Yamaha MT-09 2024 – jeszcze ostrzejszy i bardziej zaawansowany hyper naked spod znaku trzech kamertonów na rok 2024 [DANE TECHNICZNE, OPIS, GALERIA ZDJĘĆ]

To już dekada ciemnej strony Japonii

W skrócie
  • Yamaha MT-09 - najnowsze wcielenie Mrocznego Rycerza nadchodzi
  • Bardziej zwarty i ostrzejszy wygląd z przeprojektowanym dwufunkcyjnym reflektorem LED
  • Jeszcze bardziej zaawansowana technologia gwarantującą maksymalne wrażenia z jazdy

Nowy, ostrzejszy wygląd, bardziej aktywna pozycja za kierownicą, inteligentna technologia Hyper Naked w najczystszej formie. Jako pierwszy Hyper Naked, który zrodził się z Ciemnej Strony Japonii, MT-09 zawsze był esencją tego czym jest seria MT dzięki swojej mrocznej i tajemniczej estetyce oraz osiągom, które robią wrażenie na każdym motocykliście.

Rewolucyjny model MT-09 ujrzał światło dzienne w 2013 roku, zaledwie rok po tym, jak koncepcja trzycylindrowego silnika CP3 po raz pierwszy została pokazana w formie zawieszonej w wyrazistej kratownicowej ramie podczas Targów Motocyklowych w Kolonii. Pierwszy model MT-09 wprowadził z powrotem dziecięcą fascynację i czyste emocje do motocyklowego świata, dając początek rewolucji Hyper Naked, która zmieniła wszystko. Na rok 2024 Yamaha przeniosła model MT-09 na wyższy poziom Mroku, łącząc inteligencję ze wspaniałym stylem i podkreślając purystyczny, ostry rys Ciemnej Strony Japonii.

Nowy MT-09 zapewnia jeszcze bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy dzięki czystej adrenalinie, agresywnej stylistyce i specyfikacji premium uwzględniającej najnowsze osiągnięcia technologiczne. Wprowadzenie przez Yamahę modelu MT-09 oznaczało odejście od konwencjonalnej japońskiej stylizacji jednośladów i zapoczątkowało nowy, odważny i abstrakcyjny kierunek inspirowany subkulturą unikatowych miejskich motocykli, które widuje się na ulicach największych japońskich miast. Model MT-09, dzięki agresywnej stylistyce, podwoziu zapewniającym najwyższą zwinność prowadzenia i silnikowi CP3 o wysokim momencie obrotowym, wraz z estetyką i osiągami pobudzającymi zmysły, zapowiadał otwarcie nowej ery w historii Yamahy.

Najważniejsze informacje:

  1. Pierwsza Yamaha MT-09 zadebiutowała na rynku w 2013 roku – dokładnie rok po zaprezentowaniu trzycylindrowego silnika CP3.
  2. Model na 2024 rok posiada jeszcze bardziej zaawansowaną technologię i ostrzejszy wygląd.
  3. Ciemna Strona Japonii – najnowszy MT-09 to kwintesencja mocy, agresywnego designu i topowej elektroniki.

MT pozbawiony zbędnych owiewek, z kompaktową aluminiową ramą i systemem elektronicznego sterowania przepustnicą (YCC-T) był idealnym połączeniem wysokich osiągów, najnowocześniejszych technologii i przemyślanej funkcjonalności. Nadszedł nowy świt, a Ciemna Strona Japonii ukazała się całemu światu. Z biegiem lat MT-09 ewoluował, stając się jednym z najbardziej znaczących i udanych modeli w gamie motocykli Yamahy, zdobywając status jednego z najbardziej kultowych motocykli w jej historii. Model MT-09 został wkrótce wzmocniony dzięki pojawieniu się modelu MT-07, kolejnego bardzo udanego motocykla, który przez wiele lat umacniał swoją pozycję lidera rynku. Segment Hyper Naked jest obecnie jednym z najważniejszych i najpopularniejszych w ofercie Yamahy. Obejmuje osiem modeli przeznaczonych dla motocyklistów o różnych poziomach doświadczenia: od przyjaznego dla początkujących MT-125 z silnikiem o pojemności 125 cm3 po MT-10 SP z silnikiem o pojemności 1000 cm3, będącego topowym modelem w tym segmencie.

