Motorower – czym jest, jaką ma pojemność i kto może nim kierować?

Sprawy fundamentalne, ale jakie ważne!

W skrócie
  • Motorowery - wszystko o najmniejszych jednośladach, na których wielu zaczynało swoją przygodę z motocyklami
  • Dla kogo, jakie uprawnienia są wymagane i jaką mocą mogą dysponować?
  • Różnice między skuterem, a motorowerem

Motocykliści to nie tylko grupa osób, która posiada kategorię A1, A2 lub A, ale również najmłodsi adepci, którzy uczą się jeszcze i dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jednośladami po zdaniu egzaminu AM, który uprawnia ich do jazdy motorowerami. Czym tak naprawdę są te niewielkie pojazdy w świetle prawa i kto może nimi kierować?

Jeżeli rozpocząć swoją historię z motocyklami to najczęściej właśnie od motorowerów. Te niewielkie pojazdy zazwyczaj są wstępem do przesiadki na znacznie większe jednoślady, jednakże od zawsze odpowiedzialne one były za fundamentalną naukę jazdy. Dziś, aby nimi jeździć wymagana jest odpowiednia kategoria prawo jazdy lub osiągnięcie pełnoletności w okresie ustalonym przez ustawodawcę, ale jeszcze kilkanaście lat temu jeździć nimi mógł każdy młodzieniaszek, który po ukończeniu 13. roku życiu zdał egzamin na kartę motorowerową organizowany przez szkołę podstawową pod okiem policjanta.

W 2013 roku przepisy jednak znacznie się zmieniły, a w polskich przepisach pojawiły się zupełnie nowe kategoria prawa jazdy, która jednocześnie odesłała do lamusa kartę motorowerową. Nazwa tych pojazdów została taka sama, jednakże ustawodawca w jasny sposób określił czym są takie pojazdy, a także kto może się nimi poruszać.

Najważniejsze informacje:

  1. Swoją przygodę najcześciej rozpoczynamy kręcąc pierwsze kilometry motorowerem – jaki jest ten pojazd w świetle prawa?
  2. Aby poruszać się motorowerem trzeba spełnić jedno z dwóch wymagań – posiadać kategorię prawa jazdy AM lub ukończyć 18 lat przed 19 stycznia 2013 roku.
  3. Motorowery, skutery, motorki – różne nazwy dla tego samego pojazdu, który może napędzać silnik spalinowy o pojemności maksymalnie 50 cm3 i 4 kW w przypadku jednostki elektrycznej. Dodatkowo prędkość maksymalna musi być konstrukcyjnie ograniczona do 45 km/h.

Motorower

Nazwa bezpośrednio wskazuje, że pojazdy te powstały w wyniku połączenia rowera z motocyklem i po raz pierwszy pojawiły się na drogach na początku XX wieku. W standardowych rowerach nieco wzmacniane były ramy, a następnie montowany był w niej niewielki silnik, dzięki czemu był to najtańszy i bardzo sprawny rodzaj transportu. Nowa generacja pojawiła się dopiero w latach 50. ubiegłego wieku, gdy w Niemczech po raz pierwszy w 1953 roku zaczęto używać nazwy moped, która oznaczała niewielki pojazd o napędzie zmiennym – motorowym lub pedałowym. Motorowery jednak szybko zaczęły się wyróżniać, a wszystko za sprawą silników o pojemności maksymalnie 50 cm3 i prędkości maksymalnej wynoszącej nie więcej niż 45 km/h. Ich konstrukcja początkowo nawiązywała do rowerów typu damka, a wszystko po to, aby maksymalnie ułatwić jazdę zarówno kobietom, jak i mężczyznom. Dziś dostępne są one w każdej postaci – skutera, ścigacza, choppera, a także enduro.

Wbrew pozorom sama definicja jest prosta, gdyż w świetle prawa motorower to dwu- lub trójkołowy pojazd,  który napędzany jest silnikiem spalinowym o pojemności skokowej wynoszącej maksymalnie 50 cm3 lub elektrycznym generującym maksymalną moc 4 kW. Dodatkowo bez względu na rodzaj jednostki napędowej prędkość maksymalna musi być konstrukcyjnie ograniczona do prędkości 45 km/h. Wśród motorowerów wyróżniamy dwa główne typy:

  • skutery – ta wersja charakteryzuje się specyficznym wyglądem oraz pozycją za kierownicą, ale przede wszystkim automatyczną, jednostopniową skrzynią biegów. Prym wiedzie skrzynia CVT (Continously Variable Transmission), która pozbawiona jest wałków, kół zębatych czy wybieraków. Prościej przenieść napędu z silnika na tylne kół już po prostu się nie da. Na system ten składają się dwa koła pasowe, które połączone są ze sobą pasem klinowym. Zasada działania tej najprostszej skrzyni automatycznej nadaje się na zupełnie osobny artykuł, ale do jazdy tym jednośladem nie używamy sprzęgła, a jazda ogranicza się jedynie do operowania manetką gazu oraz hamulcami. Są wyjątkowo proste w codziennym użytkowaniu, ale również świetnie sprawują się w roli nauczyciela dla osoby, która po raz pierwszy siedzi za kierownicą jednośladu.

