Motul
Aktualnie czytasz:
Stosowanie oleju syntetycznego w starszym motocyklu. Wolno czy nie wolno?
5

Dyskusje na temat stosowania syntetycznego oleju w starszym motocyklu tocz─ů┬ási─Ö od dawna. Czy istniej─ů┬ájakie┼Ť┬áprzeciwskazania i jaki olej najlepiej wybra─ç do u┼╝ywanego motocykla?

Kilka mit├│w zwi─ůzanych ze stosowaniem syntetycznego oleju w starszym motocyklu wi─ů┼╝e si─Ö chocia┼╝by z rzekomo rozpuszczaj─ůcymi si─Ö uszczelkami, wy┼╝szym spalaniem czy konieczno┼Ťci─ů remontu silnika po tym jak silnik zostanie ÔÇ×wyczyszczonyÔÇŁ przez wysokiej jako┼Ťci olej. Forumowe m─ůdro┼Ťci sugeruj─ů, ┼╝e ÔÇ×nie warto przep┼éaca─çÔÇŁ. Czy powy┼╝sze to prawda?

Kr├│tka odpowied┼║ brzmi: NIE!

I na tym mogliby┼Ťmy zako┼äczy─ç publikacj─Ö. To bardzo proste: wystarczy wpisa─ç┬árok produkcji, mark─Ö┬ái model swojego motocykla chocia┼╝by w wyszukiwarce Dobierz Olej┬ái w odpowiedzi otrzymamy informacje jakie produkty mo┼╝emy zastosowa─ç w naszym jedno┼Ťladzie. Koniec, kropka.┬áZainteresowanych dlaczego tak si─Ö┬ádzieje zapraszam poni┼╝ej.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B─ůd┼║ oryginalny i wyr├│┼╝nij si─Ö na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du┼╝e ko┼éa. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot─Ö┼╝na doza komfortu zar├│wno podczas jazdy po mie┼Ťcie, jak r├│wnie┼╝ wsz─Ödzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe┼énij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju┼╝ za 9 199 PLN.

Olej syntetyczny w starszym motocyklu. Fakty i mity

Olej syntetyczny od oleju mineralnego co do zasady r├│┼╝ni si─Ö baz─ů olejow─ů, nie dodatkami. W oleju syntetycznym, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystywana jest baza powsta┼éa w wyniki syntezy chemicznej a nie destylacji ropy naftowej. To, czy olej jest syntetyczny, czy p├│┼ésyntetyczny czy mineralny okre┼Ťlaj─ů┬áproporcje w jakich baza wymieszana jest z dodatkami. Oleje syntetyczne s─ů┬ádro┼╝sze, poniewa┼╝ baza syntetyczna jest dro┼╝sza. Ale z drugiej strony olej syntetyczny posiada w┼éa┼Ťciwo┼Ťci nieosi─ůgalne dla oleju mineralnego.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara┼╝ BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b─ůd┼║ u┼╝ywany motocykl w doskona┼éym stanie. Wejd┼║ i sprawd┼║ jak blisko jest Tw├│j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jest to przede wszystkim stabilno┼Ť─ç pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur. Od niskich po wysokie lepko┼Ť─ç oleju syntetycznego jest stabilna i przewidywalna. To oznacza wy┼╝sz─ů trwa┼éo┼Ť─ç, a wy┼╝sza trwa┼éo┼Ť─ç┬áto mniejsze tendencje do utleniania przy wysokich temperaturach. Do tego dochodzi trwa┼éy film olejowy i mniej osadu. Efektem ko┼äcowym jest produkt, kt├│ry jest znacz─ůco lepszy od oleju mineralnego.

MIT 1 - olej syntetyczny rozpu┼Ťci uszczelki starszego motocykla

W motocyklach produkowanych przed po┼éow─ů┬álat ÔÇÖ70 (do oko┼éo 1976 roku) stosowano gumowe uszczelniacze olejowe, kt├│re nie s─ů wskazane do pracy z olejem syntetycznym. Dlatego do oldtimer├│w zaleca si─Ö┬ástosowanie dedykowanych rozwi─ůza┼ä.

