W czym skuter jest lepszy od motocykla?

Skuter to dosyć specyficzny pojazd jednośladowy i całkowicie rozumiemy, że nie musi on trafiać do wszystkich fanów dwóch kółek. Posiada jednak zalety, które sprawiają, że w określonych warunkach będzie zdecydowanie lepszą opcją niż klasyczny motocykl.

Skutery w dużym skrócie powstały jako bardziej komfortowy zamiennik motocykli. Oficjalnie, miano pierwszego zostało przypisane skuterowi marki DKW, modelowi Lomos z roku 1922. Chociaż mniej więcej w tym samym czasie pewien brytyjski konstruktor pracował nad jednośladem wyposażonym w silnik spalinowy, którym z powodzeniem można było jeździć w sukience. Pojazd powstał i dzięki pomysłowości konstruktora jego sekretarka nie miała już problemów z dojazdem do pracy – właśnie z myślą o niej i jej problemie komunikacyjnym powstał ten pojazd.

Wygląda jak osa!

Prawdziwą popularnością skutery zaczęły cieszyć się tuż po drugiej wojnie światowej za sprawą swoistej “wojny zbrojeń” między Vespą a Lambrettą. Wkrótce całą Europę (i nie tylko) ogarnął szał skuterowy. Pojazdy te były eleganckie, dużo łatwiejsze w obsłudze, nie brudziły kierowcy – zarówno przez brak możliwości dotknięcia wiecznie usmarowanego silnika i jego elementów jak i brudu lecącego spod kół. Włosi oszaleli na punkcie skuterów i te szybko zalały drogi półwyspu apenińskiego, chwilę później trafiły do Polski (za sprawą skutera Osa), a nawet do Rosji (skuter Wiatka)! Tak rozpoczęła się historia, która trwa do dziś (na całym świecie). Wróćmy jeszcze na chwilę do roku 1946. To właśnie wtedy Piaggio, które dopiero co porzuciło produkcje samolotów, opatentowało dzięki pracy Corradino D’Ascanio zupełnie nowy pojazd. Skuter, który wyznaczył trendy na kolejne lata. Tak powstała Vespa.

Dlaczego Vespa? Według historii, właściciel marki po prezentacji skutera wykrzyknął: „Sambra una vespa!”, co po w języku polskim oznacza: „wygląda jak osa”,

Czas leci, zmienia się technologia, a wraz z nimi motocykle, które dzisiaj już tak nie brudzą jak kiedyś, ale nadal skuter jest jedynym pojazdem, którym można z powodzeniem i bez większych obaw poruszać się w sukience czy garniturze. Skuter to również pojazd bardzo niezobowiązujący w swojej formie. Wystarczy kask i odrobina czystego nieba, aby móc z powodzeniem wybrać się na spotkanie ze znajomymi czy do biura bez używania ubrań motocyklowych – chociaż mimo wszystko o nich nie powinniśmy zapominać. Przecież standardowa 125-tka rozpędza się praktycznie do takich samych prędkości jak motocyklowa 125-tka, a co za tym idzie zagrożenia na kierowcę czekają te same. Kiedyś ten problem zdecydowanie był dotkliwy, dzisiaj na rynku odzieży motocyklowej znajdziemy dużo lekkiego i bardzo stylowego sprzętu, który z jednej strony zabezpieczy nasze ciało, a z drugiej nie sprawi, że będziemy wyglądać jak kosmici.

Zalety braku skrzyni biegów i sprzęgła

Skuter nie posiada biegów, ani sprzęgła – to był jeden z pomysłów Corradino D’Ascanio, który nie lubił motocykli ze względu na niezbyt prostą obsługę. Dzięki temu osoby, które stawiają swoje pierwsze motocyklowe kroki mogą bez problemów i tracenia czasu na naukę obsługi sprzęgła i skrzyni biegów przystąpić do jazdy. Uwolnienie lewej ręki ma również  kolosalne znaczenie w mieście – nie musimy się skupiać na zmianie przełożeń i nigdy nie zostaniemy na czerwonym świetle na złym biegu. Wystarczy, że odkręcimy manetkę gazu i pomkniemy do kolejnego skrzyżowania.