  • motorki – cechują się wyglądem pełnoprawnych motocykli, a rynek zapełniony jest niewielkimi motorowerami, które przypominają ścigacza, nakeda czy choppera. Każdy młody gniewny z pewnością znajdzie w nich coś dla siebie, ale świadomy musi być tego, że główną różnicą względem skutera jest nie tylko sam design, pozycja i konstrukcja, ale przede wszystkim manualna skrzynia biegów. Wobec tego kierowca podczas jazdy i ruszania musi operować dodatkowo sprzęgłem, a także dźwignią zmiany biegów dobierając odpowiednie przełożenie.

Warto wiedzieć, że zgodnie z definicją kodeksu drogowego motorower nie jest uznawany za pojazd silnikowy, dlatego też motorowerzysta zobowiązany jest do poruszania się po poboczu, chyba że pobocze nie nadaje się do jazdy lub korzystanie z niego zakłócałoby ruch pieszych. Aby można było nim jeździć legalnie po publicznych drogach konieczne jest zarejestrowanie i posiadanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych, a także motorower musi posiadać wykupione ubezpieczenie OC. Wymagana jest również jazda w kasku ochronnym.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Silniki 2T i 4T

Oba typy motorowerów dostępne są zarówno z silnikami 4T i 2T, jednakże drugi typ jednostki napędowej już bardzo rzadko montowany jest w ramach nowy jednośladów. Wszystkie nowe modele wyposażone są już w znacznie bardziej ekologiczny silnik czterosuwowy.

  • Silnik czterosuwowy – to typ silnika spalinowego, w którym jeden cykl pracy składa się z czterech suwów tłoka w cylindrze, a tłok znajdujący się w cylindrze porusza się ruchem posuwistym. Cechuje się wyjątkowo cichą i równomierna pracą, a dodatkowo nie generuje tak dużej ilości spalin, jak dwusuw. Dodatkowo zadowala się znacznie mniejszą ilością paliwa na każde przejechane 100 km, jednakże jest również znacznie słabszy względem jednostki 2T.
  • Silnik dwusuwowy – kilkanaście lat temu na rynku ten rodzaj silnika wiódł prym i napędzał również sportowe motocykle startujące w seriach wyścigowych. Dziś ze względu na normy emisji spalin odchodzi już w zapomnienie. W silniku dwusuwowym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie od górnego do dolnego skrajnego położenia) tłoka, a więc za każdym obrotem wału korbowego. Cechuje się znacznie prostszą konstrukcją, a przy tym jest zdecydowanie mocniejszy. Spalanie jest również wyższe.

Wybierając swój wymarzony motorower warto przede wszystkim zastanowić się nad rodzajem silnika –  wyszukanie interesującego egzemplarza z silnikiem 2T może być trudne – zazwyczaj jednostki te wymagają kosztownego remontu, ale również same koszty utrzymania są wyjątkowo wysokie. Silnik czterosuwowy będzie zdecydowanie bardziej rozsądnym i przede wszystkim ekonomicznym wyborem, nawet pomimo tego, że będzie dysponował niższą mocą. Odwdzięczy się jednak bezawaryjną i nienaganną kulturą pracy, a także niskimi kosztami związanymi z serwisem czy rzadszymi wizytami na stacji paliw.

Wszystkie informacje, różnice, budowę, wady oraz zalety znajdziecie w poniższym artykule – czytajcie i korzystajcie!

2T czy 4T jaki silnik skutera/motocykla wybrać?

Kto może jeździć motorowerem?

Z racji tego, że ten typ jednośladów dedykowany jest początkującym adeptom dwóch kółek, a rozwijana moc i prędkość maksymalna jest niewielka to w przypadku zdecydowanej większości nie trzeba będzie zdobywać nowych uprawnień, aby kierować motorowerem. Konieczne jest jednak spełnienie jednego z poniższych wymagań:

  • ukończenie 18 lat przed 19 stycznia 2013 roku,
  • posiadanie prawa jazdy kategorii AM lub którejkolwiek innej.

Jeżeli chciałbyś więcej dowiedzieć się o kategorii prawa jazy AM i poznać wszystkie szczegóły odnoście pojazdów, którymi możesz kierować, poznać wymagania dotyczące wieku, a także znaleźć informacje dotyczące kosztów egzaminu i kursu koniecznie musisz zapoznać się z poniższym artykułem, który rozwieje wszystkie wątpliwości.

Prawo jazdy kategorii AM 2024 – w jakim wieku można zrobić, jakimi motocyklami jeździć i ile kosztuje? [KOMPENDIUM WIEDZY]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button