Kawasaki GTR 1000 (1986-2006): produkowali go 20 lat! Zdjęcia, opinie, dane techniczne

Genialny motocykl turystyczny o podstarzałej urodzie

W skrócie
  • Kawasaki GTR 1000, to motocykl produkowany przez japońskiego producenta od 1986 do 2006!
  • W ciągu 20 lat produkcji motocykl przeszedł szereg modyfikacji, chociaż były one zaledwie kosmetyczne. Obyło się bez większych zmian w nadwoziu motocykla.
  • Kawasaki GTR 1000. Zmiany i modernizacje na przestrzeni lat. Warto wiedzieć.
  • Kawasaki GTR 1000. Dane techniczne

Idealny do podróży i całkowicie niemodny. Kawasaki GTR 1000 to motocykl genialny z technicznego i nieco archaiczny z estetycznego punktu widzenia – szczególnie, że tego turystyka “Zieloni” produkowali aż do roku 2006. Z drugiej strony to motocykl, któremu niczego nie brakuje, szczególnie w długiej trasie. Poznajcie historię Kawasaki GTR 1000.

Gdybyś zapytał mnie o największą wadę GTR 1000, to tym razem nie skupiłbym się na technikaliach, bo praktycznie w każdym aspekcie GTR 1000 wypada dobrze lub bardzo dobrze. Kłuje mnie natomiast jego wygląd. Fakt, produkcja tego motocykla rozpoczęła się jeszcze w 1986 i wtedy robił spore wrażenie. Problem tkwi jednak w tym, za co powinniśmy pochwalić Kawasaki: motocykl produkowano od 1986 do roku aż 2006 bez większych zmian. W ciągu 20 lat produkcji, GTR 1000 zdobył rzesze fanów, ale i zestarzał się… no cóż. Jak przystało na 20-letni motocykl.

Gdyby tylko producent po pierwszej dekadzie zdecydował się na grubszy lifting, to dzisiaj prawdopodobnie mówilibyśmy o tym motocyklu w samych superlatywach. Kawasaki nieco przespało ten moment. Z drugiej strony model GTR 1000 w roku 2006 został zastąpiony nowszą generacją, o wdzięcznej i jakże niezaskakującej nazwie: GTR 1400. Nie ma jednak co się egzaltować jakoś przesadnie. W roku 2006 na rynku europejskim zaczęła obowiązywać norma Euro 3, więc pojawienie się nowej generacji było jedynym rozsądnym i możliwym ruchem. Szczególnie, że GTR 1000 był tak lubiany przez motocyklistów – nieco mniej w Polsce, ale bardzo w Europie zachodniej i USA. Czy gdyby nie nowa norma emisji spalin, to w roku 2006 świat ujrzałby model 1400? Tego nie wiemy. Warto jednak przypomnieć, że model GTR 1400 był totalnie inną maszyną, sprzętem nad którym – co tu dużo gadać – inżynierowie przelali litry potu i masę pieniędzy.

Koncepcja stworzenia motocykla GTR 1000 powstała w latach 80. XX wieku, kiedy to Kawasaki chciało stworzyć motocykl, który łączyłby w sobie wygodę i komfort jazdy z mocą i niezłymi osiągami. Tak naprawdę w tej przestrzeni Kawasaki nie było pionierem, a raczej było jednym z ostatnich producentów. Przecież BMW w swoim katalogu posiadało model K 100 RS, Yamaha FJ 1200, XJ 900, Honda imponowała motocyklistom modelem GL 1200. Wybór na rynku był. Jednak to czym najbardziej Kawasaki zwróciło na siebie uwagę był bezsprzecznie silnik.

GTR został zaprojektowany w oparciu o model sportowy Kawasaki GPZ 1000 RX, a to oznacza, że do ramy trafił czterocylindrowy silnik o pojemności 997 cm3, który generował moc 110 KM.

Kawasaki GTR 1000. Najważniejsze informacje:

  1. GTR 1000 był produkowany przez 20 lat. W roku 2007 zastąpił go model GTR 1400.
  2. W ramie znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 997 cm3 – jednostkę przeszczepiono z kultowego modelu Kawasaki, GPZ 1000 RX.
  3. W ciągu 20 lat produkcji GTR 1000 przeszedł kilka zmian, w tym delikatny lifting (rok 1994).
  4. Przeniesienie napędu odbywa się za za pomocą wału napędowego (wał Cardana).
  5. Ceny tych motocykli używanych rozpoczynają się już od około 5 tysięcy złotych.
  6. Pamiętajcie, że w trakcie 20 lat produkcji, Kawasaki przeprowadziło w motocyklu wiele zmian, w tym zmiany dotyczące mocy maksymalnej czy wyposażenia.

