Smarowanie łańcucha w motocyklu. 5 zasad o których musisz pamiętać
Jak dbać o łańcuch w motocyklu? To proste, a często zaniedbywane. Odpowiedni serwis nie tylko poprawi jego wydajność, ale także nasze bezpieczeństwo. Przedstawiamy 5 prostych zasad smarowania łańcucha w motocyklu.
Dwie najbardziej zaniedbywane sprawy przez motocyklistów? Ogumienie i układ przeniesienia napędu. Ile razy spotkaliście się z motocyklistami na pięknych, sportowych jednośladach z zardzewiałym lub oklejonym smarem łańcuchem? Niepoprawne dbanie o łańcuch nie tylko skraca jego czas eksploatacji, ale także bardzo negatywnie wpływa na bezpieczeństwo motocyklisty. Możliwość zerwania się łańcucha w trakcie jazdy to jedno, stosowanie niskiej jakości chemii brudzącej ogumienie i układ hamulcowy to drugie.
Z tego powodu dziś pięć prostych porad dotyczących smarowaniu łańcucha. To nieskomplikowana czynność, którą jest w stanie wykonać każdy motocyklista. Zanim zaczniemy przygotujmy sobie:
- Rękawiczki
- Czystą ścierkę
- Środek do czyszczenia łańcucha
- Smar do łańcucha
- Gdy brak centralnej stopki – stojak motocyklowy
- Karton lub matę pod motocykl
1. Skontroluj stan i naciąg łańcucha
W pierwszej kolejności sprawdzamy stan łańcucha. Jego naciąg określa książka serwisowa danego motocykla, jednak żeby określić jego stan wystarczy przypomnieć sobie kiedy ostatni raz go naciągaliśmy. Napęd powinien być naciągany co 3-4 tys. kilometrów. Jeśli musisz robić to regularniej (np. co 500 lub 1000 km), oznacza to, że napęd jest do wymiany. Można także spróbować odciągnąć łańcuch od tylnej zębatki. Gdy jest to możliwe – napęd także jest do wymiany.
Ważne: Zawsze wymieniamy komplet – dwie zębatki i łańcuch.
2. Odpowiednio wyczyść łańcuch
Dla łańcucha nie ma nic gorszego niż myjka ciśnieniowa! Większość motocykli posiada łańcuchy o-ringowe, a woda pod ciśnieniem skutecznie wypłukuje smar, który tam się znajduje. Poprawne mycie łańcucha wymaga nieco więcej pracy, ale nadal jest jej niedużo.
„Stare” metody jak benzyna ekstrakcyjna czy olej napędowy w praktyce uszkadzają o-ringi, dlatego lepiej użyć do czyszczenia łańcucha dedykowanej chemii motocyklowej. Chemię do czyszczenia łańcucha nałożysz w łatwy sposób, a do tego spray jest wydajny, więc długo posłuży. Po nałożeniu wystarczy chwilę odczekać i przetrzeć łańcuch ścierką. Jeśli nadal jest brudny – powtórz operację.
Ważne: Nie korzystaj ze szczotki drucianej ani myjki ciśnieniowej.
3. Smarowanie łańcucha motocyklowego
Łańcuch jest już suchy i czysty. Czas na smarowanie. Pamiętaj, że nie potrzebujesz oklejać łańcucha grubą ilością smaru. Wystarczy dedykowany produkt, najczęściej w tubce lub sprayu. Łańcuch zawsze smaruj od środka i smaruj po ogniwach. Możesz złapać go od spodu przez szmatkę podczas smarowania. Zrób to dokładnie – biały kolor motocyklowych smarów pomaga w ustaleniu, co już posmarowaliśmy. Czynność wykonaj raz, nie musisz nakładać dwóch warstw.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Porządną chemię motocyklową cechuje to, że nie brudzi wszystkiego w koło (wahacza, felg, opon).
Ważne: Łańcuch zawsze smaruj od środka.
4. Odczekaj zanim ruszysz
Zanim ruszysz – odczekaj! To czas dla smaru by „przyczepił” się do łańcucha. Na ogół powinno wystarczyć 10-15 minut. Wykorzystaj to na sprawdzenie układu hamulcowego czy ogumienia (lub na oglądanie swojej maszyny!).
Ważne: Odczekaj 15 minut zanim smar „zwiąże się” z łańcuchem.
5. Nie zawsze w garażu!
Są różne szkoły dotyczące regularności smarowania łańcucha. Ogólnie przyjęte zasady mówią o dystansie pomiędzy 500 a 1000 km i tego będziemy się trzymać. Jeśli nie masz możliwości wyczyszczenia łańcucha przed smarowaniem, to nic strasznego! Nawet będąc w trasie możesz nasmarować łańcuch, chociażby korzystając z pasty do smarowania łańcucha, którą łatwiej nałożyć w polowych warunkach.
Ważne: W trasie smaruj łańcuch zaraz po jeździe, kiedy jest rozgrzany.
Smarowanie łańcucha motocyklowego – to proste
Powyższe może wydawać się nieco przytłaczające, ale w praktyce poprawne smarowanie łańcucha motocyklowego wraz z jego czyszczeniem nie powinno zająć więcej niż 30 minut. Zadbany łańcuch to przede wszystkim spora oszczędność pieniędzy, ale także aktywne dbanie o własne bezpieczeństwo. Stosując się do naszych prostych zasad dbanie o łańcuch powinno być wręcz przyjemnością!
ad.1 Kontrola łańcucha powinna być przeprowadzana zgodnie z Instrukcją Obsługi. Regulacja łańcucha jest wymagana jeśli luz przekracza wartości zalecane przez instrukcję i przebieg nie ma tu nic do rzeczy. M. in. Rwana jazda, błędy w zmianie biegów, jakość materiału łańcucha mogą wpływać na częstszą konieczność regulacji naciągu łańcucha.
ad. 2 Stara metoda czyszczenia łańcucha to Nafta, a nie benzyna ekstrakcyjna.
ad. 3 Smary w sprayu zaleca się nakładać na ciepły łańcuch. Nawet najlepsze smary nałożone w błędny sposób upierniczają felgę i wszystko dookoła (za wyjątkiem motocykli wyposażonych w pełną osłonę łańcucha)
Dziwne ,że oba zdjęcia pokazują zarówno natrysk płynu czyszczącego jaki i smaru od zewnętrznej strony łańcucha , zamiast od wewnętrznej!!!
Od 6 tys km używam olejarki Tutoro. Po oględzinach u mnie, dwóch kolegów nabyło dla siebie. Czysto, i praktycznie bezobsługowo.
Czego się czepiacie. Przecież to nie jest poradnik jak smarować łańcuch, tylko reklama Motula. Dawno przestałem oglądać filmiki z tego kanału, bo poza bezkrytycznym wychwalaniem sponsorowanych produktów nie dowiesz się tu niczego wartościowego.
A ja obecne smary mam gdzieś. Smaruje tradycyjnie jak za łebka w motorynce!! Nafta,pędzel,smar grafitowy i ŁT-4 lub podobny. Metalowa puszeczka smar na gaz i zamaczam jak się rozpuści potem tylko wycieram i zakładam!! Nic nie syfi i jest trwały jedynie roboty sporo. Proszę nie krytykować tak smaruję ja i nikt nie musi robić tak samo.
do łańcucha motocyklowego używam najlepszych produktów od K2 http://bit.ly/blog_K2_czyszczenie_lancucha
polecam smar grafitowy od K2 😉 http://bit.ly/3947_smar_grafitowy
zmywacz do łańcucha od K2 bardzo fajnie się spisuje