Nowy MT-09: Ostrzejszy, czystszy, bardziej wyrafinowany

Nowy, smuklejszy, ostrzejszy wygląd MT-09 świętuje swoje 10-lecie premierą zupełnie nowego designu, którego celem jest potęgowanie doznań podczas przyspieszania kultowego silnika CP3 o wysokim momencie obrotowym. Nadwozie MT-09 na rok modelowy 2024, oparte na koncepcji „jazdy 3D”, jest inspirowane motocyklami motocrossowymi Yamahy z serii YZ. I tak jak tam ma ono zapewnić dużą swobodę ruchów oraz większą wolność w przyjęciu optymalnej pozycji za kierownicą. Koncepcja stylistyczna, będąca podstawą designu MT-09, zawsze opierała się na idei „funkcjonalnego piękna”, eliminacji zbędnych funkcji i hołdowaniu zasadzie „mniej znaczy więcej”. Każdy szczegół został przemyślany od nowa, by podkreślić agresywny wygląd MT-09 i zmaksymalizować wrażenia z jazdy.

Bardziej kompaktowa lampa LED

Nowa lampa LED, zamknięta w przeprojektowanej osłonie, zapewnia bardziej spójne przejście między lampą a zbiornikiem paliwa i czerpie inspirację z genezy serii MT – połączenia słów „Naked” i „Motard”. Dwufunkcyjny przedni reflektor soczewkowy LED został udoskonalony i wyposażony w soczewkę o kompaktowej średnicy. Jest on mniejszy i cieńszy od poprzedniego modelu, a przy tym nadal zapewnia szeroką i mocną wiązkę światła z miękkimi krawędziami zarówno w przypadku świateł mijania, jak i świateł drogowych. Podwójne światła pozycyjne LED przedstawiają ciekawą estetykę i dają poczucie koncentracji, przez co dodatkowo podkreślają bardziej kompaktową, dynamiczną i agresywną stylistykę motocykla MT-09.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Tył motocykla wraz z nowo zaprojektowaną, ledową lampą jest kontynuacją tego wiodącego motywu. Tylne światła pozycyjne i stopu są rozdzielone tak, aby pasowały do nowego zewnętrznego kształtu soczewki. Aby wyszczuplić tył motocykla, górna soczewka światła tylnego jest czerwona, a dolna przyciemniana. Wyostrzona stylistyka zbiornika paliwa Nowy zbiornik paliwa został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewniać bardziej zaangażowaną i swobodną pozycję podczas jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu efektownej i dynamicznej estetyki, które stały się synonimem nazwy MT. Nowy zbiornik, wyprodukowany przy użyciu nowej metody tłoczenia, ma bardziej dynamiczny charakter z wyraźnie zaznaczonymi krawędziami i pełną napięcia stylistykę charakterystyczną dla modeli MT.

Lepsze wrażenia z jazdy

Wzmocniona akustyka układu CP3 Jedną z cech charakterystycznych MT-09 jest ekscytujący ryk silnika, który przy każdym ruchu manetką zapewnia potężny zastrzyk adrenaliny. Zgodnie z filozofią Jin-Ki Kanno, mówiącą o skoncentrowaniu na zmysłach motocyklisty i zapewnieniu mu poczucia jedności z motocyklem, dźwięk był jednym z najważniejszych aspektów w trakcie tworzenia najnowszego silnika CP3, spełniającego normę EURO 5+. Brzmienie nowego MT-09 zostało dodatkowo wzmocnione przez zmodyfikowany airbox z dwoma na nowo zaprojektowanymi kanałami wlotu powietrza, które podbijają dźwięki o wysokiej częstotliwości przy jednoczesnym zachowaniu liniowej reakcji przepustnicy. Dźwięk ten jest wzmacniany, zwłaszcza przy wyższych prędkościach i obrotach, dzięki nowej maskownicy ze wzmacniaczem akustycznym w górnej części motocykla, przybliżającej dynamiczną nutę silnika CP3 do uszu kierowcy.

