Yamaha DT 50 (1981–1996): mały, wielki potwór, który pozostawił konkurencję w tyle. Opinie, informacje, dane techniczne, zdjęcia

Yamaha DT 50: legendarny motorower dla każdego

W skrócie
  • Yamaha DT 50 to jeden z najpopularniejszych motorowerów enduro.
  • Największymi zaletami motoroweru Yamaha DT 50 były: sporej wielkości nadwozie, świetny silnik i ponadczasowy wygląd.
  • W ramie Yamahy DT 50 znalazł się silnik marki Minarelli. Jednostka AM6 produkowana była przez 12 lat. Stosowali ją tacy producenci jak: Aprilia, Yamaha, Honda, Beta, Rieju czy Peugeot.
  • Ile wytrzymuje silnik Yamahy DT 50?
  • Yamaha DT: dane techniczne

Gdybym miał wskazać palcem jeden, najbardziej kultowy motorower enduro, to bez chwili namysłu mój wybór padłby na Yamahę DT 50. Legendarna wytrzymałość, świetne walory jezdne i olbrzymie pole do popisu dla tuningowców, to tylko niektóre zalety motoroweru jakim jest Yamaha DT 50.

Każdy od czegoś zaczynał. Rzadko jednak kiedy w historii motoryzacji, tak wielu motocyklistów łączył jeden sprzęt: Yamaha DT 50. To właśnie ten motorower był dla wielu osób wspólnym mianownikiem, który sprawił, że zakochali się w motocyklach na dobre. Po za tym DT 50 bywała jednym z pierwszych, ale bardzo ważnych stopni w sportowej karierze. Nie rzadko zawodnicy rozpoczynający swoją karierę na DT mogli później pochwalić się najwyższymi miejscami podium na światowych arenach. Z czego wynika fenomen Yamahy DT 50?

Yamaha DT 50 (1981–1996). Najlepsze co spotkało młodzież?

Yamaha DT 50 chociaż była typowym motorowerem, to dzisiaj naprawdę rzadko występuje w oryginalnej pojemności. Motorower ten praktycznie zawsze stawał się obiektem tuningu. Trudno sobie wyobrazić żeby było inaczej skoro w parze z motorowerami produkowane była wersja o pojemności 80 cm3, a na rynku bez problemu mogliśmy dorwać kit tuningowy i w mgnieniu oka z 50-tki zrobić 70-tkę. W takiej konfiguracji Yamaha DT jeździła naprawdę nieźle!

Yamaha DT 50 była najmniejszym wcieleniem terenowego motocykla produkowanego przez Yamahę. Oprócz pięćdziesiątki, Japończycy produkowali motocykle klasy 80, 100, 125, 180, 200, 230, 250, 360 i 400. Jak widzicie klas pojemnościowych było od groma, ale to co najważniejsze to fakt, że maluchy z japońskiej stajni nadal wyglądały jak flagowe motocykle enduro tj. np. Yamaha XT 600E. To sprawiało, że młodzi adepci sztuki terenowej mogli się czuć na swoich jednośladach jak motocykliści na co dzień dosiadający pełnoprawne motocykle. Zresztą specyfika motocykla enduro sprawia, ze sprzęty te zawsze są zawieszone wysoko. To z kolei sprawia, że wyżsi (mimo że nadal młodzi) kierowcy nie czują się jak małpa na bananie, a to dosyć istotne – nie tylko z punktu widzenia poczucia wartości, ale przede wszystkim komfortu.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Yamaha DT 50 w Polsce. Jej popularność była niezwykła

Chociaż w latach prosperit w Polsce najbardziej popularna była Yamaha DT 50, którą z reguły przerabiano do 70 cm3, to modele 80 cm3 pojawiały się dosyć często. To trochę zaskakujące zwarzywszy na to, że nie mieściły się w kategorii motoroweru, a jeśli ktoś miał uprawnienia do jazdy większymi motocyklami, to z reguły wybierał większe pojemności. Oczywiście, doskonale zdaję sobie sprawę z faktu, że jako naród potrafimy kombinować i to tłumaczy w pewien sposób sens obecności 80-tek. Warto jednak przypomnieć, że po roku 2013 do Polski coraz chętniej ściągano modele 125, które pozwalały już na wiele więcej niż klasyczny, nawet przerobiony motorower.

