Aktualnie czytasz:
Tuning: Testujemy sportowy wydech Tecnigas

Jedn膮 z najprostszych modyfikacji, jakiej mo偶na dokona膰 w silniku skutera lub motoroweru jest wymiana uk艂adu wydechowego na sportowy. W jedno艣ladach z silnikiem czterosuwowym pr贸偶no oczekiwa膰 odczuwalnej poprawy, jednak silniki dwusuwowe to zupe艂nie inna bajka. Dzi艣 sprawdzamy co daje zmiana wydechu na sportowy.

Powodem dla kt贸rego warto wymieni膰 uk艂ad wydechowy w silniku dwusuwowym jest jego budowa i zasada dzia艂ania. W silnikach 2T, w wi臋kszo艣ci niewyposa偶onych w mechanizm zaworowy, rol臋 rozrz膮du pe艂ni uk艂ad t艂okowy oraz wydechowy. Posuwisto-zwrotny ruch t艂oka w cylindrze ods艂ania kana艂y dolotowe i okno wydechowe, steruj膮c fazami przep艂ukiwania cylindra oraz pracy. Problem polega na tym, 偶e w czasie przep艂ukiwania cylindra cz臋艣膰 mieszanki paliwowo-powietrznej trafia do wydechu, a za jej powr贸t do cylindra a wi臋c efektywne spalanie odpowiada jedna z cz臋艣ci wydechu - dyfuzor. Paliwo cofa si臋 do cylindra pod wp艂ywem fali uderzeniowej, kt贸ra jest efektem rezonansu uciekaj膮cych spalin. Seryjne uk艂ady wydechowe skonstruowane s膮 tak, aby rezonans powstawa艂 przy ni偶szych pr臋dko艣ciach obrotowych, daj膮c zadowalaj膮cy moment, ale nisk膮 moc. Sportowe uk艂ady wydechowe przesuwaj膮 granic臋 tworzenia si臋 rezonansu , przez co silnik traci na elastyczno艣ci na ni偶szych obrotach, ale zyskuje niutonometry i moc w wy偶szych partiach obrot贸w. Czy jest to rzeczywi艣cie bardzo odczuwalne? Sprawd藕my.

Nowe cz臋艣ci s膮 starannie zabezpieczone przed uszkodzeniami.

Najpierw trzeba wybra膰 odpowiedni wydech. Cho膰 z wygl膮du zazwyczaj niezbyt r贸偶ni膮 si臋 od seryjnego uk艂adu i innych sportowych modeli, to diabe艂 tkwi w szczeg贸艂ach. Poszczeg贸lne modele tworzone s膮 do r贸偶nych typ贸w cylindr贸w, niekt贸re dobrze pracuj膮 z cylindrami seryjnymi i klasy sport, inne s膮 przeznaczone do wy艣cigowej klasy racing, a jeszcze inne do maksymalnie wysilonych silnik贸w high-end i evolution. Dlatego wa偶ne jest, aby wybra膰 uk艂ad odpowiedni do naszego silnika. Wi臋kszo艣膰 wydech贸w dostarczanych jest w kompletnych zestawach monta偶owych, przeznaczonych do danego skutera b膮d藕 motoroweru. Zestawy skuterowe cz臋sto wyposa偶one s膮 w zestawy odpowiednich rolek, kt贸re zmieniaj膮 ustawienia nap臋du na odpowiednie dla nowego komina. Zazwyczaj r贸偶nice pomi臋dzy r贸偶nymi t艂umikami przeznaczonymi do pojazd贸w z tymi samymi silnikami sprowadzaj膮 si臋 do r贸偶nych mocowa艅 dodawanych do kompletu.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Ko艅c贸wka t艂umi膮ca wykonana jest z estetycznego aluminium.

Testowany przez nas uk艂ad wydechowy to Tecnigas E-nox, kt贸ry, co wa偶ne, jest homologowany do u偶ytku drogowego, a zatem bez problemu przejdzie ka偶dy przegl膮d techniczny. W przeciwie艅stwie do wielu innych modeli dyfuzor zosta艂 wykonany ze stali nierdzewnej, st膮d jego nazwa. Dyfuzory wykonane ze zwyk艂ej stali, o ile nie chcemy ich polakierowa膰, wymagaj膮 nieustannej uwagi, aby nie pokry艂y si臋 rdzawym nalotem. W przypadku E-noxa nie musimy si臋 tym martwi膰. T艂umik, zwany fachowo ko艅c贸wk膮 t艂umi膮c膮 wykonany zosta艂 z lekkiego aluminium, kt贸re r贸wnie偶 nie ulega korozji jak zwyk艂e 偶elazo. Por贸wnuj膮c Tecnigasa z seryjnym wydechem trudno doj艣膰 do wniosku czym si臋 one od siebie r贸偶ni膮, bowiem na poz贸r wszystko jest takie samo. Poza innymi materia艂ami i wewn臋trzn膮 konstrukcj膮 sportowy t艂umik posiada to udogodnienie, 偶e mo偶na w nim bez problemu zmieni膰 wat臋 t艂umi膮c膮, co nie jest mo偶liwe w oryginalnym odpowiedniku. Aby sprawdzi膰, co jeszcze jest na rzeczy musimy zamontowa膰 ca艂o艣膰 do pojazdu.聽Jak wychodzi w praniu, wymiana wydechu nie jest tak膮 straszn膮 rzecz膮. Wystarczy post臋powa膰 zgodnie z za艂膮czon膮 instrukcj膮, a wszystko jest p贸jdzie jak po ma艣le. Zazwyczaj po monta偶u wymagana jest drobna korekta ustawie艅 ga藕nika, jednak w naszym przypadku nie by艂o to wymagane.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Dedykowany uk艂ad idealnie pasuje do przeznaczonego modelu.