Nowa pozycja podczas jazdy

MT-09 słynie ze swojej stabilności i zwrotności. Poprawiona ergonomia umożliwiła także modyfikację ustawień kierownica/podnóżek/kanapa w celu zwiększenia komfortu kierowcy i zaoferowania większej swobody ruchu w zależności od stylu jazdy przy jednoczesnym zachowaniu aktywnej, sportowo pochylonej pozycji. W tym celu obniżono pozycję kierownicy. Dzięki temu motocyklista może wybrać jedną z dwóch pozycji kierownicy w zależności od indywidualnych preferencji i fizycznej budowy ciała. Obniżony zbiornik paliwa zapewnia również większy kąt skrętu. Nowo zaprojektowane podnóżki zostały cofnięte o 30,6 mm w porównaniu z poprzednim modelem i podwyższone o 9,5 mm. Wysokość podnóżka można regulować w dwóch pozycjach. W celu poprawy komfortu pasażera przeprojektowano również tylne podnóżki, które są teraz zamontowane pod ramą pomocniczą.

Szczegóły mają znaczenie: Nowe dźwignie hamulca i zmiany biegów

Każdy detal MT-09 został przemyślany od nowa, by jeszcze bardziej poprawić wrażenia z jazdy. Przeprojektowana dźwignia tylnego hamulca jest teraz wykonana z kutego aluminium, natomiast końcówka dźwigni zmiany biegów została znacznie spłaszczona, aby ograniczyć ruch kostki wymagany do zmiany biegów i zapewnić bardziej płynną obsługę. Osobne siedzenia kierowcy i pasażera Aby dodatkowo zwiększyć poczucie wolności, podzielono kanapę MT-09, co poprawia zarówno pozycję kierowcy, jak i wygodę podczas wsiadania i zsiadania z maszyny. Stopień między dwoma siedzeniami pomaga również utrzymać kierowcę z przodu i ponad przednią częścią maszyny podczas pełnego wykorzystania momentu obrotowego modelu MT-09, a design kanapy poprawia swobodę ruchów kierowcy. Gniazdo USB-C zostało zainstalowane pod siedzeniem kierowcy, umożliwiając ładowanie urządzeń elektronicznych oraz zasilanie elektrycznie podgrzewanej odzieży.

Radialna pompa hamulcowa Brembo: Płynne dozowanie, pełna kontrola

Aby dorównać wysokiemu momentowi obrotowemu i przyspieszeniu MT-09, siłę hamowania zwiększono dzięki nowej radialnej pompie hamulcowej Brembo, której tłoczek porusza się w tym samym kierunku, co dźwignia hamulca. Dzięki temu uzyskano liniową zależność pomiędzy naciskiem na dźwignię, a wzrostem ciśnienia w układzie hamulcowym, co zapewnia doskonałą kontrolę. Ponadto nowa, regulowana dźwignia sprzęgła zapewnia kierowcy większą kontrolę podczas przełączania biegów.

Przedni widelec KYB® MT-09 z goleniami o średnicy 41 mm posiada pełną regulację: napięcie wstępne, kompresja oraz tłumienie do- i odbicia, a teraz zmieniono wyjściowy stetup, by zapewnić jeszcze większą stabilność już od pierwszych metrów. Zmodyfikowany układ tylnego zawieszenia został wyposażony w regulowany amortyzator KYB®, który zapewnia większą dynamikę podczas pokonywania zakrętów, a nowe opony Bridgestone Battlax Hypersport S23 M dbają o wysoką przyczepność i lekkość prowadzenia.

