Popularne

Komisja Europejska: Ruszy program dofinansowania do 37.5% ceny nowego motocykla

W odpowiedzi na sankcje odwetowe Unia chce aby kierowcy przesiadali się na motocykle

W skrócie
  • Projekt nowego programu już teraz odbija się szerokim echem
  • UE chce zwracać ponad 1/3 ceny wartości motocykla
  • Wpływ na tę decyzję mają galopujące ceny węglowodorów

Niestabilne ceny węglowodorów skłaniają Komisję Europejską do realizowania nowej strategii redukcji zapotrzebowania na konsumpcję paliw kopalnych. Będzie to miało wpływ także na kierowców. Wkrótce mają zostać wdrożone normy emisji Euro 6, nowe samochody o pojemności silnika powyżej 1 500 cm objęte wyższą akcyzą, z kolei zakup motocykli będzie dofinansowany ze źródeł nowego programu na lata 2022 – 2025. KE ocenia, że wpłynie to na zmniejszenie zapotrzebowania na paliwa o 21% w skali trzech lat.

Inicjatorem wdrożenia programu jest Geert Webber z Europejskiej Partii Ludowej (EPP). Projekt dyrektywy został już skonsultowany z Europejską Komisją do Spraw Klimatu i Środowiska. Gremium uznało, że „współczesne starania w kierunku zmniejszenia emisji CO2, a także zmiana strategii wykorzystania paliw kopalnych na skutek obecnej sytuacji geopolitycznej całej Wspólnoty skłania całą Komisję do promowania alternatywnych sposobów komunikacji” – zaznacza Damian Ciolloș, rzecznik EPP.

W świetle przeprowadzonych badań, m.in. na terenie Słowacji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec oraz Polski, dofinansowanie zakupu jednośladu (motocykla, roweru elektrycznego, hulajnogi) oraz innych indywidualnych środków transportu indywidualnego, zarówno napędzanych za pomocą jednostek spalinowych Euro 6, jak również elektrycznych o 37.5% pozytywnie wpłynie na zmianę decyzji konsumenckiej u średnio 39,12% respondentów badanych w niniejszym panelu.

Warunkiem pozytywnego zaopiniowania inicjatywy na poziomie podkomisji było przedstawienie wiarygodnych danych, prognoz dotyczących wpływu dofinansowania motocykli na terenie całej wspólnoty. Marco Zanni, przewodniczący EPV nie ukrywał entuzjazmu podczas wczorajszego posiedzenia.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Historia, jak również rozwój konfliktu geopolitycznego udowodnił nam, że należy na dalszy plan odłożyć wszystkie zabiegi mające na celu przyśpieszenie procesu elektryfikacji. Minimalizacja konsumpcji gazu ziemnego, ograniczenia surowcowe w segmencie produkcji akumulatorów z pewnością opóźni nasze dotychczasowe cele. Należałoby pojąć zdecydowane i szybkie działania mające na celu obniżenie zużycia paliw przez społeczeństwo europejskie poprzez promowanie alternatyw, które już istnieją. Są nimi motocykle. Należy wdrożyć zmiany legislacyjne mające na celu łatwiejszy dostęp prawny do jednośladów poprzez uproszczenie procedur zdobywania uprawnień, ale przede wszystkim poprzez naszą europejską partycypację w kosztach ich zakupu. Dofinansowanie na poziomie 37.5% wartości motocykla z jednostką Euro 5 będzie też tańsze, niż dotychczasowe programy tworzone z myślą o zakupie elektrycznych pojazdów samochodowych. Wierzę, że otrzymane analizy i badania za które dziękuję podkomisji, pozwalają na otrzymanie zielonego światła od wszystkich krajów członkowskich bez podziałów politycznych.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Marco Zanni swoją wypowiedzią podkreśla zmianę dotychczas obranej strategii dotacji zakupu pojazdów elektrycznych na rzecz motocykli, które stanowią o wiele mniejsze obciążenie zarówno z punktu widzenia statystycznego Europejczyka, jak również dla samego budżetu Komisji Europejskiej, która już dziś wydaje blisko 34.6 miliarda Euro rocznie na promocję elektrycznej mobilności. Alternatywny program skierowany do kierowców, chcących zmienić dotychczasowy samochód na motocykl ma być o 53.9% tańszy i realnie wpływać na zmianę sposobu komunikacji wielu obywateli Europy, także Polaków.

Projekt nowego programu już teraz odbija się szerokim echem, również w naszym kraju. Artur Nowak z Komisji Infrastruktury zapewnia o szybkiej implementacji przepisów wraz z ukazaniem się dyrektywy unijnej.

Cóż, pomarzyć piękna rzecz. Rozmarzyliśmy się więc prima aprilisowo…

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button