Aktualnie czytasz:
To ostatnia chwila na zakup motoroweru z silnikiem 2T
2

W bie偶膮cym roku po偶egnali艣my motocykle zasilane ga藕nikami, w przysz艂ym norma czysto艣ci spalin Euro 4 dotknie tak偶e motorowery i skutery o pojemno艣ci silnika do 50 ccm. To oznacza, 偶e wkr贸tce w polskich salonach zagoszcz膮 jedno艣lady wyposa偶one wy艂膮cznie w elektroniczny ga藕nik lub uk艂ad wtryskowy. Znikn膮 tak偶e niemal wszystkie pojazdy dwusuwowe.

W zwi膮zku z kolejnymi zmianami rozmawiamy z Karolem Kopytkiem, kierownikiem ds. sprzeda偶y marki Junak.

Czy nowe normy emisji spalin dotycz膮 tak偶e u偶ywanych pi臋膰dziesi膮tek?

Karol Kopytek: Nie, m贸wimy wy艂膮cznie o pojazdach, kt贸re nie zosta艂y zarejestrowane na terenie UE przed 1 stycznia 2018. Euro 4 dotyczy wy艂膮cznie nowych motorower贸w, kt贸re zakupimy w salonie po wspomnianej dacie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Dlaczego Euro 4 wyklucza stosowanie jednostek dwusuwowych w klasie 50 ccm?

KK: Urz臋dnicy europejscy nie m贸wi膮 wprost, 偶e zakazuj膮 produkcj臋 silnik贸w 2T. To wynika z innego faktu - rygorystycznego ograniczenia ilo艣ci cz膮stek sta艂ych w spalinach. Dwusuw z racji smarowania mieszank膮 paliwowo-olejow膮 emituje charakterystyczny dym - jego obecno艣膰 wyklucza norma Euro 4.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Rozumiem, 偶e w praktyce opracowanie silnika 2T Euro 4 b臋dzie trudnym zadaniem. Co jednak z silnikami czterosuwowymi?

KK: W przypadku 4T problem rozwi膮zuje nieskomplikowany katalizator oraz zmiana sposobu zasilania silnika. Wystarczy tradycyjny ga藕nik uzbroi膰 w elektronik臋 lub wprowadzi膰 uk艂ad wtryskowy. Taki sam jak cho膰by w przypadku 125. "Efektem ubocznym" b臋dzie rzecz jasna wi臋ksza niezawodno艣膰 takiego rozwi膮zania i lepszy komfort w codziennym u偶ytkowaniu. Na pewno znikn膮 tak偶e tradycyjne d藕wignie ssania i b臋dziemy mogli zapomnie膰 o konieczno艣ci regulacji takiego uk艂adu przez d艂ugie lata. Zmniejszy si臋 tak偶e spalanie i poprawi charakterystyka pracy jednostki, zw艂aszcza w niskim zakresie obrot贸w.

No dobrze, ale to b臋dzie oznacza艂o wi臋ksze koszty produkcji.

KK: Ju偶 na pocz膮tku roku udowodnili艣my, 偶e implementacja Euro 4 w jedno艣ladach nie musi oznacza膰 drastycznego wzrostu cen w salonach. One s膮, to oczywiste. Jednak偶e w przypadku pi臋膰dziesi膮tek nie b臋dzie to znacz膮ca suma. Oceniam, 偶e ceny wzrosn膮 maksymalnie o 15%. Podwy偶ka ta szybko si臋 "zamortyzuje" mniejszym spalaniem jednostki. Uwa偶am tak偶e, 偶e spadn膮 wydatki zwi膮zane z serwisowaniem motorower贸w. Uk艂ady elektroniczne s膮 praktycznie bezobs艂ugowe.

Jako producent uwa偶acie, 偶e przymus stosowania homologacji zgodnych z Euro 4 dla motorower贸w jest uzasadnione?

KK: To trudne pytanie. Ka偶dy z nas ma w艂asne pogl膮dy zar贸wno polityczne, jak i te, kt贸re dotycz膮 ochrony 艣rodowiska. Prosz臋 jednak zwa偶y膰 na fakt, i偶 motorower jest pojazdem, kt贸ry zazwyczaj pokonuje jedynie kilka tysi臋cy kilometr贸w ka偶dego roku. Przy tym niewielka pojemno艣膰 produkuje znikom膮 obj臋to艣膰 zanieczyszcze艅 do atmosfery. Moim zdaniem nasz kontynent trapi膮 o wiele powa偶niejsze zagro偶enia ekologiczne ni偶 dwusuwowe skutery czy motorowery zasilane ga藕nikiem.

Zmiana oczywi艣cie ma swoje korzy艣ci o kt贸rych pisa艂em wcze艣niej i wielu u偶ytkownik贸w zwr贸ci uwag臋 na zmniejszone spalanie czy bardziej liniowy spos贸b oddawania momentu obrotowego. Z drugiej strony pami臋tajmy o pewnej dysproporcji w Europie. Zach贸d ju偶 od dawna sprzedaje niemal wy艂膮cznie motorowery wyposa偶one we wtrysk. W Polsce dok艂adnie odwrotnie. Dlaczego? To kwestia tylko naszych zarobk贸w.

Jaka jest Twoja reakcja?
7%
1%
59%