Bardziej inteligentna technologia

5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT Model 2024 MT-09 został wyposażony w szereg zaawansowanych technologii, które poprawiają wrażenia z jazdy przy jednoczesnym zachowaniu wierności koncepcji Ciemnej Strony Japonii, uwielbianej przez wielu motocyklistów. Całkowicie nowy, zamontowany poziomo 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oferuje atrakcyjny nowy interfejs z możliwością wyboru jednego z czterech różnych motywów, aby umożliwić dopasowanie do szerokiej gamy wrażeń podczas jazdy.

Dla urozmaicenia wrażeń z jazdy, w modelu MT-09 zapewniono w standardzie połączenie ze smartfonem, co jest zasługą wbudowanego modułu sterującego komunikacją (CCU), który zapewnia łączność smartfona z motocyklem za pomocą bezpłatnej aplikacji MyRide. Oprócz wyświetlania powiadomień o połączeniach i wiadomościach na 5-calowym ekranie TFT nowy wymiar wrażeń podczas jazdy zapewnia funkcja umożliwiająca odbieranie połączeń i słuchanie muzyki przez zestaw słuchawkowy Bluetooth (zestaw słuchawkowy Bluetooth nie jest dołączony do modelu MT-09). Po sparowaniu smartfona użytkownicy mogą również korzystać z systemu nawigacyjnego Garmin StreetCross, który wyświetla szczegółową nawigację na 5-calowym ekranie TFT. Motocyklista może również personalizować wyświetlacz TFT, wysyłając obrazy ze smartfonu za pośrednictwem aplikacji MyRide i wykorzystując funkcję przesyłania informacji. Istnieje również możliwość zasilania urządzeń zewnętrznych poprzez nowe gniazdo USB-C umieszczone pod siedzeniem. *Zestaw słuchawkowy Bluetooth nie jest dołączony do modelu MT-09

Nowe przełączniki na kierownicy umożliwiają obsługę szerszego zakresu funkcji nowego modelu MT-09, w tym łączności ze smartfonem, nawigacji i trybów jazdy, a także korzystanie z dalszych opcji menu. Przełączniki charakteryzują się przejrzystą, logiczną i prostą konstrukcją, a ich kształt, ruch i ergonomiczny układ zostały zaprojektowane z myślą o intuicyjnym sposobie obsługi, co oznacza, że kierowca może się łatwo przełączać między różnymi funkcjami.

Regulowane tryby jazdy z ustawieniami Yamaha Ride Control

Nowością w MT-09 na rok 2024 jest możliwość personalizacji ustawień systemu Yamaha Ride Control (YRC), które pozwalają dostosować charakterystykę mocy silnika i poziom interwencji układów elektronicznych do własnych preferencji i warunków drogowych. Trzy fabrycznie zaprogramowane zintegrowane tryby jazdy „Sport”, „Street” i „Rain” połączone z ustawieniami o różnych poziomach interwencji elektroniki, są dopasowane do zróżnicowanych warunków i uzupełnione dwoma wstępnie zaprogramowanymi trybami Custom, które można dopasować do indywidualnych preferencji. Umożliwia to konfigurowanie ustawień YRC dostosowanych do konkretnych sytuacji (pogody, lokalizacji itp.) poprzez zmianę poziomu wspomagania elektronicznego, takiego jak Power (PWR), system kontroli trakcji (TCS) i LIF (kontrola uniesienia przedniego koła). Konfiguracja odbywa się bezpośrednio z poziomu kokpitu motocykla lub aplikacji MyRide na smartfonie. Te spersonalizowane ustawienia można wysyłać do maszyny ze smartfona, a nowy system przełączników umożliwia łatwe przełączanie między ustawieniami w trakcie jazdy.

