W tym kraju motocykliści mogą korzystać na autostradzie z pasa awaryjnego, ale pod pewnym warunkiem

To bardzo ciekawa propozycja, która powinna obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej

Zaczęło się od buspasów, a obecnie coraz częściej rozmawia się o pasach awaryjnych, które w pewnych przypadkach powinny zostać udostępnione kierowcom motocykli. W Hiszpanii rządzący doszli do wniosku, że awaryjnie jednoślady powinny otrzymać możliwość korzystania z nich, jednakże jedynie w określonych przypadkach.

O ile cały ruch odbywa się płynnie to zdecydowanie nikt nie powinien mieć wątpliwości co do funkcji pasa awaryjnego. Przeznaczony jest on do awaryjnego zatrzymania pojazdu w wyniku usterki, kolizji lub złego samopoczucia kierowcy. Dodatkowo jego niewielka część często jest również wykorzystywana do stworzenia tzw. korytarza życia, dzięki któremu służby zdecydowanie szybciej docierają do poszkodowanych. Korzystanie z niego w każdym innym przypadku jest zabronione przez obowiązujące przepisy i w Polsce za jazdę pasem awaryjnym grozi mandat od 300 do nawet 1000 złotych. We wszystkich krajach dotychczas przepisy były spójne i przewidywały wysoki mandat karny. Innowacyjnym pomysłem wykazała się Hiszpania, która w określonych przypadkach pozwoliła motocyklistom na jazdę dodatkowym pasem wyłączonym z ruchu na autostradach i drogach ekspresowych.

Hiszpanie wprowadzili w swoich przepisach zmiany, które zezwalają kierowcom jednośladów na jazdę pasem awaryjnym, ale jedynie w przypadku, gdy na drodze utworzył się korek. Wówczas motocykliści w celu upłynnieniu ruchu i poprawy bezpieczeństwa mogą jechać pasem wyłączonym z ruchu. Hiszpańska Dyrekcja Generalna ds. Ruchu Drogowego (DGT) zaznacza, że zgodnie z nowelizacją kierujący nie mogą wówczas przekroczyć prędkości 30 km/h, a także mają obowiązek ustąpienia pierwszeństwa wszystkim pojazdom ratunkowym.

Najważniejsze informacje:

  1. Prosta zmiana, która zdecydowanie spodoba się motocyklistom – korzystaj z pasa awaryjnego jeśli na drodze utworzy się korek.
  2. Hiszpańska Dyrekcja Generalna ds. Ruchu Drogowego zezwoliła motocyklistom na jazdę pasem awaryjnym w określonych przypadkach.
  3. Czy takie proste zmiany w przepisach zostaną wprowadzone również w pozostałych krajach należących do Unii Europejskiej?

Przeczytaj również:

Możesz jeździć motocyklem bus pasem, ale tylko w określonych miastach i w tych przypadkach [PRZEPISY, LISTA MIAST, DOP]

DGT twierdzi, że owe zmiany znacznie poprawią przede wszystkim bezpieczeństwo motocyklistów, ale również upłynnią ruch. Kierowcy jednośladów sprawnie będą mogli poruszać się pasem awaryjnym, unikając przy tym niebezpiecznego przeciskania się pomiędzy samochodami osobowymi oraz ciężarówkami. Zgadzam się – w końcu kierowcy pojazdów będą zmuszeni przepuścić nadjeżdżające jednoślady, dzięki czemu uda uniknąć się sytuacji celowego zajeżdżania drogi lub blokowania. Dodatkowo motocykliści nie będą zmuszeni stać w długich korkach w upale lub opadach deszczu. To zmiany, które wynikają z dużej liczby jednośladów jeżdżących w Hiszpanii oraz sygnałów, które bezpośrednio pochodzą od motocyklistów. Niewielkie gabaryty sprawią, że przejazd pasem awaryjnym nie będzie wymagał od kierowców pozostałych pojazdów zrobienia większej ilości miejsca.

Pas awaryjny w Polsce

Aktualnie w naszym kraju nie są prowadzone żadne rozmowy, dzięki którym motocykle w określonych przypadkach mogłyby korzystać z pasa awaryjnego. Kto wie, może zmiany wprowadzone w Hiszpanii sprawią również, że o ich zasadności zaczną myśleć także rządzący pozostałych państw członkowskich. W Polsce pas awaryjny jest obszarem wyłączonym z ruchu i zatrzymanie na nim pojazdu jest możliwe jedynie na określony czas z przyczyn naturalnych oraz dozwolony jest postój pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych bądź wynikających z kolizji.

Mam cichą nadzieję, że stowarzyszenia motocyklowe podchwycą pomysł Hiszpańskiej Dyrekcji Generalnej ds. Ruchu Drogowego i owe zmiany zostaną także przedstawione naszym rządzącym. To wbrew pozorom symboliczna zmiana, która nie wymaga ogromnego nakładu finansowego, ale zdecydowanie spodobałaby się wszystkim motocyklistom.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button