Yamaha Aerox 50. Najszybszy i najchętniej tuningowany skuter w mieście? Zdjęcia, opinie, dane techniczne, cena

O tym jak udaną konstrukcją była Yamaha Aerox 50 niech świadczy fakt, że była produkowana od roku 1997 do 2012 bez większych zmian konstrukcyjnych. Poza tym była odporna na zapędy nawet najbardziej zawziętych tuningowców i dysponowała mocą, o której konkurenci często mogli tylko pomarzyć.

Jeśli chcielibyśmy jakiś skuter nazwać mianem kultowego, to oprócz produkcji Vespy czy takich perełek jak nasza Osa (przynajmniej dla Polaków) to właśnie Aerox 50 stał się sprzętem, na który dzisiaj patrzymy ze szczególnym uwielbieniem.

Yamaha Aerox 50. Skuter, który chłopców zmienił w mężczyzn

Wszystko za sprawą osiągów i niesamowitego wyglądu. Do silnika przejdziemy za chwilę, teraz skupimy się na wyglądzie. Japończycy stworzyli motorower, który nie tylko nawiązywał swoim charakterem do motocykli sportowych, ale przede wszystkim, to na jego wyglądzie przez kolejne lata bazowali Chińczycy w swoich najróżniejszych produkcjach. Często nieudolne kopiowanie oraz bardzo łatwy dostęp do najtańszych produkcji, a zatem niesamowita popularyzacja tego designu sprawiła, że Aerox trochę się opatrzył, ale jeśli zastanowimy się nad tym obiektywnie, to nadal wygląda obłędnie!

REKLAMA

Poznaj Suzuki Hayabusa. Maszyna doskonała powraca

Odkryj legendę na nowo. Suzuki Hayabusa powraca. Nowe wcielenie mechanicznej doskonałości. Doznania zarezerwowane dla najbardziej śmiałych. Odważysz się?

Advertisement

Wygląd był jednym z najważniejszych czynników decydujących o zakupie tego skutera jednak nie najważniejszym. Najważniejszym czynnikiem, który zadecydował o popularności Aeroxa była niesamowita łatwość modyfikacji silnika oraz jego odporności na przeróbki i przede wszystkim: dostępność części akcesoryjnych. Zresztą nie możemy zapomnieć, że już po zwykłym odblokowaniu Aerox 50 rozpędzał się do 90 km/h. Wynik doskonały!

Yamaha Aerox. Tuning przede wszystkim!

To wszystko sprawiało że każdy młodzian, nawet jeśli nie posiadał większych zdolności technicznych mógł albo samemu stuningować Aeroxa, albo bez większych problemów kupić już porządnie "zmotaną" sztukę. To też sprawdzało się do sytuacji, którą zna wielu użytkowników aut terenowych. Tuningu nigdy nie było dość. Zawsze można było zrobić coś jeszcze. Tak oto po drogach śmigały skuterowe 50-tki, które bez większych problemów osiągały prędkości ponad 100 km/h.

Dzięki temu skuterowi wielu chłopców w swoich komórkach czy garażach zaczęło przerabiać skutery i zwyczajnie uczyć się mechaniki. Większa moc oraz większa prędkość maksymalna sprawiała również, że młodociani kierowcy zyskiwali doświadczenie, które mogli później wykorzystywać po zrobieniu prawa jazdy. Pamiętajmy, że w czasach, gdy Aerox był naprawdę popularny w Polsce prawo jazdy kat. "A" mogliśmy zrobić już po skończeniu 18-lat. To sprowadzało się do sytuacji, że bardzo często motocykliści przesiadali się na dorosłe motocykle/skutery prosto z motorowerów takich jak Yamaha Aerox.

Yamaha Aerox: Czy warto kupić używanego Aeroxa?

Cała magia skutera Yamahy tkwiła w silniku, którego produkcje zlecono Minarelli - to w zasadzie nikogo nie powinno dziwić, gdyż w tamtych latach Minarelli należało do koncernu Yamaha. Dwusuwowa jednostka napędowa (YQ50/Minarelli MA 50o) o pojemności 49 cm3 osiągała moc 3,4 kW, czyli około 4 KM. Niby niewiele, jednak sprzęt osiągał tą moc przy nieco ponad 6000. obr./min, a maksymalny moment obrotowy dostępny był już przy 4500 obr./min. Za chłodzenie odpowiadała ciecz.

Z wieloma chińskimi produkcjami mocno kontrastowała nie tylko jakość wykonania, ale i wyposażenie. W zawieszeniu mogliśmy znaleźć widelec Paioli, a w układzie hamulcowym zaciski oraz tarcze Brembo. Jak sportowe korzenie, to na całego!

Fantic Motor przejmuje fabrykę Minarelli: To koniec znanych z wielu jednośladów silników, czy początek nowego rozdziału?

Yamaha Aerox pierwszej generacji produkowana była do roku 2012. Z kolei w roku 2013 Yamaha odświeżyła model, ale tak naprawdę ograniczyła się do faceliftingu. Skuter otrzymał nową lampę przednią oraz tylną, nowe zegary, oraz zmieniono kształt owiewki. Dopracowano również kanapę.

Wraz z wprowadzeniem nowej wersji Aeroxa, w sprzedaży pojawił się również Aerox z chłodzonym powietrzem silnikiem czterosuwowym o pojemności 101 cm3. Początkowo sprzęt ten nie przypadł do gustu klienteli, jednak finalnie sprzedaż według przekazów prasowych Yamahy okazała się zadowalająca.

Dzisiaj Yamaha Aerox 50 to doskonały skuter na początek przygody z jednośladami. Zakup używanej sztuki nie powinien być trudny. Ceny tego skutera oscylują w granicach 3-7 tysięcy złotych. Warto zaznaczyć, że na rynku nie brakuje części zamiennych, zarówno nowych jak i użwanych, a ich ceny również nie są wygórowane. Jak przystało na motocykl dwusuwowy, Areox musi swoje spalić i w tym przypadku mówimy o 3 l/100 km w przypadku oryginalnego silnika. Pamiętajmy jednak, że wraz z modyfikacjami spalanie będzie wyższe.

Yamaha Areox (1997-2012): Dane techniczne

Dane techniczne: Yamaha Areox
Marka Yamaha
Model Areox
Pojemność 49 cm3
Silnik Dwusuwowy
Przeniesienie napędu Sprzęgło odśrodkowe
Moc maksymalna 4 KM
Ilość miejsc 2
Hamulec przód/tył tarczowy / tarczowy
Rozruch Elektryczny i nożny
Wymiary 1743/690/1170 mm
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 7 litrów
Masa własna 97 kg

Przeczytaj również:

Yamaha Aerox: Zdjęcia, Opis, Cena, Dane techniczne

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button