W 2021 roku trzecia generacja motocykla MT-09 stała się pierwszym motocyklem Hyper Naked wyposażonym w zaawansowany technologicznie sześcioosiowy moduł bezwładnościowy (IMU), bazujący na modelu R1. Sześcioosiowy moduł bezwładnościowy IMU stale mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo, a także prędkość kątową w kierunkach nachylenia, przechylenia i odchylenia pojazdu, oraz w czasie rzeczywistym przesyła dane do modułu ECU, który kontroluje dopasowanie elektronicznych układów wspomagających kierowcę, m.in. systemu kontroli trakcji (TCS) rozpoznającego pochylenie motocykla, systemu kontroli uślizgu (SCS), systemu kontroli uniesienia przedniego koła (LIF) i systemu kontroli hamowania (BC). Moduł ten został ulepszony w modelu 2024 MT-09 wyposażonym dodatkowo w regulator poślizgu wstecznego (BSR), który zapewnia stabilizację poprzez regulację poziomu wytwarzanego momentu obrotowego, gdy tylne koło blokuje się podczas gwałtownego hamowania silnikiem. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy trudno jest uruchomić sprzęgło antyhoppingowe, na przykład przy niskiej przyczepności motocykla.

Tempomat umożliwiający jazdę bez wysiłku

Oprócz rozbudowanych, elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, nowy MT-09 jest wyposażony w tempomat, który poprawia ogólne wrażenia z jazdy i zapewnia większy komfort podczas jazdy po autostradzie. Tempomat można aktywować od trzeciego biegu wzwyż, a po włączeniu ustawioną prędkość można regulować co 1 km/h za pomocą jednego naciśnięcia przycisku lub zwiększać bardziej płynnie, poprzez przytrzymanie naciśniętego w dół przycisku. Układ wyłącza się po każdym naciśnięciu hamulca, sprzęgła lub odkręceniu przepustnicy.

Soft-klik i automatyczne wyłączanie kierunkowskazów

Aby zapewnić bardziej intuicyjną i komfortową jazdę, delikatne naciśnięcie przycisku wskaźnika spowoduje trzykrotne mignięcie kierunkowskazów sygnalizujące zmianę pasa ruchu lub gdy wymagany jest jedynie krótki sygnał. Pełne naciśnięcie przycisku spowoduje miganie kierunkowskazów przez 15 sekund i do momentu, gdy maszyna przejedzie ponad 150 metrów. Nowy system sygnalizacji hamowania awaryjnego (ESS) aktywuje się podczas gwałtownego hamowania, włączając światła awaryjne, które ostrzegają kierowców jadących za pojazdem o awaryjnym hamowaniu.

Quickshifter trzeciej generacji

Nowy model MT-09 jest wyposażony w quickshifter trzeciej generacji, który zwiększy radość z jazdy, umożliwiając zmianę biegów w górę podczas przyspieszania, a także redukcję w czasie zwalniania bez użycia sprzęgła. Aby zachować wrażenie naturalności jazdy, quickshifter trzeciej generacji nie będzie działał w pewnych sytuacjach: gdy obroty silnika są wyjątkowo niskie lub wysokie, a także w sytuacji gdy maszyna ani nie przyspiesza, ani nie zwalnia. W takich okolicznościach ikona quickshiftera na nowym wyświetlaczu TFT wskaże, czy można go użyć.

