Junak M12 Vintage 125: na czym polega fenomen tego motocykla? [Opinie, dane techniczne, cena, galeria zdjęć]

Dobry i niedrogi chopper na prawo jazdy kat. B: Junak M12 Vintage 125

W skrócie
  • Junak M12 Vintage, to motocykl na prawo jazdy kat. B, który swoimi gabarytami może zawstydzić inne motocykle 125, a przy tym zachowuje swoje dobre walory jezdne.
  • Silnik znajdujący się w ramie Junaka M12 Vintage produkowany jest przez jednego z największych i najbardziej cenionych chińskich producentów części motocyklowych, firmę Zongshen.
  • Nowy Junak M12 Vintage kosztuje 9499 zł! Warto pamiętać, że kupując nowy motocykl masz dwuletnią gwarancję!
  • Junak posiada kilka charakterystycznych cech: szprychowe koła, matowy lakier, klasyczną chopperową linię oraz 18-calowe koło przednie. Za zasilanie Junaka odpowiada wtrysk paliwa.
  • Więcej informacji o motocyklach 125 znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl!
Junak M12 Vintage 125 to jeden z tych motocykli obok, którego nie da się przejść obojętnie. Zachwyca swoim stylem i nie daje po sobie poznać, że jest to zaledwie 125-tka. To prawdziwy motocykl z krwi i kości, mimo że na prawo jazdy kat. B!
Nie zawsze jest tak z motocyklami tej klasy. Chęć uzyskania jak najniższej ceny rynkowej sprawia, że producenci nie tylko poważnie ograniczają zastosowanie komponentów lepszej klasy, ale i oszczędzają na designie, przez co 125-tki bardzo często wyglądają jakby osoby odpowiedzialne za opracowanie wyglądu w połowie pracy porzuciły swoje zadanie i przekazały je do działu “kopiuj/wklej” – niestety najczęściej dzieje się tak z pominięciem dobrego smaku i stylu.

Junak M12 Vintage 125. Motocykl 125 na prawko “B” jakich mało

Tego nie możemy zarzucić Junakowi M12 Vintage. Co prawda już na pierwszy rzut oka widzimy podobieństwa do małego Sporstera, ale to nie razi w oczy – zresztą styl Sportstera jest tak klasyczny, że ciężko tutaj mówić o bezpardonowym kopiowaniu. To tak jakby mówić, że Simson S51 został skopiowany z Hondy CB 750. Przecież oba motocykle należą do klasy naked bike. Jednak o kopiowaniu w tym przypadku raczej nie ma mowy.
Tak naprawdę Junak M12 Vintage jest rozwinięciem serii M12. To może cieszyć, zważywszy na to, że motocykle M12 pozostają w produkcji i sprzedaży już od wielu lat. Dlatego, kupując ten sprzęt możemy być pewni, że nie kupujemy kota w worku, a sprawdzony na wszystkie sposoby sprzęt, który raczej Was nigdy nie zawiedzie. Oczywiście względem poprzednich modeli mamy kilka zmian: szprychowe koła, prosta kierownica czy całkowicie nowa kanapa. Jednakże dla nas najważniejsze jest zastosowanie wtrysku paliwa. Dlaczego? Dzięki temu dobrodziejstwu znikają problemy z czyszczeniem dysz czy regulacją – doceni to każdy, kto używa motocykla na co dzień – wtrysk paliwa praktycznie jest bezobsługowy. Poza tym i przede wszystkim zmienia się reakcja na gaz. Silnik żwawiej wkręca się na obroty i zdecydowanie łatwiej przyspiesza, a co najciekawsze: jest bardziej ekonomiczny. Tak powinna wyglądać ekologia i dbałość o portfel klienta.

Junak M12 Vintage. Co z silnikiem?

