Portal Motocyklowy Jednoślad.pl

Społeczność

Zaloguj się lub zarejestruj w Jednoślad.pl:  

Zarejestruj się
Wymiana cylindra 2T w skuterze: Demontaż

Wymiana cylindra 2T w skuterze: Demontaż

Kategoria: Porady Skutery

Dodano 19 grudnia 2011

Silniki dwusuwowe, choć bardziej paliwożerne niż czterosuwy, mają trzy główne zalety. Są mocne, dobrze się je tuninguje i nie są skomplikowane w budowie. Dlatego każdy, nawet nie znając się na mechanice, może sam wymienić zestaw cylindrowy w motorowerze. Wystarczą do tego podstawowe zdolności manualne.

W silnikach 2T istnieją dwie podstawowe metody zwiększania mocy: zmiana układu wydechowego na nowy o innej charakterystyce pracy oraz zmiana kitu cylindrowego na nowy o większej pojemności. Pisaliśmy już o sposobie tuningowania dwusuwów, pisaliśmy także o doborze i wymianie wydechu, a dziś wyjaśnimy jak wymienić zestaw cylindrowy – zaczniemy od demontażu starego zestawu cylindrowego.

  • Przed przystąpieniem do pracy powinniśmy mieć przygotowaną instrukcję serwisową silnika (o ile jest dostępna), zestawy kluczy płasko-oczkowych lub nasadowych w najpopularniejszych rozmiarach (7, 8, 10, 11, 12), małe szczypczyki (najlepiej zwężające się ku końcowi, z końcówką zagiętą o 90 stopni.
  • Przed demontażem cylindra należy odkręcić cały przymocowany do niego osprzęt.

    Oczywiście zaczynamy od rozebrania wszystkich elementów motoroweru utrudniających dostęp do cylindra.

  • Gdy już uzyskamy dostęp do silnika najlepiej jest zacząć od umycia starego cylindra, ponieważ w czasie demontażu jakiekolwiek zabrudzenia mogą wpaść do wnętrza karterów.
  • Kolejną czynnością w silniku chłodzonym cieczą powinno być spuszczenie cieczy chłodzącej. W popularnych skuterach oraz motorowerach odpowiednia śruba spustowa zazwyczaj znajduje się w obudowie pompy wodnej, ale w razie wątpliwości warto zajrzeć do instrukcji serwisowej silnika.
  • W następnej kolejności powinniśmy odkręcić mocowanie wydechu od cylindra, niekiedy możliwe jest odkręcenie samego kolanka, czasami z kolei konieczny jest demontaż całego wydechu. Zazwyczaj demontaż sprowadza się do odkręcenia śrub mocujących przy cylindrze lub odpięciu sprężyn naciągowych, a następnie odkręceniu mocowania od elementów nośnych zawieszenia.
  • Po usunięciu wydechu odkręcamy wszystkie elementy przykręcone do cylindra i odpinamy kable i czujniki, głównie będą to świeca, czujnik temperatury i waż idący do chłodnicy.
  • Gdy mamy już zostawiony “goły” cylinder możemy zacząć odkręcać śruby mocujące szpilki głowicy. Robimy to poluzowując stopniowo każdą ze śrub poruszając się po linii “na krzyż”, czyli najpierw lewa górna, prawa dolna, lewa dolna, prawa górna. po poluzowaniu śrub i podniesieniu się głowicy na uszczelce możemy całkowicie każdą ze śrub bez powyższego wzoru.
  • Teraz możemy ściągnąć głowicę i jej uszczelki, a także cylinder i uszczelkę pod nim. Przed przystąpieniem do demontażu tłoka koniecznie trzeba umieścić czystą szmatkę w otworze nad skrzynią korbową, aby uniknąć wpadnięcia elementów tłoka lub brudu do wnętrza karterów.
  • Demontaż tłoka jest stosunkowo prosty – poruszamy tłokiem tak, aby znalazł się w jak najwyższym położeniu, by dostęp do niego był jak najlepszy, a następnie za pomocą szczypczyków usuwamy okrągłe zabezpieczenie sworznia najpierw z jednej, a później z drugiej strony. Gdy mamy już to zrobione wystarczy wysunąć sworzeń i zdjąć cylinder.
  • Teraz mamy okazję, aby sprawdzić organoleptycznie łożyska silnik. Łożysko igiełkowe główki korbowodu wyjmujemy z korby i oglądamy, czy bieżnia rolek nie jest zużyta. Generalnie jednak przy wymianie cylindra dobrze jest wymienić łożysko na nowe.
  • Łożysko dolne korbowodu sprawdzamy poruszając korbowodem korbowodem w pionie – luz góra-dół jest niedopuszczalny, natomiast luz boczny na czopie korbowym jest dozwolony. Łapiąc jedną dłonią za korbowód a drugą za wał korbowy nie powinniśmy wyczuć żadnych ruchów wału góra-dół przy próbie podnoszenia korbowodu.
  • Wszelkie wyczuwalne luzy (poza wspomnianym wyjątkiem) klasyfikują łożyska i uszczelniacze do wymiany, do której konieczne jest rozpoławianie silnika.
  • Zakrycie skrzyni korbowej uniemożliwi jej zabrudzenie lub wpadnięcie części do środka.

