Jakie cechy musi mieć dobry olej do motocykla?

Dlatego nie warto oszczędzać na oleju silnikowym

Jakie cechy musi mieć dobry olej do motocykla?
  • Funkcje oleju silnikowego do motocykli
  • Jakie cechy posiada dobry olej do motocykla?
  • Jaki olej wybrać do motocykla?

Olej silnikowy to wbrew pozorom produkt o bardzo złożonym składzie. Zwłaszcza silniki nowoczesnych motocykli muszą pracować na środku smarnym, którego skład spełnia określone normy. Niemal każda osoba interesująca się motoryzacją wie, że olej silnikowy jest mieszaniną tzw. bazy olejowej i dodatków uszlachetniających. Jak to jednak zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach…

Producenci olejów silnikowych starają się spełnić kryteria stawiane przez producentów motocykli. Daje to szansę na uzyskanie niezbędnych aprobat, które znacznie pomagają w promocji swojego produktu na rynku i oferowanie go szerszej grupie klientów. W czasach obecnych zadanie to jednak staje się coraz trudniejsze.

Funkcje oleju silnikowego do motocykli

Dyskusje na temat tego, czy w oleju silnikowym ważniejsza jest wysokiej jakości baza czy dodatki uszlachetniające trwają od lat. W rzeczywistości, elementy te tworzą ze sobą nieodłączną całość i trudno oceniać ich rolę w finalnym efekcie, czyli posiadaniu przez olej pożądanych właściwości. Podstawowe funkcje, które musi spełniać olej silnikowy to niezawodne smarowanie współpracujących ze sobą elementów silnika bez przerywania filmu olejowego, chłodzenie jednostki (a więc jak najszybsze odbieranie ciepła z nagrzewających się podzespołów) oraz ochrona antykorozyjna metalowych części silnika. Oprócz tego, współczesny olej silnikowy musi także pełnić funkcję, polegającą na oczyszczaniu silnika z wszelkich zanieczyszczeń, takich jak np. opiłki żelaza czy oderwane elementy uszczelnień. Zadaniem środka smarnego jest transportowanie zabrudzeń do filtra oleju.

Awaria silnika to jedna z najgorszych rzeczy, które mogą przytrafić się motocykliście. Powszechnie wiadomym jest, że regularna wymiana oleju zapobiega pogorszeniu się jego parametrów ponad przewidziane przez producenta silnika limity. Dzięki niej można zatem zminimalizować ryzyko zatarcia jednostki. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z roli oleju silnikowego w chłodzeniu silnika. To wbrew pozorom olej, a nie ciecz chłodząca czy powietrze, w pierwszej kolejności chłodzi osiągające najwyższe temperatury elementy silnika. Zadaniem oleju jest odbieranie ciepła z tłoków, panewek wału korbowego, turbosprężarki. Może odbywać się to niezawodnie tylko, gdy olej posiada odpowiednią stabilność temperaturową. Kiepskiej jakości oleje mają bowiem skłonność do utleniania się w szczególnie wysokich temperaturach.

Jakie cechy posiada dobry olej do motocykla?

Najważniejszą cechą oleju silnikowego jest jego lepkość. Czym ona jest? W pewnym uproszczeniu lepkość można określić jako możliwość separowania od siebie pracujących elementów silnika przy określonych obciążeniach. Każdy producent motocykla, jak i samochodu określa wymaganą klasę lepkości oleju, który może być stosowany w jego pojeździe. Jej spełnienie nie jest szczególnym wyzwaniem, zatem szukając najwyższej jakości oleju silnikowego warto zainteresować się bezwymiarowym wskaźnikiem lepkości, który informuje nas, jak zachowuje się olej wraz ze wzrostem temperatury. Im wyższy indeks tym większa stabilność temperaturowa oleju.

Warto zauważyć, że lepkość oleju nie jest parametrem, po którym można rozpoznać olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny. O tej cesze oleju decyduje wyłącznie baza, która została zastosowana do wyprodukowania oleju. Najpopularniejsza klasyfikacja baz olejowych – API – rozróżnia aż 5 grup. Najlepszej jakości oleje motocyklowe powstają na bazach syntetycznych, czyli należących do grupy III, IV lub V. Jakość bazy ma wpływ na trwałość filmu olejowego, stabilność jego lepkości oraz płynność w szerokim zakresie temperatur, a także na niską tendencję do wytrącania się z oleju niepożądanych osadów.

Jaki olej wybrać do motocykla?

Przy wyborze oleju silnikowego do motocykla należy najpierw sprawdzić rekomendacje producenta pojazdu. W dalszej kolejności można porównać parametry poszczególnych produktów – wiele olejów dostępnych na rynku wtórnym znacznie przekracza założone przez producenta minima, a nawet parametry oleju stosowanego na pierwsze zalanie. Pamiętajmy, że we współczesnych motocyklach czterosuwowych obieg oleju obejmuje zazwyczaj także skrzynię biegów i sprzęgło – absolutnie nie można zatem stosować olejów przeznaczonych do samochodów.

Zawsze, kiedy pozwala nam na to budżet, dobrze jest wybrać do motocykla olej w pełni syntetyczny. Nie popełnimy jednak błędu, zakupując dobrej jakości, posiadający wszelkie aprobaty producenta pojazdu, olej półsyntetyczny (zwłaszcza renomowanej marki). Pamiętajmy jednak wówczas bezwzględnie o zachowaniu zalecanych interwałów wymiany środka smarnego. Warto je nawet skrócić, gdyż koszt takiego postępowania będzie niewielki, a zyskamy wówczas większą pewność, że w naszym silniku pracuje olej o niepogorszonych względem fabrycznych parametrach.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button