W ramie tego motocykla znajduje się jednostka napędowa, która wyjeżdża z taśm montażowych marki Zongshen. Czy to dobra informacja? Jak najbardziej. Zongshen jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów motocyklowych w Chinach. Wolumen produkcyjny jest ogromny, a co za tym idzie Chińczycy nie mogą sobie pozwolić na wtopę. Warto również zaznaczyć, że przy tak dużej ilości produkowanych sztuk, mogą oni inwestować pokaźne środki w development i sprawiać, że ich piece z roku na rok są coraz lepsze. Koszty rozwoju oraz opracowywania nowych technologii rozbijają się na zdecydowanie więcej jednostek (przez ogromny wolumen produkcyjny), dzięki czemu finalna cena Junaka M12 Vintage jest po prostu dobra, a my nie musimy martwic się o jakość wykonania.
Finalnie silnik znajdujący się w Junaku M12 Vintage rozwija moc 10 KM i pozwala na bardzo sprawne przemieszczanie się z punktu “A”, do punktu “B”. Prędkość maksymalna wynosi ponad 90 km/h i jest osiągana w całkiem przyjemny sposób: jest dynamicznie i kulturalnie. Nie jest to co prawda najmocniejsza i najlżejsza konstrukcja tej klasy na rynku, ale nie powinniśmy jakoś szczególnie marudzić, biorąc pod uwagę kwotę jaką musimy zapłacić za ten sprzęt.
Warto zaznaczyć, że wraz z uzyskiwaniem coraz to wyższych prędkości w motocyklu nie zauważamy nerwowości w prowadzeniu. To z kolei wynika z faktu, że Junak M12 dysponuje jednym z największych rozstawów osi w swojej klasie – obie osie dzieli dystans 1435 mm i to właśnie przekłada się na stabilność. Ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo – szczególnie w sytuacjach, w których coś pójdzie nie tak. Zresztą spory rozstaw osi i pokaźne gabaryty mogą sprawić, że rozmiary tego motocykla będą ważnym argumentem za zakupem tego sprzętu, szczególnie jeśli jesteś wysokim motocyklistą.

Junak M12 Vintage. Spalanie, kwestia kluczowa

W przypadku motocykli 125 często mówimy o kosztach, które ponosi za sobą posiadanie tego typu motocykla. W przypadku (praktycznie wszystkich) motocykli 125 nie musimy zbytnio przejmować się wzrostami cen ubezpieczenia OC, gdyż te, chociaż z roku na rok coraz wyższe to w przypadku tego typu maszyn proporcjonalnie nie są wysokie. Również koszty związane z podstawowym serwisem nikogo nie powinny przestraszyć.
Ceny części zamiennych czy podstawowych elementów eksploatacyjnych nikogo nie powinny przestraszyć. W silniku znajdziesz jedną świecę, prosty filtr powietrza, a do środka wlejesz tak naprawdę niewiele oleju silnikowego. Poza tym za zasilanie odpowiada wtrysk, więc nie zachodzi obawa o zabrudzenie dysz paliwowych. Jest prosto, ale nowocześnie i przede wszystkim tanio, a to w obecnych czasach jest bardzo ważne. Dodatkowo ważnym aspektem tego typu motocykli jest fakt, że poradzi sobie z nimi każdy mechanik motocyklowy. Zatem chcąc przeprowadzić serwis motocykla nie będziesz musiał poświęcić dużej ilości czasu na znalezienie mechanika, który specjalizuje się w obsłudze tej konstrukcji. Zresztą, jeśli posiadasz podstawowe umiejętności techniczne i niezbyt rozbudowane zaplecze warsztatowo-garażowe to z tematem napraw, regulacji czy serwisu poradzisz sobie sam i to w zaciszu własnego garażu.

Przeczytaj również:

Wydech Junaka M12 Vintage

Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do silnika.  Junak jest cichy, bardzo cichy, za cichy. To jednak charakterystyka, którą możemy bez inwestowania ogromnych kwot pieniędzy zmienić. Pamiętajmy jednak, że jedni wolą ciche silniki, inni głośne. Tak było jest i będzie, dlatego raczej nie powinniśmy w przypadku tego motocykla dźwięku silnika rozpatrywać w kategorii wad lub zalet. Warto pamiętać, że dźwięk dzisiejszych motocykli jest pochodną restrykcyjnych norm , które muszą obecnie spełniać motocykle. Mowa nie tylko o emisji spalin, ale i hałasie. Tak czy inaczej: po wyjeździe z salonu możesz zrobić co Ci się podoba z Twoim nowym Junakiem i faktycznie, osobiście zacząłbym od przeróbek układu wydechowego. Podejrzewam, że wydech motocykla solidnie ogranicza możliwości silnika 125. Zresztą po lekkim zdłubaniu czy wymianie, M12 Vintage nabierze charakteru!

