Derbi Senda 50: Za co można polubić ten motorower? Opinie, zdjęcia, dane techniczne, ceny, wady, zalety

Uniwersalny motorower dla każdego. Derbi Senda 50: w teren i do miasta

W skrócie
  • Derbi Senda 50 cm3 to jeden z najciekawszych motorowerów na rynku: jest solidna, mocna i gabarytami zbliżona do dużo większych jednośladów.
  • Aby jeździć motorowerem Derbi Senda 50 potrzebujesz prawo jazdy AM lub ukończone 18 lat przed 2013 rokiem.
  • Derbi Senda dostępna jest w dwóch wersjach: enduro oraz supermoto - każdy może wybrać coś dla siebie.
  • Aby spełniać wymagania homologacyjne Senda posiadała blokady, które ograniczały moc maksymalną do 3 KM oraz prędkość maksymalną do 45 km/h. Po odblokowaniu bez problemu silnik osiągał 8 KM i rozwijał prędkość maksymalną w granicach 80 km/h. Po zastosowaniu odpowiedniego tuningu można było osiągnąć ponad 10 KM i zbliżyć się do magicznej granicy 100 km/h!
  • Derbi Senda jest dosyć popularnym motorowerem. Na największym serwisie aukcyjnym w momencie pisania tego artykuł znajdowało się około 70 sztuk - jest w czym wybierać.
  • Popularność Sendy sprawia, że dostęp do części zarówno nowych jak i używanych jest bezproblematyczny, a ceny niewygórowane.
  • Więcej informacji o motocyklach znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl!

Derbi Senda 50, to jeden z najciekawszych motorowerów na rynku pojazdów wtórnych. Nie jest droga, świetnie wygląda, charakteryzuje się ponadprzeciętnymi jak na motorower osiągami i daje niekończące się możliwości tuningu. Dzisiaj rozprawiamy na temat jednego z najciekawszych motorowerów dwusuwowych na rynku. Przed Wami Derbi Senda 50!

Producent Derbi wywodzi się z Hiszpanii i jest jedną z najstarszych firm produkujących motocykle w Europie. Przedsiębiorstwo zostało założone w Barcelonie przez Simona Rabasa i Singla w 1922 roku. Pierwotnie Derbi produkowało rowery. Po drugiej wojnie światowej w roku 1946 rozpoczęto produkcję jednośladów napędzanych silnikiem spalinowym. W 1962 motocykle Derbi stanęły do startu w Wyścigowych Mistrzostwach Świata w klasie 50ccm i 125 ccm. Największe sukcesy odnosił na nich Angel Nieto uzyskując 3 tytuły Mistrza Świata: jeden w klasie 50 cm3 i dwa w klasie 125 cm3. Na torach były widoczne do końca istnienia klasy 125ccm. Ponadto inni zawodnicy również zdobywali najwyższe podium na motocyklach Derbi, ostatni w 2010.

Derbi Senda 50. Młodzieżowy motocykl enduro nie tylko dla młodzieży

Nic więc dziwnego, że mając taki rodowód Derbi produkuje również motorowery sportowe. Senda to jednak nie jest wyścigówka, ale młodzieżowa terenówka przypominająca rasowe enduro. Potwierdzeniem tego są zawieszenia o dużym skoku, dużej średnicy koła, przednie 21’i tylne 18’, wąska sylwetka i szeroka kierownica stanowiące typowe atrybuty motocykla enduro. Widoczna z profilu mocarna rama motoroweru nie jest aluminiowa, ale stalowa. Reflektor i lampa tylna są niewielkich rozmiarów jak w typowych terenówkach. Podobnie jest z zestawem wskaźników.

