
- Kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC wyliczana jest przez UFG na podstawie minimalnej stawki brutto miesięcznego wynagrodzenia. W roku 2022 minimalna wypłata brutto wynosić będzie 3000 tys. zł.
- Oznacza to, że kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w przypadku motocykli będzie w przyszłym roku wynosić jedną trzecią płacy minimalnej, czyli najprawdopodobniej będzie to 1000 zł.
- Więcej informacji prawnych, testów i newsów ze świata motocykli znajdziesz na naszej stronie, jednoslad.pl
Ubezpieczenie OC jest wymagane dla wszystkich pojazdów poruszających się po publicznych drogach – w tym również motocykli. za zignorowanie lub zapomnienie o obowiązku wykupienia polisy grożą nam wysokie kary. Wiemy już, ile prawdopodobnie będą one wynosić w 2022 r.
Rząd przedstawił projekt przepisów określających minimalną stawkę brutto miesięcznego wynagrodzenia w 2022 r. Dla kierowców to bardzo ważna informacja bo na podstawie tej wartości wyliczana jest obowiązująca kara za brak polisy OC dla pojazdów. Według rządowego projektu w 2022 r. minimalna wypłata ma wynieść 3000 zł brutto.
Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC: jakie będą kary?
W przypadku motocykli kara za brak OC wynosi jedną trzecią płacy minimalnej, a to oznacza, że najprawdopodobniej w 2022 r. będzie to 1000 zł. W przypadku braku polisy OC na motocykl do 3 dni przewidziano najniższą karę, która w 2022 r. powinna wynieść 200 zł. Jeśli przerwa w ubezpieczeniu wyniesie od 4 do 14 dni, do zapłaty będzie połowa tej kwoty – 500 zł.
Dużo więcej zapłacą za brak polisy właściciele samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów. Brak polisy OC dla samochodu przez czas dłuższy niż 14 dni może wynieść nawet 6000 zł. Jeśli okres bez ubezpieczenia potrwa od 4 do 14 dni, trzeba będzie zapłacić karę 3000 zł. Brak ubezpieczenia do 3 dni może skutkować karą w wysokości 1200 zł. Dla samochodów ciężarowych i autobusów to odpowiednio 9000 zł, 4500 zł i 1800 zł.
Kiedy grozi nam kara?
Na wysokie kary jesteśmy narażeni jeśli nie opłacimy polisy OC w terminie, ale także, często nieświadomie narażamy się na karę kupując używany motocykl czy samochód. W takim przypadku musimy pamiętać, że polisa wykupiona przez poprzedniego właściciela obowiązuje tylko do końca opłaconego okresu i nie przechodzi automatycznie na nowego właściciela, nowy właściciel musi zawrzeć nową umowę ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Polisa OC nie przedłuży się również wtedy, gdy poprzednio płatność była rozłożona na raty, a właściciel nie zapłacił jednej z nich.
Musimy też pamiętać, że jeśli w garażu mamy zarejestrowany ale nieużywany czy niesprawny od lat motocykl, to mimo to on także musi posiadać wykupioną polisę OC.
Co jeśli nie zapłacimy kary za brak polisy OC?
Jeśli w wyniku kontroli drogowej lub kontroli własnej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na podstawie danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych stwierdzi się brak ważnej polisy OC to w pierwszej kolejności UFG poprosi nas o okazanie ważnej polisy lub o zapłacenie kary w trybie dobrowolnym. Jeśli to nie przyniesie efektu i nie kwapimy się do wyjaśnienia sprawy UFG, mniej więcej po około 3 miesiącach wszczyna egzekucję i przekazuje sprawę do Urzędu Skarbowego który zajmie się egzekwowaniem kary Urząd może odzyskać pieniądze np. z wynagrodzenia, z rachunków bankowych, z nadpłaty podatku dochodowego lub z nieruchomości. O wyborze środka egzekucyjnego decyduje sam US.
Przeczytaj również:
Prawo drogowe 2021: koniec jazdy w motocyklowej kolumnie! Ustawodawcy oszaleli!
Źródła:
moto.wp.pl
autokult.pl
motofakty.pl