Olej 5100 vs 7100 – czy warto zapłacić więcej? Jak wybrać poprawny olej do naszego motocykla?

Nadchodzi zima, a wraz z nią pytanie - jaki olej wybrać?

W skrócie
  • Olej silnikowy - to wszystko musisz o nim wiedzieć!
  • Jak poprawnie wybrać olej silnikowy do naszego motocykla? Wiesz czym jest klasa lepkości, klasa jakości i rodzaj?
  • Postaw na fakty, nie wybieraj według mitów i legend.
  • Jaka funkcję pełni olej silnikowy i czym jest film olejowy?

Temat zakupu i wyboru odpowiedniego oleju do naszego motocykla wydaje się dosyć prosty, jednakże wielokrotnie lubimy za wszelką cenę udowodnić, że jesteśmy mądrzejsi od inżynierów i decydujemy się na kupno według własnego widzimisię. Czym powinniśmy się kierować podczas wyboru oleju silnikowego?

Olej to temat, który na forach motocyklowych wraca jak boomerang zawsze z pierwszymi spadkami temperatur i wizją zbliżającej się zimy. Mnóstwo pytań, dyskusje, uszczypliwości i inne dziwne perypetie zawsze towarzyszą pytaniom o olej silnikowy, jednakże w tym momencie trzeba zaznaczyć, że warto kierować się przy wyborze suchymi faktami, a nie mitami i legendami internetowych znawców.

Czy olej silnikowy jest w ogóle ważny? Nawet bardzo, gdyż pełni w silniku niezwykle ważną funkcję, czyli odpowiedzialny jest za smarowanie wszystkich elementów, między którymi dochodzi do tarcia. Jeżeli nie będzie odpowiedniego filmu olejowego, czyli cienkiej warstwy oleju przylegającej do współpracujących ze sobą elementów, poszczególne elementy zużyją się w bardzo szybkim tempie, a towarzyszyć temu zjawisku będzie wyjątkowo nieprzyjemny hałas. Dodatkowo odpowiedzialny jest on także za czyszczenie jednostki napędowej, ale także jej chłodzenie, co jest główną domeną silników sprzed 30 lat. Warto wspomnieć, że są miejsca w silniku, z których to głównie olej smarujący odprowadza ciepło, np. z denka tłoka. Z racji tego, że olej nagrzewa się do wysokich temperatur i stygnie, a także wychwytuje opiłki metalu, konieczne jest jego regularna wymiana, aby był on w stanie zapewnić optymalne warunki pracy poszczególnych podzespołów.

Najważniejsze informacje:

  1. Oleje silnikowe – czym jest klasa lepkości, klasa jakości i rodzaj?
  2. Te porady pomogą ci dobrać prawidłowy olej silnikowy do twojego motocykla.
  3. Motul 5100 czy 7100? Niby bliźniaczo podobne, a aż tak się od siebie różnią.

Jeżeli jednak nadal zastanawiacie się czy w przypadku waszego motocykla lepszy będzie olej mineralny, a może syntetyczny, a może o lepkości 10W40 lub 15W40 to już spieszę z pomocą. W sumie to może nie tyle co ja, ale cenna rada, dzięki której dobierzecie odpowiedni olej i tym samym wydłużycie pracę waszego silnika. Każdy producent motocykli wszystkie informacje odnośnie poszczególnych okresów serwisowych, a także zakresu koniecznych do wykonania czynności zawiera w książę serwisowej, którą powinniście otrzymać z waszym egzemplarzem. Jeżeli jednak macie używany motocykl to nic straconego – popularne service manual’e dostępne są w Internecie dla każdego modelu w formacie PDF. Wystarczy nieco poszukać, a znajdziecie dokładne informacje odnośnie wyboru odpowiedniego rodzaju oleju, który bardzo często będzie zmieniał się wraz z przebiegiem. Ot cała filozofia.

Warto jednak nieco zagłębić się w temat olejów silnikowych, aby poznać i zrozumieć wszystkie oznaczenia, które producent zamieścił na opakowaniu. Tym samym raz na zawsze zrozumiecie czy warto jest wybrać Motula 5100 czy może 7100. Jaka jest zatem odpowiedź na to pytanie?