Derbi Senda 50

Jest niewielki i zawiera prędkościomierz z drogomierzem oraz z lewej strony pionowo ustawione kontrolki. Wadą ich jest to, że w słoneczny dzień w ogóle ich nie widać. Drugą wadą jest nie ergonomiczne umiejscowienie dźwigni ssania. Zamiast, jak należy umieścić ją na kierownicy, została owa dźwigienka zamontowana przy gaźniku, tuż pod kranikiem paliwa. Dostęp jest na tyle utrudniony, że ten co to wymyślił, powinien za karę kilkanaście razy dziennie uruchamiać zimny silnik motoroweru Derbi Senda.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Finalnie jednak Hiszpanie stworzyli motorower, który choć miał celować w osoby młode – stawiające swoje pierwsze kroki w świecie motocykli, to może dać kupę frajdy osobą dorosłym (z doświadczeniem lub bez). Bezsprzecznie największą zaletą tego motoroweru są jego gabaryty. Derbi Senda 50 w związku z tym, że jest motocyklem terenowym (przynajmniej o takiej specyfikacji mówię teraz), to ma duże kola, a oprócz tego jest zawieszona wysoko. Sprawia to, że osoby wyższe nie będą się czuć na niej jak małpa na bananie. Poza tym – jak przystało na motorower – jest lekka, zwinna, a jej możliwości terenowe sprawiają, że w mieście wjedzie wszędzie tam, gdzie dorosły motocykl już dawno wymięknie. Dodatkowo warto wspomnieć o niskiej masie, szczególnie jeśli zamierzasz tym motorowerem jeździć w terenie. Niska masa i adekwatna do Twoich potrzeb moc będzie sprawiać, że nie tylko maszyna nie będzie Cię ograniczać za sprawą wysokiej masy, ale przy okazji nie będziesz onieśmielany po każdym odkręceniu manetki gazu – to niezwykle istotne jeśli chcesz się rozwijać.

Derbi Senda 50. Mocy jest mało, ale po co marudzić skoro można odblokować

W zasadzie wcześniej wymienione wady są tylko drobiazgami, natomiast bezsprzecznie najmocniejszą stroną Derbi Sendy jest zastosowany, trwały i bezawaryjny silnik Minarelli. W stalowej ramie umieszczono dwusuwowy silnik chłodzony cieczą. Jednostka połączona jest z 6-stopniową skrzynią biegów. Oczywiście na potrzeby zgodności z kodeksem drogowym z oryginalnych 8 KM został zdławiony do niespełna 3 KM. Moc wersji otwartej nie jest wysoka – w końcu 8 KM miały motorowery w latach siedemdziesiątych i to chłodzone powietrzem. Co prawda tą moc osiągały przy dużo wyższych obrotach, a ówczesne przepisy obowiązujące w zachodniej Europie były w każdym kraju inne i aż tak nie ograniczały osiągów motorowerów.

Derbi Senda 50

Obecnie w wyniku unifikacji przepisów w krajach UE widać ewidentny spadek mocy pięćdziesiątek. W końcu po co komu wysoka moc, skoro prędkości maksymalne ograniczono do 40 – 50 km/h. W tym właśnie tkwi powód zaciskania gardła silnikowi ograniczając jego osiągi. Ograniczenie mocy w silniku prezentowanego motoroweru przeprowadzono stosując m.in. zwężkę w układzie wydechowym. W efekcie moc spadła, obroty maksymalne również i prędkość maksymalna też. Jeśli komuś się wydaje, że w zakresie niskich obrotów jest teraz dużo więcej momentu obrotowego jest w błędzie. Całą charakterystykę szlag trafił i pojazd w zasadzie niezbyt chętnie przyspiesza. Motorowerzysta jest zmuszony jest do ciągłej zmiany biegów, gdyż zakres obrotów został mocno okrojony. Patrząc na te dławienie silników kompletnie nie pojmuję, czemu w obecnej sytuacji prawnej motorowerów w UE nie produkuje się ich z cylindrami dysponującymi mocą o połowę mniejszą. Wówczas w wersji motorowerowej by były dużo szybsze i mniej paliwożerne, natomiast przeznaczając motorower do sportu istniała by możliwość montażu zestawu tuningowego o mocy kilkunastu koni mechanicznych. W końcu tak czynią obecni zawodnicy używający Derbi do zawodów terenowych.