ALE warto pami─Öta─ç, ┼╝e u┼╝ywane motocykle z podobnych lat, kt├│re nie s─ů utrzymane w stanie kolekcjonerskim (na oryginalnych podzespo┼éach z epoki), prawdopodobnie wielokrotnie w mi─Ödzyczasie mia┼éy wymienione uszczelniacze (m├│wimy o 40-letnich jedno┼Ťladach!). Dlatego tylko osoby posiadaj─ůce oldtimery w kolekcjonerskim stanie musz─ů dwa razy zastanowi─ç┬ási─Ö przed zakupem oleju syntetycznego. Mog─ů wtedy skorzysta─ç┬áchocia┼╝by z wysokiej jako┼Ťci oleju mineralnego takiego jak MOTUL 3000 4T.

Ca┼éa reszta u┼╝ytkownik├│w mo┼╝e spokojnie zastosowa─ç olej syntetyczny o klasie lepko┼Ťci wymaganej przez producenta. Wa┼╝ne: Nie nale┼╝y by─ç┬ám─ůdrzejszym od producenta! Olej o innej klasie lepko┼Ťci narobi wi─Öcej szk├│d ni┼╝ po┼╝ytku.

MIT 2 - olej syntetyczny ÔÇ×wyp┼éucze silnikÔÇŁ

Za oczyszczanie jednostki nap─Ödowej dbaj─ů┬ádodatki, nie baza. Baza olejowa ma ogromny wp┼éyw na powstawanie osad├│w czyli brudzenie silnika. Bazy mineralne nie s─ů odporna na utlenianie i pozostawiaj─ů szybciej i wi─Öcej osad├│w w silniku w por├│wnaniu do baz syntetycznych. St─ůd to nie prawda, ┼╝e olej syntetyczny ÔÇ×wyp┼éuczeÔÇŁ z silnika osady i z tego powodu silnik b─Ödzie wymaga┼é remontu. Poza tym usuwanie osad├│w z silnika podnosi jego trwa┼éo┼Ť─ç a nie powoduje konieczno┼Ťci remontu. Ka┼╝dy wysokiej jako┼Ťci olej musi utrzymywa─ç zak┼éadan─ů przez konstruktora silnika czysto┼Ť─ç w okre┼Ťlonym czasie mi─Ödzy jego wymianami. Czy to b─Ödzie olej mineralny czy syntetyczny decyduje o tym juz cz─Östo producent jednostki nap─Ödowej. Je┼╝eli zastosujemy olej o odpowiedniej klasie jako┼Ťciowej i lepko┼Ťci naszej jednostce nap─Ödowej nic nie grozi, a jej wewn─Ötrzna czysto┼Ť─ç jest kluczem do osi─ůgni─Öcia najwy┼╝szych osi─ůg├│w i trwa┼éo┼Ťci.┬á

MIT 3 - olej syntetyczny ÔÇ×jest za rzadkiÔÇŁ

To prawda, ┼╝e we wsp├│┼éczesnych silnikach stosuje si─Ö┬áoleje o ni┼╝szej lepko┼Ťci. Wi─ů┼╝e si─Ö┬áto z jednej strony z faktem ci─ůg┼éego rozwoju na rynku olej├│w silnikowych, z drugiej z du┼╝o dok┼éadniejszym spasowaniem jednostki nap─Ödowej. Dzi─Öki temu producenci mog─ů┬ápozwoli─ç┬ásobie na zastosowanie produkt├│w o ni┼╝szej lepko┼Ťci, a co za tym idzie o ┼Ťwietnych w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach przep┼éywu. Nie oznacza to jednak, ┼╝e olej syntetyczny - cytuj─ůc forumowe opinie - jest ÔÇ×rzadszyÔÇŁ od mineralnego. W┼éa┼Ťciwo┼Ťci jednego i drugiego do danego motocykla okre┼Ťla producent. Jedyny problem jaki mo┼╝e pojawi─ç si─Ö podczas wymiany oleju jest kreatywno┼Ť─ç┬áw┼éa┼Ťciciela.