Klasa lepkości

Lepkość to podstawowy parametr każdego oleju silnikowego, który został uregulowany wg klasyfikacji SAE (ang. Society of Automotive Engineers) i posiada jedynie jedną kategorię. Parametr ten jest wręcz „namacalny” i określa zdolność przepływu cieczy przy określonej temperaturze – im niższa temperatura, tym olej wolniej przepływa. Gdy temperatura wzrasta lepkość oleju spada, przez co szybciej dociera w smarowane miejsca. Ta sama lepkość, która zmniejszając się, daje nam szybszy przepływ i większą dostępność do elementów smarowanych, w samym procesie zabezpieczenia powierzchni trących niejako przestaje spełniać swoją funkcję. Od filmu olejowego, który tworzy ciecz smarująca, wymaga się jak najwyższej lepkości, a co za tym idzie dobrej przyczepności do elementów smarowanych, czyli ich zabezpieczenia. Wobec tego SAE podzieliło olej silnikowy na 14 klas – sześć pierwszych, oznaczonych cyfrą przed literą W, określa maksymalną lepkość, jaką olej może osiągnąć w temperaturze ujemnej (W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W), natomiast reszta przedstawia informacje o lepkości oleju w temperaturze 100 i 150*C (W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60).

Klasy jakości

Jakość oleju silnikowego określana jest zgodnie z dwoma klasyfikacjami — ISO, czyli silniki dwusuwowe i JASO dla silników czterosuwowych.. Druga z nich, czyli JASO (ang. Japanese Automotive Standards Organization), dzieli się na kolejne podkategorie, ale dziś zajmiemy się jedynie tymi najważniejszymi, które zdecydowanie warto jest zapamiętać:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo
  • MB (silniki ze wspólnym obiegiem oleju w silniki i skrzyni biegów; dotyczy w większości motocykli marki BMW),
  • MA (jednostki ze wspólnym obiegiem oleju w silniku),
  • MA-1 (niewysilone jednostki napędowe lub te o małej pojemności skokowej silnika),
  • MA-2 (wysilone jednostki napędowe lub te o dużej pojemności; przeznaczone głównie do najmocniejszych motocykli sportowych i naked).

To kolejny ważny parametr, który powinniśmy wziąć pod uwagę przy wyborze oleju do naszego motocykla. Te oznaczenia literowe w dużej mierze ograniczą pole poszukiwań i tym samym pomogą nam się skupić na danym segmencie. Podobnie jest w przypadku klasy lepkości, która dla naszej szerokości geograficznej zdecydowanie poleca produkty sklasyfikowane pomiędzy 5W30(40) a 10W40. Robi się coraz prościej, co?

Rodzaj oleju

Na rynku dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych i zaliczamy do nich mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Według specyfikacji i danych kolejność na podium byłaby zupełnie odwrotna od tej, według której zostały one wymienionej powyżej. Jeżeli producent naszego motocykla nie zawarł w instrukcji obsługi jakichkolwiek zastrzeżeń co do oleju syntetycznego to z pewnością powinniśmy po niego sięgnąć pomimo najwyżej ceny. Cechuje się on najlepszą specyfikacją, najwyższą jakością oraz największą ilością dodatków uszlachetniających i substancji chemicznych, które zdecydowanie wpływają na pracę i wydłużenie żywotności silnika. Warto jednak pamiętać, że nie będzie to najlepszy wybór w przypadku leciwych motocykli, do których wraz z rosnącym wiekiem i przebiegiem zaleca się stosowanie oleju półsyntetycznego, który jest połączeniem oleju mineralnego i syntetycznego. Na trzecim miejscu uplasował się najprostszy rodzaj oleju, czyli mineralny – idealnie sprawdzi się on w przypadku skuterów i niewielkich motorków, które posiadają mniej skomplikowaną budowę i mniej elementów trących.

Znając wszystkie informacje dotyczące rodzaju, przeznaczenia i specyfikacji danego oleju jesteście teraz w stanie wybrać najlepiej pasujący do waszego motocykla, a pomoże wam w tym nie tylko zdobyta wiedza, ale także informacje, które znajdują się w książę serwisowej. Czas zatem jeszcze odpowiedzieć na permanentnie zadawane pytanie – Motul 5100 czy 7100? Wszystko zależy przede wszystkim od wieku waszego motocykla, przebiegu i pojemności silnika. Jeżeli zależy wam jednak na wydłużeniu żywotności silnika i prawidłowym smarowaniu to najlepszym wyborem będzie właśnie olej syntetyczny, ale czasami ze względu na zużycie poszczególnych elementów lepiej będzie zdecydować się na półsyntetyka. Pamiętajcie również o niezwykle ważnej klasie jakości.