Junak M12 Vintage. Ile kosztuje ten motocykl?

Zastosowanie normy Euro5 odbija się również w układzie hamulcowym tego motocykla. Junak M12 Vintage został wyposażony w CBS, który sprawia, że hamowanie z prędkości maksymalnych nie tylko jest łatwiejsze, ale i zdecydowanie bezpieczniejsze. Z drugiej strony musimy pamiętać, aby na drogach gorszej jakości bacznie przyglądać się nawierzchni – jeśli znajduje się na niej piasek, warto hamować delikatniej i bardziej rozważnie. W układzie CBS, wraz z naciśnięciem dźwigni hamulca tylnego, uruchamiamy hamulec przedni – w szczególnych warunkach może przez to dojść do podcięcia przodu. Na szczęście producent zastosował w swoim sprzęcie dosyć dobre gumy, które nie tylko fajnie trzymają na prostych, ale pozwalają na “przytarcie” w zakręcie podnóżka i przede wszystkim pozwalają na obdarzenie ich zaufaniem.
Warto również zaznaczyć, że tego typu motocyklami najczęściej jeżdżą osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motocyklami (chociaż nie jest to żadna reguła), co może przekładać się na sposób hamowania. Najczęściej początkujący kierowcy chcąc wyhamować motocykl używają hamulca tylnego, w obawie przed podcięciem przodu. Obecność układu CBS sprawia, że hamowanie nożną dźwignią hamulca jest zwyczajnie bardziej efektywne.
Prawdziwą niegodziwością byłoby pominięcie tematu wyglądu. Ten jest wręcz niespotykany jak na motocykl, którym możesz jeździć posiadając tylko kategorię “B”. Czarny, matowy lakier prezentuje się oszałamiająco, duże przednie koło w rozmiarze 18 cali podkreśla chopperowe korzenie i sprawia, że o tym motocyklu możemy myśleć jak o jednośladzie turystycznym. Zresztą mam wrażenie, że producent w Junaku M12 Vintage zastosował nieco sztywniejsze zawieszenie niż w starszych modelach. Sztywniejsze, ale nie kołkowate. W górnej części widelca znajduje się stylowa, ale bardzo klasyczna lampa tworząca linię ze zbiornikiem paliwa oraz siedzeniem. Całość może się podobać. Na boczkach, pod siedzeniem znajduje się logo modelu, które jest solidnie wyeksponowane, ale nie przesadnie. Obok, dostrzeżemy dwa klasyczne amortyzatory ze złotymi akcentami – bajka! Tym bardziej, że nadal mówimy o motocyklu za 11 799 zł!
Pozostając przy pieniądzach warto wspomnieć o kosztach utrzymania. Niskie spalanie oraz przystępne ceny części zamiennych nie spowodują nadszarpnięcia budżetu domowego. Zresztą Junak M12 Vintage, to naprawdę prosta konstrukcja. Wiele czynności serwisowych będziesz w stanie przeprowadzić w zaciszu własnego garażu. Wystarczą podstawowe narzędzia oraz minimum wiedzy mechanicznej.
W tym przypadku zamiana samochodu na motocykl, jeśli mówimy o dojazdach do pracy, na zakupy czy do szkoły może okazać się sporą oszczędnością. Trzy litry paliwa na 100 kilometrów i przyjemność jazdy motocyklem? Lubię to!

Junak M12 Custom?