Kawasaki GTR 1000 został stworzony do pokonywania długich tras i jazdy z dużymi prędkościami przy zachowaniu maksimum komfortu i stabilności. Olbrzymia owiewka miała być gwarantem wygody, pozycja za kierownicą potwierdzeniem turystycznych aspiracji, a mocarny silnik elementem, który dodatkowo usprawni przejazd z jednego końca Europy na drugi. Przy okazji to wszystko okraszono napędem wałem Cardana i zawieszeniem przednim z pneumatyczną regulacją napięcia sprężyny. To robiło wrażanie.

Turyści byli podkręcani 29-litrowym zbiornikiem paliwa, a malkontenci nie mogli zbytnio się wykazać – GTR 1000 był raczej bezproblemową maszyną. Owszem, miał swoje bolączki tj. problemy związane z wybijającymi się gniazdami zaworowymi czy awariami napinacza łańcucha rozrządu. To jednak wszystko było do ogarnięcia, czego potwierdzeniem są opinie właścicieli, którzy twierdzą, że zdarzało im się widywać te motocykle z przebiegiem dobijającym nawet do 200 tysięcy kilometrów.

Kawasaki GTR 1000 to kawał ciężkiego kloca!

GTR 1000 zasilany był czterema gaźnikami. Apetyt na paliwo był wyraźny i bardziej byłbym skłonny uwierzyć w spalanie na poziomie 8 litrów niż na standardowe 6 litrów na setkę. Pamiętajmy jednak, że jednostka napędowa pochodzi ze sportowego RX-a, a to ma znaczenie. W tamtych latach ten silnik uchodził za jeden z najlepszych w klasie czterocylindrowców o pojemności 1000 cm3.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Kawasaki GTR 1000

Warto jednak sprostować, że GTR 1000 nie był motocyklem-kalką, który zbudowano na bazie legendarnej GPZ 1000 RX. Specjalnie dla turystycznego GTR 1000 zaprojektowano nową ramę, nowy napęd (wał pędny) oraz całe nadwozie. Oczywiście Silnik przeszczepiono z GPZ 1000 RX jak już wcześniej napisałem, ale zmian między silnikami było sporo. Przede wszystkim mogliśmy je znaleźć w głowicy pt. “łagodniejsze wałki rozrządu”, w gaźniku pt. “mniejsze średnice gaźników” (36 mm w RX, 32 mm w GTR). Zastosowano również inne kolektory wydechowe. Poza tym zmieniono przełożenia dwóch ostatnich biegów. Piątka i szóstka zostały wydłużone, tak aby motocykl przyjemniej zachowywał się na trasie. GTR 1000 na szczęście nie był wyposażony w wymysł diabła i szatana, a mianowicie w układ Anti-Dive (AVDS – Automatic Variable Damping System), który mogliśmy znaleźć w serii GPZ. Zawieszenie tylne w GTR 1000 to świetnie znany fanom Kawasaki System Uni-Trak. Ważna w tym przypadku jest informacja, że Kawasaki po raz pierwszy zastosowało Uni-Trak w motocyklu pędzonym wałem Cardana.

Kawasaki GTR 1000 i jego osiągi. Robi wrażenie!

Finalnie GTR 1000 stał się przyjemniejszy i bardziej komfortowy przy niskich prędkościach – miał mniej mocy maksymalnej, ale swoje wartości osiągał po prostu w niższej prędkości obrotowej. Ze 125 KM moc spadła do 110 – wartość zupełnie wystarczająca dla motocykla turystycznego. Wystarczy wspomnieć, że GTR potrafił osiągnąć prędkość maksymalną w granicach prawie 200 km/h – to dobry wynik. Pierwszą setkę osiągał już w 4.2 sekundy, co zasługiwało na brawa. Tak czy inaczej w ramie znalazł się czterocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o mocy 110 KM przy 9500 obr./min i 98 Nm przy 6500 obr./min. Pamiętać należy jednak o tym, że w różnych latach produkcji silnik charakteryzował się inną mocą maksymalną, różnice w danych technicznych mogliśmy również obserwować na podstawie rynku, z którego pochodził sprzęt. Jednostka napędowa połączona jest z 6-stopniową skrzynią biegów za pomocą mokrego sprzęgła.