Przeczytaj również:

Derbi Senda: Zdjęcia, Opis, Cena, Dane techniczne

Tak czy inaczej nie ma co marudzić. Odblokowanie silnika dwusuwowego w jednostkach takich jak Derbi Senda jest dziecinnie proste i nie nastręcza większych problemów. Oprócz tego na rynku części znajduje się cała masa części tuningowych, dzięki czemu możemy dodatkowo wzmocnić nasz silnik o dodatkowe KM i moment obrotowy, co jeszcze szczególnie ważne w trakcie jazdy terenowej.

Punk’s not dead: takie jest życie na Sendzie 50 cm3

Oczywiście, jazda wersją zdławiona do tych niespełna 3 KM jest możliwa zarówno po mieście jak i w terenie. Motorowerek daje sobie jakoś radę na poziomie każdego innego motoroweru, jednak jadący głowi się, po co takie zawieszenia, takie dobre hamulce i czemu tak drogo za niego zapłacił. Odpowiedź na te pytania mamy od razu po wizycie w serwisie w celu zdjęcia blokad osiągów. Prawie trzykrotny wzrost mocy daje natychmiastowy efekt pojawienia się szerokiego uśmiechu na twarzy. Teraz już wiadomo czemu zastosowano dorosłe zawieszenia, czemu zastosowano hydrauliczne hamulce tarczowe o dużej średnicy tarcz. Teraz prędkość maksymalna przekracza 80 km/h. Oczywiście od strony prawnej Senda staje się już motocyklem i w razie przekroczenia prędkości i kontroli policji możesz mieć spore problemy, ale nie ma co się oszukiwać – na niektórych drogach miejskich, aby motorowerzysta nie został rozjechany przez samochód musi mieć odblokowany motorower. Tutaj nawet nie chodzi o prędkość maksymalną i łamanie prawa. Chodzi głównie o dynamikę motocykla i przyspieszenie od 0 km/h do 45 km/h – fajnie jeśli robimy to również szybko co inni uczestnicy ruchu drogowego.

Derbi Senda 50

Z drugiej strony Derbi Senda charakteryzuje się znakomitymi własnościami terenowymi. Duży skok zawieszenia, duże koła, krótkie przełożenia, offroadowa pozycja za kierownicą, płaska kanapa i niska masa sprawiają, że motocykl możesz traktować jako klasycznego enduraka. Podejrzewam, że wjazd na tor enduro nie będzie najgłupszym pomysłem. W takim przypadku po raz kolejny przyda się odblokowanie silnika, ale tutaj równie istotny jest fakt, że po zakończonym jeżdżeniu będziesz mógł pojechać na kołach do domu – rzadko, który motocykl terenowy daje takie możliwości. Wszystko dzięki homologacji drogowej.

Nie tylko w teren

Należy również pamiętać, że Senda wychodziła również w specyfikacji supermoto. Oznacza to, że oryginalnie była wyposażona między innymi w mniejsze, asfaltowe kółka – w tej specyfikacji idealnie nadawała się do asfaltowych szaleństw. Zresztą każdy kto miał przyjemność posiadać ten sprzęt pewnie wspomina swoje pierwsze motocyklowe wygłupy – jazda na jednym kole, palenie kapcie, robienie stoppie. Wydaje się, że to głupie, ale ćwiczenie akrobacji motocyklowych w odpowiednich warunkach bardzo rozwija motocyklowo. Poza tym na takim motocyklu, zupełnie jak na motocyklach pit bike można niedużym kosztem wyskoczyć na tor i po prostu poćwiczyć jazdę na kolanie! Supermoto jak malowane!

Przeczytaj również:

Najlepsze motocykle dla nastolatka. Ranking TOP6 motorowerów idealnych na początek

Derbi Senda doskonale nadaje się do szkolenia jazdy terenowej, ale jak widzicie również do szkolenia jazdy asfaltowej na wyższym poziomie. Właśnie w terenie jej 8 KM pozwala nastolatkowi bez strachu otworzyć pełny gaz, wjechać stromym podjazdem na sam szczyt, lub dynamicznie pokonać inną przeszkodę terenową. Chcąc wystartować w zawodach z zamysłem uzyskania przyzwoitej lokaty warto założyć zestaw tuningowy podnoszący moc do kilkunastu KM, ale nie jest to niezbędne.

