Aktualnie czytasz:
To ostatnia chwila na zakup motoroweru z silnikiem 2T
2

W bie┼╝─ůcym roku po┼╝egnali┼Ťmy motocykle zasilane ga┼║nikami, w przysz┼éym norma czysto┼Ťci spalin Euro 4 dotknie tak┼╝e motorowery i skutery o pojemno┼Ťci silnika do 50 ccm. To oznacza, ┼╝e wkr├│tce w polskich salonach zagoszcz─ů jedno┼Ťlady wyposa┼╝one wy┼é─ůcznie w elektroniczny ga┼║nik lub uk┼éad wtryskowy. Znikn─ů tak┼╝e niemal wszystkie pojazdy dwusuwowe.

W zwi─ůzku z kolejnymi zmianami rozmawiamy z Karolem Kopytkiem, kierownikiem ds. sprzeda┼╝y marki Junak.

Czy nowe normy emisji spalin dotycz─ů tak┼╝e u┼╝ywanych pi─Ö─çdziesi─ůtek?

Karol Kopytek: Nie, m├│wimy wy┼é─ůcznie o pojazdach, kt├│re nie zosta┼éy zarejestrowane na terenie UE przed 1 stycznia 2018. Euro 4 dotyczy wy┼é─ůcznie nowych motorower├│w, kt├│re zakupimy w salonie po wspomnianej dacie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B─ůd┼║ oryginalny i wyr├│┼╝nij si─Ö na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du┼╝e ko┼éa. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot─Ö┼╝na doza komfortu zar├│wno podczas jazdy po mie┼Ťcie, jak r├│wnie┼╝ wsz─Ödzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe┼énij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju┼╝ za 9 199 PLN.

Dlaczego Euro 4 wyklucza stosowanie jednostek dwusuwowych w klasie 50 ccm?

KK: Urz─Ödnicy europejscy nie m├│wi─ů wprost, ┼╝e zakazuj─ů produkcj─Ö silnik├│w 2T. To wynika z innego faktu - rygorystycznego ograniczenia ilo┼Ťci cz─ůstek sta┼éych w spalinach. Dwusuw z racji smarowania mieszank─ů paliwowo-olejow─ů emituje charakterystyczny dym - jego obecno┼Ť─ç wyklucza norma Euro 4.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara┼╝ BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b─ůd┼║ u┼╝ywany motocykl w doskona┼éym stanie. Wejd┼║ i sprawd┼║ jak blisko jest Tw├│j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Rozumiem, ┼╝e w praktyce opracowanie silnika 2T Euro 4 b─Ödzie trudnym zadaniem. Co jednak z silnikami czterosuwowymi?

KK: W przypadku 4T problem rozwi─ůzuje nieskomplikowany katalizator oraz zmiana sposobu zasilania silnika. Wystarczy tradycyjny ga┼║nik uzbroi─ç w elektronik─Ö lub wprowadzi─ç uk┼éad wtryskowy. Taki sam jak cho─çby w przypadku 125. "Efektem ubocznym" b─Ödzie rzecz jasna wi─Öksza niezawodno┼Ť─ç takiego rozwi─ůzania i lepszy komfort w codziennym u┼╝ytkowaniu. Na pewno znikn─ů tak┼╝e tradycyjne d┼║wignie ssania i b─Ödziemy mogli zapomnie─ç o konieczno┼Ťci regulacji takiego uk┼éadu przez d┼éugie lata. Zmniejszy si─Ö tak┼╝e spalanie i poprawi charakterystyka pracy jednostki, zw┼éaszcza w niskim zakresie obrot├│w.

No dobrze, ale to będzie oznaczało większe koszty produkcji.

KK: Ju┼╝ na pocz─ůtku roku udowodnili┼Ťmy, ┼╝e implementacja Euro 4 w jedno┼Ťladach nie musi oznacza─ç drastycznego wzrostu cen w salonach. One s─ů, to oczywiste. Jednak┼╝e w przypadku pi─Ö─çdziesi─ůtek nie b─Ödzie to znacz─ůca suma. Oceniam, ┼╝e ceny wzrosn─ů maksymalnie o 15%. Podwy┼╝ka ta szybko si─Ö "zamortyzuje" mniejszym spalaniem jednostki. Uwa┼╝am tak┼╝e, ┼╝e spadn─ů wydatki zwi─ůzane z serwisowaniem motorower├│w. Uk┼éady elektroniczne s─ů praktycznie bezobs┼éugowe.

Jako producent uwa┼╝acie, ┼╝e przymus stosowania homologacji zgodnych z Euro 4 dla motorower├│w jest uzasadnione?

KK: To trudne pytanie. Ka┼╝dy z nas ma w┼éasne pogl─ůdy zar├│wno polityczne, jak i te, kt├│re dotycz─ů ochrony ┼Ťrodowiska. Prosz─Ö jednak zwa┼╝y─ç na fakt, i┼╝ motorower jest pojazdem, kt├│ry zazwyczaj pokonuje jedynie kilka tysi─Öcy kilometr├│w ka┼╝dego roku. Przy tym niewielka pojemno┼Ť─ç produkuje znikom─ů obj─Öto┼Ť─ç zanieczyszcze┼ä do atmosfery. Moim zdaniem nasz kontynent trapi─ů o wiele powa┼╝niejsze zagro┼╝enia ekologiczne ni┼╝ dwusuwowe skutery czy motorowery zasilane ga┼║nikiem.

Zmiana oczywi┼Ťcie ma swoje korzy┼Ťci o kt├│rych pisa┼éem wcze┼Ťniej i wielu u┼╝ytkownik├│w zwr├│ci uwag─Ö na zmniejszone spalanie czy bardziej liniowy spos├│b oddawania momentu obrotowego. Z drugiej strony pami─Ötajmy o pewnej dysproporcji w Europie. Zach├│d ju┼╝ od dawna sprzedaje niemal wy┼é─ůcznie motorowery wyposa┼╝one we wtrysk. W Polsce dok┼éadnie odwrotnie. Dlaczego? To kwestia tylko naszych zarobk├│w.

Jaka jest Twoja reakcja?
7%
1%
59%

Podziel si─Ö opini─ů

lub