Pozosta艂o sprawdzi膰 efekt naszych prac, a wi臋c zysk na osi膮gach. Jak si臋 okazuje rezonans jest teraz osi膮gany przy nieco wy偶szych obrotach silnika, jednak nie jest to zmiana tak marginalna, aby konieczne by艂o uczenie si臋 jazdy na nowo. Mimo wszystko po odkr臋ceniu gazu do ko艅ca czu膰 wi臋ksz膮 moc, przyspieszenie do 50km/h poprawi艂o si臋 o oko艂o sekund臋, ale to nie jest sedno wysokoobrotowego wydechu. W przypadku naszego motoroweru tajemnica tkwi w biegach od 4. do 6., bowiem to na tych prze艂o偶eniach seryjny uk艂ad, pracuj膮cy najlepiej na 艣rednich obrotach dostawa艂 zadyszki. Dzi臋ki E-noxowi ostatnie trzy biegi naszego testowego pojazdu wyd艂u偶y艂y si臋, a osi膮gane na nich przyspieszenie znacz膮co si臋 poprawi艂o. Pr臋dko艣膰 maksymalna tak偶e wzros艂a o 9-12km/h. Innym mi艂ym efektem zastosowania nowej cz臋艣ci jest mi艂y d藕wi臋k pracy silnika, kt贸ry dobiega do naszych uszu - jest bardzo basowy, dominuj膮 w nim niskie tony i w niczym nie przypomina seryjnego wydechu. Niestety, s膮 tak偶e minusy - przy korzystaniu z mocy drzemi膮cej na wysokich obrotach zu偶ycie paliwa potrafi wzrosn膮膰 o ponad p贸艂 litra na sto kilometr贸w. Co艣 za co艣.

Trudno znale藕膰 r贸偶nice w konstrukcji r贸偶nych dyfuzor贸w.

Podsumowuj膮c: to prawda, 偶e sportowy wydech poprawia osi膮gi skuter贸w i motorower贸w. Cz臋sto jednak rozwa偶ania nad zakupem nowej cz臋艣ci schodz膮 na dalszy plan z uwagi na wysok膮 cen臋 nowych podzespo艂贸w. Jak jednak wida膰 na forach internetowych, cz臋sto mo偶na zakupi膰 u偶ywany uk艂ad w przyzwoitym stanie i za rozs膮dn膮 cen臋. Je偶eli chcemy co艣 zmieni膰 w naszym jedno艣ladzie, a nie chcemy pcha膰 si臋 w powa偶niejszy tuning warto zacz膮膰 od wydechu - odczujemy du偶膮 r贸偶nic臋 i zyskamy cz臋艣膰 niezb臋dn膮 przy dalszych modyfikacjach w przysz艂o艣ci.

Fot.: Micha艂 Wujak (Skuterowo.com)
Jaka jest Twoja reakcja?
17%
0%
4%
9 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe Zviezda
    14 lipca 2012 at 12:01

    Witam, czy do mojego Keeway’a TX 50 b臋dzie pasowa艂 ten wydech? Silnik to kopoia AM6 wi臋c powinno zagra膰? 馃槈

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    14 lipca 2012 at 13:07

    Sam wydech powinien paaowac (charakterystyka), pewnie nie beda pasowaly mocowania do ramy i do tylnego stelaza.

  • Zdj臋cie profilowe Zviezda
    14 lipca 2012 at 13:53

    Wybacz, dopiero teraz przeczyta艂em tw贸j komentarz. Wcze艣niej wys艂a艂em priv.

  • Zdj臋cie profilowe Pawlos312
    2 sierpnia 2012 at 21:20

    Witam, mam takie ma艂e pytanko, czy E-nox jest jako艣 blokowany? Bo nie pami臋tam ale gdzie艣 kiedy艣 widzia艂em na jakim艣 forum, 偶e kto艣 m贸wi艂 偶e jest jaka艣 blaszka. Teraz chc臋 si臋 upewni膰. Z g贸ry dzi臋ki.

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    2 sierpnia 2012 at 21:32

    Z przodu kolanka przy dyfuzorze jest blaszka zw臋偶aj膮ca (lejek), przy艂apana na jeden spaw. Wystarczy odwr贸ci膰 dyfuzor kolankiem do do艂u, wsadzi膰 w lejek gruby 艣rubokr臋t i ruchami na boki wy艂ama膰 blaszk臋. Wypadnie ona z wydechu, a my cieszymy si臋 sportowym wydechem z homologacj膮 drogow膮 ;).

  • Zdj臋cie profilowe Pawlos312
    9 sierpnia 2012 at 20:06

    Witam, jeszcze raz ja. Dzi臋ki za wcze艣niejsz膮 odp. Mam Rieju MRT i w nim wydech idzie praw膮 stron膮, wi臋c jak kupi臋 E-nox’a dla MX50/RX50 to wszystko b臋dzie pasowa膰? Z g贸ry dzi臋ki za odp.

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    9 sierpnia 2012 at 21:07

    Najlepiej znale藕膰 kogo艣 kto ma taki wydech i sprawdzi膰, bo mog膮 nie pasowa膰 mocowania.

  • Zdj臋cie profilowe Pawlos312
    14 sierpnia 2012 at 13:21

    Witam to znowu ja. Jak膮 najlepiej dysz臋 kupi膰 do serii z E-nox’em? Tak aby go nie zalewa艂o itp.

  • Zdj臋cie profilowe APRILIA
    30 maja 2019 at 22:45

    Witam, czy spasuje mi do aprilia sx 50?

Podziel si臋 opini膮

lub