wprowadziło fantastyczną nowelizację dotyczącą bezpośrednio kategorii B, która uprawniania nas do kierowania przede wszystkim samochodami osobowymi. Ustawodawca wprowadził długo wyczekiwaną zmianę, dzięki której tacy kierowcy również otrzymali możliwość jazdy motocyklem, jednakże na bardzo okrojonych zasadach. Trzeba jednak przyznać, że jest to spory ukłon w stronę tych, którzy mieszkają w zatłoczonych miastach i chcieliby cztery koła zamienić na dwa, aby znacznie skrócić dojazdy do pracy, ale również dla tych, którzy pomimo braku odpowiedniej kategorii chcieliby spróbować swoich sił na jednośladzie.

W 2013 roku polski rząd przyjął nowelizację wzorem innych europejskich państw, dzięki której posiadacze kategorii B mogą kierować jednośladami bez konieczności wyrabiania kategorii A, A1 lub A2. Moc oraz pozostałe parametry zostały jasno określone w przepisach i zostaną wyjaśnione w naszej części materiału.

Najważniejsze informacje:

  1. Każdy kierowca posiadający kategorię B może jeździć motocyklami – musi jednak spełnić kilka kluczowych wymogów.
  2. W ramach kategorii B możemy jeździć samochodami osobowymi, busami o DMC nieprzekraczającej 3,5 tony, a od 2013 roku także jednośladami, trójkołowcami i quadami.
  3. Wymogi, przepisy, pojemności, parametry techniczne dla poszczególnych pojazdów – wszystkie informacje znajdziesz poniżej.
  4. Samochodziarzu! Zamień cztery na dwa koła!

Małym motocyklem nie trzeba wcale jeździć jedynie po mieście:

Szybko okazało się, że wprowadzone przepisy są strzałem w dziesiątke, co udowodniły nie tylko rosnące w błyskawicznym tempie słupki sprzedażowe motocykli, którymi można poruszać się w ramach kategorii B, ale także samo zadowolenie ze strony kierowców samochodów, którzy szturmem przerzucali się na dwa koła. Przyjrzyjmy się jednak przepisom, które regulują możliwość jazdy jednośladami dla posiadaczy kategorii B.

Kategoria B pozwala nam kierować samochodami osobowymi oraz małymi pojazdami dostawczymi o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5 tony. DMC oznacza łączną masę pojazdu lub zespołu pojazdów wraz z masą ładunku i osobami podróżującymi. Znajdziecie ją w dowodzie rejestracyjnym w rubryce “F”. W 2013 roku przepisy jednak uległy zmianie i posiadacze tej kategorii otrzymali znacznie większe spektrum pojazdów, którymi mogą kierować.

Jakimi motocyklami możemy kierować w ramach kategorii B?

W wielkim skrócie kategoria B upoważnia nas do kierowania jednośladami o pojemności do 125 cm3 i chociaż w dużym stopniu jest to prawda to należy jednak znać pełny zapis tego przepisu, w którym znajdziemy również informację, że moc silnika nie może przekraczać 11 kW, czyli 15 KM. Kolejnym ważnym parametrem jest również stosunek mocy do masy, który wynosi 0,1 kW/kg i tym samym znacznie ogranicza nam możliwość jazdy wieloma modelami.

Kto może jeździć motocyklami na kategorię B?

W tym przypadku przepisy również w jasny sposób określiły wszystkie wymogi, które należy spełnić, aby kierować motocyklem posiadając jedynie kategorię B. W myśl przepisów wprowadzonych w 2013 roku, aby było to możliwe należy posiadać oczywiście wyżej wymienioną kategorie, ukończony wiek co najmniej 21 lat, a także 3 lata doświadczenia za kierownicą samochodu. Ostatni wymóg jest niezbędny, aby kierowca nie musiał wykonywać dodatkowego kursu czy egzaminu, a na podstawie swojego dotychczasowego dokumentu mógł wsiąść za kierownicę jednośladu.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Wymagania dla motocykli, którymi można jeździć posiadając kategorię B

Ustawodawca także sprecyzował wszystkie najważniejsze parametry silnika, które pozwolą nam kierować motocyklami w ramach kategorii B. Jednoślad musi spełnić wymagania techniczne, które znajdują się w ustawie i są to:

  • pojemność skokowa silnika nie może przekraczać 125 cm3,
  • Moc generowana przez silnik nie może być wyższa niż 11 kW, czyli 15 Km, 
  • Stosunek mocy do masy motocykla nie może być większy nić 0,1 kW/kg,
  • Przy maksymalnej mocy wynoszącej 11 kW motocykl nie może ważyć mniej niż 110 kg.

Barton GT 125: już dawno żaden motocykl 125 tak mnie nie zaskoczył…

Motocykle to nie wszystko

Warto jednak wiedzieć, że nadanie możliwości prowadzenia motocykli w ramach posiadania kategorii B to jednak nie wszystko, gdyż kolejna nowelizacja weszła w życie w grudniu 2018 roku. Na jej mocy kierowcy samochodów dodatkowo poza jednośladami mogą także poruszać się motocyklami spełniającymi homologację L5e. Ten tajemniczy zapis oznacza trójkołowe jednoślady, tzw. trajki, o dowolnej pojemności silnika. W przypadku tego rodzaju pojazdu nie są ma wytycznych dotyczących maksymalnej mocy czy pojemności, co jest sporym zaskoczeniem. 

Wymagania dotyczące motocykli trójkołowych

W ustawie znajdziemy jednak zapis dotyczący wymagań technicznych, które pojazd musi spełnić, aby można było się nim poruszać w ramach kategorii B:

  • przynajmniej dwa z trzech kół muszą znajdować się w jednej osi, co w wielu przypadkach wyklucza motocykle z wózkiem bocznym,
  • odległość pomiędzy dwoma kołami, które znajdują się w jednej osi nie może być mniejsza niż 460 mm.

Niby wymogi są bardzo proste i bardzo zbliżone do siebie występują również w pozostałych krajach, które należą do Unii Europejskiej, jednakże nie wszyscy producenci stosują się do tych parametrów. Wobec tego bez żadnego problemu możecie się poruszać modelami Yamahy, czyli Tricity o pojemności zarówno 125 cm3, jak i 300 cm3, ale także Peugeotem Metropolis z najróżniejszymi wielkościami silnika. Ponadto to tego worka możemy również wrzucić przedstawiciela z Milwaukee – Harley-Davidsona Tri-Glide czy coraz bardziej popularne w Polsce trójkołowce marki Can-Am lub Polaris. No i tutaj jednak jest jeden rodzynek, którego brak w tym zestawieniu ciężko jest wyjaśnić. Mowa o Nikenie, który z rozstawem kół na poziomie 410 mm nie otrzymał homologacji L5e. Szkoda.

Cztery zamiast dwóch kół – quadem też możesz jeździć!

W skład nowelizacji z 2018 roku weszły nie tylko pojazdy dwu oraz trzykołowe, ale także czterokołowce, które popularnie nazywane są quadami. Pojazdy te również dzielimy na dwie grupy – pierwsze z nich nazywane są lekkimi i w myśl przepisów ich prędkość maksymalna nie może przekraczać 45 km/h, masa całkowita zaś – 350 kg. Pozostałe to pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 400 kg (przewóz osób) i 550 kg (przewóz rzeczy).

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button