Warszawska strefa czystego transportu ponad dwa razy większa niż zakładano – jakie pojazdy i od kiedy nie wjadą do stolicy?

Masz stary pojazd? Już niebawem nie wjedziesz do sporej części Warszawy

W skrócie
  • Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie prawie dwukrotnie większa niż pierwotnie zakładano
  • Po konsultacjach społecznych trwających trzy miesiące wprowadzono zmiany w projekcie
  • W jakich przypadkach wymogi SCT nie będą obowiązywały?
  • Ratusz zaplanował pięć etapów wprowadzenia ekologicznej strefy

Notoryczne problemy z ekologią sprawiają, że wszystkie obostrzenia i zmiany przede wszystkim odbijają się na motoryzacji, omijając przy tym ogromne fabryki i miejsca, w których także emitowane są niezliczone ilości dwutlenku węgla. Najnowszy plan Warszawskiego Ratusza jest niezwykle radykalny, chociaż rządzący twierdzą, że takich zmian chcieli sami mieszkańcy stolicy.

O wprowadzeniu stref czystego transportu w największych miastach w Polsce mówi się już od dłuższego czasu, jednakże dotychczas nikt nie spodziewał się takiego rozwoju spraw w Warszawie. Pierwsze plany odnośnie wprowadzenia takich zakazów miały miejsce pod koniec stycznia bieżącego roku i wówczas ratusz przedstawił pierwsze plany, a także zakres ekologicznej strefy. Wraz z jej pokazaniem rozpoczęły się także trwające trzy miesiące konsultacje społeczne, które nieźle namieszały. Wszystko wskazuje na to, że stolica będzie kolejnym miastem po Krakowie oraz Wrocławiu, które będzie posiadało specjalnie wytyczoną strefę ekologiczną w centrum.

Wydawać by się przecież mogło, że co rusz wprowadzane jeszcze ostrzejsze normy emisji spalin oraz wysokie podatki za te, których silniki spełniają najstarsze normy, zdenerwuje zmotoryzowanych na tyle, że będą mieli dość dalszych zmian w kierunku ekologii. Wprowadzenie takich zmian jest w pewnym stopniu zrozumiałe, ale także negatywne nastawienie kierowców jest uzasadnione. Kto zatem głosował w owych konsultacjach i dlaczego obszar strefy tak się zwiększył?

Najważniejsze informacje:

  1. Warszawa będzie kolejnym miastem po Krakowie i Wrocławiu, które wprowadzi Strefę Czystego Transportu.
  2. Strefa Czystego Transportu to obszar w centrum miasta, w której ograniczony zostanie ruch pojazdów spalinowych poprzez obowiązujące normy emisji spalin.
  3. Ratusz planuje 5 etapów wprowadzenia SCT.
  4. Po trzymiesięcznych konsultacjach Strefa Czystego Transportu w Warszawie zwiększy się prawie dwukrotnie.
  5. Według najnowszych zmian w przepisach są jednak pewny wyjątki, w których SCT nie będą obowiązywać.

Podczas trzymiesięcznej dyskusji na temat nowych planów ratusza napłynęło sporo zgłoszeń, które miały realny wpływ na przedstawione przed kilkoma dniami zmiany. Wpłynęło ponad 3000 najróżniejszych propozycji, skarg, sugestii oraz opinii, dlatego ratusz zmuszony był przeprowadzić dodatkowe analizy.

Właśnie zaprezentowany został nowy projekt czystej strefy, w której zamieszczone zostały wszystkie zmiany na podstawie ponownych ekspertyz, ale także konsultacji społecznych. Według niego mieszkańcy stref będą mieli 4 lata na dostosowanie się do nowych zasad. Nadal jednak takiego okresu przejściowego nie będą posiadali warszawiacy mieszkający poza Strefą Czystego Transportu, a także osoby nie mieszkające w stolicy. Bezterminową ulgę otrzymali dodatkowo kierowcy, którzy ukończyli 70 rok życia, a także posiadacze aut zabytkowych z żółtymi tablicami rejestracyjnymi.

– Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że  efekt dla jakości powietrza będzie znaczący. – komentuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Według najnowszych założeń Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Mieszkańcy tej strefy i płacące podatki w Warszawie będą także zwolnione przez pierwsze dwa etapy wprowadzenia strefy ze spełnienia ich wymogów. Przepisy zaczną ich obowiązywać dopiero od stycznia 2028 roku.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Z przeprowadzonego przez ratusz badania wprost wynika, że owych zmian i wprowadzenia strefy czystego transportu chcą mieszkańcy. Konsultacje zostały przeprowadzę z grupą 1020 mieszkańców stolicy i aż 70% z nich pozytywnie podchodzi do zmian. Wśród tej liczby jest aż 66% kierowców, którzy regularnie prowadzą samochód i popierają SCT. Grupa seniorów powyżej 70 roku życia jest przekonana, że takie ograniczenia sprawią, że powietrze będzie czystsze, a mieszkańcy Warszawy będą zdrowsi. Podobnego zdania są osoby, które nie posiadają pojazdu spalinowego.

Poniżej rozpisane są poszczególne etapy wdrażania Stref Czystego Transportu:

Etapy wprowadzenia strefy czystego transportu:

Etap 1 – od 1 lipca 2024 roku:

  • Samochód z silnikiem benzynowym (w tym LPG) ma spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia SCT – 27 lat);
  • Auto z silnikiem Diesla powinno spełniać najmniej normę Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2006 (18 lat to maksymalny wiek samochodu w roku wdrożenia SCT).

Etap 2 – od 2026 roku samochody będą podlegać następującym restrykcjom:

  • Auto benzynowe (również z LPG) musi spełniać normę Euro 3 lub być z 2001 roku produkcji (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia SCT – 25 lat);
  • Samochód z silnikiem Diesla to już przynajmniej norma Euro 5 lub 2010 ro produkcji (w chwili wdrożenia SCT 16 lat to maksimum).

Etap 3 – od 2028 roku przepisy zezwolą na wjazd do SCT:

  • Autom benzynowym (także z LPG), które spełnią normę Euro 4 lub będą wyprodukowane od 2006 roku (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia SCT – 22 lata);
  • Samochód z silnikiem Diesla wjedzie do SCT pod warunkiem spełnienia przynajmniej normy Euro 6 lub jeśli będzie wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia SCT – 13 lat).

Etap 4 – od 2030 roku do SCT w Warszawie wjadą:

  • Auta z silnikiem benzynowym (z LPG) spełniające normę Euro 5 lub wyprodukowane w 2010 (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia SCT – 20 lat);
  • Samochody z silnikiem Diesla z normą przynajmniej Euro 6dT lub wyprodukowane w 2019 (maks. 11-letnie w roku wdrożenia SCT).

Etap 5 – od 2032 roku auta dopuszczone do wjazdu do SCT mają podlegać następującym wymogom:

  • Samochód z silnikiem benzynowym (także z LPG) ma spełniać wymagania normy Euro 6 lub być wyprodukowany w 2015 (17 lat to maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia SCT);
  • Auto z silnikiem Diesla powinno być zgodne z normą Euro 6d lub być z 2021 roku (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia SCT – 11 lat).

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button