Lepkość oleju motocyklowego. Jaka jest różnica pomiędzy 5W-40, 10W-50 czy 10-W30?

Co kryje się za tymi magicznymi oznaczeniami? To nic strasznego. Szybko tłumaczymy jak rozpoznać normę lepkości oleju motocyklowego. 

Standardowo lepkość oleju silnikowego określa amerykańska norma SAE. Oznaczenia SAE to dwie cyfry z „W” po środku, a samo „W” to skrót od „winter” i dotyczy standardu lepkości w niskich temperaturach. W przeszłości jednosezonowe oleje mogły mieć inne oznaczenia, np. SAE 5W. Obecnie nowoczesne oleje silnikowe są wielosezonowe, stąd konieczność uzupełnienie informacji o myślnik i drugą cyfrę oznaczającą lepkość w wysokiej temperaturze.

Czy 10W oznacza -10 stopni Celsjusza?

Odpowiedź jest prosta: NIE. Klasyfikacja SAE odpowiada realnym warunkom użytkowania oleju, a normę ustala się podczas testów zimnego startu (CCS). Dla przykładu maksymalna lepkość oleju silnikowego w normie 10W to 7000 MPa przy -35 stopniach Celsjusza. Dlatego „10” jak i każda inna cyfra przed „W” nie oznacza temperatury, a zakres lepkości w ramach normy SAE. Dla zobrazowania:

REKLAMA

RZUĆ WYZWANIE MIASTU Z BMW G 310 R

Obudź się z uśmiechem na twarzy bo każdy dzień z BMW G 310 R to szansa na spróbowanie czegoś nowego. Kompletny pakiet ma wszystko, czego potrzebujesz – w tym nowoczesne światło do jazdy dziennej. Dzięki zoptymalizowanemu silnikowi z Ride by Wire i sprzęgłem z funkcją Anti-Hopping pojazdem jeździ się intuicyjnie i zwinnie, niezależnie od tego, czy wybierasz się do pracy, na randkę czy poza miasto. Przekonaj się o zwrotności, łatwości obsługi i sportowym charakterze G 310 R i każdego dnia stawiaj sobie nowe, większe wyzwania.

Czy 0W-40 jest lepsze od 10W-40? 

I tutaj odpowiedź też jest prosta: TAK! Olej 0W-40 ma szerszy zakres pracy niż 10W-40 i lepiej zachowuje się w skrajnie niskich temperaturach. Co więcej, żeby osiągnąć takie właściwości olej OW zawsze jest w pełni syntetyczny i posiada najwyższe parametry jakościowe. 10W może być syntetyczny, ale nie musi. Warto pamiętać o tym, że zachowanie obydwu środków smarnych będzie identyczne w wysokiej temperaturze, co reguluje właśnie w/w norma SAE. 

Nic nie stoi na przeszkodzie by stosować oleje w normie 0W także w motocyklach, ale… to raczej niepotrzebne. Po pierwsze dostępność olejów 0W dla motocykli będzie ograniczona. Po drugie, motocykliści co do zasady nie jeżdżą w tak niskich temperaturach. Wniosek? Markowy produkt w normie wyznaczonej przez producenta (np. 10W-40) to większości przypadków to dobre rozwiązanie. 

Małą uwaga: nowoczesne oleje syntetyczne można ze sobą mieszać pod warunkiem utrzymania właściwych parametrów oleju. Jest to przydane gdy potrzebujemy dolać olej w trasie. Najważniejsze, aby dolewany olej spełniał wymaganą przez producenta motocykla klasę jakościową oraz w miarę możliwości tę samą klasę lepkości. Jeżeli nie jest dostępny olej o tej samej klasie lepkości, to bezpieczniej jest użyć olej o wyższej lepkości wysokotemperaturowej (opisanej w klasie SAE po „myślniku”). Nie wolno używać oleju o niższej klasie wysokotemperaturowej – grozi to uszkodzeniem silnika. Zatem zamiast oleju SAE 10W-40 można użyć np. 15W-50 ale nie wolno używać 10W-30.   

Motocyklami z reguły nie jeździ się w zimie

Fakt jest faktem, że motocykli z reguły nie używa się w skrajnych warunkach pogodowych. Dlatego najczęściej oferowaną klasą lepkości dla motocykli jest bardzo „szeroka” klasa 10W-40. 

Olej do swojego motocykla znajdziesz na Dobierz-Olej.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button