Olej przekładniowy w skuterze wymieniamy co 5-10 tyś. km lub co rok w zależności co wcześniej nastąpi i w jakich warunkach używamy skuter. Radzę, aby nie stosować się do instrukcji obsługi skutera gdzie każą wymieniać olej przekładniowy co 1500 km, bo to strata pieniędzy.
Co nam będzie potrzebne?
1. Klucz 12 (w moim przypadku)
2. Olej przekładniowy np. Hipol 15f 85w90 GL-5, Motul scooter gear.
3. Pojemnik na stary olej.
4. Strzykawka 50ml lub większa.
No to do roboty
Najpierw udajemy się na przejażdżkę (ok 5 km wystarczy) po to żeby olej się rozgrzał. Po przyjechaniu stawiamy skuter na płaskim terenie, podstawiamy pojemnik pod korek spustowy i go odkręcamy. Gdy już zleci zakręcamy korek spustowy i zalewamy nowy olej. Zazwyczaj wchodzi 100-120 ml. Jeżeli wlejemy za dużo to przekładnia sama wyreguluje poziom oleju wylewając nadmiar oleju na zewnątrz. Stary olej można oddać do recyklingu.
“Jeżeli wlejemy za dużo to przekładnia sama wyreguluje poziom oleju wylewając nadmiar oleju na zewnątrz.”
…uszczelniaczem lub odpowietrznikiem. W opcji pierwszej uszczelniacz straci szczelność i olej wyleje się do przekładni CVT niszcząc pasek i sprzęgło. W opcji drugiej wyrzucimy do śmietnika okładziny lub klocki hamulca tylnego. Koszt samodzielnej wymiany oleju (przy zakupie Elf-a 80W90) to jakieś 2 zł więc oszczędność jest niebotyczna i z pewnością nie ma co wymieniać co 1500 km… Niby po co przekładnia ma pracować w świeżym oleju.
Zreszta, z reguły na karterze obok wlewu jest wybite ile oleju się wpsiukuje.