Derbi Senda 50: w teren i na asfalt

Bez znaczenia, którą wersję Derbi Senda 50 wybierzesz, jestem prawie pewien, że motorower ten sprosta Twoim oczekiwaniom. To solidna konstrukcja sprawdzona przez tysiące motocyklistów na całym świecie. Zakup tego motoroweru nie powinien być jakoś szczególnie kosztowny. W momencie pisania tego artykułu na najpopularniejszym serwisie aukcyjnym w Polsce znajdowało się  do sprzedania około 70 motorowerów – to dużo, jest w czym wybierać. Na nieszczęście dla fanów jazdy terenowej przeważająca ilość to wersje supermoto. Ale spokojnie, bez problemu znajdziesz terenówkę. To również daje szerokie pole manewru w zakupie np. kół supermoto do wersji enduro i za sprawą szybkiej wymiany cieszenia się z motocykla w dwojaki sposób.

Ceny motorowerów Derbi Senda 50 rozpoczynają się już od 3 tysięcy złotych za najtańsze sztuk, a kończą w granicach 10 tys. zł. Wszystko zależy od rocznika, przebiegu, stanu faktycznego pojazdu oraz stopnia zużycia. Warto również wspomnieć, że Derbi Senda wychodziła również w specyfikacji 125.

Tytułem końca należy wspomnieć, że w sieci znajdziemy sporo stron oraz for internetowych poświęconych motorowerom Derbi Senda 50. Oznacza to, że bez problemu znajdziemy tam całą masę informacji, porad technicznych, rozwiązań problemów, sposobów na odblokowanie czy uzyskanie jak największej mocy. Wiedza teoretyczna sprawia, że praktyka jest łatwiejsza!

Derbi Senda 50: dane techniczne

Model motocykla Derbi Senda X-Treme 50 R
TYP Jednocylindrowy, dwusuowy
Pojemność 49.9 cm3
Moc maksymalna 8.50 KM (6.2 kW)) przy 9000 RPM
Stopień sprężania 11.1:1
Średnica cylindra x skok tłoka 39.9 x 40.0 mm
Zasilanie Gaźnik
Zapłon CDI
Rozruch Nożny
System smarowania dozownik
chłodzenie ciecz
Skrzynia biegów 6 biegowa
Sprzęgło Wielotarczowe, w kąpieli olejowej
WYMIARY I WAGI

 

Wysokość całkowita 1,132 mm
Długość całkowita 2,036 mm
Szerokość całkowita 805 mm
Rozstaw osi 1,355 mm
Rama Stalowa
Zawieszenie przód Widelec hydrauliczny, skok 195 mm
Zawieszenie tył Wahacz wleczony z centralnym elementem resorująco tłumiącym , skok 180 mm
Opona przednia 80/90-21

 

Opona tylna 110/80-18

 

Hamulec przedni Jednotarczowy, tarcza: 240 mm
Hamulec tylny Jednotarczowy, tarcza 180 mm

 

Obejrzyj również:

 

 

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Senda nie ma silnika Minarelli….
    Senda do roku 2005 miała bodajże (na 100% pewny nie jestem) silnik Derbi z oznaczeniem EBS a nowsze mają silnik Piaggio z oznaczeniem D50B0.

    Pozdrawiam 🙂

  2. Panowie przepraszam bardzo ale jak coś piszecie to najpierw się zorientujcie o czym piszecie. Zacznijmy od tego że senda do 2006 roku miała silnik ebs a powyżej 2006 d50b0 i nigdy nie miała Minarelli. Po drugie piszecie o ssaniu , jak ktoś ma wprawę to nie jest problemem go podnieść, zresztą przeważnie sendy palą bez ssania nawet zimne. Po zdecydujcie się o jakiej sendzie piszecie bo są jej różne modele , dwa które pokazujecie mają będą miały już licznik elektroniczny a x race (czarna) analogowy bez obrotomierza. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz jeszcze
Close
Back to top button