Zarejestruj motocykl przez aplikację mObywatel – takiej zmiany potrzebujemy!

Takie pomysły to my szanujemy!

W skrócie
  • Aplikacja mObywatel rośnie w siłę!
  • W 2024 roku pojawi się dziesięć nowych usług i pięć nowych dokumentów
  • Minister Cyfryzacji proponuje wprowadzenie modułu, który pozwoliłby na przerejestrowanie motocykla lub samochodu przy użyciu aplikacji

Natłok informacji wokół aplikacji mObywatel zdaje się nie mieć końca, ale wiele zapowiadanych zmian dotyczyć będzie bezpośrednio kierowców, dlatego za każdym razem winni jesteśmy wam wyjaśnień. Minister Cyfryzacji ponownie wypowiedział się na temat planowanych zmian i nowych funkcji, a jedna z nich pomoże zmotoryzowanym zaoszczędzić sporo czasu spędzonego w kolejkach przy rejestrowaniu pojazdu.

Dopiero co pojawiły się deklaracje i informacje odnośnie planowanych na ten rok aktualizacji, w których znajdzie się zupełnie nowy moduł o nazwie “Stłuczka”. Zawierać będzie on interaktywny dokument protokołu zdarzenia, w którym zarówno sprawca, jak i uczestnik kolizji będą mogli uzupełnić swoje dane, a także informacje o pojeździe, numer polisy lub załączyć poglądowe zdjęcia. To prosty i skuteczny sposób, aby kilka chwil po zdarzeniu przesłać niezbędna dokumentację do ubezpieczyciela, ale również mieć pewność, że druga strona także dopełniła wszystkich formalności.

Wszystko wskazuje na to, że zapowiedziane na początku bieżącego roku zmiany, które obejmują aż dziesięć nowych usług i pięć nowych dokumentów to może nie być wszystko, co szykuje dla obywateli Ministerstwo Cyfryzacji.

Najważniejsze informacje:

  1. W bieżącym roku Ministerstwo Cyfryzacji planuje wprowadzić dziesięć nowych usług i pięć nowych dokumentów.
  2. Krzysztof Gawkowski proponuje wprowadzenie zupełnie nowego modułu, który pozwoliłby rejestrować pojazdy za pomocą smartfona i aplikacji mObywatel.
  3. Ależ to byłby świetny pomysł, który nie tylko z pewnością spodobałby się kierowcom, ale również znacznie odciążyłby urzędy i wydziały komunikacji.

Więcej o module “Stłuczka” przeczytasz poniżej:

Nowa funkcja w mObywatelu dla kierowców – oby nie przydała się nikomu z nas

Najnowszym pomysłem Ministerstwa Cyfryzacji jest wprowadzenie kolejnej funkcji, która dedykowana jest wszystkim kierowcom. Mowa o funkcji, która pozwoliłaby na zarejestrowanie, przerejestrowanie lub wyrejestrowanie samochodu lub motocykla zarejestrowanego w Polsce jedynie przy użyciu telefonu komórkowego. Genialne rozwiązanie nie tylko znacznie odciążyłoby urzędy i wydziały komunikacji, ale dodatkowo pozwoliłoby w bardzo prosty i szybki sposób na wypełnienie oraz przesłanie niezbędnej dokumentacji, unikając przy tym długich kolejek.

– W mojej ocenie kluczową usługą jest żebyśmy mogli zarejestrować samochód przez telefon za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Jeżeli ten proces byśmy skrócili do odpowiednio kilkudziesięciu minut klikania w telefonie i przerejestrowania pojazdu to byłoby coś! Według mnie daje to poczucie stabilnego państwa, które się rozwija. Zależy mi, żeby w mObywatelu była duża interoperacyjność. – zapowiedział Krzysztof Gawkowski, minister cyfryzacji.

