Simson SR2. Kultowy motorower z NRD. Pamiętasz go jeszcze?

Simson SR2 oraz historia marki Simson w pigułce

W skrócie
  • W tym artykule znajdziesz historię marki Simson oraz jednego z najbardziej znanych motorowerów obok Simsona S51, modelu SR2.
  • Więcej niesamowitych historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Gdybym miał wskazać najpopularniejszy motorower PRL, to moim typem nie byłby Komar, chociaż obiektywnie nim był. Wskazałbym Simsona S 51 – wyobrażam sobie, że polska młodzież wolała wieszać na ścianach plakaty właśnie z tym motorowerem niż z poczciwym Komarem (o ile w ogóle takie plakaty istniały). Warto jednak przypomnieć, że produkcja kultowego Simsona rozpoczęła się dopiero w roku 1980, a co było wcześniej? Wcześniej był np. Simson SR 2, którego historie znajdziecie w tym artykule.

Jedno jest pewne. Lata 80-te i 90-te byłyby totalnie szare gdyby na świecie nigdy nie pojawił Simson S 51. W swoim czasie ów motorower był niejako światełkiem w szarym komunistycznym tunelu, a dla młodzieży niewątpliwie spełnieniem marzeń. Niestety nie każdy mógł sobie pozwolić lub po prostu nie każdy miał szczęście zostać właścicielem tego motoroweru – motocykle sprzedawały się w tempie niewyobrażalnym. Dużo łatwiej było kupić Komara, który jednak w żaden sposób nie mógł konkurować z niemieckimi wyrobami jednośladowymi.

Dzisiaj mało kto sobie zdaje sprawę, że firma Simson była jednym z najstarszych producentów motoryzacyjnych w Niemczech. Historia marki jest niesamowita i naznaczona wieloma sukcesami. Jednym z nich było opracowanie i wdrożenie do produkcji motoroweru Simson SR2, który dzisiaj jest szczególnie ceniony przez znawców tematu.

Perturbacje historyczne marki Simson

Chociaż dzisiaj kojarzymy Simsona z jednośladami czasów PRL, to marka została założona już w roku 1854, oznacza to, że założyciele, bracia Simson byli w pewnym stopniu pionierami w swoim fachu, chociaż należy zwrócić uwagę na fakt, że przedsiębiorstwo motoryzacyjne wyrosło na solidnych fundamentach stworzonych przez hutę wyrobów stalowych Heinricha Hammera. Simson & Co początkowo właśnie zajmował się produkcją stali oraz przemysłem zbrojeniowym, co w tamtych czasach było dość intratną fuchą. Zresztą, większość firm motocyklowych czy po prostu motoryzacyjnych ma silne związki z branżą rowerową lub właśnie z przemysłem zbrojeniowym.

Przeczytaj więcej:

Najlepszy motorower świata: Simson S51. Historia, opinie, dane techniczne, zdjęcia

Pierwsze zakusy Simsona na wejście w niesamowity świat motoryzacji pojawiły się “dopiero” w roku 1896. To właśnie wtedy po raz pierwszy Simson zaprezentował swój silnik – jeszcze parowy, ale jednak. Dodatkowo jednostka była zaprojektowana tak, aby napędzać jednoślad. Nigdy tak się nie stało. Szczęśliwie dla fanów motoroweru S 51, Löb i Moses skupili się na zarabianiu pieniędzy i opracowywaniu projektu własnego samochodu. W końcu udało się im ziścić marzenia i w roku 1924 powstał pierwszy samochód, model… Supra! Pojazd ten posiadał 8-cylindrowy silnik o mocy 90 KM. Wyobrażacie to sobie?

Simson Supra

W końcu wybuchła pierwsza wojna światowa, zakłady Simsona po raz kolejny się przebranżowiły i skupiły się na przemyśle zbrojeniowym. Dzięki temu bracia mogli rozwijać zaplecze finansowe. Tak naprawdę to właśnie nieco po I WŚ (rok 1934) rozpoczyna się wielka historia motocyklowa marki Simson. Chociaż właściciele mieli duże zakusy na produkcję eleganckich samochodów, to rządowe zamówienia wcale nie były samochodowe. Wojsko potrzebowało małych jednośladów, które mogłoby wykorzystać na froncie. Małe, lekkie, proste w konstrukcji. Oczywiście nie były to jeszcze typowe motocykle, a bardziej rowery wyposażone w silniki o pojemności 100 cm3. W tym momencie warto zaznaczyć, że to właśnie linie produkcyjne tych “motocykli” były w późniejszym czasie pożywką dla marki AWO. Tak oto w roku 1949 wyjechał pierwszy motocykl AWO, ale to już temat na odrębną opowieść.  Należy jednak jeszcze wyprostować jedną rzecz, o której większość osób może nie mieć pojęcia. Bracia Simson, byli żydowskiego pochodzenia, a to uniemożliwiało im w jakikolwiek sposób współpracę z nazistowskimi Niemcami. Rodzina Simson zmuszona była emigrować w roku 1936 ze swojego kraju. Zakłady zostały wywłaszczone, a w ich miejscu powstała firma BSW.