Pierwsze motocykle DT 50 pojawiły się już w latach siedemdziesiątych (w 1978 roku Yamaha DT 50M) i w tej wersji była produkowana przez trzy lata. Później pojawiały się kolejne wersje, wcielenia, a motocykle wyposażane były w różne jednostki napędowe. Najpopularniejszym modelem DT 50 jest ten z lat 90-tych, wyposażny w silnik Minarelli AM6 i to właśnie o tym modelu będziemy dzisiaj dyskutować.

Yamaha DT 50. Najważniejsze informacje:

  1. Yamaha DT 50 to jeden z najpopularniejszych motorowerów enduro.
  2. Produkcję motoroweru o oznaczeniu DT 50 rozpoczęto już w roku 1978. Był to model DT 50 M – posiadał pięć biegów i ważył zaledwie 72 kg.
  3. W roku 1981 DT50 M zastąpił model DT 50 MX, który z różnych wersjach nadwozia przetrwał do roku 1996.
  4. Rodzina motocykli Yamaha DT była spora. Klienci mogli wybierać spośród motocykli o pojemnościach  80, 100, 125, 180, 200, 230, 250, 360 i 400 cm3.
  5. Najpopularniejszym modelem DT 50 był motocykl wyposażony w dwusuwowy silnik Minarelli AM6
  6. Ciekawostką jest również fakt, że Yamaha DT 50 była dostępna w wersji z automatyczną skrzynią biegów.
  7. Yamaha DT 50 jest wdzięcznym obiektem tuningu. Na portalach aukcyjnych znajdziesz całą masę motocykli DT 50 wyposażony w cylinder o pojemności 70 cm3.

Przeczytaj również:

Derbi Senda 50: Za co można polubić ten motorower? Opinie, zdjęcia, dane techniczne, ceny, wady, zalety

Jedną z najistotniejszych zmian w koncepcji motocykla Yamaha DT 50 i jednym z najodważniejszych ruchów japońskiego producenta było wsadzenie w ramę swojego motocykla silnika produkowanego przez konsorcjum Minarelli. Był to genialny ruch. Silnik AM6 to jeden z najpopularniejszych silników w stosowanych w motorowerach dwusuwowych. Tutaj należy wspomnieć innych producentów, korzystających z tych silników, a byli nimi mianowicie: Aprilia, Rieju, Peugeot, Beta, a nawet Honda. Motocykl był dosyć prosty w konstrukcji, wytrzymały, ale również niezwykle podatny na tuning. Poza tym należy pamiętać, że większość sztuk aby spełniać przepisy homologacyjne była blokowana. Tutaj jednym z czynników, który spopularyzował jednostkę AM6 był sposób odblokowywania. Odblokowanie silnika najczęściej ograniczało się do wymiany wydechu lub usunięcia zwężki z wydechu i zmiany dyszy w gaźniku. Warto również zaznaczyć, że czasami odblokowanie maszyny wiązało się wymianą modułu zapłonowego na tuningowy.

Yamaha AM6

W ramie Yamahy DT50 znalazł się dwusuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 50 cm3. Piecyk generuje w wersji homologowanej 2.16 KM przy 6000 obr./min i 3,10 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min. Po odblokowaniu moc silnika sięga rzędu 5-7 KM i pozwala na osiągnięcie nawet 80 km/h. W przypadku silnika DT 50 warto również wspomnieć o automatycznym systemie smarowania. Motocykl posiadał dozownik, który w zależności od obrotów silnika automatycznie dozował olej skapujący do układu korbowo-tłokowego. Niestety czasami dochodziło do zacierania silnika na skutek braku oleju w dozowniku – spalanie jednego zbiornika paliwa nie wiązało się ze spalaniem jednego zbiornika oleju, co doprowadzało do tego, że czasami roztargnieni kierowcy zapominali dolać oleju do zbiorniczka dozownika. Inną kwestią była możliwość awarii układu smarowania, a to bezpośrednio prowadziło do uszkodzenia silnika.

To wszystko sprawiało, że właściciele usuwali dozowniki i ręcznie mieszali olej z benzyną – dzięki temu unikali ryzyka.

