Rejestracja samochodu przez Internet – kiedy taka możliwość pojawi się w aplikacji mObywatel?

Takich zmian chcemy jeszcze więcej!

W skrócie
  • Zarejestruj pojazd przy użyciu rządowej aplikacji - takiej aktualizacji chce Ministerstwo Cyfryzacji
  • Prace nad nową funkcją rozpoczęły się, jednakże droga do wprowadzenia jej w życie jest bardzo długa
  • Takich zmian chcą i potrzebują zmotoryzowani

Rządzący w ostatnim czasie bardzo owocnie pracują nad rozwojem aplikacji mObywatel, która już niebawem otrzyma zupełnie nowe funkcje. Według najnowszych informacji, które pojawiły się podczas konferencji E-leasing Day zorganizowanej przez Polski Związek Leasingu, rozpoczęły się już prace nad projektem nowelizacji Kodeksu ruchu drogowego.

Rozwój aplikacji mObywatel zdecydowanie może cieszyć. Niedawno informowaliśmy was, że w tym roku pojawi się aktualizacja, która wprowadzić dziesięć nowych usług i pięć nowych dokumentów. Jednym z nich byłoby moduł o nazwie “Stłuczka” – to interaktywny dokument protokołu zdarzenia, w którym zarówno sprawca, jak i uczestnik kolizji będą mogli przy pomocy telefonu uzupełnić wszystkie dane o pojeździć, a także załączyć zdjęcia poglądowe, które zaledwie po kilku chwilach trafią do ubezpieczyciela. Takie rozwiązanie gwarantuje również, że obie strony dopełniły wszystkich formalności. To jednak nie koniec zmian, które mogą spodobać się zmotoryzowanym.

Już w ubiegłym roku pojawiło się mnóstwo informacji, że kluczową zmianą będzie wprowadzenie możliwości zarejestrowania pojazdu przy użyciu aplikacji. Pracę na zmianami potwierdził wówczas Tomasz Kęsicki, dyrektor departamentu CEPiK w Centralnym Ośrodku Informatyki i wskazał, że z funkcji tej będą mogły korzystać osoby prywatne, a także firmy. Dodatkowo portal Infor informuje, że powstał już projekt nowelizacji Kodeksu ruchu drogowego, co ma pozwolić na wprowadzenie takich zmian.

Najważniejsze informacje:

  1. W bieżącym roku Ministerstwo Cyfryzacji planuje wprowadzić dziesięć nowych usług i pięć nowych dokumentów.
  2. Rządzący chcą, aby cały proces rejestrowania pojazdu był możliwy przy użyciu telefonu i aplikacji mObywatel.
  3. Koniec z wizytą w wydziale komunikacji – informatycy pracują nad wtyczką, dzięki której rządowa aplikacja połączy się z bazą CEPiK.

Rządzący zdecydowanie chcą, aby aplikacja znacznie ułatwiła wiele procesów urzędowych. Proces rejestracji w niedalekiej przyszłości ma być jeszcze prostszy, gdyż zgodnie z obietnicami wykonanie wszystkich niezbędnych kroków będzie możliwe dzięki aplikacji mObywatel wyposażonej w nową, cyfrową wtyczkę, dzięki której możliwe będzie nawiązanie połączenia z bazą CEPiK. Cały proces wykonamy zatem online, a tablice rejestracyjne otrzymamy kurierem.

– W mojej ocenie kluczową usługą jest żebyśmy mogli zarejestrować samochód przez telefon za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Jeżeli ten proces byśmy skrócili do odpowiednio kilkudziesięciu minut klikania w telefonie i przerejestrowania pojazdu to byłoby coś! Według mnie daje to poczucie stabilnego państwa, które się rozwija. Zależy mi, żeby w mObywatelu była duża interoperacyjność. – zapowiedział Krzysztof Gawkowski, minister cyfryzacji.

Trzeba przyznać, że takich zmian w aplikacji chcemy. Sama możliwość posiadania dokumentów już jest sporym ułatwieniem, ale konieczna jest nieustanna modernizacji, dzięki której znacznie ograniczymy liczbę wizyt w urzędzie. Cieszą co rusz pojawiające się kolejne propozycje, jednakże entuzjazm zdecydowanie przygaszają przewidywane terminy wprowadzenie aktualizacji w życie. Przede wszystkim obecnie informatycy skupiają się nad elektronicznym prawem jazdy, które niezbędne jest do wprowadzenia unijnego cyfrowego portfela. Dopiero po zakończeniu rozpoczną się prace nad wprowadzeniem rejestracji pojazdów online. Najprawdopodobniej usługa ta zacznie funkcjonować dopiero pod koniec 2026 roku.

Zmiany w aplikacji mObywatel w 2024 roku:

W bieżącym roku aplikacja mObywatel rozszerzy się o:

  • Twoje sprawy – sprawdzanie statusu spraw administracyjnych.
  • Dane kontaktowe – edytowanie danych zgromadzonych w Rejestrze Danych Kontaktowych.
  • Zarządzanie dowodem osobistym – zawieszanie, odwieszanie i unieważnianie dowodu osobistego.
  • Trzy nowe usługi dotyczące eDowodu: podpisywanie plików PDF, wdrożenie zakresu aplikacji eDO App służącej do weryfikacji danych, skrzynka eDoręczeń do komunikacji z urzędami.
  • Dodanie 11 nowych wniosków E-usługi.
  • Integracja dotycząca podpisywania dokumentów Profilem Zaufanym.
  • Urząd Skarbowy – dodanie trzech nowych wniosków.
  • Rozwój powiadomień push.
  • Moje dzieci – dodawanie danych dzieci z baz danych PESEL, RDO i RDP.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button