Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu i skuterze 125. Po jakim czasie traci swoje właściwości?

Prosta i niedroga wymiana płynu hamulcowego często pomijana jest przy serwisie. Jak wymienić płyn hamulcowy w motocyklu lub skuterze 125 i po jakim czasie traci on swoje właściwości?

Producenci motocykli zalecają wymianę płynu hamulcowego co dwa lata. Biorąc pod uwagę jak nieskomplikowana i niekosztowna to procedura, spokojnie można pokusić się o wymianę płynu hamulcowego nawet co roku. Zwłaszcza w motocyklach używanych cały sezon, w cięższych warunkach pogodowych.

Po jakim czasie płyn hamulcowy traci właściwości? Wpływa na to kilka zmiennych i jednoznaczna odpowiedź nie jest prosta. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że zbiera się w nim woda. Mimo, że w teorii układ hamulcowy jest szczelny, to powietrze i woda są w stanie przeniknąć przez uszczelki, odpowietrzniki a nawet same przewody hamulcowe. 1% wody w układzie to ogromne straty dla sprawności naszych hamulców. Do tego płyn hamulcowy poddany ciężkim warunkom pracy (np. jazda po torze, częste wypady w góry) traci swoje właściwości tak samo jak traci je olej silnikowy. Stąd konieczność jego wymiany.

Wymiana płynu hamulcowego. Jaki to koszt i czy warto zrobić to samemu?

Płyny dzielą się na płyny DOT3, DOT4, DOT5 i DOT5.1. Należy uważnie sprawdzić jaki płyn hamulcowy został zastosowany w naszym motocyklu (płyny DOT3, DOT4 i DOT5.1 są wprawdzie mieszalne, ale w tym przypadku najlepiej kierować się informacjami podanymi przez producenta). Koszty są niskie: 500 ml jakościowego płynu MOTUL DOT5.1 Brake Fluid to nie więcej niż 30 zł. Sama operacja wymiany płynu jest na tyle łatwa, że poradzi sobie z nią każdy o minimalnym zacięciu mechanicznym. Ważne jednak, żeby pamiętać o tym, że dotyczy to naszych hamulców – czyli naszego bezpieczeństwa. Osoby, które nie czują się na siłach powinny skorzystać z warsztatu lub ASO.

Sama odpowiedzią na pytanie zadane w temacie artykułu: bez względu jak szybko traci swoje właściwości, biorąc pod uwagę koszty najlepiej wymieniać go co roku.

Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu lub skuterze 125 krok po kroku

Wymiana płynu hamulcowego jest nieskomplikowana. Potrzebujemy podstawowy zestaw narzędzi, strzykawkę, przeźroczysty wężyk oraz pojemnik (może być słoik) na płyn. Oczywiście potrzebny będzie nam też nowy płyn hamulcowy.

  1. Na zaworek odpowietrzający (przy zacisku) nałóż odpowiedni klucz oczkowy (najczęściej 8-ka) i przeźroczysty, gumowy wężyk
  2. Nalej nieco płynu do pojemnika (może być słoik)
  3. Wężyk umieść w pojemniku tak żeby był zanurzony w płynie, a pojemnik postaw tak by znajdował się nad zaworkiem odpowietrzającym
  4. Zdejmij pokrywę zbiorniczka płynu hamulcowego. Delikatnie zdejmij gumową membranę 
  5. Odessij strzykawką stary płyn. UWAGA: Zostaw na tyle starego płynu hamulcowego, żeby tłoczek pompy znajdował się w płynie i nie „zaciągnął” powietrza
  6. Odkręć zaworek odpowietrzający
  7. Używając klamki hamulca przepompowuj stary płyn, dolewając nowego do pompy hamulcowej. Dzięki temu zapobiegasz zapowietrzenia układu
  8. W przeźroczystej rurce powinien znaleźć się nowy płyn. Będzie miał innych kolor
  9. Zakręć zaworek odpowietrzający. Czy klamka jest twarda? Jeśli tak „podpompuj klamkę” i odkręć zaworek na krótką chwilę, tak żeby klamka przesunęła się w stronę kierownicy. Gdy to nastąpi zakręć zaworek odpowietrzający
  10. Powtórz procedurę kilka razy, dbając o poziom płynu w zbiorniku płyn
  11. Gdy układ jest odpowietrzony, załóż pokrywę zbiornika

WAŻNE: Niektóre motocykle posiadające ABS oraz motocykle z układem CBS mogą wymagać wymiany płyny w serwisie, wykonanej przez specjalistę. Warto sprawdzić to przed rozpoczęciem wymiany.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

[trending]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button