Legendarna wytrzymałość silnika DT 50

Silnik znajdujący się w ramie Yamahy DT 50 według założeń wytrzymałościowych miał wytrzymywać około 20 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu należało wymienić tłok, korbowód oraz przeprowadzić szlif cylindra. Oprócz tego wymianie podlegały wszystkie uszczelnienia oraz łożyska wału korbowego i skrzyni. Jednostka napędwoa nie była trudna w naprawach i radzili sobie z nią nawet mniej doświadczeni motocykliści co był jej dużą zaletą. Odpowiednio serwisowany motorower potrafił się odwdzięczyć naprawdę długą współpracą, ale jeśli wykonywaliśmy wszystkie obsługi serwisowe i remonty na czas to o zawodności nie mogło być mowy.

W tym miejscu warto wspomnieć o jeszcze jednej mega ważnej sprawie – silniki Minarelli AM6 produkowano aż przez 12 lat – oznacza to, że rynek części nowych oraz używanych jest bardzo bogaty. A jeśli chodzi o podzespoły tuningowe to wybór jest przeogromny!

Przeczytaj również:
Spalanie i prędkość maksymalna była uzależniona od naprawdę wielu czynników, zaczynając od masy kierowcy, a kończąc na układzie napędowym i skali popełnionego tuningu. Najczęściej w sieci możemy się spotkać z informacjami, że prędkość maksymalna Yamahy DT 50 wynosi około 75 km/h, a w skrajnych sytuacjach po profesjonalnych zabiegach tuningowych nawet 95 km/h. Tutaj wszystko zależy od przełożenia końcowego, w tym od zastosowania kół zębatych. Osoby jeżdżące w terenie raczej nie mogły poszczycić się dużymi prędkościami, ale redukcja prędkości obrotów koła tylnego na siłę z jaką to koło się obracało sprawiało, że DT była naprawdę dzielnym terenowo pojazdem, który nie bał się żadnych przeszkód terenowych.

Ile mocy ma Yamaha DT50?

Tak naprawdę taka sama sytuacja dotyczyła mocy. Rzadko kiedy mieliśmy okazję obcować z testowanymi na hamowniach motorowerami Yamaha DT 50. Możemy podać moc maksymalną dla motocykla homologowanego oraz dla motocykla odblokowanego przez serwis. Wszelkie zmiany w układzie dolotowym, wylotowym czy w elektronice (moduł zapłonu) sprawiały, że tak naprawdę każdy motocykl zachowywał się inaczej, bo w każdym znajdowała się inna konfiguracja części tuningowych. Warto również wspomnieć, że wiele motorowerów zostało przerobionych i po przeróbkach posiadało cylindry o pojemności 70 cm3. To po raz kolejny sprawia, że określenie spalania DT 50 jest bardzo trudne. Oficjalnie podaje się, że yamaha DT 50 zaspokoi się 3/4 litrami mieszanki na setkę. Nieoficjalnie mieliśmy okazje spotkać się z maszynami, które wypijały nawet 6 litrów benzyny – wszystko zależy od sposobu jazdy, wielkości gaźnika i innych elementów tuningowych silnika oraz samego motocykla (np. opony).
Przeczytaj również:

Chociaż Yamaha DT 50 była niegdyś bardzo popularnym motocyklem, to dzisiaj zakup ładnej sztuki nie należy do najprostszych. Największym problemem jest stan tych jednośladów. Katowane przez lata w terenie dzisiaj są już po prostu zmęczone życiem. Oczywiście możliwe jest przywrócenie ich blasku, jednak wiążę się to z kosztami. Poza tym jak większość motocykli wyposażanych w silniki AM6 były tuningowane przez domorosłych speców, co niestety odbija się na ich żywotności (silników, nie speców) czy osiągach. Kupując ten sprzęt musisz się liczyć z kosztami związanymi z remontem głównym silnika oraz najczęściej odszczurzeniem nadwozia.

W momencie pisania tego artykułu na jednym z największych serwisów aukcyjnych w Polsce znajdowało się około 20 sztuk motorowerów Yamaha DT 50, a więc jest w czym wybierać. To kawał porządnego jednośladu dla osoby początkującej. Zdecydowanie polecamy!

Dane techniczne: Yamaha DT 50

Dane techniczne: YAMAHA DT 50
Marka Yamaha
Model DT 50
Pojemność 50 cm3
Silnik  jednocylindrowy, dwusuwowy silnik, chłodzony powietrzem
Przeniesienie napędu Łańcuch
Moc maksymalna 2,16 KM
Ilość miejsc 2
Hamulec przód/tył tarczowy / tarczowy
Rozruch elektryczny
Wymiary 2050/850/1160 mm
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 13,8 litrów
Masa własna 105 kg

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button