Olej silnikowy półsyntetyk Motul 4T 5100 10W40 4L

Olej silnikowy półsyntetyk Motul 4T 5100 10W40 o pojemności 4 litrów jest dobrej jakości olejem silnikowym stosowanym w silnikach 4-suwowych motocykli szosowych, miejskich, turystycznych, terenowych, enduro i trialowych o zintegrowanej skrzyni biegów lub bez niej, mokrym lub suchym sprzęgle, spełniających wymagania EURO 2 lub EURO 3, które wyposażone są w układy obróbki spalin takie jak reaktory katalityczne, systemy powietrza wtórnego. Poleca się go zwłaszcza do silników Suzuki, Yamaha, Kawasaki. Może być także wykorzystany w motocyklach pozbawionych reaktorów katalitycznych, skuterach, quadach czy pojazdach terenowych, gdzie wymagana jest klasa lepkości oleju SAE 10W-40. Olej silnikowy półsyntetyk Motul 4T 5100 10W40 wyprodukowano w technologii Technosynthese – Ester i wzmocniono estrowymi bazami olejowymi, co gwarantuje właściwą ochronę przed zużywaniem się silnika i skrzyni biegów. Dzięki wzmocnieniu odporności filmu olejowego na wysokie temperatury silnik pracuje bezawaryjnie w każdych warunkach.

Właściwości:

  • Producent: Motul
  • Model: 4T 5100 10W40
  • Zastosowanie: 4-suwowe silniki
  • Klasa lepkości: 10W-40
  • Jakość: Technosynthese – Ester
  • Zakres Produktów: Motocykle
  • Specyfikacje API: API SG/SH/SJ/SL/SM
  • Normy JASO: JASO MA2 M033MOT112
  • Gęstość w temperaturze 20°C: 0.871
  • Lepkość w temperaturze 40°C: 89.8mm²/s
  • Lepkość w temperaturze 100°C: 13.82mm²/s
  • Wskaźnik lepkości: 157
  • Temperatura płynięcia: -33°C
  • Temperatura zapłonu: 226°C
  • TBN: 7,5mg KOH/g
  • Zawiera specjalne dodatki poprawiające działanie skrzyni biegów
  • Stworzony na bazie estrów
  • Może być mieszany z olejami syntetycznymi i mineralnymi

Olej silnikowy syntetyczny Motul 7100 4T 10W40 4L

Olej silnikowy syntetyczny Motul 7100 4T 10W40 stworzono by zapewnić jak najlepszą ochronę silnika motocyklowego. Wykonano go głównie na potrzeby 4-suwowych silników motocyklowych, jednak dobrze sprawdzi się również w przypadku skuterów, quadów, jak i pojazdów terenowych. Specjaliści polecają go zwłaszcza do silników Suzuki, Yamaha i Kawasaki. Poprzez swoje właściwości zapewnia doskonałą ochronę silnika i skrzyni biegów, wpływając na łagodną zmianę biegów. Olej silnikowy syntetyczny Motul 7100 4T 10W40 może być mieszany z innymi olejami syntetycznymi i mineralnymi, dlatego można nim zastąpić podobny olej tego rodzaju. Wiele motocykli poruszających się po drogach posiada ten sam obieg olejowy służący do smarowania silnika, skrzyni biegów oraz sprzęgła, dlatego olej silnikowy Motul 7100 4T 10W40 łączy w sobie cechy kilku rodzajów olejów – olejów silnikowych, przekładniowych i hydraulicznych, co pozwala na sprostanie dużym wymaganiom stawianym przed olejami, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wysokich prędkości obrotowych oraz prawidłowej pracy silnika i jego właściwej ochrony. Olej silnikowy syntetyczny Motul 7100 4T 10W40 to gwarancja pewności i niezawodności.

Właściwości:

  • Producent: Motul
  • Model: 7100 4T 10W40
  • Przeznaczenie: olej silnikowy do 4-suwowych silników motocyklowych – motocykle o wysokich osiągach, sportowe, szosowe, turystyczne, terenowe, enduro, trialowe wyposażone w 4-suwowe silniki o zintegrowanej skrzyni biegów lub bez niej, mokrym lub suchym sprzęgle, spełniające wymagania EURO 2 lub EURO 3 wyposażone w układy obróbki spalin: reaktory katalityczne, systemy powietrza wtórnego; motocykle uliczne pozbawione reaktorów katalitycznych, skutery, quady, pojazdy terenowe itp.
  • Jakość: 100% syntetyczny
  • Klasa lepkości: 10W-40
  • Gęstość w temperaturze 20°C: 0,859
  • Lepkość w temperaturze 40°C: 88,8 mm2/s
  • Lepkość w temperaturze 100°C: 13,5 mm2/s
  • Wskaźnik lepkości: 154
  • Temperatura płynięcia: -33°C
  • Temperatura zapłonu: 236°C
  • Specyfikacje API: API SG/SH/SJ/SL/SM/SN
  • Normy JASO: JASO MA2 M033MOT117
  • Odpowiedni do motocykli z katalizatorami
  • Polecany do silników SUZUKI, YAMAHA, KAWASAKI
  • Może być mieszany z olejami syntetycznymi i mineralnymi
  • Kolor: czerwony

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button