Komisja Europejska chce zakazać rejestracji nowych motocykli w kolorze czarnym. Powód? Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i ekologii

Czarny to kolor zła? Tak twierdzą niektórzy europosłowie oraz członkowie europejskiej komisji ds. bezpieczeństwa ruchu

W skrócie
  • Zakaz rejestracji czarnych motocykli na terenie Unii Europejskiej od 2022 roku?
  • Motocykle i skutery w czranych barwach powodem nawet 25% wypadków

Nad motocyklami i motocyklistami kolejny raz w ostatnim czasie zawisły – dosłownie – czarne chmury. Tym razem włodarze Unii Europejskiej prześwietlili nas pod względem poprawy bezpieczeństwa i ekologii. Wyniki wydają się być zatrważające.

Nie od dziś wiadomo, że w europarlamencie dzieje się wiele – czasem aż za wiele. Zbudowane w oparciu o specjalistów komisje badają, przeprowadzają symulacje, analizują i wysnuwają wnioski. Niektóre chyba aż za daleko idące. Otóż jak wynika z informacji podanych przez biuletyn Parlamentu Europejskiego, komisja do spraw bezpieczeństwa transportu wspólnie z komisją do spraw ekologii transportu, przeprowadziły audyt bezpieczeństwa ruchu w odniesieniu do jednośladów poruszających się po drogach Unii Europejskiej. Wyniki jakie zostały opublikowane oraz wyciągnięte z nich wnioski mają dołączyć do opublikowanej 9 grudnia 2020 roku przez Komisję Europejską nowych strategii zrównoważonej i inteligentnej mobilności wraz z planem działania składającym się z 82 inicjatyw, wskazującym kierunki działań na najbliższe lata.

Czarne motocykle bardziej niebezpieczne?

Wyniki te są dla nas motocyklistów zatrważające. Otóż, jak podaje przedstawiciel komisji ds. bezpieczeństwa transportu na terenie UE, dr Hans Grossenbauer, badania przeprowadzone wspólnie z Wydziałem Mechaniki Transportu uniwersytetu w Ratyzbonie, zestawiono z raportami dotyczącymi kolizji i wypadków z udziałem jednośladów. Co ciekawe, według zebranych danych, przekazanych z poszczególnych rynków UE oraz danych ACEM, motocykle i skutery w ciemnych, a zwłaszcza czarnych barwach nadwozia, biorą udział w kolizjach nawet 25% częściej niż jednoślady w kolorach jasnych i jaskrawych. Z kolei badania przeprowadzone na uniwersytecie w Ratyzbonie pokazują, że malowane na czarno elementy konstrukcyjne ulegają szybszej degradacji materiału. Efekt ten nasila się, gdy pojazdy wystawiane są na długotrwałe działanie promieni słonecznych w letnich miesiącach, gdy temperatury sięgają nawet 80 stopni na powierzchni rozgrzanego elementu. To samo tyczy się lakierowanych na czarno, lub podobny ciemny kolor zbiorników paliwa, w których benzyna osiąga znacznie wyższe temperatury, odparowując i zwiększając tym samym emisję szkodliwych substancji. Według naukowców, w ekstremalnych sytuacjach może nawet dojść do rozszczelnienia zbiornika. Zebrane w opracowaniu komisji wyniki ekspertyz i zestawień kolizji z ostatnich 5 lat wykazują, że ryzyko związane z usterką bądź udział w wypadku motocyklistów poruszających się na czarnych pojazdach jest większe średnio o ok. 13%. To z kolei prowadzi do daleko idących wniosków, bo komisja chce zakazu możliwości rejestracji motocykli malowanych w kolorach czarnym oraz ciemnych, zbliżonych do czarnego.

Całkowity zakaz jazdy motocyklem w weekendy i święta? Kontrowersyjny pomysł, który ma szanse na realizację

Triumph Rocket 3 GT Triple Black

Czy ma to związek także z wizerunkiem motocyklisty wyjętego spod prawa, który niemal zawsze ukazywany jest w towarzystwie czarnego motocykla? A może chodzi o wyższe siły i tzw. New World Order? NIe od dziś używa się w końcu mrocznych nazw i zestawień kolorystycznych, by marketingowo podkreślać zawadiacki charakter jednośladów. Tego nie wiemy, ale sprawa, choć wygląda na kuriozalną, może niebawem oprzeć się o rozwiązania prawne, a zakaz rejestracji wiąże się z zaprzestaniem produkcji czarnym jednośladów.

Triumph Rocket 3 R i Rocket 3 GT w limitowanych wersjach: Czarna czerń i jeszcze bardziej eleganckie wykończenie

Sprawa ma trafić na wokandę kwietniowego posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego. Nie wykluczone zatem, że temat ujrzy światło dzienne i wejdzie w życie. Mówi się, że nowe przepisy mogą wejść w życie wraz z początkiem kwietnia 2022 roku. Czy lakierowane na czarno motocykle znikną z europejskich dróg? Czy kolor czarny stanie się rarytasem na rynku wtórnym? Te pytania na razie pozostają bez odpowiedzi.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button