Indian: historia motocyklowej legendy. Trudna przeszłość…

Najstarsza marka motocykli z USA. Poznaj historię Indiana!

Marka Indian jest najstarszą marką produkującą motocykle w USA. Tak! Indian tworzy motocykle dłużej niż robi to Harley-Davidson!

Historia Indiana rozpoczęła się w Springfield w stanie Massachusetts w roku 1901, czyli dwa lata wcześniej niż rozpoczęła się historia Harleya. Klasycznie dla firm motocyklowych z tamtych lat, produkcja motocykli ruszyła dosyć naturalnie, a więc za sprawą modyfikacji rowerów, a raczej bicykli, które od teraz były mniejsze i… posiadały silnik spalinowy. Założycielami marki Indian byli George M. Hendee oraz Carl Oscar Hedstrom: pierwszy był kolarzem, a drugi mechanikiem. Na samym początku Indian nie był… Indianem a firmą o nazwie: Hendee Manufacturing Company – jak możecie się domyślać nazwa pochodziła od nazwiska pierwszego z wymienionych ojców założycieli.

HARLEY-DAVIDSON I WSK. TE MOTOCYKLE ŁĄCZY WIĘCEJ NIŻ MYŚLISZ! HISTORIA HD

Pierwszy motocykl legendarnego producenta posiadał moc zbliżoną do 2 KM, a w 1903 Hendstrom ustanowił na nim rekord prędkości, który wynosił 56 km/h. Dzisiaj ten wynik nie robi na nikim wrażenia, ale w tamtych czasach, to było coś! Co ciekawe już w roku 1904 motocykle Indian otrzymały ciemnoczerwona malowanie, które stało się na lata znakiem rozpoznawczym motocykli ze Springfield.

Indian, historia

O ile dla rozpoznawalności marki kluczowy był rok 1904, to wszyscy fani silników widlastych na zawsze powinni zapamiętać, że w roku 1905 w motocyklach Indian po raz pierwszy pojawił się dwucylindrowy silnik V-twin. To był przełom, tym większy, że to właśnie Indian stał za wprowadzeniem do motocykli silników widlastych. Co prawda najpierw tylko na własny użytek – wykorzystywano go podczas zawodów sportowych, ale już wkrótce, bo już w roku 1907 Indian zaprezentował motocykl wyposażony w silnik widlasty, który trafił do seryjnej produkcji (o ile możemy o takiej mówić w tamtych czasach) – jednostka nosiła nazwę Powerplus.

Motocykle Indian. Do sportu i na co dzień

W związku z dużym naciskiem na wyniki sportowe Indian szybko zyskiwał na popularności. Jazda na sprzęcie tej marki była nie tylko prestiżowa, ale dawała szanse na dobre wyniki w najróżniejszych zawodach motocyklowych, a to przełożyło się na fakt, że zaledwie 9 lat od wyprodukowania pierwszego motocykla, Indian stał się największym producentem jednośladów na świecie – to był ogromny sukces, chociaż branża motocyklowa jeszcze raczkowała.

Motocykle Indian na wyspie Man TT
Wyścig Senior TT na Wyspie Man w roku 1911 został totalnie zdominowany przez motocykle marki Indian.

Jeśli interesują Was konkretne przykłady, to te bez problemu znajdziecie w sieci, ale wiedzcie, że w roku 1911 wszystkie miejsca podium wyścigu TT na Wyspie Man, należały właśnie do motocyklistów, startujących na motocyklach Indian. Czy to mogło wskazywać, że nadchodzą problemy?

Niestety nie, jednak te nadeszły i to dosyć szybko i jak zwykle pojawiły się w momencie, w którym w grę wchodzą większe pieniądze. Najpierw przez nieporozumienia finansowe z firmy odchodzi jej założyciel Oscar Hendstorm, a chwilę po nim rezygnuje George Hendee. Do zarządzania marką biorą się nowe osoby i… w roku 1920 Harley-Davidson wysuwa się na lidera rynku.

Historia Indiana: flagowe produkty i zmiana nazwy

Również w 1920 Hendee Manufacturing rozpoczyna produkcję dwóch najbardziej znanych modeli motocykli, a więc Scouta oraz Chiefa. Z kolei osiem lat później dochodzi do zmiany nazwy z Hendee Manufacturing Company na Indian Motocycle Manufacturing Company. Finalnie jednak sytuacja Indiana nie jest dobra, z miast znikają kolejne punkty sprzedaży, a sprzedaż leci “na łeb, na szyję”. Szczęśliwie w roku 1930 do władzy dochodzi Eugene Paul du Pont i wprowadza zmiany, które odbijają finansowo Indiana od dna. W czasach rządu du Pont powstaje logo marki, które istnieje do dzisiaj i wreszcie Indian może pochwalić się sprzedażą porównywalną do sprzedaży motocykli H-D.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

INDIAN CHIEFTAIN/ROADMASTER 2020: PIERWSZE MOTOCYKLE Z CHŁODZENIEM… SIEDZENIA?

Wraz z nadejściem drugiej wojny światowej, nad fabrykę po raz kolejny nadciągają czarne chmury. Najpierw Indian przegrał przetarg na motocykle wojskowe – do armii trafiły motocykle Harley-Davidson WLA, a potem tuż po wojnie pojawił się nowy zarządca Ralph B. Rogers, który zadecydował, że Indian zacznie produkować także lekkie motocykle, które mają być receptą na wyniszczoną wojną gospodarkę USA. To doprowadziło do zniknięcia z katalogu producenta, pewnej części większych modeli. Finalnie jednak, zmiana koncepcji nie udała się i w roku 1953 Indian zakończył produkcję motocykli. Czy do smutnego końca doprowadziła decyzja o wdrożeniu do produkcji lekkich motocykli? Dzisiaj jednoznacznie ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie. Prawdopodobnie w tamtym czasie mogła być to jedyna, słuszna droga, która i tak skazana była na porażkę. To jednak nie koniec historii ten wspaniałej marki. Więcej o losach Indiana przeczytacie w kolejnym artykule.

 

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. O j p…
    Brawo, gratulacje, tak rzeczowego i wyczerpującego materiału się spodziewałem… Wcześniej nie byłem na waszej stronie i z ciekawości zajrzałem. Artykuł o Indianie? Hmm ciekawe, (pomyślałem) przeczytam, chociaż temat znam. Jedno jest pewne, więcej na tą stronę nie zajrzę. Panie Grzelak, lekkość pióra do ołowianego odważnika można porównać. “Więcej o losach Indiana w kolejnych artykułach”? Brak słów. Historię tej marki winno się czytać z zapartym tchem, nie mrugając, żeby nie stracić choć ułamka sekundy, czasu potrzebnego do przeczytania artykułu. Spłycenie materiału i tak słabe operowanie składnią… Żal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button