Smarowanie łańcucha w motocyklu. 5 zasad o których musisz pamiętać

Jak dbać o łańcuch w motocyklu? To proste, a często zaniedbywane. Odpowiedni serwis nie tylko poprawi jego wydajność, ale także nasze bezpieczeństwo. Przedstawiamy 5 prostych zasad smarowania łańcucha w motocyklu.

Dwie najbardziej zaniedbywane sprawy przez motocyklistów? Ogumienie i układ przeniesienia napędu. Ile razy spotkaliście się z motocyklistami na pięknych, sportowych jednośladach z zardzewiałym lub oklejonym smarem łańcuchem? Niepoprawne dbanie o łańcuch nie tylko skraca jego czas eksploatacji, ale także bardzo negatywnie wpływa na bezpieczeństwo motocyklisty. Możliwość zerwania się łańcucha w trakcie jazdy to jedno, stosowanie niskiej jakości chemii brudzącej ogumienie i układ hamulcowy to drugie.

Z tego powodu dziś pięć prostych porad dotyczących smarowaniu łańcucha. To nieskomplikowana czynność, którą jest w stanie wykonać każdy motocyklista. Zanim zaczniemy przygotujmy sobie:

  • Rękawiczki
  • Czystą ścierkę
  • Środek do czyszczenia łańcucha
  • Smar do łańcucha
  • Gdy brak centralnej stopki - stojak motocyklowy
  • Karton lub matę pod motocykl

1. Skontroluj stan i naciąg łańcucha

W pierwszej kolejności sprawdzamy stan łańcucha. Jego naciąg określa książka serwisowa danego motocykla, jednak żeby określić jego stan wystarczy przypomnieć sobie kiedy ostatni raz go naciągaliśmy. Napęd powinien być naciągany co 3-4 tys. kilometrów. Jeśli musisz robić to regularniej (np. co 500 lub 1000 km), oznacza to, że napęd jest do wymiany. Można także spróbować odciągnąć łańcuch od tylnej zębatki. Gdy jest to możliwe - napęd także jest do wymiany.

REKLAMA

Poznaj Suzuki Hayabusa. Maszyna doskonała powraca

Odkryj legendę na nowo. Suzuki Hayabusa powraca. Nowe wcielenie mechanicznej doskonałości. Doznania zarezerwowane dla najbardziej śmiałych. Odważysz się?

Advertisement

Ten łańcuch bez dwóch zdań wymaga serwisu.

Ważne: Zawsze wymieniamy komplet - dwie zębatki i łańcuch.

2. Odpowiednio wyczyść łańcuch

Dla łańcucha nie ma nic gorszego niż myjka ciśnieniowa! Większość motocykli posiada łańcuchy o-ringowe, a woda pod ciśnieniem skutecznie wypłukuje smar, który tam się znajduje. Poprawne mycie łańcucha wymaga nieco więcej pracy, ale nadal jest jej niedużo.

„Stare” metody jak benzyna ekstrakcyjna czy olej napędowy w praktyce uszkadzają o-ringi, dlatego lepiej użyć do czyszczenia łańcucha dedykowanej chemii motocyklowej. Chemię do czyszczenia łańcucha nałożysz w łatwy sposób, a do tego spray jest wydajny, więc długo posłuży. Po nałożeniu wystarczy chwilę odczekać i przetrzeć łańcuch ścierką. Jeśli nadal jest brudny - powtórz operację.

Ważne: Nie korzystaj ze szczotki drucianej ani myjki ciśnieniowej.

3. Smarowanie łańcucha motocyklowego

Łańcuch jest już suchy i czysty. Czas na smarowanie. Pamiętaj, że nie potrzebujesz oklejać łańcucha grubą ilością smaru. Wystarczy dedykowany produkt, najczęściej w tubce lub sprayu. Łańcuch zawsze smaruj od środka i smaruj po ogniwach. Możesz złapać go od spodu przez szmatkę podczas smarowania. Zrób to dokładnie - biały kolor motocyklowych smarów pomaga w ustaleniu, co już posmarowaliśmy. Czynność wykonaj raz, nie musisz nakładać dwóch warstw.