Zmiany w stosunku do GPZ 1000 RX objawiały się również tym, że silnik pracował zdecydowanie przyjemniej poniżej 4000 obr./min., a to w życiu codziennym, a także w podróży po krętych górskich drogach może okazać się kluczowe: zamiast zmieniać z uporem maniaka przełożenia, mogliśmy na GTR 1000 po prostu oddać się przyjemności z jazdy. W trasie sprzęt prowadził się jak po sznurku, a zarówno właściciele, jak i dziennikarze testujący te motocykle w czasach prosperity chwalili je za prowadzenie i stabilność. Problemy zaczynały się w mieście. Bowiem ta maszyna ważyła aż 296 kilogramów (z płynami), a to już robiło różnicę. Niektórzy właściciele GTR-ów, zarzucali im utratę stabilności przy prędkościach zbliżonych do maksymalnych oraz spore drgania kierownicy.

 

Kawasaki GTR 1000

Do jazdy tym motocyklem po mieście i przeciskania się w korkach potrzebny był doświadczony i silny motocyklista. Jeśli do tego wszystkiego dodamy manewrowanie na parkingu, to mogło się okazać, że nawet silny mężczyzna musiał się napocić z tym sprzętem. Wszystko jednak zmieniało się po wyjechaniu z miasta. GTR 1000 stawał się bardzo przyjemną w prowadzeniu maszyną o naprawdę wygodnej pozycji za kierownicą i komforcie aerodynamicznym, o którym kierowcy nowszych motocykli mogą tylko pomarzyć. W sieci znajdziesz również sporo opinii, że jest to niezwykle dobrze skręcający motocykl – wpływ na to ma geometria, zawieszenie, charakterystyka silnika, ale również 18-calowe koło przednie.

Kawasaki GTR 1000. Zmiany i modernizacje

Niezwykle rzadko jest tak, że na rynku pojawia się motocykl, a w kolejnych latach producent nie dokonuje żadnych zmian. Modernizacje są dyktowane nie tylko problemami technicznymi, ale przede wszystkim opiniami użytkowników czy optymalizacją kosztów. Zmiany wprowadzono również w modelu GTR 1000.

Kawasaki GTR 1000

Pierwszych dokonano już w drugim roku produkcji. Inżynierowie wychwycili kilka problemów technicznych. Jeden z nich został rozwiązany za sprawą przeprojektowania napinacza rozrządu – od teraz był masywniejszy, a to miało przełożyć się na jego żywotność. Zmodernizowano kanały olejowe w głowicy oraz przeprojektowano dolot powietrza do airboxa. Zmodyfikowano również dwa elementy, które bezpośrednio wpływały na komfort jazdy: zastosowaną wyższą kierownicę i niższą szybę. To też wpłynęło na fakt, że w późniejszych latach motocykliści poszukiwali szyby z pierwszego roku produkcji – była po prostu bardziej komfortowa. Również już po pierwszym roku produkcji zastosowano większy akumulator – jego pojemność wzrosła z 14 Ah do 18 Ah.

Przeczytaj również:

Najmocniejszy motocykl jakim jechałem? Kawasaki H2 SX z kompresorem. Recenzja, zdjęcia, film, dane techniczne, opinie

Kolejną ważną zmianę zanotowano w roku 1990. Mało kto o tym pamięta, ale to właśnie tego roku do życia została powołana regulacja R49 (Norma Euro 0) – określała ona maksymalne wartości emisji spalin. Do zmian musieli się dostosować również producenci motocykli. To przełożyło się na spadek mocy maksymalnej aż o 8 KM! Zmniejszył się również moment obrotowy, chociaż nieznacznie. Wprowadzenie tej zmiany odbiło się pozytywnie na jednej zasadniczej sprawie. Modernizacja ograniczyła apetyt na paliwo. Pierwsze GTR 1000 potrafiły wypić nawet 8,5-9 litrów na setkę. Po zmianach spalanie unormowało się w granicach 7,5-8 litrów benzyny na każde przejechane sto kilometrów. Co jak co, ale GTR 1000 najbardziej ekonomicznym pojazdem w tej kwestii nie był.