    Przecieramy kartery w miejscu przylegania stopy cylindra za pomocą benzyny, rozpuszczalnika lub denaturatu, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia, które mogą przeszkodzić w dobrym przylgnięciu uszczelki cylindra w przyszłości.

  • Zakrywamy ponownie wejście do skrzyni korbowej czystą szmatką. Jesteśmy na półmetku wymiany cylindra.
Teraz jest odpowiedni czas, aby zakupić części o których zużyciu dowiedzieliśmy się po demontażu cylindra. Po skompletowaniu części zamiennych i zakupie kitu cylindrowego zabierzemy się do montażu, który opiszemy w drugiej części poradnika Skuterowo.com.
Fot: Michał Wujak (Skuterowo.com)

Czytaj więcej o: , , ,

- napisał 122 publikacji w Jednoślad.pl.

Świetny dziennikarz i zarazem fachowiec. Wynikiem jego zamiłowania do majsterkowania jest ogromna ilość literatury poradnikowej. | Redakcja |

Komentuj | Wasze komentarze i opinie »


Zostaw komentarz do tego artykułu




Dodając komentarz akceptujesz regulamin Jednoślad.pl

Ważne

Polecane porady, testy, opinie...

Test Suzuki Burgman 400 K3: Idealny skuter na dalekie trasy

Test Suzuki Burgman 400 K3: Idealny skuter na dalekie trasy

20 maja 2008

Piątek rano... deszcz lekko kropi. Nasza ekipa testerów wybiera się właśnie po odbiór testowego egzemplarza Suzuki Burgman 400 w wersji K3.

Skutery Testy0 opinii

Dookoła Polski: Bądź widoczny na skuterze i motocyklu

Dookoła Polski: Bądź widoczny na skuterze i motocyklu

10 lutego 2011

Na gruncie Społeczności Skuterowo.com doszło do świetnej inicjatywy: Wspólnej wyprawy dookoła Polski.

Imprezy Motocykle Skutery32 opinii

Na skuterze: Dziurawa przygoda – polskie drogi

Na skuterze: Dziurawa przygoda – polskie drogi

13 maja 2011

Ostatnio w majowy weekend wybrałem się do kumpla na skuterze, który mieszka ok.13 km ode mnie. Pogoda była wtedy niezbyt ciekawa, pochmurno, wietrznie, temperatura ok.7 C...

Blogi Skutery5 opinii

Portal i Forum Motocyklowe Jednoślad.pl

Portal i forum motocyklowe Jednoślad.pl wykorzystuje pliki sesji cookie. © 2005-2016 Wydawca: Jednoślad.pl. Grupa OnAir!, 01-231 Warszawa, Płocka 5a, Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jednoślad.pl to funkcjonujący od 2005 roku portal motocyklowy oraz forum dla sympatyków skuterów, maxi skuterów 125 ccm, motorowerów i motocykli 125 ccm.