Komisja Europejska odrzuciła pomysł dodatkowych badań lekarskich dla kierowców powyżej 70. roku życia

Seniorzy-kierowcy mogą spać spokojnie

W skrócie
  • Seniorzy za kierownicą strzeżcie się!
  • Unijni politycy chcą wprowadzić dodatkowe badania dla kierowców powyżej 70 roku życia
  • Komisja Europejska twierdzi, że najnowsza nowelizacja jest dyskryminująca dla kierowców

Nie milkną echa wokół najstarszych kierowców, którzy według wielu instytucji po przekroczeniu ustalonego wieku nie powinni już mieć możliwość kierowania pojazdami lub powinni systematycznie przechodzić dodatkowe badania lekarskie. Najnowszy pomysł na zmiany w tej kwestii trafił już do Rady Unii Europejskiej wywołując mnóstwo burzliwych dyskusji.

Wiele wypadków, do których codziennie dochodzi na drogach potwierdza, że potrzebnych jest jeszcze kilka zmian nie tylko w taryfikatorze, ale również w kwestii badań lekarskich. Notorycznie zatem pojawiają się kolejne propozycje zmian, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale w wielu przypadkach mam wrażenie, że unijni politycy nie do końca są świadomi, która grupa społeczna jest najbardziej niebezpieczna, a najlepszą odpowiedzą będą oczywiście liczby – opublikowany wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji w 2022 roku dla grupy 60 plus wyniósł 3,64, a największą wartość wskaźnik osiągnął dla grupy 18-24 – 12,01 oraz dla grupy 25-39 – 7,26. Czy takie wyniki oznaczają, że nowelizacje powinny trafić jedynie do kierowców, którzy statystycznie najczęściej doprowadzają do wypadków?

Oczywiście, że nie. W przypadku najmłodszych kierowców najczęstszym powodem wypadków drogowych jest brawura, brak umiejętności i nadmierna prędkość. Politycy starają się z nimi walczyć wprowadzając kolejne zmiany w taryfikatorze i zwiększając mandaty karne, co mam wrażenie, że zaczyna już przynosić oczekiwane rezultaty.

Najważniejsze informacje:

  1. Czarne chmury wiszą nad kierowcami, którzy ukończyli 70. rok życia. Komisja Europejska chce wprowadzić dodatkowe badania lekarskie.
  2. Obowiązkowe badania co 5 lat dla seniorów – lekarz musi potwierdzić, że nie ma żadnych przeciwwskazań do kierowania.
  3. Najnowszy pomysł Komisji Europejskiej spotkał się z ogromnym sprzeciwem ze strony przedstawicieli państw członkowskich.

Międzynarodowe prawo jazdy – wszystko co musisz o nim wiedzieć:

Prawo jazdy międzynarodowe. Jak wyrobić i po co komu ten dokument? [PRZEPISY, PRAWO, WYMAGANIA, WIEK, KOSZT]

Komisja Europejska nie zamierza jednak tylko walczyć z piratami drogowymi, ale także z seniorami za kierownicą, którzy również bardzo często doprowadzają na drogach do wypadków i sytuacji niebezpiecznych. Najnowszy pomysł zakładał wprowadzenie obowiązkowego badania lekarskiego co pięć lat dla kierowców, którzy ukończyli 70. rok życia. Wizyta u lekarza miałaby potwierdzić, że nadal są zdolni do prowadzenia pojazdów. W przypadku jakichkolwiek przeciwskazań niestety senior traciłby swoje prawo jazdy bez możliwości ponownego przystąpienia do badania.

Śmiem twierdzić, że pomysł zaprezentowany przez Komisję Europejską jest całkiem uczciwy i faktycznie pomógłby niejako wykluczyć z jazdy osoby, których zdrowie nie pozwala już na sprawne i przede wszystkim bezpieczne kierowanie pojazdami. Propozycja wywołała jednak sporo emocji i sprzeciwu, a z wprowadzeniem przepisów nie zgodzili się chociażby przedstawiciele Niemiec, Austrii czy Belgii. W ubiegły poniedziałek w Brukseli odbyła się debata ministrów transportu poszczególnych państw członkowskich, podczas których jednoznacznie większość z nich stwierdziła, że nowelizacja jest dyskryminacją ze względu na wiek. Dyskusje wykazały, że zapis dotyczący seniorów mógłby prowadzić do ich wykluczenia komunikacyjnego, co byłoby ogromnym problemem szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że nasze społeczeństwo starzeje się. Dodatkowo pojawiły się głosy, że obecnie osoby powyżej 70 roku życia prowadzą zupełnie inny tryb życia niż kilkadziesiąt lat wcześniej, dbając o swoje zdrowie fizyczne oraz psychiczne, co przekłada się bezpośrednio na ich świadomość oraz szybkość reakcji. Spory sprzeciw ze strony państw członkowskich sprawił, że finalnie pomysł Komisji Europejskiej został odrzucony.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

Politycy nie zamierzają się jednak poddawać i przekonani są, że w kwestii badań lekarskich konieczne jest wprowadzenie zmian i najnowszy pomysł ma nie tylko dotyczyć najstarszych kierowców, ale również tych młodych. Kolejna nowelizacja przepisów zawiera wprowadzenie wymogu składania oświadczeń o zdolności do kierowania pojazdem co 15 lat, czyli w momencie odnawiania prawa jazdy. Nie pojawiły się jednak jeszcze żadne szczegóły dotyczące najnowszej propozycji, jednakże jak widać urzędnicy robią wszystko, aby systematycznie poprawiać bezpieczeństwo na drodze i redukować przy tym liczbę ofiar śmiertelnych.

Osobiście uważam, że przedstawienie argumentu w postaci innego trybu życia seniorów oraz dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne jest kompletnie bez sensu. Przecież takie osoby nie powinny mieć obaw przed dodatkową wizytą u lekarza, a pomogłoby to na wykluczenie kierowców, którym zdrowie nie pozwala już na bezpieczne kierowanie pojazdami, co bezpośrednio przekładałoby się na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jednakże jakiekolwiek zmiany i obostrzenia, które bezpośrednio mają związek z wiekiem lub płcią traktowane są natychmiast jako dyskryminacja, co było głównym powodem do odrzucenia pomysłu Komisji Europejskiej.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button