Kawasaki GTR 1000

Kolejna ważna zmiana została dokonana w roku 1994 – tak naprawdę była to jedna z najważniejszych modernizacji ze wszystkich lat produkcji. Pomajstrowano przy zawieszeniu przednim, poprawiono kanapę (motocykliści narzekali na jej wygodę), dodano również kilka elementów do zegara. Jednakże poważnym zmianom uległ przód motocykla. Zmieniono przednie koło, na tarczy pojawił się nowy zacisk hamulcowy, a całość była osłonięta nowym błotnikiem – zresztą tak średnio pasującym do całości.

Z kolei nieco rzadziej wspominamy o modyfikacji z 1996. Może i nie rzucała się w oczy jakoś szczególnie, ale dotyczyła zmian w układzie zapłonowym i dolotowym. Dzięki nim, motocykl nie tylko zaczął kulturalniej pracować, ale przede wszystkim odrobił 8-konną stratę z roku 1990. Co prawda tylko o 6 kucy, ale i tak był to niezły wynik.

Czy warto kupić Kawasaki GTR 1000?

Kawasaki w roku 1986 zaproponowało światu motocykl kompletny: świetne osiągi, komfort jazdy i bezproblemowość sprawiały, że przez 20 lat produkcji, motocykl był świetną propozycją dla każdego fana podróży. Cieszy fakt, że mimo iż ten sprzęt był wyprodukowany w latach 80-tych, nie zastosowano w nim absurdalnie dziwnych pomysłów, z których dzisiaj moglibyśmy się tylko śmiać. To solidny i przemyślany motocykl. Pamiętajmy, że dzisiaj zakup tego motocykla, szczególnie z początków produkcji równa się z zakupem youngtimera. To oznacza, że powinniśmy naprawdę dokładnie i solidnie go przejrzeć przed podjęciem decyzji. Bo chociaż silnik jest solidną jednostką, to możemy spodziewać się wypalonych gniazd zaworowych, awarii napinacza łańcucha rozrządu czy innych typowych awarii dla tego modelu.

Warto przygotować -jak w przypadku każdego youngtimera – pewną pulę finansową na wejście, aby odszczurzyć motocykl, a potem po prostu cieszyć się z ponadczasowego i genialnego motocykla.

Kawasaki GTR 1000. Dane techniczne

Dane techniczne:

Kawasaki GTR1000

Lata produkcji

1986 – 2006

Silnik

Czterosuwowy, czterocylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder,

Pojemność

997 cm3

Średnica x skok

74×58 mm

System chłodzenia

Chłodzony cieczą

Stopień sprężania

10,2:1

Zasilanie

Gaźniki Keihin CV: 32mm

Zapłon 

Elektroniczny

Startowy

Elektryczny

Maksymalna moc

110 KM / 85 kW przy 9500 obr./min (ZG 1100 – 97 KM / 72,3 kW przy 7000 obr./min) – w zależności od roku produkcji i miejsca sprzedaży

Maksymalny moment obrotowy

90 Nm przy 6500 obr./min

Skrzynia biegów

6-stopniowa

Napęd końcowy

Wał Cardana

Przednie zawieszenie

41 mm Teleskopowe, wspomagane powietrzem regulowane napięcie wstępne sprężyny

Skok zawieszenia (przód)

140 mm

Tylne zawieszenie

UNI-TRAK z regulacją napięcia wstępnego, tłumienie odbicia

Skok zawieszenia (tył)

140 mm

Hamulce przednie

2x tarcze 272mm 1-tłoczkowy zacisk (1986), w 1994 dokonano modyfikacji

Hamulce tylne

Pojedyncza tarcza w rozmiarze 280mm, 1-tłoczkowy zacisk

Przednia opona

110/80 18

Tylna opona

130/80 16

Kąt główki ramy

28°,

Szerokość

100 mm

Rozstaw osi

 1554 mm

Wysokość siedzenia

 797 mm

Masa na sucho

270 kg

Masa gotowego do jazdy

296,0 kg

Pojemność zbiornika paliwa

28,5 litra

Spalanie

7-8 l/100 km

Prędkość maksymalna

190 – 210 kilometrów na godzinę

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button