Skutery doceniło również wiele azjatyckich krajów, w których tłok na drogach jest ogromny – jazda na skuterze sprawia, że poruszanie w peletonie innych motocyklistów jest zwyczajnie łatwiejsze i może to robić każdy. Poza tym jest jeszcze jedna ważna kwestia: każdy turysta, który pojawi się w Tajlandii, Indonezji, Chinach czy Indiach szybko doceni możliwość stosunkowo łatwego poruszania się bo obcych drogach, a jeszcze bardziej doceni możliwość trzymania w lewej dłoni telefonu z włączoną nawigacją GPS – przecież jedziesz wynajętym sprzętem, który nie musi mieć specjalnego uchwytu.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Poza tym najczęściej tuż pod kierownicą znajdziesz specjalny schowek, do którego w razie potrzeby wrzucisz telefon czy inne rzeczy. Pod siedzeniem znajdziesz kolejne miejsce na bagaż, a to spore ułatwienie – nie będziesz skazany na dźwiganie plecaka w trakcie przejażdżki, a po niej nie będziesz musiał nosić ze sobą kasku – schowasz go przecież pod siedzeniem.

Jak widzicie skutery dysponują wieloma zaletami. Oczywiście nigdy nie zastąpią motocykli, ale mogą sprawić, że życie (w odpowiednich) warunkach stanie się łatwiejsze.

 

 

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

10 opinii

  1. Czyli autor sugeruje że na skuterze można jeździć w normalnych ubraniach. Umaważam jako były motocyklista że skutery jak i motocykle są bardzo niebezpieczne a w spotkaniu z samochodem pierwszy może mocno ucierpieć a drugi prawdopodobnie wyjdzie bez najmniejszego zadrapania.

  2. Skuter jest lepszy praktycznie we wszystkim od motoru. Motory są dobre dla pasjonatów, którzy lubią grzebać w silniku, czyścić, dbać i w weekend przy ładnej pogodzie ubrać się w strój motocyklowy i jechać sobie na wycieczkę ich to poprostu cieszy. To taki troche gadżet. Jazda dla jazdy w weekend, dla przyjemności. Skuter to praktyczny sprzęt. Do miasta idealny środek transportu. W zwykłym ubraniu, kupa miejsca na ladunek, zakupy itp. kask wchodzi pod siedzenie i można sobie iść do sklepu kina czy gdziekolwiek, a nie w motocyklowym stroju nosić kask w ręce kilka godzin. Brak skrzyni biegów też jest atutem (zwłaszcza w mieście). Deszcz mu nie straszny(plastiki sprawiają że jestem suchutki nawet podczas deszczu).

  3. Posiadam oba pojazdy.skuter to Yamaha majesty 400 oraz motocykl honda nt 650 v deauville.na miasto tylko skuter.jest mega wygodny i brak potrzeby wachlowania biegami.w trasę tylko szosowka lub turystyk.z żoną hondą jeździmy na wakacje nawet z granicę.Mam 50 lat i mnóstwo motocykli za sobą i tysiące kilometrów .pozdrawiam miłośników jednośladów.

  4. W czym lepszy jest skuter od motocykla? Moim zdaniem obydwie maszyny mają swoje plusy i minusy. Wszystko zależy od właściciela i wykorzystaniu sprzętu. Czasem skuter okaże się lepszy czasem motocykl. Dla jednych 2 koła to hobby dla innych poprostu dojazd z punktu a do punktu b. Uwaga cytat z Wikipedii: “Głównym celem pozostaje jednak przyjemność płynąca z uprawiania hobby”.

  5. Motocyklem robiłem rocznie ok. 10 tys. km. Odkąd jako drugi jednoślad pojawił się kilka lat temu skuter 125 cm. Fazerką robię w sezonie 300 – 600 km. Zgadzam się, że skuter ma ogromne zalety,. Wcale mnie do 98 KM Yamahy nie ciągnie.

  6. po co sie scinac, mam moto i maxiskutera, tylko mysle zeby kupic zwykly mniejszy skuter bo maxi miedzy samochodami nie lawiruje tak jak moje byle piaggio skr 125, ale 192cm wzrostu zdeka mnie blokuje

  7. Tyle że moim zdaniem teraz nie ma sensu skuter hulajnoga ma więcej zalet ( ładowanie kilkadziesiąt groszy) możesz ścieżka chodnikiem złożyć zabrać do biura pociągu do domu możesz chodnikiem ścieżka )

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button