Trzeba jasno przyznać, że rozwój aplikacji mObywatel idzie w bardzo dobrym kierunku, a wszystkie planowane nowelizacje zdecydowanie skrócą cały proces wizyt w urzędach, na co szczególnie narzekają obywatele. Niestety Krzysztof Gawkowski nie zapowiedział jasnej daty wprowadzenia najnowszego modułu, który zawierałby możliwość rejestracji pojazdu za pośrednictwem telefonu, ale wspomniał, że wejdzie ona w życie jeszcze za obecnej kadencji Sejmu. To naprawdę byłoby coś fantastycznego i z wyjątkową dbałością będę monitorował rozwój tej sprawy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Jaka kara grozi za brak przerejestrowania pojazdu lub niezłożenie dokumentacji w określonym terminie?

Wprowadzenie zmian w aplikacji nie tylko ma odciążyć pracę urzędów i wydziałów komunikacji, ale także dać kierowcom drugą możliwość na płynne i terminowe przedstawienie wszystkich dokumentów. Wszak otrzymają dwie zupełnie różne drogi, dzięki którym dopełnią wszystkich formalności i tym samym unikną wysokich kar finansowych. Przepisy w tej kwestii wyraźnie się zaostrzyły, a nowe regulacje weszły w życie wraz z nowym rokiem.

Już od 1 stycznia 2024 roku każdy nabywca pojazdu używanego, który jest już zarejestrowany w Polsce będzie musiał obowiązkowo dokonać rejestracji (w ciągu 30 dni – w przypadku osoby prywatnej i 90 dni – przedsiębiorcy od dnia nabycia pojazdu) w wydziale komunikacji.

Brak wywiązania się z tego obowiązku będzie skutkował nałożeniem kary finansowej, która wynosi odpowiednio 1000 zł i 2000 zł za brak wymaganej rejestracji, nawet w przypadku, gdy fakt sprzedaży zostanie zgłoszony przez sprzedającego. Opłaty te również ulegają 1 stycznia 2024 roku znacznie podwyżce, jednakże należy dodać, że wszystkie transakcje, które zostały zawarte przed tym terminem nadal podlegały poprzednim przepisom. Sprawa jest bardzo prosta, a sam zamysł słuszny – ustawodawca w ten sposób chce ograniczyć jazdę na cudzej dokumentacji przez wiele miesięcy, więc również sprzedający po zmianie przepisów sporo zyskają.

Kary finansowe za brak obowiązkowej rejestracji pojazdu wynoszą:

  • za niezłożenie w ciągu 30 dni wniosku o rejestrację samochodu kupionego przez osobę fizyczną – 500 złotych,
  • za niezłożenie w terminie 90 dni wniosku o rejestrację pojazdu przez przedsiębiorcę zajmującego się handlem samochodami – 1000 zł,
  • za niezłożenie w ciągu 180 dni wniosku o rejestrację pojazdu kupionego przez osobę fizyczną kara – 1000 zł,
  • za niezłożenie w terminie 180 dni wniosku o rejestrację pojazdu odziedziczonego – 2000 zł,

Zmiany w aplikacji mObywatel w 2024 roku:

W bieżącym roku aplikacja mObywatel rozszerzy się o:

  • Twoje sprawy – sprawdzanie statusu spraw administracyjnych.
  • Dane kontaktowe – edytowanie danych zgromadzonych w Rejestrze Danych Kontaktowych.
  • Zarządzanie dowodem osobistym – zawieszanie, odwieszanie i unieważnianie dowodu osobistego.
  • Trzy nowe usługi dotyczące eDowodu: podpisywanie plików PDF, wdrożenie zakresu aplikacji eDO App służącej do weryfikacji danych, skrzynka eDoręczeń do komunikacji z urzędami.
  • Dodanie 11 nowych wniosków E-usługi.
  • Integracja dotycząca podpisywania dokumentów Profilem Zaufanym.
  • Urząd Skarbowy – dodanie trzech nowych wniosków.
  • Rozwój powiadomień push.
  • Moje dzieci – dodawanie danych dzieci z baz danych PESEL, RDO i RDP.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button