Najważniejsze dane techniczne

  • Bardziej zwarty i ostrzejszy wygląd z przeprojektowanym dwufunkcyjnym reflektorem LED
  • Nowy, 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT umożliwiający łączność ze smartfonem i nawigację
  • Wyjątkowe wrażenia z jazdy dzięki ustawieniom systemu Yamaha Ride Control (YRC)
  • Modyfikowanie ustawień YRC za pomocą smartfona z aplikacją MyRide
  • Zmodyfikowana pozycja kierownicy i podnóżków zapewnia bardziej aktywną pozycję (regulacja: dwie pozycje)
  • Dzielona kanapa
  • Nowy, precyzyjnie wyprofilowany zbiornik paliwa
  • Maskownica wzmacniająca akustykę
  • Najnowszy chłodzony cieczą, trzycylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC CP3 o pojemności 890 cm3, zgodny z normą EURO 5+
  • Sześcioosiowy moduł bezwładnościowy (IMU) z pełną gamą systemów wspomagających kierowcę, uwzględniającą pochylenie motocykla z dodatkowym systemem BSR (Back Slip Regulator)
  • Tempomat
  • Nowa radialna pompa hamulcowa Brembo
  • Quickshifter trzeciej generacji
  • Nowe Opony Bridgestone Battlax Hypersport S23 M
  • Regulowane zawieszenie umożliwiające bardziej sportową jazdę
  • Lekka rama ze stopu aluminium wykonana metodą CF
  • Koła SpinForged Yamahy zapewniające większą zwrotność podczas jazdy
  • Regulowane dźwignie hamulca i sprzęgła

Kolory, dostępność i cena

Nowy MT-09, tak samo jak wersja 35 kW, będzie dostępny w trzech kolorach: Midnight Cyan, Icon Blue i Tech Black. Terminy dostaw do europejskich dealerów Yamahy i ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z krajowym dystrybutorem Yamahy.  Nowa gama uniwersalnych, modułowych, oryginalnych akcesoriów Yamahy pozwala spersonalizować MT-09 SP zapewniając duży wybór oraz łatwość montażu w zależności od gustu, czy warunków i sposobu użytkownia motocykla. Szeroka gama akcesoriów zwiększa funkcjonalność oraz pozwala na precyzyjne dopasowanie MT-09 do konkretnego wyglądu lub stylu.

W nowej gamie akcesoriów modułowych do modelu MT-09 SP znajdą się:

  • Podstawa montażowa Multi-mount
  • Niska szyba
  • Ekran środkowy
  • Aluminiowa osłona
  • Podstawa na końcach kierownicy
  • Osłony dłoni

Stań się ucieleśnieniem Ciemnej Strony Japonii dzięki odzieży MT i odzieży motocyklowej

Fani modelu MT-09 SP mogą w pełni doświadczyć Ciemnej Strony Japonii dzięki szerokiej gamie odzieży MT i odzieży motocyklowej. Szeroka gama obejmuje bluzy z kapturem, T-shirty, czapki oraz gamę odzieży motocyklowej z certyfikatem CE. Kolekcja jest stale poszerzana, a nowe produkty są dodawane przez cały rok.

Dzięki szybkiej i łatwej w użyciu aplikacji MyGarage klienci Yamahy mogą zbudować swój wymarzony model MT w domowym zaciszu. Ta darmowa aplikacja pozwala użytkownikom dodawać i usuwać oryginalne akcesoria z wybranego modelu na smartfonie lub laptopie, aby stworzyć MT swoich marzeń. W aplikacji MyGarage wybór akcesoriów do MT jest łatwiejszy, a efekt końcowy można oglądać w 3D pod każdym kątem. Dla ułatwienia można również wysłać maila z końcowym projektem do wybranego dealera Yamahy, który udzieli dalszych informacji. Aby uzyskać pełne informacje na temat oryginalnych akcesoriów i odzieży Yamaha lub MyGarage, odwiedź stronę www.yamaha-motor.eu

Bezpłatna aplikacja MyRide firmy Yamaha daje kierowcom MT szansę na lepsze wrażenia z jazdy dzięki funkcji śledzenia i tworzenia trasy oraz dostarczania informacji, takich jak kąt pochylenia, przebyta odległość i inne. Ponadto użytkownicy mogą tworzyć własne historie, dodawać zdjęcia i udostępniać je w mediach społecznościowych oraz społeczności MyRide. Dla MT-09 MyRide to również aplikacja, która umożliwia łączność ze smartfonem i zmianę ustawień YRC.

Galeria zdjęć:

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button