Olej samochodowy do motocykla? Jaki olej wybrać dla naszego silnika?

Temat gorący jak kolektor wydechowy. Jaki olej będzie najlepszy dla mojego silnika? Zaskoczę was. Motocyklowy! Może to brzmi banalnie, ale wiem, że wiele osób szuka pozornych oszczędności i próbuje wlewać olej samochodowy do motocykla.

Oczywiście mówimy cały czas o silnikach czterosuwowych. O dwusuwach porozmawiamy niedługo, chociaż nie wiem czy jest sens… Niestety dwusuwy szybko znikają z rynku, a lada moment nie będzie można kupić żadnego nowego dwusuwa.

IMG_1664

Wracając do oleju. Powiem wam jaką ja mam zasadę. Leję zawsze syntetyk i zawsze w klasie lepkości zalecanej przez producenta. Ja wiem, że olej o wyższej lepkości letniej czyli olej 10W50 w stosunku do 10W40 będzie teoretycznie lepiej zabezpieczał elementy silnika w wyższych temperaturach. Niby tak, ale… Po pierwsze motocykle chłodzone powietrzem są “policzone” tak żeby nie sprawiały problemów w wyższych temperaturach. Jeśli mamy stare Suzuki DR 600, nie musimy się martwić o olej i jego temperaturę. Ten silnik był projektowany w czasach, w których dostępne na rynku oleje silnikowe nie dorastały do pięt dzisiejszym olejom mineralnym. Jeśli więc zalecany był do tego silnika olej w klasie lepkości 10W40, możemy spokojnie lać syntetyk 10W40 i nie martwić się o nic. Wlewanie oleju o wyższej lepkości nie jest najlepszym pomysłem. Pompa oleju może mieć trudności z pompowaniem tego oleju. To może spowodować dłuższe przebywanie oleju w węzłach tarcia, czyli na przykład w panewkach wałka rozrządu. To prowadzi do przegrzewania oleju i jego szybszej degradacji.

IMG_1663

Dlaczego nie wolno lać oleju samochodowego do motocykla? Olej w silniku motocykla, poza podstawowymi swoimi funkcjami  czyli: Smarowanie, chłodzenie, uszczelnianie, mycie, musi też smarować koła zębate w skrzyni biegów i dbać o sprawne działanie mokrego sprzęgła. Olej samochodowy nie jest w stanie zapewnić poprawnego funkcjonowania skrzyni i sprzęgła. Co więcej, sprzęgło pracujące w kąpieli oleju samochodowego zacznie się ślizgać. Wynika to z zastosowania modyfikatorów tarcia specyficznych dla silników samochodowych. W silniku motocyklowym tarcie jest bardzo pożądane między tarczami sprzęgła.

IMG_1669

Podsumowując. Jeśli nie chcecie mieć problemów z silnikiem w waszym motocyklu, zalewajcie go olejem syntetycznym w klasie lepkości zalecanej przez producenta. Oczywiście bywają wyjątki i niektórzy producenci zalecają stosowanie konkretnego oleju. Trzeba brać to pod uwagę. Z olejami nie ma żartów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

44 opinii

  1. Instrukcja od mojej bmki x 650 mowi 15W40 mineral i nic nie mowi o normach motocyklowych wiec leje samochodowy i jest OK od lat. Instrukcja od mojego skutera honda juz mowi ze musi byc olej Honda :DD oraz spelniac normy JASO motocyklowe.
    Tak wiec nalezy pomyslec kiedy sielnik byl projektowany i jakie oleje wtedy byly. Silniki jesli udane uzywane są latami u wielu producentow jak rotax w aprila, bmw. Obecne oleje to podobno przepasc w stosunku do tych sprzed 10-20 lat gdy silniki byly projektowane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button