O tym jak udaną konstrukcją była Yamaha Aerox 50 niech świadczy fakt, że była produkowana od roku 1997 do 2012 bez większych zmian konstrukcyjnych. Poza tym była odporna na zapędy nawet najbardziej zawziętych tuningowców i dysponowała mocą, o której konkurenci często mogli tylko pomarzyć.
Jeśli chcielibyśmy jakiś skuter nazwać mianem kultowego, to oprócz produkcji Vespy czy takich perełek jak nasza Osa (przynajmniej dla Polaków) to właśnie Aerox 50 stał się sprzętem, na który dzisiaj patrzymy ze szczególnym uwielbieniem.
Yamaha Aerox 50. Skuter, który chłopców zmienił w mężczyzn
Wszystko za sprawą osiągów i niesamowitego wyglądu. Do silnika przejdziemy za chwilę, teraz skupimy się na wyglądzie. Japończycy stworzyli motorower, który nie tylko nawiązywał swoim charakterem do motocykli sportowych, ale przede wszystkim, to na jego wyglądzie przez kolejne lata bazowali Chińczycy w swoich najróżniejszych produkcjach. Często nieudolne kopiowanie oraz bardzo łatwy dostęp do najtańszych produkcji, a zatem niesamowita popularyzacja tego designu sprawiła, że Aerox trochę się opatrzył, ale jeśli zastanowimy się nad tym obiektywnie, to nadal wygląda obłędnie!
Wygląd był jednym z najważniejszych czynników decydujących o zakupie tego skutera jednak nie najważniejszym. Najważniejszym czynnikiem, który zadecydował o popularności Aeroxa była niesamowita łatwość modyfikacji silnika oraz jego odporności na przeróbki i przede wszystkim: dostępność części akcesoryjnych. Zresztą nie możemy zapomnieć, że już po zwykłym odblokowaniu Aerox 50 rozpędzał się do 90 km/h. Wynik doskonały!
Yamaha Aerox. Tuning przede wszystkim!
To wszystko sprawiało że każdy młodzian, nawet jeśli nie posiadał większych zdolności technicznych mógł albo samemu stuningować Aeroxa, albo bez większych problemów kupić już porządnie “zmotaną” sztukę. To też sprawdzało się do sytuacji, którą zna wielu użytkowników aut terenowych. Tuningu nigdy nie było dość. Zawsze można było zrobić coś jeszcze. Tak oto po drogach śmigały skuterowe 50-tki, które bez większych problemów osiągały prędkości ponad 100 km/h.
Dzięki temu skuterowi wielu chłopców w swoich komórkach czy garażach zaczęło przerabiać skutery i zwyczajnie uczyć się mechaniki. Większa moc oraz większa prędkość maksymalna sprawiała również, że młodociani kierowcy zyskiwali doświadczenie, które mogli później wykorzystywać po zrobieniu prawa jazdy. Pamiętajmy, że w czasach, gdy Aerox był naprawdę popularny w Polsce prawo jazdy kat. “A” mogliśmy zrobić już po skończeniu 18-lat. To sprowadzało się do sytuacji, że bardzo często motocykliści przesiadali się na dorosłe motocykle/skutery prosto z motorowerów takich jak Yamaha Aerox.
Yamaha Aerox: Czy warto kupić używanego Aeroxa?
Cała magia skutera Yamahy tkwiła w silniku, którego produkcje zlecono Minarelli – to w zasadzie nikogo nie powinno dziwić, gdyż w tamtych latach Minarelli należało do koncernu Yamaha. Dwusuwowa jednostka napędowa (YQ50/Minarelli MA 50o) o pojemności 49 cm3 osiągała moc 3,4 kW, czyli około 4 KM. Niby niewiele, jednak sprzęt osiągał tą moc przy nieco ponad 6000. obr./min, a maksymalny moment obrotowy dostępny był już przy 4500 obr./min. Za chłodzenie odpowiadała ciecz.
Z wieloma chińskimi produkcjami mocno kontrastowała nie tylko jakość wykonania, ale i wyposażenie. W zawieszeniu mogliśmy znaleźć widelec Paioli, a w układzie hamulcowym zaciski oraz tarcze Brembo. Jak sportowe korzenie, to na całego!
Fantic Motor przejmuje fabrykę Minarelli: To koniec znanych z wielu jednośladów silników, czy początek nowego rozdziału?
Yamaha Aerox pierwszej generacji produkowana była do roku 2012. Z kolei w roku 2013 Yamaha odświeżyła model, ale tak naprawdę ograniczyła się do faceliftingu. Skuter otrzymał nową lampę przednią oraz tylną, nowe zegary, oraz zmieniono kształt owiewki. Dopracowano również kanapę.
Wraz z wprowadzeniem nowej wersji Aeroxa, w sprzedaży pojawił się również Aerox z chłodzonym powietrzem silnikiem czterosuwowym o pojemności 101 cm3. Początkowo sprzęt ten nie przypadł do gustu klienteli, jednak finalnie sprzedaż według przekazów prasowych Yamahy okazała się zadowalająca.
Yamaha Areox (1997-2012): Dane techniczne
Dane techniczne: Yamaha Areox | |
Marka | Yamaha |
Model | Areox |
Pojemność | 49 cm3 |
Silnik | Dwusuwowy |
Przeniesienie napędu | Sprzęgło odśrodkowe |
Moc maksymalna | 4 KM |
Ilość miejsc | 2 |
Hamulec przód/tył | tarczowy / tarczowy |
Rozruch | Elektryczny i nożny |
Wymiary | 1743/690/1170 mm |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 7 litrów |
Masa własna | 97 kg |
Przeczytaj również: