Aktualnie czytasz:
Koniec z dwusuwowymi motorowerami. Euro 4 dla wszystkich od 2018. Czy jest nadzieja?
7

Tak jak wielokrotnie zapowiadali艣my, od przysz艂ego roku w 偶ycie wchodz膮 regulacje, kt贸re wymusz膮 na producentach motorower贸w wprowadzenie jednostek spe艂niaj膮cych normy emisji spalin Euro 4. Czy to oznacza totalny koniec dwusuw贸w?聽

Nie chc臋 wchodzi膰 w polemik臋 nt. sensowno艣ci ingerencji Komisji Europejskiej w nasze 偶ycie oraz w realne zanieczyszczenie powietrza powodowanego przez dwusuwowe skuterki (dla zainteresowanych; warto poszuka膰 literatury poruszaj膮cej temat ochrony 艣rodowiska jako sposobu opodatkowywania obywateli). Ca艂o艣膰 ca艂kiem zgrabnie podsumowa艂 Leszek w felietonie "Unia zabija dwusuwowe silniki 50 ccm. B臋dzie zakaz sprzeda偶y motorower贸w 2T".

Euro 4 w liczbach

Faktem jest, 偶e od 1 stycznia 2018 roku sprzeda偶 nowego pojazdu o pojemno艣ci 50 ccm b臋dzie wi膮za艂a si臋 z konieczno艣ci膮 spe艂niania norm emisji spalin Euro 4 (o czym w detalu mo偶ecie przeczyta膰 np. TUTAJ). W przypadku motorower贸w oznacza to:

  • CO - 1.00 g / km
  • THC - 0.63 g / km
  • NOx - 0.17 g / km

Limity te b臋d膮聽prawie dwukrotnie wi臋ksze ni偶 Euro 3, a jak dobrze zauwa偶y艂 jeden z naszych czytelnik贸w - wiele motorower贸w funkcjonowa艂o nawet do norm膮 Euro 2.聽Z tego powodu wielu producent贸w zapowiedzia艂o, 偶e cz臋艣膰 modeli zostanie z gamy wycofanych, a cz臋艣膰 wyposa偶ona w jednostki czterosuwowe. To oczywi艣cie oznacza mniejszy lub wi臋kszy wzrost ceny, chocia偶by z konieczno艣ci zastosowania dro偶szej i bardziej skomplikowanej technologii.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Warto w tym miejscu pami臋ta膰, 偶e rynek motorower贸w w Europie traci na popularno艣ci. W pierwszych 9. miesi膮cach tego roku zarejestrowano聽280,279 pojazd贸w, co jest 9% wzrostem wzgl臋dem 2016, ale - jak zaznacza Europejskie Stowarzyszenie Producent贸w Motocykli - jest to tylko i wy艂膮cznie spowodowane wymuszeniem przez s艂owe艅ski rz膮d rejestracji pojazd贸w o ma艂ej pojemno艣ci. Je艣li przyjrze膰 si臋 poszczeg贸lnym krajom, motorowery trac膮 po kilka punk贸w. Restrykcyjne regulacje bez dw贸ch zda艅 nie pomagaj膮 temu stanu rzeczy, a "艣wiatow膮" pojemno艣ci膮 jest raczej 125 ccm, a jak patrze膰 na Daleki Wsch贸d - nawet 150 ccm.

ZOBACZ TAK呕E: Prawo jazdy AM 2017: ile to kosztuje? Nadal nawet 1000 z艂

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Chc膮c czy nie od przysz艂ego roku popularni producenci, je艣li b臋d膮 oferowa膰 motorowery, to motorowery wyposa偶one w jednostki nap臋dowe 4T.

Czy istnieje szansa na powr贸t dwusuw贸w?

Posiadaj膮ce wtrysk paliwa, dwusuwowe jednostki nap臋dowe dzia艂aj膮 ju偶 w wyczynowych maszynach enduro ze stajni KTM / Husqvarna i b臋d膮 homologowane tak偶e na przysz艂y rok. Takie rozwi膮zanie mog艂oby sprawdzi膰 si臋 tak偶e w motorowerze, ale pytanie brzmi: czy b臋dzie mia艂o to sens? Bior膮c pod uwag臋 fakt, 偶e ju偶 teraz duzi producenci zapowiadaj膮 powoln膮 elektryfikacj臋 oferty, poczynaj膮c od skuter贸w (Grupa Piaggio, Honda), wydaje mi si臋, 偶e pr臋dzej przesi膮dziemy si臋 na elektryczne jedno艣lady. Zw艂aszcza, 偶e w przypadku motorower贸w i skuter贸w u偶ywanych w mie艣cie - czyli na kr贸tkich dystansach - do艣膰 艂atwo i tanio mo偶na przeprowadzi膰 tak膮 operacj臋, nawet na bazie "starych" modeli (vide Honda PCX Electric).

Po co wi臋c ktokolwiek mia艂by pcha膰 si臋 w dwusuwy? Zw艂aszcza, 偶e w 2020 roku wchodzi Euro 5...

Jaka jest Twoja reakcja?
10%
13%
7%