Producenci olej├│w motocyklowych, tak samo jak producenci motocykli, sp─Ödzaj─ů┬ásetki godzin na przygotowaniu wysokiej jako┼Ťci oleju (czy to mineralnego, czy syntetycznego) do naszego pojazdu. Je┼Ťli producent podaje, ┼╝e wymaga oleju o lepko┼Ťci 10W40, to taki olej musimy zastosowa─ç - bez wzgl─Ödu na to czy b─Ödzie to olej mineralny czy syntetyczny.

Dob├│r oleju motocyklowego

Mo┼╝e to brzmie─ç jak zdarta p┼éyta, aleÔÇŽ najlepszym olejem do danego motocykla b─Ödzie taki, jaki zaleca producent. Oleje syntetyczne to obecnie technologiczny szczyt je┼Ťli chodzi o lubrykacj─Ö jednostki nap─Ödowej naszego jedno┼Ťladu. Posiadaj─ů┬áznacz─ůco lepsze parametry ni┼╝eli oleje mineralne czy p├│┼ésyntetyczne, a jedynym minusem jest wy┼╝sza cena. Przy motocyklach r├│┼╝nica to z regu┼éy kilkadziesi─ůt z┼éotych. Wi─Öc czy warto oszcz─Ödza─ç?

┼╗eby sprawdzi─ç┬ájaki olej zastosowa─ç do swojego motocykla wystarczy klikn─ů─ç┬áTUTAJ

Jaka jest Twoja reakcja?
80%
0%
0%
  • Zdj─Öcie profilowe No to LU
    17 czerwca 2019 at 18:25

    Hmmm… a mnie si─Ö wydawa┼éo, ┼╝e „forumowe m─ůdro┼Ťci” pisa┼éy ostatnio tylko o tym, ┼╝eby stosowa─ç w┼éa┼Ťnie olej zalecany przez producenta i nie pcha─ç na si┼é─Ö do zwyk┼éych, codziennego u┼╝ytku, starych konstrukcyjnie i tanich w produkcji silnik├│w np. 50 czy 125 ccm olej├│w specyfikowanych pod ultranowoczesne, wysilone jednostki sportowe. Mam zwidy, czy autor artyku┼éu napisa┼é prawie to samo (jednocze┼Ťnie reklamuj─ůc konkretnego producenta), a forumowym m─ůdralom zarzuci┼é ciemniactwo i niewiedz─Ö…? Nikt z nas ostatnio nie pisa┼é, ┼╝e syntetyk „rozpu┼Ťci” uszczelki w silniku, a jedynie, ┼╝e skoro zalecenie producenta to 10W40 SG, to lej 10W40 SG lub klas─Ö wy┼╝ej, ale nie wi─Öcej (lepiej). Nie lej 10W60 SL czy 0W20 SN…

  • Zdj─Öcie profilowe Just_as_planned
    19 czerwca 2019 at 11:28

    Miku, pop┼éyn─ů┼ée┼Ť. Razem z… Motylem. Szacunek. ­čśë

  • Zdj─Öcie profilowe Dziadek_z_Kielc
    20 czerwca 2019 at 00:33

    Jest Valvoline i jest Lotos. Kto┼Ť, co┼Ť? ­čśë

  • Zdj─Öcie profilowe No to LU
    20 czerwca 2019 at 16:15

    Zdecydowanie Valvoline, ale tylko jak kupiony na Lotosie, bo jak nie, to Lotos:-)

  • Xyz
    21 czerwca 2019 at 09:53

    Jest i Mobil … i Myszka MIKi – uwa┼╝aj, ┼╝eby Kot ci─Ö nie zjad┼é za ÔÇÜforumowe m─ůdro┼ŤciÔÇÖ;)

Podziel si─Ö opini─ů

lub