Tak, to możliwe. Tak naprawdę do wiele motocykli poruszających się w tej stylistyce nosi przydomek custom. Tutaj jednak myślimy o zupełnie innej kwestii. Jeśli spojrzymy na ten motocykl okiem konstruktora motocykli customowych, to może się okazać, że M12 Vintage będzie fajną bazą wyjściową do budowy motocykla jedynego w swoim rodzaju. Największymi zaletami jest wyjściowa cena motocykla. Za 11 799 zł kupujesz całkowicie nowy motocykl. Jeśli zdecydujesz się na przeróbki swojego nowego nabytku, to będziesz mieć pewność, że każdy bazowy element motocykla jest nowy i nie będziesz musiał się martwić o ewentualne naprawy.
Wiele razy słyszałem o sytuacji, w której po zakończonej budowie customa okazywało się, że silnik wymaga gruntownego remontu i trzeba go wyjąć z ramy. Po przeprowadzeniu operacji remontu okazywało się, że przez nieumiejętne wyciąganie pieca na ramie i innych elementach pojawiły się ryski. Oznaczało to rozebranie całego motocykla i ponowne malowanie ramy. Można zwariować! W przypadku nowego motocykla 125 nie zachodzi obawa, że coś pójdzie nie tak, a Ty zamiast się cieszyć posiadaniem Customowego motocykla będziesz musiał remontować kolejne podzespoły.

Junak M12 Vintage: dla kogo jest ten motocykl?

Junak M12 Vintage 125 to motocykl, który na pewno przypadnie do gustu osobom początkującym, które rozpoczynają swoją przygodę z motocyklami. Z drugiej strony warto dodać, że ta solidna 125-tka doskonale poradzi sobie w mieście jak i w trasie, dlatego jeśli jesteś osobą, która nie zamierza walczyć z ciężarem motocykla, jego gabarytami oraz odległością między siedzeniem a nawierzchnią, to ten “typ” może się okazać wiernym towarzyszem podróży przez naprawdę wiele lat. Gdybym jednak spojrzał na to zagadnienie z zupełnie innej strony i zastanowił się dłuższą chwilę, to znam osoby, które na modelach M12 jeżdżą już od dawna. To oznacza, że po pierwsze nie są już początkującymi motocyklistami – posiadają pewne doświadczenie, a po drugie, że nie powinniśmy obawiać się chińskich korzeni tego motocykla. Te sprzęty naprawdę jeżdżą i zdecydowanie są bezproblematyczne!
Przeczytaj również:

Junak M12 Vintage. Dane techniczne:

POJEMNOŚĆ

125 CM³

RODZAJ SILNIKA

CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC

ZASILANIE SILNIKA

WTRYSK PALIWA

PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA

90 KM/H

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

MOC

7,8 KW / 10,6 KM (PRZY 8500 RPM)

WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY

TAK

ROZRUCH

ELEKTRYCZNY

HAMULEC PRZÓD

TARCZOWY HYDRAULICZNY

HAMULEC TYŁ

TARCZOWY HYDRAULICZNY

ROZMIAR OPONY PRZÓD

90 / 90 – 18

ROZMIAR OPONY TYŁ

130 / 90 – 15

WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM )

2090 / 870 / 1130

MASA WŁASNA

140 KG

DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE

150 KG

WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM )

730

POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA

13,5 L

ILOŚĆ MIEJSC

2

DOSTĘPNE KOLORY

BRĄZOWY, CZARNY

Junak M12 Vintage. Galeria zdjęć

Zobacz również:
  • POJEMNOŚĆ: 125 CM³
  • RODZAJ SILNIKA: CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
  • ZASILANIE SILNIKA: WTRYSK PALIWA
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 90 KM/H
  • MOC: 7,8 KW / 10,6 KM (PRZY 8500 RPM)
  • WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY: TAK
  • ROZRUCH: ELEKTRYCZNY
  • HAMULEC PRZÓD: TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • HAMULEC TYŁ: TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • ROZMIAR OPONY PRZÓD: 90 / 90 - 18
  • ROZMIAR OPONY TYŁ: 130 / 90 - 15
  • WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM ): 2090 / 870 / 1130
  • MASA WŁASNA: 140 KG
  • DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE: 150 KG
  • WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM ): 730
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA: 13,5 L
  • ILOŚĆ MIEJSC: 2
  • DOSTĘPNE KOLORY: BRĄZOWY, CZARNY

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button