Porządną chemię motocyklową cechuje to, że nie brudzi wszystkiego w koło (wahacza, felg, opon).

Ważne: Łańcuch zawsze smaruj od środka.

4. Odczekaj zanim ruszysz

Zanim ruszysz - odczekaj! To czas dla smaru by „przyczepił” się do łańcucha. Na ogół powinno wystarczyć 10-15 minut. Wykorzystaj to na sprawdzenie układu hamulcowego czy ogumienia (lub na oglądanie swojej maszyny!).

Ważne: Odczekaj 15 minut zanim smar „zwiąże się” z łańcuchem.

5. Nie zawsze w garażu!

Są różne szkoły dotyczące regularności smarowania łańcucha. Ogólnie przyjęte zasady mówią o dystansie pomiędzy 500 a 1000 km i tego będziemy się trzymać. Jeśli nie masz możliwości wyczyszczenia łańcucha przed smarowaniem, to nic strasznego! Nawet będąc w trasie możesz nasmarować łańcuch, chociażby korzystając z pasty do smarowania łańcucha, którą łatwiej nałożyć w polowych warunkach.

Ważne: W trasie smaruj łańcuch zaraz po jeździe, kiedy jest rozgrzany.

Smarowanie łańcucha motocyklowego - to proste

Powyższe może wydawać się nieco przytłaczające, ale w praktyce poprawne smarowanie łańcucha motocyklowego wraz z jego czyszczeniem nie powinno zająć więcej niż 30 minut. Zadbany łańcuch to przede wszystkim spora oszczędność pieniędzy, ale także aktywne dbanie o własne bezpieczeństwo. Stosując się do naszych prostych zasad dbanie o łańcuch powinno być wręcz przyjemnością!

Inne publikacje na ten temat:

8 opinii

  1. ad.1 Kontrola łańcucha powinna być przeprowadzana zgodnie z Instrukcją Obsługi. Regulacja łańcucha jest wymagana jeśli luz przekracza wartości zalecane przez instrukcję i przebieg nie ma tu nic do rzeczy. M. in. Rwana jazda, błędy w zmianie biegów, jakość materiału łańcucha mogą wpływać na częstszą konieczność regulacji naciągu łańcucha.
    ad. 2 Stara metoda czyszczenia łańcucha to Nafta, a nie benzyna ekstrakcyjna.
    ad. 3 Smary w sprayu zaleca się nakładać na ciepły łańcuch. Nawet najlepsze smary nałożone w błędny sposób upierniczają felgę i wszystko dookoła (za wyjątkiem motocykli wyposażonych w pełną osłonę łańcucha)

  2. Dziwne ,że oba zdjęcia pokazują zarówno natrysk płynu czyszczącego jaki i smaru od zewnętrznej strony łańcucha , zamiast od wewnętrznej!!!

  3. Od 6 tys km używam olejarki Tutoro. Po oględzinach u mnie, dwóch kolegów nabyło dla siebie. Czysto, i praktycznie bezobsługowo.

  4. Czego się czepiacie. Przecież to nie jest poradnik jak smarować łańcuch, tylko reklama Motula. Dawno przestałem oglądać filmiki z tego kanału, bo poza bezkrytycznym wychwalaniem sponsorowanych produktów nie dowiesz się tu niczego wartościowego.

  5. A ja obecne smary mam gdzieś. Smaruje tradycyjnie jak za łebka w motorynce!! Nafta,pędzel,smar grafitowy i ŁT-4 lub podobny. Metalowa puszeczka smar na gaz i zamaczam jak się rozpuści potem tylko wycieram i zakładam!! Nic nie syfi i jest trwały jedynie roboty sporo. Proszę nie krytykować tak smaruję ja i nikt nie musi robić tak samo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button