Po zakończeniu działań wojennych zakłady braci Simson znalazły się w strefie okupacyjnej ZSRR. Oprócz zakładów w Suhl w komunistycznej strefie znalazły się również zakładany w Eisenach (BMW/EMW). Oczywiście zakłady rozgrabiono – większość z maszyn pojechała w głąb ZSRR, a na miejscu została tylko podstawowa część wyposażenia, która mogła stać się początkiem dla produkcji jednośladów. O produkcji zbrojeniowej nawet już nikt nie myślał.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo
https://de.wikipedia.org/wiki/Simson_SR1
https://de.wikipedia.org/wiki/Simson_SR1

Pierwszy motorower (Simson SR1) zjechał z taśmy produkcyjnej w roku 1955. Tak naprawdę jednoślad ten został zaprojektowany w zakładach B Büromaschinenwerk Rheinmetall w Sömmerda – przyznacie nazwa trudna do zapamiętania. Warto jednak zapamiętać, że nazwa SR pochodziła od skrótu: Suhl oraz właśnie Rheinmetall. Nadal mówimy oczywiście o rowerze z doczepionym silnikiem i wzmocnionej ramie. Z perspektywy czasu możemy uznać, że SR1 nie był udaną konstrukcją. Spore spalanie i dosyć słabe możliwości jezdne sprawiły, że motorower produkowany był zaledwie przez dwa lata. W tym czasie inżynierowie opracowali nowe wcielenie Simsona, model SR2.

Simson SR2. Kultowy zabytek

Motorower zaprezentowano w roku 1957 na targach w Lipsku i od razu spotkał się ze świetnymi recenzjami. Jednoślad był zdecydowanie bardziej motocyklowy niż poprzednik. Pojawiły się głębokie błotniki, nowe (mniejsze) koła, większy zbiornik (6-litrowy) oraz nowy gaźnik. Nareszcie silnik można było odpalić na postoju – wcześniej użytkownicy musieli najpierw rozpędzić sprzęt i dopiero wtedy odpalić. Jednak kamieniem milowym było wprowadzenie w roku 1959 wersji SR2E – nareszcie Simson wyposażony był w amortyzator osi tylnej, a z przodu miejsce gumowych odbojów zastąpiły sprężyny. To było coś!

Simson SR2
https://www.youtube.com/watch?v=7vbYXyJIS0g

Niestety jak to bywa w życiu – nie ma sprawiedliwości: wersja “E” oznaczała po prostu eksport. Więc mieszkańcy kraju na “E”, czyli NRD nie mogli kupić tego motocykla. Motorowery eksportowano do krajów Europy czy nawet USA. To właśnie eksport sprawiał, że motorowery Simson ewoluowały i stały się tak znamienitymi motorowerami. W końcu władze NRD uznały, że wersja eksportowa powinna być sprzedawana na rynku wewnętrznym. W tzw. międzyczasie powstawały kolejne modele jednośladu. Były to SR4-1 Spatz, SR4-2 Star, SR4-2 Sperber oraz SR4-4 Habicht. Jednakże najważniejszą datą powojennej historii marki Simson był rok 1976. To właśnie wtedy światło dzienne ujrzał model S 50, który był bezpośrednim poprzednikiem modelu S 51 – tak cenionego i uwielbianego przez Polaków. Należy również zaznaczyć, że wersje SR4 nie zdobyły większej popularności na świecie, a sam wygląd i założenia znacząco różniły się od protoplasty.

Simson SR2. Kim byłeś Simsonie?

W ramie Simsona SR2 mogliśmy znaleźć dwusuwowy, jednocylindrowy silnik chłodzony powietrzem o pojemności 47,6 KM. Jednostka generowała moc 1,8 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy w granicach 2,68 Nm przy 4000 obr./min. Silnik odpalano pedałami, które w razie awarii mogły służyć jako alternatywny napęd awaryjny. Motorower posiadał dwubiegową skrzynie biegów oraz 6-litrowy zbiornik paliwa. Co ciekawe, motorower ważył zaledwie 48 kg w stanie suchym i zadowalał się 1,5-2 l mieszanki na 100 kilometrów!

 

 

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Miałem go za dzieciaka, jakieś 20 lat temu. Mój dziadek go odnowił, silnik po regeneracji i hulał. Bardzo wygodny do jazdy. Prędkość przelotowa 35-40 km/h. Biegi w rączce. Zrobiłem nim ok. 1500km zanim sprzedałem. Tylko kurcza świece mi zarzucał, więc jeden przejazd to do 7-8 km i później czyszczenie świecy. Mam po nim miłe wspomnienia i zniżki w ubezpieczeniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button