KTM LC8 990 Adventure. Offroadowy rozbójnik czy turysta? Opinie, dane techniczne, zdjęcia

KTM LC8 990 Adventure to jeden z tych motocykli, do których zawsze należy podchodzić z należytym szacunkiem. Olbrzymia moc, jeszcze większe zdolności terenowe i ogłada godna średniowiecznego drwala. Taki był turysta z Mattighofen.

KTM zadebiutował ze swoim modelem 990 Adventure w roku 2006 i niejako było rozwinięciem niezwykle popularnego 950 Adventure. Proste, kanciaste kształty nawiązywały do stylistyki znanej z motocykli dakarowych - to był klucz do sukcesu. W tym miejscu grzechem by było nie wspomnieć, że na LC8 ścigał się w roku 2001 Fabrizio Meoni i wygrał Rajd Dakar. Rok później Meoni zajął trzecie miejsce! Wróćmy jednak do 990-tki.

KTM jest zawsze "Ready to Race"!

Następca dakarowego zwycięzcy posiadał silnik praktycznie żywcem wyrwany z ramy modelu KTM Superduke. Dwucylindrowa widlasta jednostka napędowa o kącie rozwarcia 75 stopni i pojemności 999 cmm, zasilana była bezpośrednim wtryskiem paliwa - to robiło wrażenie! Moc na poziomie 98 KM przy 8 500 obr./min potrafiła utrzeć nosa niejednemu miejskiemu nakedowi, a moment obrotowy w granicach 95 Nm (przy 6 500 obr./min) sprawiał, że żadna podróż i i nawet najgorsze warunki drogowe nie były w stanie w najmniejszym stopniu utrudnić podróży tym motocyklem.  Za przeniesienie mocy na koło odpowiadała sześciostopniowa skrzynia biegów oraz klasyczny łańcuch.

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

Tak naprawdę w tym jednośladzie nie znajdziemy żadnych oszałamiających (oprócz układu zasilania) rozwiązań dla danej epoki. KTM 990 Adventure był po pierwsze motocyklem o urodzie klasycznego troglodyty, ale z drugiej strony posiadał wszystkie podzespoły w stylu "Ready to Race". Oczywiście możemy mu zarzucić to i owo, ale w terenie nie miał równych sobie. Świetne zawieszenie (White Power z widelcem USD z rurami o średnicy 48 mm z przodu oraz amorkiem centralnym z tyłu), doskonała jednostka napędowa oraz pozycja za kierownicą zachęcały do odwijania i nieszczędzenia paliwa. Chcesz kupić ten motocykl? O jeździe ECO raczej zapomnij.

Wygoda? Jaka wygoda!?

Na autostradzie zawsze będziesz chcieć więcej, w terenie? Wypada się obrazić jeśli ktoś nazwie ten sprzęt motocyklem turystycznym. To prawdziwy endurak z krwi i kości. W podróży? Tutaj z kolei obrażą się na Ciebie Twoje cztery litery i każda inna część ciała, ale kiedy zrobi się naprawdę ostro docenisz ogromne możliwości tego sprzętu.

Poza tym zasięg maksymalny tego motocykla za sprawą 22-litrowego zbiornika pozwala teoretycznie na przejechanie dystansu w granicach 340 kilometrów. To oczywiście tylko teoria ponieważ 950- tka potrafi spalić - średnio 6,5 l/100 km. Można oczywiście spalić mniej, ale jesteśmy prawie pewni, że jeśli polubisz się z tym jednośladem, to szybko zaczniesz zauważać wyniki w granicach 8, a nawet 9 litrów.

Inne publikacje na ten temat:

Podsumowując. KTM 990 Adventure nie jest motocyklem dla każdego. Ma charakter, a relacje z takimi jednostkami nie są najłatwiejsze. Oczywiście, szybko możesz go pokochać za brak kompromisów i niespotykany już dzisiaj styl, ale jeszcze szybciej możesz go znienawidzić. Bywa chimeryczny, lubi wypić, jest agresywny i bardzo ceni sobie dobry serwis. To ostatnie jest kluczem do dobrze układającej się współpracy. Nie ma sensu na tym oszczędzać, ponieważ w najmniej oczekiwanym momencie oszczędność potrafi się zemścić

  • pojemność skokowa: 999 ccm
  • typ silnika: widlasty, 2-cylindrowy
  • liczba cylindrów: 4
  • moc: 96.55 KM przy 8500 obr./min
  • moment obrotowy: 95 Nm, przy 6500 obr./min
  • stopień sprężania: 11.5:1
  • średnica x skok tłoka: 101 x 62.4 mm
  • zasilanie silnika: wtrysk paliwa
  • rozrząd: DOHC - dwa wałki rozrządu w głowicy
  • zawory na cylinder: 4
  • rozrusznik: elektryczny
  • chłodzenie: płynem
  • skrzynia biegów: 6-biegów
  • przeniesienie napędu: łańcuch
  • sprzęgło: mokre
  • wysokość siedzenia: 880 mm
  • rozstaw osi: 1570 mm
  • prześwit: 261 mm
  • masa: 199 kg
  • pojemność zbiornika paliwa: 22 l
  • przednia opona: 90/90-21
  • tylna opona: 150/70-18
  • skok zawieszenia - przód: 250 mm
  • skok zawieszenia - tył: 255 mm
  • hamulce przód / tył: hamulec tarczowy, 2 tarcze, , hamulec tarczowy, 1 tarcza,
  • kąt główki ramy: 26.6°
  • stosunek mocy do masy: 0.4852 KM/kg

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button