Junak M12 Vintage 125: na czym polega fenomen tego motocykla? [Opinie, dane techniczne, cena, galeria zdjęć]

Junak M12 Vintage 125 to jeden z tych motocykli obok, którego nie da się przejść obojętnie. Zachwyca swoim stylem i nie daje po sobie poznać, że jest to zaledwie 125-tka. To prawdziwy motocykl z krwi i kości.
Nie zawsze jest tak z motocyklami tej klasy. Chęć uzyskania jak najniższej ceny rynkowej sprawia, że producenci nie tylko poważnie ograniczają zastosowanie komponentów lepszej klasy, ale i oszczędzają na designie, przez co 125-tki bardzo często wyglądają jakby osoby odpowiedzialne za opracowanie wyglądu w połowie pracy porzuciły swoje zadanie i przekazały je do działu "kopiuj/wklej" - niestety najczęściej dzieje się tak z pominięciem dobrego smaku i stylu.

Junak M12 Vintage 125. Motocykl na prawko "B" jakich mało

Tego nie możemy zarzucić Junakowi M12 Vintage. Co prawda już na pierwszy rzut oka widzimy podobieństwa do małego Sporstera, ale to nie razi w oczy - zresztą styl Sportstera jest tak klasyczny, że ciężko tutaj mówić o bezpardonowym kopiowaniu. To tak jakby mówić, że Simson S51 został skopiowany z Hondy CB 750. Przecież oba motocykle należą do klasy naked bike. Jednak o kopiowaniu w tym przypadku raczej nie ma mowy.
Tak naprawdę Junak M12 Vintage jest rozwinięciem serii M12. To może cieszyć, zważywszy na to, że motocykle M12 pozostają w produkcji i sprzedaży już od wielu lat. Dlatego, kupując ten sprzęt możemy być pewni, że nie kupujemy kota w worku, a sprawdzony na wszystkie sposoby sprzęt, który raczej Was nigdy nie zawiedzie. Oczywiście względem poprzednich modeli mamy kilka zmian: szprychowe koła, prosta kierownica czy całkowicie nowa kanapa. Jednakże dla nas najważniejsze jest zastosowanie wtrysku paliwa. Dlaczego? Dzięki temu dobrodziejstwu znikają problemy z czyszczeniem dysz czy regulacją - doceni to każdy, kto używa motocykla na co dzień - wtrysk paliwa praktycznie jest bezobsługowy. Poza tym i przede wszystkim zmienia się reakcja na gaz. Silnik żwawiej wkręca się na obroty i zdecydowanie łatwiej przyspiesza, a co najciekawsze: jest bardziej ekonomiczny. Tak powinna wyglądać ekologia i dbałość o portfel klienta.

Junak M12 Vintage. Co z silnikiem?

W ramie tego motocykla znajduje się jednostka napędowa, która wyjeżdża z taśm montażowych marki Zongshen. Czy to dobra informacja? Jak najbardziej. Zongshen jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów motocyklowych w Chinach. Wolumen produkcyjny jest ogromny, a co za tym idzie Chińczycy nie mogą sobie pozwolić na wtopę. Warto również zaznaczyć, że przy tak dużej ilości produkowanych sztuk, mogą oni inwestować pokaźne środki w development i sprawiać, że ich piece z roku na rok są coraz lepsze. Koszty rozwoju oraz opracowywania nowych technologii rozbijają się na zdecydowanie więcej jednostek (przez ogromny wolumen produkcyjny), dzięki czemu finalna cena Junaka M12 Vintage jest po prostu dobra, a my nie musimy martwic się o jakość wykonania.
Finalnie silnik znajdujący się w Junaku M12 Vintage rozwija moc 10 KM mechanicznych i pozwala na bardzo sprawne przemieszczanie się z punktu "A", do punktu "B". Prędkość maksymalna wynosi ponad 100 km/h i jest osiągana w całkiem przyjemny sposób: jest dynamicznie i kulturalnie. Warto zaznaczyć, że wraz z uzyskiwaniem coraz to wyższych prędkości w motocyklu nie zauważamy nerwowości w prowadzeniu. To z kolei wynika z faktu, że Junak M12 dysponuje jednym z największych rozstawów osi w swojej klasie - obie osie dzieli dystans 1435 mm i to właśnie przekłada się na stabilność.
Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do silnika. Jest cichy, bardzo cichy, za cichy. To jednak charakterystyka, którą możemy bez inwestowania ogromnych kwot pieniędzy zmienić. Pamiętajmy jednak, że jedni wolą ciche silniki, inni głośne. To zresztą pochodna bardzo restrykcyjnych norm, które muszą obecnie spełniać motocykle.

Junak M12 Vintage. Ile kosztuje ten motocykl?

Zastosowanie normy Euro5 odbija się również w układzie hamulcowym tego motocykla. Junak M12 Vintage został wyposażony w CBS, który sprawia, że hamowanie z prędkości maksymalnych nie tylko jest łatwiejsze, ale i zdecydowanie bezpieczniejsze. Z drugiej strony musimy pamiętać, aby na drogach gorszej jakości bacznie przyglądać się nawierzchni - jeśli znajduje się na niej piasek, warto hamować delikatniej i bardziej rozważnie. W układzie CBS, wraz z naciśnięciem dźwigni hamulca tylnego, uruchamiamy hamulec przedni - w szczególnych warunkach może przez to dojść do podcięcia przodu. Na szczęście producent zastosował w swoim sprzęcie dobre gumy, które nie tylko fajnie trzymają na prostych, ale pozwalają na przytarcie w zakręcie podnóżka i przede wszystkim pozwalają na obdarzenie ich zaufaniem.
Prawdziwą niegodziwością byłoby pominięcie tematu wyglądu. Ten jest wręcz niespotykany jak na motocykl, którym możesz jeździć posiadając tylko kategorię "B". Czarny, matowy lakier prezentuje się oszałamiająco, duże przednie koło w rozmiarze 18 cali podkreśla chopperowe korzenie i sprawia, że o tym motocyklu możemy myśleć jak o jednośladzie turystycznym. Zresztą mam wrażenie, że producent w Junaku M12 Vintage zastosował nieco sztywniejsze zawieszenie niż w starszych modelach. Sztywniejsze, ale nie kołkowate. W górnej części widelca znajduje się stylowa, ale bardzo klasyczna lampa tworząca linię ze zbiornikiem paliwa oraz siedzeniem. Całość może się podobać. Na boczkach, pod siedzeniem znajduje się logo modelu, które jest solidnie wyeksponowane, ale nie przesadnie. Obok, dostrzeżemy dwa klasyczne amortyzatory ze złotymi akcentami - bajka! Tym bardziej, że nadal mówimy o motocyklu za 9 499 zł!

Junak M12 Vintage. Dla kogo jest ten motocykl?

Junak M12 Vintage 125 to motocykl, który na pewno przypadnie do gustu osobom początkującym, które rozpoczynają swoją przygodę z motocyklami. Z drugiej strony warto dodać, że ta solidna 125-tka doskonale poradzi sobie w mieście jak i w trasie, dlatego jeśli jesteś osobą, która nie zamierza walczyć z ciężarem motocykla, jego gabarytami oraz odległością między siedzeniem a nawierzchnią, to ten "typ" może się okazać wiernym towarzyszem podróży przez naprawdę wiele lat.

Junak M12 Vintage. Galeria zdjęć

Zobacz również:

REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button